Vraagje over gangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-16 19:26

Bedankt allemaal voor de reacties en excuses zijn niet nodig hoor, mischien had ik de situatie eventjes wat beter moeten uitleggen.
Mennen heb ik in her verleden gedaan maar vind rijden veel leuker mocht ik uiteindelijk toch niet meer kunnen rijden door nieren dan kan ik altijd nog gaan mennen of afwisselen maar voor nu wl ik graag rijden zolang mijn lichaam het toestaat.

Ik heb contact met een mevrouw die kruisingen fokt eagadienbergers .. excuses als ik de naam afslacht, alleen de paardjes die ze op het moment heeft vind ik beide niet echt wat voor mij passend zou zijn kwa bouw en gezondheid van de paarden maar kan wel altijd daar een keertje gaan rijden natuurlijk.

Dravers helaas ik heb een draver verzorgd en een aantal keren op lessen op dravers gereden het is helaas niet mijn type paard. Net als telgang idd vind ik ook niet geweldig heb ik een aantal keren gereden.

Ik hou ook gewoon mijn ogen open voor een rasloos paardje met vlakke gangen, maar nuchterheid en toch looplust van IJslander trekt me enorm aan.
Mijn galblaas is er overgens uitgehaald, dus hoop over anderhalve week weer pijnvrij te zijn en dan eens een afspraak te maken voor een IJslander lesje bij bovengenoemde stal, en zal idd daar ook eventjes wat dingen vragen en zien wat ze me aanraden en of het ras uberhaubt bij mij wensen past al ben ik stiekem wel een beetje verliefd.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.


Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:30


Marlien5

Berichten: 466
Geregistreerd: 09-11-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:54

Ik woon zelf in Amsterdam. Maar er is ook een meisje/vrouw uit Heemstede die af en toe komt. Ze heeft iets van twintig paarden staan gemiddeld en de paarden die meegaan kunnen allemaal hartstikke goed tolten. De andere gangen zitten r uiteraard ook gewoon in.
Laat maar weten als je gaat. Misschien rijden we wel samen dan! Het is zo ontzettend leuk en ik ben ook echt helemaal om. Verslavend die gave ijsjes :)

Wil je leren hoe je met een clicker moet trainen?
Ben je dol op honden?
Volg Denna the Australian Shepherd op Facebook!

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-16 19:59

Imre schreef:
In Drenthe zit iemand die Walkaloosa's fokt, wellicht is dat iets voor je? Kruising appaloosa, met tölt! Ze heeft op dit moment een jong paard te koop. http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... -tolt.html



Wow die is ook enorm leuk, ik zet hem ook even bij favorieten en dan zien of hij al verkocht is over een week of anderhalf. Dokter gaf aan dat ik echt minimaal een week rust moet nemen en als ik me dan god voelde wel rustig weer mocht gaan sporten etc, dus even kijken hoe ik me volgende week voel vanmiddag nog flauwgevallen helaas, hahah ik wil altijd weer te snel van alles doen.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:06

Ik blijf erbij dat een goed töltende ijslander het beste voor jou(w aandoening) zal zijn. Dat is de meest comfortabele gang waar je uren mee kan rijden. En hier kunnen ze echt flink tempo in maken ook!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-16 11:42

Maartje1990 schreef:
Ik blijf erbij dat een goed töltende ijslander het beste voor jou(w aandoening) zal zijn. Dat is de meest comfortabele gang waar je uren mee kan rijden. En hier kunnen ze echt flink tempo in maken ook!



Thanks dat hou ik in gedachten, en wil ook zeker eens rijden op een goed opgeleide ijs om het in iedergeval een keertje te ervaren.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:30

Paard dat ik altijd reed vanwege zijn vlakke gangen, zowel draf als galop, was een Barock Pinto. Toen hij wegviel een Fries met vlakke draf, galop was toen nog minder ontwikkeld. Ik weet dus niet of het perse aan een ras zal liggen. Op stal staat ook een grote KWPN'er met heerlijke gangen bijvoorbeeld. Met een budget (goede IJslanders zijn best duur) is dat misschien wel een fijne gedachte.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-16 11:03

Vrijdag is het dan zo ver op een IJslander rijden, ik heb op aanraden gekozen voor een buitenrit van ik geloof een uur. Hoop dat het een beetje te doen is ik heb al een half jaar ruim niet echt gereden en dat half jaar daarvoor maar 1x per twee weeken een kort stukje. Ik heb ook in de planning staan bij een handelsstal te gaan kijken waar ze ook twee paarden met vlakke gangen hebben staan en ben ook bezig met een kruising fjordje. En ook al een geweldige IJslander gevonden mocht ik vrijdag verliefd worden. Dus we zullen zien ! Heb er zin in

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Marlien5

Berichten: 466
Geregistreerd: 09-11-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:25

Leuk! In de Beemster?
En welke stal ga je kijken?

Wil je leren hoe je met een clicker moet trainen?
Ben je dol op honden?
Volg Denna the Australian Shepherd op Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:43

Wat leuk! Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden. Dit wordt je eerse keer op een ijslander? Zou wel vragen voor een natuurtölter zodat je ook die gang goed kunt ervaren! Wat voor ijs heb je op het oog? Vier of vijfganger? Heb je een advertentie?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-16 12:21

Ja ik ga vrijdag in de Beemster rijden, heb de situatie uitgelegd en die mevrouw raden me aan om lekker voor een buitenritje te kiezen zodat ik het IJslandse paard echt kan ervaren. Ik ben nu 30 dat ik 17 was heb ik een aantal keren op een IJslander gereden maar die kon alleen stappen draven en galloperen. Verder weet ik nog dat ik het vlotte enorm prettig vond helemaal in met combinatie dat hij echt nergens van schrok, keek wel eens maar verder stampte hij fijn door. Ik heb contact met foxan die hebben twee paarden te koop staan die volgens de eigenaaresse goed bij mij zouden passen, een van de twee is helaas alleen wat boven budget. Ik hoop daar zaterdag te kunnen gaan kijken aangezien het voor ons een stukje rijden is, er is verder geen advertentie etc ik heb gewoon een aantal stallen gemaild hahaha

Ijsje waar mijn voorkeur naar uit gaat is als het goed is een 4 ganger en 7 ze zijn nu bezig met de tolt met hem geloof ik. Die boven ons budget valt er heel wat boven dus dat gaat hem niet worden die is ook een jaartje of 2 ouder geloof ik.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:40

Weet je of hwt een natuurtölter is?

Ben stiekem wel jaloers op je! Heb wel wen tijd ijslanders gereden maar zou rr ook zo graag eentje willen!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:43

Mijn eerste rit op een IJslander was een bijzondere gewaar wording, veel last van evenwichtsklachten en na een buitenrit van 3/4 uur, was ik om (handig formaat) en waren de klachten sterk verminderd. :roll: Binnen 3 maand had ik mijn eigen IJslander....

Heel veel plezier gewenst met de rit :):)

Op bokt markt staat advertentie van een merrie 7 jaar uit de Achterhoek (6 weken terug) Lukt me niet om een linkje te plaatsen (niet handig met computers)
Misschien ook geschikt .....

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:53

Is het niet handig voor jou om (ook) te kijken naar een goede niergordel zoals die door motorrijders worden gedragen? Dan kun je het risico mogelijk nog verder verminderen.

Overigens staan er regelmatig gangenpaarden(-kruisingen) te koop op de FB pagina gangenpaarden te koop. Mangalarga's, Rocky Mountain Horses, Aegidienbergers, Paso's (wel opletten dat je goed navraagt of er geen DSLD in de lijn zit!) - er zijn veel meer gangenpaarden dan alleen IJsco's.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-16 12:57

Ja een niergordel is een mogelijkheid maar echt heel veel verschil gaat dat niet maken volgens mijn nefroloog maar altijd het proberen waard.
Ik was ook bezig met een aegidienberger maar op de een of andere manier sprak de foto me niet aan en was een aardig stukje rijden voor ons. Ik hou ook zeker mijn ogen open voor andere rassen zit niet vast aan de IJslander maar vind hun karakter looplust en hun voormaat erg prettig.

Ik weet niet zeker of het Ijsje een natuurtolter is maar ze heeft wel gezecht dat hij nu af en toe al zelf een tolt pasje laat zien en dat ze dat aan het uitbreiden zijn. Ik ben echt nog een IJslander leek helaas hahaha

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:00

Natuurtölter is dat die eerder in tölt dan in draf zal lopen. Als ik ooit een ijs kan kopen zou ikdaar zelf voor kiezsn omdat ik (nog) niet zo'n ervaren ijslander ruiter ben en dat dan wel wat makkelijk is

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-16 14:09

Ahh bedankt voor de uitleg, ik denk dat hij dan geen natuurtolter heeft ze gaf aan dat hij meer draft heeft dan zijn vader, dus ik ving dat op als dat hij ruimer loopt ? Ik maak me er eerlijk gezecht niet zo enorm druk om als er een click is en de gangen zitten voor mij prettig en hij voelt zich plezierig bij mij dan huur ik desnoods vervoer om om de week bij een IJslander stal aan de tolt te werken ofzo mocht het nodig zijn dus denk dat het wel goed gaat komen.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:45

Een paard wat uit zichzelf meer tölt dan draaft is inderdaad een natuurtölter (als het een vierganger is) of een vijfganger. Juist toen ik nog niet zo veel IJslanderervaring had kreeg ik al een voorkeur voor diagonale paarden met tölt. Dus een vierganger die uit zichzelf draaft. Daar kun je als beginner maar 1 gang aan verprutsen :D Een vijfganger die bij onervaren mensen terechtkomt en na een paar maanden alleen nog maar kan zwijnen is zielig. Als je zelf nog niet zo handig bent in tölt en óók nog moet leren hoe je een lateraal paard in draf krijgt heb je meteen twee dingen op je bordje. Maar het is uiteindelijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur wat je beter past, en met wat voor paard je (rijtechnisch) het beste uit de voeten kunt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:48

Onthou ook dat elk paard anders tölt en ook op een andere manier gereden moet worden om de tölt zuiver te krijgen en/of te houden. Bij een gewoon paard is dat makkelijk, beetje been erbij en je hebt draf, maar bij een gangenpaard ligt daar nog zo veel tussen! Dat maakt het heel erg interessant, maar niet makkelijk. :))

Een dingetje, maar dat is off topic en vooral een persoonlijke ergernis, maar zou je ze geen 'ijsjes' willen noemen? Dan denk ik aan een vrolijk gekleurd waterijsje of een softijsje met discodip, maar dat is echt niet te vergelijken met het karakter van een IJslander. :))

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:55

Ik heb ijsjes met spearmintsmaak, heel apart. Vooral omdat er op de doos limoen staat.

En weer on topic: het was al eerder gezegd maar inderdaad: de kunst aan goed op een gangenpaard rijden zit 'm in het vinden van de balans tussen de diverse gangen. En daarna natuurlijk het verbeteren er van. Mijn eigen paard, wat altijd en overal draaft, kan 3 gangen tegelijk! Dat is niet wat ik wil en vooral in het begin heb je daar goede begeleiding bij nodig. Ik heb het als prettig ervaren om van verschillende mensen hun inzichten te horen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Marlien5

Berichten: 466
Geregistreerd: 09-11-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:29

Leuk! Wie weet zie ik je vrijdag daar ;)

Wil je leren hoe je met een clicker moet trainen?
Ben je dol op honden?
Volg Denna the Australian Shepherd op Facebook!

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 13:33

Yay net super lekker gereden bij fra roan. Zat op een merrie tyng hopelijk schrijf ik het goed haha. Was super voor het eerst ook getolt en ook een stukje galop gedaan. Was wel vreemd ze was maar 135 dacht ik ernaast stond dacht ik wel ff .. oei kan dat wel maar dat ik eenmaal zat merkte ik geen eens dat ze kwa stokmaat een pony was. Top ervaring nu nog meer zin in zondag kan ik mooi vergelijken met vandaag een beetje.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:01

Dat was precies wat ik ook ervaarde toen ik voor het eerst een ijslander reed! Wat een power, je voelt echt niet dat je op zo'n relatief klein paard zit. Is voor mij ook de reden dat ik niet voor een groter gangenpaarden ras gekozen heb, bij geen ander ras heb ik 'het vuur' ervaren. Ondanks dat ze echt wel looplust hadden enzo.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:37

Pony is nog erger om over een IJslander te zeggen dan ijsje.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vraagje over gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 15:48

Wat grappig Allegra dat we hetzelde ervaren hebben, was echt heel erg leuk.

Ik noemde haar ook geen pony, maar haar stokmaat ^-^

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers