Groei van een Ijslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 10:43

Hoi allemaal ben ik weer met een vraagje. Zondag ga ik kijken bij een IJslander die we eventueel als de click er is en het allemaal goed voelt willen aanschaffen nu vroeg ik me alleen een paar dingen af.

De foto's die ik gezien heb lijkt het alsof zijn borst behoorlijk smal is, nu weet ik dat een IJslander natuurlijk niet gebouwd is zoals een tinker bijvoorbeeld ( al is daar natuurlijk ook veel variatie)
Maar vroeg me af of Ijslanders na hun 7 de jaar nog een stukje breder kunnen worden en meer body kunnen krijgen ? Hij is in Juni 7 jaar geworden en redelijk groot voor een IJslander ik geloof dat hij rond de 145 zit.

Ik was gewoon benieuwd aangezien mijn zus vroeger een tinker had en die begon pas wat uit te zwaren toen hij 7 was ( niet dik) Ik snap dat bespiering ook nog wat met body kan doen natuurlijk maar was benieuwd of ze op een natuurlijke manier ook nog wat breder/meer body krijgen.

Ik begrijp dat er bij Ijslanders ook wat verschil in zit kwa bouw dat sommige gewoon wat steviger zijn en andere wat slanker, enig idee vanaf welke leeftijd je kan bepalen hoe een IJslander gebouwd is ?

Ik zou het ook enorm leuk vinden om foto's te zien van Ijslanders die op foto 1 bijvoorbeeld 7 waren en dan een ernaast van een jaar of 10 zodat ik de ontwikkeling mischien wat kan zien.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.


Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:46

Een paard of pony die vet en/of bespierd wordt kan breder worden in de borst op elke leeftijd.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:00

Ja een ijslander kan wel veranderen en dus breder worden maar dat is bespiering, de bouw van het paard gaat niet veranderen. Je hebt nou eenmaal smalle IJslanders en brede. Echter zou ik als ik jou was iemand mee nemen die verstand heeft van ijslanders voor je de miskoop van de eeuw doet. Aan je berichtje te zien heb je er namelijk nog weinig ervaring mee.

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:11

Wie zijn zijn ouders? Als je weet of die breed, smal of gemiddeld zijn ben je denk ik al een heel eind. En de rest is inderdaad bespiering.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 11:45

Ik heb inderdaad geen verstand van het Ijslandse ras, ik ga vrijdag bij een andere stal een buitenrit maken op een IJslander en dan zondag bij die andere stal kijken voor eventueele aankoop. De stal waar we gaan kijken geeft ook lessen en buitenritten etc, ik zou zo helaas niemand weten die mee zou kunnen om zondag te gaan kijken ik ken eerlijk gezecht niemand in de Ijslanders en daarbij ben ik pas naar hier verhuisd dus ken eigenlijk niemand in de paarden wereld hier, behalve stal eigenaar maar die heeft meer met arabieren helaas.

Zijn vader hebben ze ook nog op die stal staan die lijkt een stuk breder maar die is ook 10 in plaats van 7. De moeder kan ik helaas geen foto's van vinden.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:07

daisyjazz schreef:
Ja een ijslander kan wel veranderen en dus breder worden maar dat is bespiering, de bouw van het paard gaat niet veranderen. Je hebt nou eenmaal smalle IJslanders en brede.

Wil je dus een brede IJslander op zich, dan is de ribbenkast een betere indicatie.

Even voor iedereen die meeleest en ineresse heeft in breder worden van borst:
De voorbenen zitten niet met gewrichten aan de romp vast. De spieren kunnen dus gewoon bepalen hoe breed die gaan staan en dus hoe breed de borst wordt. Bij elk ras, op elke leeftijd.

plaatje

Breed of smal in de romp heeft wel te maken met bouw omdat dan de ribben meer of minder uitstaan.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 12:40

Ik vind het moeilijk hij is volgens mij behoorlijk groot 145 geloof ik ikzelf ben 165 maar wel wat stevig. Ik vind het persoonlijk mooier als de ruiter in het beeld niet teveel overheerst mijn lengte hoef ik me denk ik geen zorgen om te maken. Ik denk dat ik het zondag anders gewoon even aankijk en mocht er iemand als IJslander expert geroepen voelt om me een berichtje te sturen met dingen waar ik op moet letten dan graag. Laten hem zoiezo keuren voor de aankoop mocht er een click zijn en ik moet er ook bij zeggen dat ik geen wedstrijd ambities heb maar gewoon lekker langs de weg wil rijden, mischien wat endurance, Trec oefencrosjes etc

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:43

Heb je misschien zijn/haar naam ? En als je die niet wil geven de naam van de vader ? Wij zitten al heel lang in de ijslanders dus we zouden je wel wat kunnen vertellen over karakater etc.
In welke regio ga je kijken naar het paard ?

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:45

Je mag trouwens altijd een pb doen bij vragen hoor ;)

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:58

Wat de rest al aangeeft, moeilijk te beoordelen zonder meer informatie. Grote Ijslanders zijn vaak (niet altijd) langer in de rug en daarmee zwakker dan hun kleinere, kortere rasgenoten. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ook is de verschillende gangen scheiden bij zo'n grote nog weleens lastig omdat ze niet goed weten waar ze met hun lange benen heen moeten. Ik las in je andere topic dat men nog bezig is met de tölt, en hij is vrij jong. Ik zou deze combi van factoren afraden bij een beginnend gangenruiter, zeker omdat je aangeeft dat je geen mensen in je omgeving kent die je om advies kan vragen. Imo is dit verkeerde 'zuinigheid' (tussen haakjes omdat ijslanders relatief duur zijn) en ben je veel beter af met een paard waar al een goede basis aanwezig is. Ik heb in mijn omgeving al zo vaak gezien dat men zich verkijkt op het gangen rijden en ik ben er zelf ook ooit de fout mee ingegaan door een vijfganger te kopen zonder goede basis en zonder zelf een dosis ervaring met gangenpaarden te hebben. Je loopt tegen zoveel meer balans dingetjes enzo aan dan met driegangers. In je andere topic gaven meer mensen aan dat het verstandiger is een goed opgeleid paard te kopen, neem dat advies ter harte ;)

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 15:29

De ruin heeft mijn voorkeur maar er staan nog twee verder doorgereden paarden, een daarvan is behoorlijk ver boven mijn budget en de ander heeft een apart karakter dus dat is even kijken of het zou voegen mocht de ruin niks zijn. En natuurlijk ga ik zoeken om in de buurt hier les te krijgen alleen dat is nu een beetje voorbarig ik weet immers niet hoe lang het gaat duren voordat ik wat gevonden heb, en gaan kijken is niet altijd kopen natuurlijk.

Bedankt voor je reactie allegra, ik neem zeker al het advies ter harte en ben ook niet iemand die een foto ziet en zegt dit word mijn paard. Wel ben ik zeker bereid als er een duidelijke klik is veel tijd en eventueel geld in een happy paard te steken.
Dit is toevallig gewoon de eerste waar ik ga kijken, heb er nog twee gezien die me erg aanspreken helaas is alles enorm ver weg vanuit hier en duurt het soms even voor ik ergens kan kijken en loop ik daardoor ben ik bang ook veel mis, vandaar dat ik hier paard ook niet open en bloot neer wil zetten.
Plus hij is niet van mij en weet niet of de eigenaar daar gecharmeerd van zou zijn.

Ik ga vrijdag ergens rijden en zat al te denken om de eigenaar daar te vragen of die eventueel tegen onkosten vergoeding mee zou willen om te gaan kijken maar.. wij hebben een cabrio dus maar 2 plaatsen en het is vanuit hier bijna 2 uur rijden dus gaat hem niet worden.
Ik kijk het gewoon zondag even aan de eigenaar leek me ook erg eerlijk en open over karakters en opleiding van de paarden dat helpt ook hopelijk in de keuze en bij twijfel doe ik het zoiezo niet is toch een flinke hups geld en wil zowel mijzelf als het paardje happy maken
Laatst bijgewerkt door ittheclown op 19-07-16 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 15:35

Heb je een pb gestuurd Daisyjazz :)

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:39

Gaan lessen voordat je zelf een gangenpaard koopt is wel een verstandig idee. Dan heb je alvast wat ervaring met het gangenwerk en kun je je ook een beeld vormen wat voor paard je eigenlijk zoekt. Out of the blue een IJslander kopen is net zo verstandig als zonder enige voorkennis behalve een buitenrit een Fries of endurancepaard kopen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 15:42

Koper schreef:
Gaan lessen voordat je zelf een gangenpaard koopt is wel een verstandig idee. Dan heb je alvast wat ervaring met het gangenwerk en kun je je ook een beeld vormen wat voor paard je eigenlijk zoekt. Out of the blue een IJslander kopen is net zo verstandig als zonder enige voorkennis behalve een buitenrit een Fries of endurancepaard kopen.



Ik heb die mevrouw uitgelegd nog nooit op een IJslander gereden te hebben ( op vroeger een paar keer na) En ze raade me aan voor de eerste keer voor een buitenrit te kiezen zodat ik eerst het karakter etc looplust kan voelen. Ik ben ook zeker van plan aansluitend daarop eventueel lessen daar te nemen is kwa afstand wel te doen met de auto voor een aantal keren.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:09

Is het dan wel verstandig om zondag al voor een paard te gaan kijken?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 17:15

Jawel hoor ik ben geen kind meer en heb al eerder eigenpaarden gehad ben natuurlijk super excited maar ook enorm kieskeurig. We gaan kijken meer met het idee om even te zien wat er allemaal beschikbaar is om zo ook meer ervaring op te doen en vergelijkings materiaal te hebben. Het moet wel heeeeel speciaal verlopen willen we hem na een keer kijken al aanschaffen. ( wil eigenlijk altijd eerst 2 a 3 keer kijken voor ik besluit is toch een belangrijke beslissing voor zowel paard als ruiter)

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:48

Ik snap dat je eigen paarden gehad hebt maar ik neem aan dat dat dan driegangers waren? Natuurlijk is er helemaal niks mis mee om bij een paard te gaan kijken maar zorg er alsjeblieft voor dat je begeleiding hebt vóórdat je een gangenpaard koopt. Zowel voor jezelf als voor het paard is dat een goed idee.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-16 10:56

Ook koop ook zeker niks zonder begeleiding, ik vind het zelf gewoon altijd fijn eerst een keertje alleen te gaan kijken met mijn vriend. Mocht ik dan het gevoel van een click hebben ga ik iemand zoeken met verstand van gangen paarden om mee te gaan voor een tweede en eventueel zelfs een derde bezichteging. Ik vind dat de aankoop van een paard niet in ene kan dan maar het risico dat ze in de tussentijd verkocht worden maar hou ervan 99% zeker te weten dat ik zowel het paard als mijzelf kan geven wat we nodig hebben en wat we leuk vinden.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

kitobeer

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:06

En altijd op zijn minst klinische keuring laten doen. Weet je wat over de ogen , hart , longen , dan heb je een beeld over de voedingstoestand . En laat goed voelen aan de knieën of ze niet los zitten

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-16 11:13

Ohh klinische keuring is iets wat ik zeker nooit niet bij geen enkel paard zou overslaan en dan maakt het me niet uit of het paard nou 500 euro of 6000 euro zou kosten keuring zal ik altijd doen. Zelfs als de eigenaaren aangeven dat het pas gedaan is zou ik dit alsnog doen. Bij mijn eerste paard heb ik toen gevraagd welke dierenarts de eigenaar had, en toen zelf uit het telefoonboek in de buurt een andere dierenarts gekozen voor de keuring. Volgens mij is dat de veiligste manier om het aan te pakken.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

kitobeer

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:43

Heel slim . inderdaad of een paard nu 500 of 5000 € kost.
Ik had bij mijn nieuwe paardje wel de dierenarts van de fokker en ik was er niet bij. Maar ik heb 2 keer getelefoneerd en duidelijk gevraagd of hij objectief wilde kijken.
En zijn antwoord was dat Mevr. .... en hijzelf niet aan zo praktijken hun eigen wagen. Dat was ook het gevoel dat ik erbij had. En Daarbij komt ook nog dat hij nog maar 2 is en nog 3 en een halve maand bleef staan op de locatie. Maar ik ben gisteren nog op bezoek geweest en het gaat er erg goed mee.
De keuring opzich liep ook niet zoals een standaard keuring met een heel erg groene pony. Maar ik weet wel meer over de ogen, longen , hart hij heeft zijn bewegingen beoordeeld geen zomerexceem heb ik gisteren kunnen zien. Dus ik ben vrij gerust. Het is dan ook geen handelstal. En ik zit ook al lang in het connemara wereldje. Is misschien ook nog een optie voor jou ?

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-16 15:07

Bedankt Kitobeer en heb je inmiddels ook al een Pb terug gestuurd ^-^

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:55

Was je nog bij dit paard wezen kijken? Zo ja, hoe was het? :D

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-16 16:36

Ja hij was echt heel erg leuk zaterdag gaan we weer om even buiten te rijden. Hij is erg kijkerig en voelt nog wat wiebelig met rijden maar hij is ook pas een aantal keren onder het zadel geweest heeft toen rust gehad en nu weer een aantal keren gereden. Hij is vorige maand 7 geworden maar ik denk dat hij het beste gewoon behandeld kan worden als een jong paard, hij ziet er ook nog wat puppy uit in zijn doen en laten. Als hij zaterdag door de buitenrit test komt ( aka ik val er niet af of hij flipt niet van alles wat hij ziet en is netjes bij je te houden en langs enge dingen te loodsen erop of ernaast) dan gaan we hem waarschijnlijk kopen. De eigenaar gaf aan dat hij weinig bespierd is etc dus dat hij wel een tikje breder zal worden. Ik heb het een beetje vergeleken en hij is niet per se smaller kwa borst dan andere ijslanders hij lijkt gewoon een kippenborstje te hebben omdat hij voor een Ijs lange benen heeft.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Groei van een Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:30

Het ís ook een jong paard ;) Je was bij Foxan wezen kijken toch? Heb je nu daar in de bak gereden of ook al naar buiten?

Qua bouw kun je idd beter naar andere dingen kijken dan naar de borst. Heb je zijn ouders ook gezien?

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers