is hooi nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sophievh
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-04-16

is hooi nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-16 17:54

heyy mensen :wave: ,
de laatste paar dagen heb ik me verdiept in paardenvoer. vooral van IJslanders.
Nou kwam ik er achter dat IJslander eiwitarm krachtvoer nodig hebben, omdat ze sobere paarden zijn. Ook weet ik dat ze het hele jaar buiten kunnen staan (met beschutting). Maar wat ik niet weet, is of een IJslander genoeg heeft aan gras en krachtvoer, of dat er ook hooi nodig is?
alvast bedankt!! +:)+


Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: is hooi nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:56

In principe heeft een ijslander genoeg aan gras en hooi, eventueel met een vitaminekorrel.

Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:59

Azmay schreef:
In principe heeft een ijslander genoeg aan gras en hooi, eventueel met een vitaminekorrel.

Maar dat is afhankelijk hoeveel gras je hebt.
Met een halve hectare bv heb je vast niet genoeg gras om ze in de winter ook te kunnen voeden, dus dan heb je hooi nodig. Of als je gras erg rijk is, kan het aangeraden zijn om ze in de zomer hooi te geven en maar beperkt op het gras te laten.
Hangt dus volledig af van de correcte situatie, maar ga er maar van uit dat hooi wel nodig is.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:00

Hooi is nodig ja, het is zelf het belangrijkste!
In de winter groeit er namelijk geen gras en moet het paardje ook kunnen eten. En in de zomer ontploft de gemiddelde ijslander als hij constant op een wei staat, dus is het vaak ook verstandig om dan hooi bij te geven.
Krachtvoer is eigenlijk helemaal niet nodig, als je echt iets wilt bijgeven zou ik voor een vitaminekorrel kiezen.

Nothing is impossible, the word itself says 'I'm possible! ~ Audrey Hepburn
[ITP] Knappe tinker Dokus door Joyce Toebat

sophievh
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-04-16

Re: is hooi nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-16 18:20

Oke heel erg bedankt allemaal!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70394
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:34

Ik verplaats dit topic van VSW naar GP omdat heen specifieke vraag hebt over IJslanders.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:49

Najoveh schreef:
Hooi is nodig ja, het is zelf het belangrijkste!
In de winter groeit er namelijk geen gras en moet het paardje ook kunnen eten. En in de zomer ontploft de gemiddelde ijslander als hij constant op een wei staat, dus is het vaak ook verstandig om dan hooi bij te geven.
Krachtvoer is eigenlijk helemaal niet nodig, als je echt iets wilt bijgeven zou ik voor een vitaminekorrel kiezen.

Wat een rare logica, omdat hij op de weide "ontploft" moet je hem hooi bijvoeren.....?

Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:55

Kuggur schreef:
Najoveh schreef:
Hooi is nodig ja, het is zelf het belangrijkste!
In de winter groeit er namelijk geen gras en moet het paardje ook kunnen eten. En in de zomer ontploft de gemiddelde ijslander als hij constant op een wei staat, dus is het vaak ook verstandig om dan hooi bij te geven.
Krachtvoer is eigenlijk helemaal niet nodig, als je echt iets wilt bijgeven zou ik voor een vitaminekorrel kiezen.

Wat een rare logica, omdat hij op de weide "ontploft" moet je hem hooi bijvoeren.....?

Ik denk dat ze bedoelt dat paard dan beperkt op de weide komt en de rest op hooi staat...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:56

Dan schrijft ze iets anders dan ze bedoelt.
Hier in IJsland wordt trouwens over de zomer de weidegang wel beperkt, maar dan wordt er géén hooi in gestopt in de tijd dat ze niet op de wei staan. Het hele punt is tenslotte de intake beperken.

soesita

Berichten: 5154
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:19

Kuggur schreef:
Dan schrijft ze iets anders dan ze bedoelt.
Hier in IJsland wordt trouwens over de zomer de weidegang wel beperkt, maar dan wordt er géén hooi in gestopt in de tijd dat ze niet op de wei staan. Het hele punt is tenslotte de intake beperken.


Interessant -denkend aan mijn eigen snel te vette haflinger. Wat krijgen ze dan wel in de plaats? Of hebben ze lange eetpauzes, wat voor paarden niet goed blijkt te zijn?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: is hooi nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:23

Dat laatste, en ik ben het met je eens dat dit niet de gezondste optie is(ik doe er zelf niet aan), maar verstandig toegepast (niet te lange periodes)in principe niet slechter dan de hooimaaltijden van een paard dat op stal staat.

tengeltje11
Berichten: 7038
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:27

@Kuggur,het is ooit wetenschappelijk bewezen dat paarden voor x-aantal tijd uit de weide halen,geen effect heeft op bv overgewicht.
eens ze dan terug op de wei mogen,eten ze gewoon in zo'n sneltempo,dat ze de uren uit de weide gewoon inhalen.

de kunst is ze in een arme weide te zetten,waardoor ze minder rijk voer binnen krijgen en niet minder,dat werkt niet.

hooi is meestal(als het bv bij een gewone boer gekocht wordt),ook gewoon te rijk,dus uit de wei halen en hooi voeren heeft ook weinig effect,want zo goed als alle boeren bemesten hun maailand,eens lang genoeg,maaien,opnieuw bemesten,hoog genoeg,maaien,....dus zowiezo opgefokt gras.

natuurhooi en dergelijken zijn vaak ideaal,maar is niet makkelijk te vinden.

weide niet bemesten is ook een optie,maar dan heb je in onze landen vaak totaal niet genoeg land om ze er constant op te laten....

Duhelo

Berichten: 28466
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:29

Maar dan zou er moeten gewerkt worden met minstens om de 4 uur een maaltijd
Stel dat ze normaal 2 uur wegkunnen met hooi, kunnen we ze 4 uur op de weide zetten (daar gras meer vocht bevat)
Dus idealiter van 6-10 buiten, 10-14 niks, 14-18 buiten, 18-22 niks, 22-02 buiten, 02-6 niks, lijkt me vrij arbeidsintensief (ook al wordt de laatste beurt vervangen door hooi. Wat blijkbaar daar niet zo ks)

Nee, zou mijn keuze dan niet eijn, zou dan eerder opteren voor een paar uur per dag buiten en de rest in slowfeeders, of graasmaskers...

soesita

Berichten: 5154
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:31

De mijne krijgt beperkte weidegang of hooi en knabbelt voor de rest stro. Ik weet dat er een koliekgevaar bestaat maar hij doet het er goed op.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:02

Er word vaak gezegd dat enkel gras en hooi genoeg is voor een IJslander. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Mijn huidige IJslander moet absoluut bijgevoerd worden. Misschien is het anders omdat hij daadwerkelijk uit IJsland komt (vulkanische grond dus meer vitaminen en mineralen).
In de winters krijgt mijn IJslander 4 keer per dag een hoop hooi + Mix van bietenpulp, lucerne en 18+ muesli.
In de zomer 3 keer per dag een hoop hooi, 3 uurtjes op het weiland en 18+ muesli en lucerne.
En het is een slanke IJslander! http://i54.tinypic.com/a3ccrc.jpg

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:41

tengeltje11 schreef:
@Kuggur,het is ooit wetenschappelijk bewezen dat paarden voor x-aantal tijd uit de weide halen,geen effect heeft op bv overgewicht.
eens ze dan terug op de wei mogen,eten ze gewoon in zo'n sneltempo,dat ze de uren uit de weide gewoon inhalen.

de kunst is ze in een arme weide te zetten,waardoor ze minder rijk voer binnen krijgen en niet minder,dat werkt niet.

hooi is meestal(als het bv bij een gewone boer gekocht wordt),ook gewoon te rijk,dus uit de wei halen en hooi voeren heeft ook weinig effect,want zo goed als alle boeren bemesten hun maailand,eens lang genoeg,maaien,opnieuw bemesten,hoog genoeg,maaien,....dus zowiezo opgefokt gras.

natuurhooi en dergelijken zijn vaak ideaal,maar is niet makkelijk te vinden.

weide niet bemesten is ook een optie,maar dan heb je in onze landen vaak totaal niet genoeg land om ze er constant op te laten....

Je hebt wellicht mijn post niet helemaal goed gelezen, ik doe het zelf niet zo, en raad het niet aan, ik beschreef slechts wat mensen hier doen (en die gebruiken daar weiden voor die zo schraal zijn dat het wél werkt, niet te vergelijken met de vette bemeste nederlandse weiden die jij voor ogen hebt).

Wij hebben hier zelf trouwens een boerderij met zo´n 40 ha weiland erom heen, daarbij nog tientallen omheind braakliggend land (erg schraal), en dan nog 2600 ha niet omheind hoogland.
Mogelijkheden te over de weidegang te sturen voor onze acht paardjes, zonder ze in een "sveltahólf" te zetten.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: is hooi nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:32

Ik bedoel inderdaad dat je ze dus niet (constant) op de wei zet maar hooi bij geeft.

Onze paarden (geen ijslanders maar tinker/fjord types) hebben jaren lang dag en nacht op de wei gelopen, zo arm mogelijk. Maar je kon ze echt rollen...
Nu mogen ze 's nachts op de wei voor een paar uur en overdag staan ze aan stal en in de paddock en krijgen ze hooi en stro gevoerd uit fijnmazige hooinetten. Dat gaat echt STUKKEN beter!

Ik vraag me af of bij die onderzoeken de paarden als ze niet op de wei staan dan wel eten krijgen, en of dat eten constant/onbeperkt is. Want als ze even zonder staan is het logisch dat ze daarna als een gek op de wei beginnen te eten...

Nothing is impossible, the word itself says 'I'm possible! ~ Audrey Hepburn
[ITP] Knappe tinker Dokus door Joyce Toebat

sophievh
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-04-16

Re: is hooi nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-16 11:13

oke bedankt allemaal! dus niet constant op de wei zetten maar hooi bijvoeren en het liefst als hij op de wei staat in een arme weide. staat genoteerd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers