[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:02

11 jaar geleden kocht ik mijn huidig paard, op 1 van onze zwerftochten kwam ik een ruiter tegen die wel op een heel aansprekend paard reed. Ik vond alleen dat het beestje zo raar liep, dus zorgde ik ervoor, nieuwsgierig zoals ik ben, dat ik hem kon kruisen. Zijn paard bleek een Peruaanse Paso merrie te zijn, het rare loopje natuurlijk de extra gang. Sindsdien spookte dit ras door mijn hoofd en toen een jaar of 2 later de hengst Napoli in Bit stond, sloeg de vonk helemaal over.

Maar ja, mijn paard was jong, ik hield van hem en geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om hem om te ruilen voor een ander paard. Tot ik 4 jaar geleden begon te merken dat het rijden door lichamelijke kwaaltjes wat moeilijker begint te worden en een gewone, hete, 3-ganger echt wel een zware belasting is. En zo groeide het idee om een paardje bij te kopen en een bijrijder te zoeken voor mijn huidig paard. De bijrijder kwam :wave: en de bijrijder ging :evaw: , zucht. En voor ik een nieuwe kon vinden, vond ik mijn paard niet meer top fit. We hebben vorig jaar 5 keer een bezoekje aan de kliniek gebracht, wat ik met veel liefde voor mijn schat over heb, maar mijn spaarcentjes hebben dat minder goed verdragen.

De periode voor mijn paard ziek werd, mocht ik op bezoek komen bij de eigenaars van Napoli. Daar stond ik dan, oog in oog, met die knapperd die ooit in Bit schitterde. Napoli is echt een paard waar je stil van wordt. Ik kreeg ook de kans om te rijden en voelde me in de 7de hemel. Om zeker te zijn van mijn stuk, boekte ik een buitenrit op een ras dat bekend staat om zijn vlakke gangen, waarna ik 2 weken rugpijn had %) . En toen mocht ik opnieuw bij de eigenaars van Napoli rijden. Die dag heb ik de beslissing genomen: Ik koop een goed opgeleide Peruaanse Paso! <3

En dan wordt je paard ziek, je maatje, je alles en moet je een keuze maken: vecht ik voor het leven van mijn vriend of geef ik op en koop ik iets anders. Ik kan me mijn leven niet voorstellen zonder mijn paard, dus sprak het voor zich dat ik tot het uiterste zou gaan om hem te redden. We hebben allemaal wel dromen die nooit zullen uitkomen en wat je hebt moet je koesteren. En ach, ondertussen had ik toch de tijd om ook eens op andere gangenpaarden te rijden, kwestie van zeker te zijn dat je oorspronkelijke keuze de beste is.

En toen kwam de dag dat ik bij een fokker langs ging, die Paso's en Rocky Mountains fokt. Ik kreeg de kans om te rijden en wow, wat zit een Rocky fijn! Tijdens het rijden zat ik niet zo stil als op een Paso, maar net dat ietsje meer schommelen, voelde voor mij zo zalig aan. Totaal van slag stapte ik af, het zou toch niet waar zijn zeker, ga ik nu echt afstappen van mijn Paso droom? Tot overmaat van ramp, bleek ik ook als een blok te vallen voor een zwart Rocky hengstveulen. Oh nee, dat was helemaal niet de bedoeling! 8)7 Bij thuiskomst bleek het echter niet goed te gaan met mijn paard, dus ondernam ik geen stappen om dat zwart veulen te kopen.

Het einde van 2015 naderde en ondertussen was het wel duidelijk dat de toekomst van mijn paard onzeker is. En dan moet je bedenken wat je verder wil gaan doen met je paardendroom. Een goed opgeleid paard zat niet meer binnen het budget, een veulen kon wel. Maar durfde ik het wel aan om een veulen te kopen? Zowel de eigenaars van Napoli als de fokker van de RMH gaven mij het vertrouwen dat het me wel zou lukken, maar toch. En voor welk ras ga ik nu kiezen. Kies ik voor het ras dat mij het eerst betoverde, of ga ik toch voor degene waar ik nadien kennis mee mocht maken.

Na alles op een rijtje te zetten, alle voor en nadelen van beide rassen overlopen te hebben en goed te kijken naar welk paard er het beste bij mij zou passen, was ik er voor mezelf wel uit. Om zeker te zijn, toetste ik het ook even af bij de mensen die me kennen en eigenlijk kwamen zij tot dezelfde conclusie als ik: hoe mooi en aantrekkelijk ik de PP ook vind, ik ben gewoon te groot en het plaatje klopt gewoon niet. Dus mailde ik naar de RMH fokker dat ik in het voorjaar langs wilde komen om naar de veulens te kijken, wie weet had ze iets wat me wel kon scharmeren. }>

Ik had natuurlijk wel een plan, ik zou 2 seizoenen naar veulens gaan kijken en als ik mijn ding niet vond, dan zou ik sparen tot ik een goed opgeleid paard kon zoeken. Er werd een datum geprikt waarop ik op veulen bezoek zou komen en ik kreeg een lijstje (op mijn vraag) met merries die tegen die tijd een veulen naast zich zouden hebben. Hiermee ging ik aan de slag en ik probeerde uit te vissen welke ouderdieren mij wel aan stonden. Bij het eerste contact kreeg ik ook de vraag of ik geen interesse had in een veulen van 2015 dat nog te koop stond. Moeder en vader spraken mij wel enorm aan, maar ik had bij het paardje niet echt een wow gevoel, dus hield ik de boot af. :n

Een maand later hadden we weer contact en toen kwam de fokker opnieuw met de vraag of ik geen interesse had in dat bepaald veulen. Het was een hengst, zilver appel en hij ging mooi groot worden, perfect wat ik zoek eigenlijk. Alleen koop ik geen dier op foto, ik moet er kennis mee kunnen maken en ik verwachte dat een jaarling, met toch wel de meest gegeerde kleur, ver over mijn budget zou zitten. Maar nee hoor en dan kreeg ik ook nog eens recente foto's door gestuurd waardoor mijn hart op hol sloeg. *\o/* Mare, ik zou pas 2 maand later op bezoek gaan, zo lang zou hij toch niet meer te koop staan. -O- En toen kwam de tegenpartij met een geniaal voorstel dat ik niet kon weigeren en sloten wij een deal. :Y)

9 mei was het eindelijk zo ver, ik ging op date! ~~}> De rit, die eigenlijk 4 uur zou duren, nam 5 uur in beslag en ik was zo zenuwachtig. Bij aankomst moest ik echt wel even ontstressen en gelukkig voelde men dat ook zo aan. We dronken lekker een :9k en ik kreeg een paar jonge veulentjes te zien en dan was het tijd om kennis te maken met mijn date. /3

Er werd mij verteld dat ik een lange slungel zou zien en toen stopten we aan de wei waar de jaarlingen en twenters staan :oo . Wat was hij mooi <3 . Ik werd echt van mijn sokken geblazen, maar zou hij mij wel leuk vinden?? Zodra we de wei in kwamen, kwam hij dag zeggen. En dag zeggen werd kroelen, knuffelen, nog meer kroelen :wow: . Meneer begon me zelfs al te volgen en wilde steeds in mijn buurt zijn, kortom het voelde zo goed aan. Dus besloot ik om een sprong in het diepe te wagen en zei "ja" tegen het avontuur om met een veulen verder te gaan.

Mag ik jullie allemaal voorstellen aan de nieuwe man in mijn leven: Qucikstep! Zoon van Blue Mountain Spirit en Laura's Touch of Gold.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



19 juli, precies op mijn verjaardag, halen wij hem op en vanaf dan gaat hij in opfok bij vrienden van ons.
Laatst bijgewerkt door balance op 13-01-18 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: VOLG tag

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:12

Wat een prachtig dier, en wat mooi dat jullie elkaar uitgezocht én gevonden hebben! Veel geluk met dit knappe beestje!

lovelucydan

Berichten: 2062
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:15

Wat super leuk! Maar ben je nou voor een paso gegaan of een rocky?
Wat een knapperd!

my haflinger horse lucydan!

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:16

lovelucydan schreef:
Wat super leuk! Maar ben je nou voor een paso gegaan of een rocky?
Wat een knapperd!


Joh, lees het verhaal dan ff! :P
Ze is voor een RMH gegaan, als ik het goed begrijp :D

Gefeliciteerd, super gaaf! Ooit wil ik ook een RMH <3

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:18

Wat super dat je een nieuw maatje hebt gevonden!

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:24

Quickstep is een Rocky :))

Dit zijn trouwens de foto's die op de website van de fokker stonden, toen was hij amper 1 dag oud.

Afbeelding

Afbeelding

En deze foto zorgde ervoor dat ik meneer in het echt wilde ontmoeten

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16165
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:28

Wat een knappert <3

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:34

Bedankt voor de complimentjes. :D

Eigenlijk wilde ik helemaal niet voor een speciaal kleurtje gaan, ik wilde een zwarte of een vos. O:) Maar je moet een hart van steen hebben om niet te vallen voor een paard dat zo graag bij je wil zijn.

Al zit ik nu wel met mijn eerste dilemma, wat voor halster ga ik nu kopen??? Ik vind roze/paars geweldig bij hem staan, maar mijn wederhelft schiet me af als ik voor een hengst iets roze koop. >;)

Dus alle halstertips zijn welkom!

vilheide

Berichten: 1471
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:43

SandraVerl schreef:
Bedankt voor de complimentjes. :D

Eigenlijk wilde ik helemaal niet voor een speciaal kleurtje gaan, ik wilde een zwarte of een vos. O:) Maar je moet een hart van steen hebben om niet te vallen voor een paard dat zo graag bij je wil zijn.

Al zit ik nu wel met mijn eerste dilemma, wat voor halster ga ik nu kopen??? Ik vind roze/paars geweldig bij hem staan, maar mijn wederhelft schiet me af als ik voor een hengst iets roze koop. >;)

Dus alle halstertips zijn welkom!


Knal geel of koningsblauw lijkt me wel erg mooi staan.

Groetjes Jolanda

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:43

Lichtblauw steekt super af bij zo een paard! Limegroen staat ook geweldig, eigenlijk alle felle kleuren. En beige, en kobalt blauw (met beige)... En euhm... ja alles.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

noox

Berichten: 1405
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:46

Hij zal er zelf niks van merken, toch? :+
Ik vind het roze halster, zoals op de foto, hem ook super staan.
Maar je kan altijd voor een veiligere keuze gaan, zoals turquoise of mintgroen... O:)

✰ P I N T O ✰

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:46

Leuk veulen! Ik zou groen of knalblauw doen als halster :D

Fjord Julia 28 april 1999- 24 maart 2015.
Fjord Emma 23 mei 2008-27 juli 2022 18.45u

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:47

xSlvna schreef:
Lichtblauw steekt super af bij zo een paard! Limegroen staat ook geweldig, eigenlijk alle felle kleuren. En beige, en kobalt blauw (met beige)... En euhm... ja alles.



Ik heb een prachtig touwhalster gezien in het beige en kobalt blauw en was aan het twijfelen om het te bestellen. Maar als ik dat koop, moet ik ook nog een gewoon halster bijkopen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:48

noox schreef:
Hij zal er zelf niks van merken, toch? :+
Ik vind het roze halster, zoals op de foto, hem ook super staan.
Maar je kan altijd voor een veiligere keuze gaan, zoals turquoise of mintgroen... O:)



Ik maak me geen zorgen om zijn reactie, maar thuis _-:( . Vriendlief vindt dat roze een vent ontmannelijkt. Hij moeit zich verder niet met mijn paarden hoor. :roll:

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:51

Ach, denk je nu echt dat je nooit beide zult kopen? Weet niet hoe jij bent, maar mijn pony heeft alle soorten hoofdstel, halster... Ook vele verschillende kleuren (bruin, havanna, zwart leer. 10 kleuren stof...)

Touwhalster vind ik persoonlijk voor een jonkie wat 'grof', dus zou eerder het halster kopen en later eens een leuke kleur touwhalster.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:55

Gefeliciteerd met je aanwinst :D

Zo te zien gekocht bij Mireille van schloss Nienover. Heb je die leuke 2jarige palomino paso niet bekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:27

Gloa schreef:
Gefeliciteerd met je aanwinst :D

Zo te zien gekocht bij Mireille van schloss Nienover. Heb je die leuke 2jarige palomino paso niet bekeken?


Ik heb in oktober die palomino gezien, vond hem wel leuk, maar ik ben toen als een blok gevallen voor een zwarte rocky, maar ja, toen leek het met mijn paard terug slechter te gaan en heb ik de koop niet door gezet.

lovelucydan

Berichten: 2062
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:42

Thesserd schreef:
lovelucydan schreef:
Wat super leuk! Maar ben je nou voor een paso gegaan of een rocky?
Wat een knapperd!


Joh, lees het verhaal dan ff! :P
Ze is voor een RMH gegaan, als ik het goed begrijp :D

Gefeliciteerd, super gaaf! Ooit wil ik ook een RMH <3



Zeg heb het verhaal heus helemaal gelezen! Kon er alleen niet achter komen wat het nou geworden was

my haflinger horse lucydan!

Mondy

Berichten: 11769
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:58

Wauw wat een ontzettend mooie man !! <3
Hoe gaat het met je andere paard ?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101272
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:02

Prachtig veulen! Dat gaat een rete gaaf paard worden als hij is uitgegroeid. :D
Blijft hij hengst?

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:52

@ Mondy: ik heb voor mijn ander paard nog steeds geen diagnose en hij heeft ondertussen een hele oedeemplaat onderaan zijn buik. Omdat hij grondig onderzocht is en we niet in staat zijn om de oorzaak van alle problemen te vinden, heb ik begin februari in samenspraak met de DA beslist om hem met rust te laten. Zo lang het leven nog fijn is voor hem, wordt hij verwend en vertroeteld. Zodra we merken dat het niet meer gaat, neem ik afscheid van hem. Ik kan alleen maar hopen dat het leven nog jaren leuk blijft voor mijn vriend.

@ Bellatrix: ik ben van plan om hem te laten ruinen als hij 2 is. Zo lang mijn huidig paard er is, kan hij niet aan huis komen. Een plekje vinden voor een hengst, is niet zo gemakkelijk, al helemaal niet als je je paard niet alleen wil hebben. Aangezien ik toch niet van plan ben om hem te laten dekken, lijkt het mij voor iedereen beter om er een ruin van te maken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:01

Wow. Een gangenpaard lijkt me toch wel heel erg lekker, maar voor mij is het gelukkig (gelukkig voor mijn portemonnee dus :clown: ) nog een vage wens.

Hoe zie jij het opleiden voor je? Heb je kenners in de buurt die je daarbij kunnen helpen? Of ga je hem laten beleren (later natuurlijk) en kun je daarna nog lessen nemen van iemand die bekend is met gangenpaarden?

koeien op de weg...

Mondy

Berichten: 11769
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:15

Oh wat top dat je andere zo nog lekker z'n dagen kan slijten ! Ik hoop dat je nog lang mag genieten samen.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:15

GDG schreef:
Wow. Een gangenpaard lijkt me toch wel heel erg lekker, maar voor mij is het gelukkig (gelukkig voor mijn portemonnee dus :clown: ) nog een vage wens.

Hoe zie jij het opleiden voor je? Heb je kenners in de buurt die je daarbij kunnen helpen? Of ga je hem laten beleren (later natuurlijk) en kun je daarna nog lessen nemen van iemand die bekend is met gangenpaarden?



Ik ken iemand die IJslanders heeft en haar eigen paarden ook in rijdt en voor ik besloot om een veulen te kopen, ben ik op zoek gegaan naar een trainer in mijn buurt. Die persoon zal me begeleiden bij het inrijden, maar helaas kan ik niet echt bij haar lessen. De komende jaren wordt het dus zoeken naar mensen die mij willen laten rijden en alle kansen die ik krijg, met beide handen grijpen. Blijkbaar heb ik gelukkig wel de juiste reflex tijdens het rijden. Ze zeiden me dat de meeste mensen die 3-gangers gewoon zijn, naar voor gaan hangen als een paard begint te tölten en ik kantel netjes mijn bekken. Toen ik de 1ste keer op de PP mocht, dachten ze dat ik reeds ervaring had met gangenpaarden.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:21

Ik heb vriendlief in het kamp roze gekregen!! Dit gaat "het" halster worden.
Afbeelding

Ik gok dat de jonge man rond de 1.30 zit, zouden jullie maat cob of maat pony bestellen? Zelf geef ik de voorkeur aan cob, daar heb ik langer plezier van. Ik kan nog altijd een goedkoop halster maat pony bij de Horta of Aveve kopen, ken wel iemand waar ik dat nadien aan kan geven.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle en 7 bezoekers