Hengst gezocht voor IJslander merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:08

Volgend jaar wordt er bij ons geen KWPN merrie gedekt. Dus overwegen we nu om onze IJslander merrie eventueel te dekken.
Veulen zal in principe bij ons blijven.

Ik zoek een hengst die, naast alle vanzelfsprekende eigenschappen voor een IJslander (goede gangen e.d.), body en formaat geeft, zelf in de sport goed presteert of de potentie daartoe heeft en een fijn en werkwillig karakter heeft. Daarnaast heeft een goed paard geen kleur, maar ik vind een anders dan anders kleurtje (bont, windfarben (Nederlands??), zilverappel, wildkleuren) stiekem wel erg leuk, dus dat is zeker een pré. :o

Wie heeft ideeën? Hengst hoeft niet persé in Nederland te dekken, België of rondom de grens Duitsland mag ook. Dekgeld maak ik me in eerste instantie niet zo druk over :n .

Foto (zie ook profiel):

Afbeelding


Afstamming:

Vader: Fáni fra Kálfholti

Moeder: Ösp fra Enni IS = Otur 1050 fra Sauðárkróki IS x Dólgur fra Hólum x Einars-brúnn fra Enni

Haar enige zoon van Sæfari fra Hákoti:

Afbeelding

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:46

IJslander kenners vind je vooral op het subforum Gangenpaarden, ik verplaats je topic daar naartoe:

EHK -> GP

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:57

Van dichtbij en actief als dekhengst ken ik op dit moment alleen Vísir frá Sydri-Gröf.
Super koele hengst met veel temperament,sterk fundament en achterbeen gebruik. Hij is vooral als vierganger gereden. Telgang heeft hij ook maar heeft zoveel sprong in zijn galop dat in telgang leggen niet altijd makkelijk is.
Zij pa Keilir dekt ook in nederland maar die ken ik niet van dichtbij.
Het is best lastig om daar achter te komen want een eigenaar zal altijd zeggen dat ze een geweldig karakter hebben natuurlijk.
Ik heb geen aandelen in Visir. :)

Alja

Berichten: 25593
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:38

Ik volg even :)

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:04

Fra Skoti (www.fraskoti.nl) heeft mooie hengsten met een zeer fijn karakter.
Zo was 1 van hun hengsten te zien bij "het beste idee van Nederland"

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:52

op worldfengur kan je precies naar jou wensen de beste match vinden, er leuk om daar te neuzen

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:55

Dan komen hier de standaard vragen:
Wat wil je verbeteren aan je merrie? Wat zijn haar 'slechte' kanten/eigenschappen?
Wat wil je juist niet veranderen aan je merrie? Kortom, wat zijn haar goede eigenschappen?

Dat mis ik een beetje in je openingspost, dus dat maakt het wat lastig om een hengst aan te bevelen ;)

Wil je dat de hengst al sport-resultaten heeft? Of hoeft dit niet per se?
In principe hebben alle goedgekeurde hengste potentie voor de sport ;)

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 20:46

Dank voor de reacties.

Heel veel veranderen wil ik niet aan deze merrie, behalve dat ik meer body en meer formaat (minimaal 1.40 is een must) zou willen zien.
Sportresultaten hoeft niet persé, maar het is wel een pré als de hengst zich bewezen heeft. Uit de dressuurfokkerij weet ik dat potentie vaak heel anders dan gewenst kan uitpakken. Uit een succesvol lijntje is ook welkom, dat zegt toch vaak iets over het werkwillige karakter.
En dan nog liefst een leuk kleurtje ook. Ja, ik weet het goed paard heeft geen kleur, maar ik vind dat ik dat ik in dit geval bij de ijslanders dat mee mag nemen. Veulen zal voor eigen gebruik blijven en een beetje kleur op de wei voor het oog spreekt me wel aan :j .

Keuzes maken in de dressuurfokkerij is op een bepaalde manier toch eenvoudiger omdat er veel meer relevante informatie beschikbaar is. En dan nog doe ik er maanden over om een ei te leggen :D .
Helaas is de keuze in IJslander hengsten ook erg beperkt ten opzicht van de warmbloedfokkerij.

Maar tips blijven welkom :j .

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:02

Misschien is Váli frá Smáhúsum iets?? Zeer lieve brave hengst in omgang, maar temperamentvol (goed regelbaar) met rijden. Is een 5-ganger met veel talent. Ondanks dat hij pas 7 is komt hij al zeker goed mee in de sport-A proeven. Is ook flink aan de maat, hij is 1m50 op de schoft. Flink veel behang! Alleen niet een spannend kleurtje, hij is homozygoot zwart. Hij is van Iris Groenestijn-de Jonge van stal De Blanke Waal (http://www.staldeblankewaal.nl/vali.html)
Laatst bijgewerkt door ProudOfPride op 18-12-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:04

Inderdaad op Worldfengur rondkijken! Virtuele dekking, of kijken welke hengst het allerbest bij jou merrie "BLUP't".
Ik kon het niet laten zelf even te kijken, volgens WF past de hengst Starri frá Hvítanesi het best bij jou merrie (BLUP eindcijfer). Als je ervoor naar Duitsland wilt rijden geeft WF deze hengst als topmatch: https://www.youtube.com/watch?v=OPwZ1YsJGeM

Worldfengur is mijn tip dus :D

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:04


ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:12

Dank je Ineke, ik heb mn post gelijk ff aangepast ;)

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:17

De zwartbonte Glotti fra Kra? Mooie hengst en dito prestaties. Ik ken twee jonge producten van hem en dat zijn leuke paarden

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:59

Is je merrie een vier of vijfganger?
En als ze een vierganger is, bied ze van zichzelf veel tölt aan?
Ik zou namelijk een merrie die van zichzelf niet zo veel gangaanleg heeft (viergangers met weinig tölt, in sommige gevallen zelfs viergangers met meer tölt) niet kruisen met een vierganger. Met een vijfganger blijft de laterale aanleg vaak beter aanwezig, wat ook voor latere generaties een pre is.

Misschien vind je Hrammur frá Efra Nupi iets? Bijzonder kleurtje, vrij groot en vijfganger.
Een paard als Gimmsteinn frá Skáney zou bijvoorbeeld niet voldoen aan je eis van meer body. Een hengst als Vadall frá Fensalir ook niet.
Glotti frá Krá is wel weer wat groter, maar vrij smal en een echte vierganger.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:07

nou mijn eerste optie :+ axel , al ben ik bevoorrecht en zal je nu wat verder moeten rijden. top hengst qua karakter en gangen :D

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 07:30

wat leuk LDRD! *\o/* Je hebt daar een top moedertje in spé staan hoor!
Ik wil best voor je kijken in Worldfengur en wat matches maken.

Over de maat...tsja....grote hengst zegt niet alles natuurlijk, Saefari is 1.47 stok, maar Naefill komt daar nog Laaaaaaang niet bij in de buurt. Zou zowiezo gaan voor een vijfganger daar zij een echte 4.5 ganger is. Ook zou ik kijken naar ruimte in de gangen. Zij kan idd wel een stevige hengst met veel body gebruiken daar ze echt een elegant poppetje is.

Als het toekomstige veulen net zo'n karakter als zijn/haar halfbroer heeft, wordt het een toppaard. Wat dat betreft vererft zij volgens mij redelijk sterk.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:42

Ik mis eigenlijk nog een beetje informatie over wat je juist zoekt in een hengst.
Want tja, meer body, daar kan ik wel een boel hengsten voor opnoemen :D

Wil je een paard gaan fokken voor fijne buitenritten of voor echt in de sport te gaan meedraaien?
En wil je een hengst die zich echt al bewezen heeft, of wil je wel een gokje wagen met een wat jongere?
Wil je een echte vijfganger doorfokken, of heb je toch niets met de telgang?
En hoe is het temperament van je merrie? Als je bijvoorbeeld al een wat slomere merrie hebt moet je er geen holy moli opzetten, zeg maar :D
Of is je merrie al gekeurd? Dan kan je van daaruit gaan kijken wat er verbeterd kan worden.

Zelf vind ik vanuit Belgie Taktur fra Tjarnarlandi wel leuke nakomelingen geven. Meestal leuk gebouwd met wat body en goede gangen, en ze lijken vooral hele goede karakters te geven.
Zelf heb ik een merrie staan van Kongur fra Malou: Geeft hele leuke karakterpaarden met goede gangen, maar voor de body moet je het dan niet doen.
Als je een jonge hengst zou overwegen, zou ik zeker Hrammur fra Efra Nupi het proberen waard vinden.
Ik zie hierboven ook Glotti... Die is groot maar voor body moet je het ook niet doen, wel voor beweging door te fokken :) Hetzelfde geldt voor Vadall.

Of Keilir fra Midsitju, die heeft zichzelf al ruimschoots bewezen en zijn nakomelingen ook.
Hringur fra Fossi lijkt me ook een leuk gokje waard.

En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan :+
Het lijkt me het best als je even voor jezelf op een rijtje zet wat je er nou echt uit wil fokken :)

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:15

Iris, volgens mij staat vrij aardig wat ik zoek hoor in een hengst hoor in de openingspost. In principe zoek ik een vijfganger, maar een hele leuke vierganger sluit ik ook niet uit.
De merrie heeft een zeer plezierig karakter met pit wanneer het nodig is. Hengst hoeft zeker geen slome duikelaar te zijn :n .

Dems, ik ben niet zo van het virtueel dekken. Dat neemt toch een hoop eigenschappen niet mee die ik wel belangrijk vindt. Maat en body vind ik heel belangrijk bijvoorbeeld. Een kleine hengst zal niet snel in deze combi een groter veulen geven. Werkwilligheid vind ik zo'n ander belangrijk ding. Daarom zoek ik ook een hengst liefst die zich in de sport bewezen heeft of een jonge hengst die uit een lijntje met sporters die zichzelf al bewezen hebben komt. Ook de rug verdient wat aandacht, hengst moet een goede sterke lendenpartij hebben.

Kan over Hrammur frá Efra Nupi niet zoveel vinden. Iemand daar wat meer info over toevallig?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:16

:D Bokt hikt, waardoor mijn bericht dubbel stond.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:26

Hrammur heeft afgelopen jaar op Wedstrijden Zuid de F1 gelopen. Is geloof ik tweede geworden, met Erik Spee. Voor zover ik weet staat hij daar nog.

Het is een wildkleurzwart bonte hengst, vrij jong, maar draait nu al goed mee in de vijfgangen proeven. Ik vond het een zeer aansprekend dier om te zien. Heeft vrij veel body, ruime gangen en natuurlijk dat leuke kleurtje ;)

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:31

Heb je geen inloggegevens van worldfengur? Als je lid bent van het stamboek mag je hier gratis gebruik van maken. Je kan ze opvragen bij het stamboekbureau.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hengst gezocht voor IJslander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:34

Hrammur is 10 (bijna 11 :D ) dus zo heel erg jong is hij niet.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:38

Ja wat die rug betreft, die kan wel een stuk korter en sterker idd. Dat heeft Saefari mooi gedaan iig bij deze combi. Naefill is veeeeeeel korter en heeft een mooie, sterke rug.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:48

Afbeelding

had je dit al gezien Loes? Naefill als rijpaard!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:09

Refagreni schreef:
Hrammur is 10 (bijna 11 :D ) dus zo heel erg jong is hij niet.


Woeps, ik ben in de war met een andere hengst! Excuses!