Dressuur zadel VS IJslander zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-16 07:46

Mijn IJslander is toe aan een nieuw zadel, ik heb hier voor twee keer een IJslander zadel gehad met een hele platte zit, (vrijwel geen lepel) een zadel waar je echt op zit.
Ik kan gewoon niet lekker zitten op zo'n zadel, ik ga klemmen en voorover hangen en heel erg achterop het zadel zitten.

Ik wilde nu dus voor een dressuur zadel gaan omdat deze een wat diepere zit hebben en sterke wrongen.
Echter zag ik ook best veel IJslander zadels langs komen met een diepe zit.
Ik heb op Ice Horses wat Hrimnir zadels uitgeprobeerd en die zitten echt heerlijk, maar mijn budget is €2000,- en deze zadels zaten rond €3000,-

Ik heb nog even gevraagd wat de verschillen zijn met een dressuur zadel en een ijslander zadel en de standhouder zei dat dit de teruggesneden zweetbladen en de minder hoge en kortere kussens op de rug zijn.

Mijn paard vind tolt nog erg lastig en mijn uiteindelijke doel is wel gangenwedstrijden starten.

Wie rijd er hier een IJslander met dressuur zadel of heeft dit gedaan en reed ook gangenwedstrijden?
Maakt het rijden met een dressuur zadel het tolten echt veel lastiger omdat je in het midden van het zadel zit. Is er genoeg bewegings vrijheid met een dressuur zadel?

Heeft iemand misschien aanraders kwa IJslander zadels met diepe zit en goede bovenbeen/kniewrongen?

Alvast bedankt :)


_xManadisx_

Berichten: 3132
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 07:54

Ik heb zelf een loxely icelandic. Ook een fijne diepe zit en goede (verwisselbare) kniewrongen er op. Zit rond de 1800 euro. Word aangemeten door martine liefstingh en helemaal op maat gemaakt in engeland. Nog geen dag spijt van gehad!

schoentje ?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:03

Er zijn naar mijn idee genoeg diepere zadels binnen je budget. Prydi zou ook wat kunnen hebben, evenals Westeindruitersport. Ook gewoon 2ehands is er een hoop te vinden. Zelf rijdt ik met een Hidalgo, de IJslander versie. Die zit heerlijk, maar ik heb wel het idee dat het dieptepunt te veel naar voren ligt waardoor je makkelijk naar voren valt/minder goed naar achteren kan zitten voor de tolt.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:13

Ik rijd met een hele fijne Ástund met een vrij diepe zit, ik zal een keer kijken welk model het is.

Een moeilijk töltend paard is wel makkelijker te rijden met een iets plattere lepel leert de ervaring. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je er fatsoenlijk op kan zitten.

I'm too much Viking to ride a normal horse.

Bnet
Berichten: 2232
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:14

Ik heb jarenlang gereden met een 'gewoon' dressuurzadel op mijn IJslander. Zadel lag prima en zat lekker, maar ik kon mijn bekken er niet genoeg in kantelen om voldoende ondersteuning te kunnen bieden in tölt. Net als jouw paard, vond de mijne tölt behoorlijk lastig, en ik kon met het dressuurzadel haar echt niet voldoende helpen, puur omdat ik mijn bekken niet goed genoeg kon kantelen voor mijn gevoel. Gevolg was dat ik in plaats van een kanteling in het bekken, naar achteren ging hangen, wat de tölt ook niet ten goede kwam.

Inmiddels ben ik overgestapt op een laag model IJslanderzadel, en is het vele malen beter. Ik heb ook enkele hogere IJslandermodellen geprobeerd, en ook daarin kon ik wel voldoende kanteling maken. Mijn persoonlijke voorkeur bleek toch bij de lagere modellen te liggen.

Naast dat een dressuurzadel dus het kantelen van je bekken kan belemmeren, geven IJslanderzadels vaak nog net iets meer schoudervrijheid, wat de tölt ook ten goede kan komen.

Ik zou dus, als ik jou was, zeker kijken naar een hoger model IJslanderzadel. Degenen voor mij hebben er al een paar genoemd die in jouw budget zouden liggen.

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:04

Je hebt ook goedkopere Hrimnirs hoor. Die van mij kocht ik vorig jaar en was dik onder de 2000. Volgens mij heb ik deze: http://www.hrimnir.nl/legacy.html en dan niet de plain seat.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:16

De Hrimnir Softsaddle is 1900 volgens mij, dus ook binnen je budget :)

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-16 14:24

Bedankt allemaal voor jullie suggesties en tips!

Sólfinnur is mijn eerste IJslander en ik ben niet echt thuis in de IJslander zadels, vandaar dat ik liever een dressuur zadel wilde, dan weet ik precies waar ik op moet letten.
Na jullie reacties en BernetteO haar uitleg denk ik dat het toch beter is om voor een IJslander zadel te kiezen ipv een dressuur zadel.

Prydi heb ik al heel veel over gehoord en ook over zadel atelier (Ninon?) hoor ik goede dingen.
Misschien moet ik gewoon maar eens wat zadels uit proberen om te kijken wat bij mij én mijn paard past.

Reynir dat is ook een mooi zadel zeg, denk dat ik die ook wel wil proberen. Die Hrimnirs die ik heb geprobeerd zaten echt zoooo heerlijk, maar op dit moment gewoon helaas echt boven budget.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:26

Ninon Schutte en Àstund zijn ook fijne zadels - van horen zeggen, zelf geen ervaring.

Een zadelpasser langs laten komen met 2ehands zadels en nieuwe zadels binnen jouw budget is misschien een fijne optie.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:42

Ha, ja die Hrimnir van Henni is mooi. Wel vlak maar comfi billen. :D
Bij de vorige eigenaren van mijn paard mocht ik rijden met een Hrimnir Epona. Die is dieper maar zat wel super fijn. Maar goed. Beetje boven budget.

De topreiter jr zit vrij diep met royale kniewrongen. Die zijn nog wel tweedehands te vinden ook.
De oudere Hilbar Bjork heeft ook meer zit en wrong.

Ik had op mijn eerste IJslander een KN symphonie en op mijn huidige paard een Kieffer Inzel. Beide dressuurzadels met voor dresuurzadels een medium diepe zit. Maar vergeleken met IJslanderzadels toch wel dieper.
Echt diepe dressuurzadels, van die kuipjes, vind ik op de dressuurpaarden al niet top en niet genoeg vrijheid geven.

Ik heb een een tijd een Prydi gehad en heel veel andere IJslander zadels geprobeerd maar rijd op de dressuurzadels fijner. Geen problemen met (in)tolten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:08

Ik zou gewoon eens iemand laten langskomen die verschillende merken ijslanderzadels verkoopt zodat je is wat verschillende dingen kan voelen en op je paard kan zien. Ik heb zelf hele goede ervaringen met ijslandersport(.nl), die nemen echt de tijd voor je en ik mocht zelfs twee modellen even thuis houden om nog een paar keer te proberen voor ik een keus zou maken. Hele goede service en zadels in eigenlijk alle prijsklasses en tweedehands.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Alasse

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: België

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:01

Ik heb zelf een topreiter start en die zitting is ook vrij diep, ik vind die platte ijslanderzadels ook drie keer niets maar de top reiters vind ik echt fijn zitten!

'This is worse than I knew it was going to be.' Victor Frankenstein

Ginnybjalla

Berichten: 117
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:15

Ik heb een kent en master dressuur cob zadel, speciaal voor rondgeribte paarden . Bevalt me erg goed, prijsklasse rond de 1200 euro en met verwisselbaar kopijzer. Aangemeten door Zadelplus, zij heeft zelf ook IJslanders en is IJslander jurylid.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:20

De mijne tölt prima met n Barnsby AVG.. maar die is al wel heel goed bevestigd in tölt...

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-16 20:34

Ginnybjalla schreef:
Ik heb een kent en master dressuur cob zadel, speciaal voor rondgeribte paarden . Bevalt me erg goed, prijsklasse rond de 1200 euro en met verwisselbaar kopijzer. Aangemeten door Zadelplus, zij heeft zelf ook IJslanders en is IJslander jurylid.

Grappig! Deze heb ik als eerste keuze. :D

Bij ijslandersport ook wat leuke zadels gezien.

Karlslund zadels zien er ook comfi uit, maar ik hoor er niemand over. Is dit niets?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:51

Karlslund heb ik ;) Ik heb er zelfs twee! Fijne redelijk diepe zit met genoeg lepel. Genoeg kniewrong ook en verwisselbaar kopijzer. Ze zijn ook lekker licht en met monoblad. Ik vind ze heerlijk! Ik heb een bruine en een zwarte voor twee van onze paarden.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-16 20:24

Ik zag inderdaad dat ze een vrij diepe zit en behoorlijk veel wrong hadden. Ze zien er combi uit, maar ik hoorde er dus nooit iemand over. Ze zijn ook behoorlijk betaalbaar.

Ik ga denk Ijslandersport langs laten komen met wat zadels.

xLeonietje

Berichten: 332
Geregistreerd: 21-01-13
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:29

Ik rij met de Massimo Tolt II op een NRPS pony.
Ik vind het een heerlijk zadel! Het is niet mijn zadel dus ik weet niet waarom ze hem heeft gekocht maar het ligt super op de pony.
Het zadel heeft geen diepe zit maar wel fijn kniewrong, het bied voor mij precies genoeg steun maar ik zit niet helemaal vast in het zadel.
Ben er dus super over te spreken! <3

Edit: Sorry niet helemaal goed gelezen, dus dit zadel wil je waarschijnlijk niet :+

Hoi

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:33

Ik heb een PS Fridur sport (zonder ribbels in het zitvlak) ook bij ijslandersport vandaan. Is ietswat hoger dan de toltzadels en dus iets meer dressuur gericht maar toch achter nog ruim genoeg om met het bekken wat te kunnen doen als dat nodig is. Ik heb mooie lange dij-kniewrongen die heerlijk zacht zijn en toch voldoende steun bieden.

Mama zijn is het meervoud van moe zijn: MOE, MOEDER...
Milord, 17 jaar mijn onafscheidelijke maatje, 32 mocht je worden. R.I.P. 15/08/2013.
Idunn, welkom in mijn leven! Sinds 04/12/2013 van mij.

Adami

Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:17

REYNIR schreef:
Je hebt ook goedkopere Hrimnirs hoor. Die van mij kocht ik vorig jaar en was dik onder de 2000. Volgens mij heb ik deze: http://www.hrimnir.nl/legacy.html en dan niet de plain seat.


Ik heb ook interesse in de Legacy, waar heb je die van jou gekocht?

Niks is zo goed voor het innerlijk van een mens , dan het uiterlijk van een paard

Groetjes Elly

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Dressuur zadel VS IJslander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:53

Bij Yvonne Groven in Den Ilp. Maar dat is niet helemaal bij jou in de buurt volgens mij

Adami

Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:01

REYNIR schreef:
Bij Yvonne Groven in Den Ilp. Maar dat is niet helemaal bij jou in de buurt volgens mij


Nee klopt, is behoorlijk uit de buurt. Maar ik ga haar toch een mailtje sturen.
Bedankt alvast :)

Niks is zo goed voor het innerlijk van een mens , dan het uiterlijk van een paard

Groetjes Elly

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:07

topreiter start, is een heerlijk zadel. hrimnir heb ik er nog twee van in de aanbieding. wel oud model, zitten heerlijk maar ik heb paarden die eronder paste verkocht :D

Adami

Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:50

sassefras schreef:
topreiter start, is een heerlijk zadel. hrimnir heb ik er nog twee van in de aanbieding. wel oud model, zitten heerlijk maar ik heb paarden die eronder paste verkocht :D


Ja, de topreiter Start lijkt me ook een heel fijn zadel!!

Je hebt PB!

Niks is zo goed voor het innerlijk van een mens , dan het uiterlijk van een paard

Groetjes Elly


Yringur
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 06:52

Ik ben van een Topreiter zadel, waar ik niet in balans zat en hij niet goed op mijn paard paste overgestapt naar een dressuurzadel (Storm saddle). Bevalt mij echt super. Ik heb absoluut geen probleem om mijn bekken te kantelen. De zweetbladen (kniewrongen) lopen lichtjes naar achteren, waardoor er meer schoudervrijheid ontstaat. Mijn paardje tölt dan al wel heel makkelijk maar met het nieuwe zadel nog ontspannender en ruimer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers