Is dit een ijslander zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Is dit een ijslander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 14:25

Een ruitershop bij mij in de buurt heeft dit zadel te koop. Ze weet niet welk merk het is maar na wat onderzoek op internet kwam ik uit bij Soft Balance Icelandic. Klopt dit denken jullie? En zo ja, is zoiets dus echt alleen op een IJslander te gebruiken? Ik ben eigenlijk gewoon opzoek naar een mooi boomloos zadel voor mijn Engelse Volbloed van 167cm :D Ik ga een Ghost uitproberen maar deze kwam ik per ongeluk tegen, opzich wel fijn om verschillende merken met elkaar te kunnen vergelijken!

Of zeggen jullie dat het zonde van m'n moeite is, omdat het toch niet zal passen :o ?

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


vilheide

Berichten: 1471
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:28

Het lijkt idd op een zadel voor Ijslanders. Maar ik zou niet weten waarom een zadel voor Ijslanders niet geschikt zou kunnen zijn voor een "gewoon" paard. Buiten het feit dat een Ijslanderzadel vaak wat korter en vlakker is dan een gewoon zadel. Ik zou zeggen pas het en kijk hoe het ligt en hoe je het zelf vind rijden. Er zijn genoeg Ijslanderruiters die een gewoon dressuurzadel op hun paard hebben liggen.

Groetjes Jolanda

Drico

Berichten: 4488
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:32

Ik vind het zelf eerder lijken op een endurance/trail zadel, want hij heeft toch best een diepe zit en grote lepel aan de achterkant (nu hebben sommige IJslanderzadels dat ook wel maar vind deze toch iets anders) Kijk ook maar eens bij een Massimo Trail op google (afbeeldingen)

Afbeelding

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Skessa_
Berichten: 10529
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:35

Ik ben het met Ryanne eens :j

Maar idd een zadel = een zadel, dat ie past is het belangrijkste!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 14:37

vilheide schreef:
Het lijkt idd op een zadel voor Ijslanders. Maar ik zou niet weten waarom een zadel voor Ijslanders niet geschikt zou kunnen zijn voor een "gewoon" paard. Buiten het feit dat een Ijslanderzadel vaak wat korter en vlakker is dan een gewoon zadel. Ik zou zeggen pas het en kijk hoe het ligt en hoe je het zelf vind rijden. Er zijn genoeg Ijslanderruiters die een gewoon dressuurzadel op hun paard hebben liggen.


Ik dacht dat IJslanderzadels het zwaartepunt achterop hebben liggen en de beugelophanging ver naar voren, en ik weet niet of een 'gewoon' paard dat kan hebben, zoiets bedoelde ik meer. En de lage voorkant ivm de schoft, maar dat is een kwestie van passen inderdaad.

Citaat:
Ik vind het zelf eerder lijken op een endurance/trail zadel, want hij heeft toch best een diepe zit en grote lepel aan de achterkant (nu hebben sommige IJslanderzadels dat ook wel maar vind deze toch iets anders)


Ja daar lijkt hij ook wel erg op! Welk merk is dit? Zou ook wel eens best deze kunnen zijn, aangezien ze hier op het eiland veel cross country, trailriding en buitenritten doen, en er maar weinig IJslanders zijn :') Ben benieuwd welk merk, kan ik ff op onderzoek gaan.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Drico

Berichten: 4488
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:48

woepsie90 schreef:
Ja daar lijkt hij ook wel erg op! Welk merk is dit? Zou ook wel eens best deze kunnen zijn, aangezien ze hier op het eiland veel cross country, trailriding en buitenritten doen, en er maar weinig IJslanders zijn :') Ben benieuwd welk merk, kan ik ff op onderzoek gaan.


Hier had ik hem op zien staan: http://shop.allsaddles.com/endurance.html
Maar ik heb even gekeken naar die Soft Balance en daar lijkt die toch ook wel heel erg op! Kijk maar naar hoe de ribzit loopt, alleen die je ziet op google afbeeldingen hebben een iets minder diepe zit :j

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

pmarena

Berichten: 47834
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:51

Als het een Soft Balance is (waar het toch echt sterk op lijkt) dan is het grootste nadeel daarvan dat die niet zo geschikt is voor paarden met een wat rondere rug / hogere schoft, en dat de beugelophanging vrij ver naar voren zit.

Een veel kritischere pasvorm dan een flexibeler zadeltje zoals een Ghost of Barefoot :)

Shirley

Berichten: 26782
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Is dit een ijslander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:56

Hij lijkt daar verdacht veel op, maar dan moet het merkje er ook in staan!
Er zijn ook replica's in omloop...

Heb de SB ook gehad en kreeg hem ondanks de verplaatsbare kussens inderdaad niet lekker passend op mijn ronde pony...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 15:09

Shirley schreef:
Hij lijkt daar verdacht veel op, maar dan moet het merkje er ook in staan!
Er zijn ook replica's in omloop...

Heb de SB ook gehad en kreeg hem ondanks de verplaatsbare kussens inderdaad niet lekker passend op mijn ronde pony...


Zal daar op letten als ik 'm in handen heb, dank je!
Ik heb een vrij slanke ruin, een ex racepaard (thoroughbred), dus ben benieuwd... Hij mag van mij wel wat aankomen maar hij zal denk ik niet rond worden gezien zijn ras...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 15:11

pmarena schreef:
Als het een Soft Balance is (waar het toch echt sterk op lijkt) dan is het grootste nadeel daarvan dat die niet zo geschikt is voor paarden met een wat rondere rug / hogere schoft, en dat de beugelophanging vrij ver naar voren zit.

Een veel kritischere pasvorm dan een flexibeler zadeltje zoals een Ghost of Barefoot :)


Mijn ruin is redelijk slank, hij was een racepaard (ras: thorougbred), dus rond zal hij denk ik niet worden, ook niet als ik hem iets laat aakomen omdat ik hem iets té slank vindt... Maar we zullen zien, dank je wel!
En ik ben heeeeeeel nieuwsgierig naar de Ghost :D!

Dit ijslander/trekking zadel wordt in ieder geval voor 40 pond aangeboden, en de ghost moet ik nieuw kopen. Vandaar mijn interesse }> . Maar mijn prioriteit is natuurlijk dat het past!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

pmarena

Berichten: 47834
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is dit een ijslander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:23

Begrijpelijk hoor :j

ALs je kan proberen is dat natuurlijk altijd eens leuk, maar in principe verwacht ik dat een Ghost duizend keer fijner zal liggen en zitten ;)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Is dit een ijslander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:46

Ziet er idd uit als een Soft Balance zadel. Degene die ze destijds nieuw verkocht had vooral andere soorten gangenpaarden zoals singlefooters, dus dit zadel is zeker niet alleen geschikt voor ijslanders. Geen enkel ijslander zadel trouwens, al zijn ze vaak natuurlijk wel geschikter voor paarden met een bouw die enigzins overeen komt. Lange paarden met een hoge schoft vallen bijvoorbeeld niet in die categorie :D

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

NIV
Berichten: 355
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 06:23

Ik heb zelf een soft balance voor mijn ijslandse merrie en er jaren mee gereden. Is een plat zadel met weinig ruimte voor schoft. Het lag goed omdat mijn ijslander ook echt een rechte rug had.
Let er ook op dat de kussens even dik zijn. Die zijn niet makkelijk op te vullen.

Oh, en, zadel zit erg lekker maar biedt weinig ondersteuning voor bijvoorbeeld je beenligging.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 06:46

Allegra schreef:
Ziet er idd uit als een Soft Balance zadel. Degene die ze destijds nieuw verkocht had vooral andere soorten gangenpaarden zoals singlefooters, dus dit zadel is zeker niet alleen geschikt voor ijslanders. Geen enkel ijslander zadel trouwens, al zijn ze vaak natuurlijk wel geschikter voor paarden met een bouw die enigzins overeen komt. Lange paarden met een hoge schoft vallen bijvoorbeeld niet in die categorie :D


Ik heb ook een ijslanderzadeltje op mijn arabier liggen :) Dat was het enige zadel wat zowel voor mij als voor mijn paard goed was :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-16 12:59

Allegra schreef:
Ziet er idd uit als een Soft Balance zadel. Degene die ze destijds nieuw verkocht had vooral andere soorten gangenpaarden zoals singlefooters, dus dit zadel is zeker niet alleen geschikt voor ijslanders. Geen enkel ijslander zadel trouwens, al zijn ze vaak natuurlijk wel geschikter voor paarden met een bouw die enigzins overeen komt. Lange paarden met een hoge schoft vallen bijvoorbeeld niet in die categorie :D


Dank je, duidelijk :-)!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-16 12:59

NIV schreef:
Ik heb zelf een soft balance voor mijn ijslandse merrie en er jaren mee gereden. Is een plat zadel met weinig ruimte voor schoft. Het lag goed omdat mijn ijslander ook echt een rechte rug had.
Let er ook op dat de kussens even dik zijn. Die zijn niet makkelijk op te vullen.

Oh, en, zadel zit erg lekker maar biedt weinig ondersteuning voor bijvoorbeeld je beenligging.


Bedankt voor je tips!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers