Volwassenen op een [ras]?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-16 07:40

Zelf ben ik in het bezit van 2 arabieren. Wij hebben een lieve IJslander op het oog, waar de kinderen op kunnen rijden. Echter af en toe komen ook vrienden/vriendinnen met rij ervaring bij me en vinden we het leuk om gezamenlijk een bosrit te maken. De huidige eigenaar van de IJslander geeft aan, dat een IJslander met 139 cm stokmaat gemakkelijk een volwassen van 90 kil kan dragen. Graag hoor ik de ervaringen van anderen hierover.


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:43

Nou nee. Ijslanders zijn stevig maar 90 kg is in mijn opinie te veel.

Be happy eat a snackkie

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:45

IJslanders worden bijna alleen maar door volwassenen gereden, juist omdat ze zo temperamentvol zijn. Mijn paard staat op dit moment nog op een IJslander stal, daar rijden alleen maar volwassenen en vooral mannen op.

[o]

mysa

Berichten: 10347
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:52

Korte pootjes, korte rug, verder stevig gebouwd. Dat was de ouderwetse IJslander. Dat was inderdaad een goede gewichtdrager. 90kg heb ik echter altijd te veel gevonden. Voor de huidige, eleganter gebouwde ijslanders is 90kg echt uit den boze, wat mij betreft. Ik zou voor mijn eigen paarden de grens op 75 leggen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:07

Heb je je verdiept in het ras? Dan zul je namelijk zien dat ijslanders voornamelijk door volwassenen gereden worden oa vanwege idd het eerder genoemde 'ijslands vuur'. Het antwoord op je vraag is dus ja. Al moet je natuurlijk wel blijven kijken naar bouw en conditie. Een ijslander met een lange rug zal een minder goede gewichtsdrager zijn evenals een jong paard of een paard dat uit conditie is. Stokmaat zegt hierin weinig. En een keertje een buitenritje met een zwaarder persoon is natuurlijk ook wat anders dan 5 dagen per week hard trainen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

PeelSlowly

Berichten: 495
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:21

Ik vind 90 kilo ook wel veel voor een IJslander van 1.39. Ze zijn echt sterk, maar inclusief tuig en kleding zit je toch al snel tegen de 100 kilo op een rug. Op IJsland doen ze natuurlijk niet anders maar dat betekent nog niet dat het echt goed voor ze is.

I swam across, I jumped across for you
Oh what a thing to do
'cause you were all yellow

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:27

Maar niet alle IJslanders kunnen ook echt verantwoordt een volwassene dragen.
Dat beeld komt niet in de laatste plaats voort uit het feit dat het op IJsland de regel is. Wat voor het gemak even "vergeten" wordt is dat die IJslanders geen keuze hebben, het is simpelweg de enige vorm van transport op een vrij groot deel van IJsland.

Dus ja, een goede IJslander kan een volwassene dragen, op voorwaarde dat die volwassene ook verantwoordt met het dier omgaat.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-16 08:57

Dank voor jullie reacties. Denk zelf ook dat de grens 75 kilo is en de rijkunsten van de ruiter/amazone maakt natuurlijk veel uit, helemaal mee eens.

Ik ben mij nu steeds meer aan verdiepen in het ras en heb zelf vroeger ook op ijslanders in de vakantie gereden. Ik vind het leuke paarden, maar het belangrijkste is dat deze IJslander die we op het oog hebben het juiste karakter heeft. Wij gaan hem een aantal weken uitproberen en komen dan tot een conclusie. Verder ben ik me nu verder in dit ras aan het verdiepen.

Amalarab

Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:00

mss lopen ze wel vol 'vuur' onder de mens weg ivm rugpijn?!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Anoli

Berichten: 19378
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:03

ikke schreef:
Maar niet alle IJslanders kunnen ook echt verantwoordt een volwassene dragen.
Dat beeld komt niet in de laatste plaats voort uit het feit dat het op IJsland de regel is. Wat voor het gemak even "vergeten" wordt is dat die IJslanders geen keuze hebben, het is simpelweg de enige vorm van transport op een vrij groot deel van IJsland.

Dus ja, een goede IJslander kan een volwassene dragen, op voorwaarde dat die volwassene ook verantwoordt met het dier omgaat.

Dit dus :j

Niet elke ijslanders is geschikt voor het dragen van volwassenen, maar er zitten er wel tussen die dat kunnen. Mits er ook goed gereden wordt :j

Toch gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een maximum gewicht van 75 kg. :j

Ik ben een god, een heuse pipetteergod _O-

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:11

Tsja ik zou het zelf nooit doen. Voelt voor mij altijd een beetje als goedpraten dat ze zo sterk en kort gebouwd zijn. Zo'n klein dier zou in mijn optiek sowieso niet een gemiddelde volwassene moeten dragen. Dat ze meer kunnen hebben dan een welsh pony bijvoorbeeld, ja daar kan ik in komen, maar dusdanig dat er behoorlijk lange/stevige mannen op kunnen? Nee.

Ik ken ook wat kleinere volwassenen met een, eeeh, gezellig postuur die zich op zo'n diertje proppen. Vind ik ook ronduit belachelijk, als ik die op mijn paard zet maak ik me al druk om het gewicht.

Maarja, kennelijk vind het overgrote deel van de wereld wat anders :)

[o]

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:12

Anoli schreef:
ikke schreef:
Maar niet alle IJslanders kunnen ook echt verantwoordt een volwassene dragen.
Dat beeld komt niet in de laatste plaats voort uit het feit dat het op IJsland de regel is. Wat voor het gemak even "vergeten" wordt is dat die IJslanders geen keuze hebben, het is simpelweg de enige vorm van transport op een vrij groot deel van IJsland.

Dus ja, een goede IJslander kan een volwassene dragen, op voorwaarde dat die volwassene ook verantwoordt met het dier omgaat.

Dit dus :j

Niet elke ijslanders is geschikt voor het dragen van volwassenen, maar er zitten er wel tussen die dat kunnen. Mits er ook goed gereden wordt :j

Toch gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een maximum gewicht van 75 kg. :j

Ik kan het alleen maar met je eens zijn, al was er een IJslander die daar anders over dacht. Die was zo gek op mij, ik zou en moest erop en ging ze er altijd als een speer vandoor. Oren erop en gaan: kijk ons lekker hard gaan........ Oh en ze had een voorkeur om dat zonder zadel te doen, gek beest :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:13

Leuk dat er een ijslander bij je kudde komt! Als je jullie nieuwe maatje een paar weken mag uitproberen dan zal het vast helemaal goed komen. Je kunt ook aan de vorige eigenaars vragen wat hun denken dat mogelijk is. Maar ga vooral ook op je gevoel af en kijk hoe het paard reageert. 90 kg zou ik niet direct proberen en zou overigens ook niet op mijn ijslander komen, maar er zijn zat volwassenen van 60/70/75 kg daar kun je eerst mee "testen" dan zit je wel save.

<3 Víðir frá Litla-Húsið <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:17

Wij hebben 2 [ras], eentje van 1.36m en een veulentje dat nu al bijna die hoogte heeft.
90 Kilo vind ik persoonlijk wel erg zwaar, misschien voor een hele grote [ras].

Dit is ons IJslandertje van 1.36m met mijn vriendin van 65 kilo.
Afbeelding

En dit is mijn vriend van ongeveer 80 kilo op een grote maat [ras].
Voor het plaatje niet echt mooi misschien, maar het paardje had zeker geen enkele moeite met hem.
Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70394
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:33

TAO -> GP

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:49

IJslanders zijn eeuwen lang gefokt om gewicht te dragen en de (grote) IJslandse mensen van A naar B te brengen. Door het barre klimaat en sobere dieet zijn ze klein gebleven. Nu we de IJslanders echt als rijpaard voor het plezier en wedstrijden zijn gaan gebruiken, fokken we ze steeds groter, langer, hoog-beniger en veel meer op beweging. Deze "nieuwe generatie" IJslanders kunnen inderdaad niet zomaar 90 kg aan, maar nog steeds meer dan de gemiddelde pony. De vergelijking met Shetlanders (die toch wel vaak gemaakt wordt) vind ik dus onjuist omdat deze gefokt zijn om te trekken, en niet om volwassenen te dragen.

Ik ben zelf 1,75 (wel slank gebouwd) en werk als trainer (voor IJslanders dus :7 ). Ik maak zelden geblesseerde IJslanders mee en er komt regelmatig een sportmasseur of osteopaat over de vloer die allemaal onder de indruk zijn van hoe de dieren in hun vel zitten.

Maar het belangrijkste vind ik de kunde van een ruiter. Ik krijg zelf pijn in mijn rug als ik mensen van 80/90 kilo op een IJslander zie ploffen en zonder enige rijtechnische ondersteuning in een rug-wegdrukkende tölt zie wegzwalken onder het mom van "kanie wel hebbu". Ik vind dat als je als lange of zware ruiter op een IJslander stapt een beter balans moet hebben dan de gemiddelde ruiter en goed moet nadenken over je eigen kunde. Ik adviseer volwassenen dan ook altijd om eerst gewoon te leren rijden voor ze op een IJslander stappen.

I'm too much Viking to ride a normal horse.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:54

Eens met Solmyrkvi! :)

Wij geven hier ook lessen met onze IJslanders en gaan met onze lesklanten tot maximum 80kg. En die komen dan ook alleen op het sterkste paard terecht. Niet elke IJslander is hetzelfde, net zoals niet elke Fries hetzelfde is :) We hebben hier bijvoorbeeld een IJslander van 1m30 en daar kom je niet op als je meer dan 60kg weegt. Maar een goede ruiter van 90kg mag van mij zonder problemen op mijn sterke grote ruin.

Dus met de stelling "een IJslander kan een volwassene dragen!" ben ik het eens, zolang je maar je gezond verstand gebruikt en naar je paard kijkt. :)

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:15

Een IJslander is en blijft een paard met een maximum aan gewicht dat gedragen kan worden. Hier komen mensen zwaarder dan 75 kg echt niet op mijn ruin. Dan kunnen andere mensen met hun 90 kg met een gerust hart op hun eigen IJslander ploffen, 'omdat ze zo goed kunnen rijden': prima, maar de mijne leen ik daar niet voor :D

Anoniem

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:16

[ras] hebben volgens mij ook minder (snel) last van blessures en een sterkere rug omdat ze later worden ingereden dan veel andere rassen.

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:56

KoudbloedKim schreef:
IJslanders hebben volgens mij ook minder (snel) last van blessures en een sterkere rug omdat ze later worden ingereden dan veel andere rassen.

Dat is zeker een factor die een rol speelt, maar de manier van rijden en het gewicht doen wel mee.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:17

Ik vind 80 kilo wel maximaal. Als het een redelijke maat pony is.
Plus, met de bouw van de persoon moet rekening gehouden worden.
Iemand kan voor zijn lengte te dik en plomp zijn, maar lichter dan 80 kilo. Dan is het alsnog niet goed voor de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:42

ikke schreef:
[naam] schreef:
[ras] hebben volgens mij ook minder (snel) last van blessures en een sterkere rug omdat ze later worden ingereden dan veel andere rassen.

Dat is zeker een factor die een rol speelt, maar de manier van rijden en het gewicht doen wel mee.
Zeker. :j

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:54

heel interessant dit maar stel we halen het ijslander weg en doen er een normale pony voor terug plaatsen zelfde bouw en grote.....daar doe je dat toch ook niet mee!
Ik ben zelf eigenaar van een pony van 1.37 m en weeg dus letterlijk 90 kg en heb mijn legte mee dus ben alleen stevig. En ik zal je zeggen ik heb er echt spijt van dat ik er nooit op zal rijden, want het is een gaaf beest!.
Maar ik wil mijn pony niet pletten en voor eigen belang en hem daarmee iets aandoen....dit wist ik toen ik haar kocht! -O-

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Gydja

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:55

Het hangt helemaal af van de type ijslander. Als je een ijslander met een modernere bouw hebt zullen die al snel wat minder kunnen dragen als een met een oudere type bouw. En dan hangt het nog af van de schofthoogte. Vorig zomer ben ik op trektocht geweest en no way dat ik met mijn gewicht op een ijslander daar zou stappen maar op mijn eigen ijslander kan dat wel weer (veel groter, steviger en langere rug).

Al zou ik wel afraden om een ijslander als echte kinder pony te nemen. Zo als al eerder gezegd staan ze wel bekend om het "ijslandse vuur" ze kunnen dus erg pittig zijn onder het zadel en je hebt dus wel enige rij ervaring nodig voordat je zomaar op een ijslander stapt.

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Volwassenen op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-16 19:54

Dank voor al jullie reacties! Wij gaan deze IJslander eerst uitproberen en nemen daar rustig de tijd voor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 7 bezoekers