IJslander kopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiliCool

IJslander kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 22:59

Beste bokkers,
Ik wil al een lange tijd een pony en ik ben me een beetje aan het oriënteren. Ik zou het liefst een IJslander willen, maar is dat wel een goeie keus ?
Ik ben zelf 13 en heb ongeveer 4 jaar rijervaring, ook met jonge bijrijd pony's, nieuwe dingen leren gaan mij redelijk makkelijk af en ik wil graag wel wat bereiken qua niveau.
Maar, hoe zit het met tolt en telgang en is een IJslander volgens jullie een goede keus ?

Alvast heel erg bedankt

troi

Re: IJslander kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:01

Wat is je reden om een ijslander te willen? Afhankelijk van je doel kan een ijs een hele goede maar ook een hele slechte keus zijn..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:04

Uberhaupt ooit op een ijslander gezeten? Zo niet, dat eerst maar eens gaan doen voordat je er één aanschaft. :j

PhiliCool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:10

Ik wil graag een sterke pony waar mee ik kan dressuur kan rijden, en afentoe een sprong kunnen nemen, en ik wil héél graag lekker naar buiten kunnen.

@ lord ik heb nog nooit op een IJslander gezeten maar dat ben ik wel van plan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:36

Mijn allereerste pony was een ijslander, ik was 10 en zij was 23. Ik kon er heerlijk mee buitenrijden, dressuur had ze bij de vorige eigenaresse gelopen tot L en sprongetjes van maximaal 30 cm ( :') ) kon ze nemen. Ik ben superblij geweest met haar als eerste paardje, maar dit geldt natuurlijk niet voor elke ijslander. als ik jou was zou ik me een beetje verdiepen in het ras en misschien inderdaad uitproberen bij een verhuur of bij iemand. Waar woon je?

je kunt even op gangenpaarden.nl kijken, daar staan ook fokkers uit Europa op:
http://www.gangenpaarden.nl/stoeterijen.html

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:34

PhiliCool schreef:
Ik wil graag een sterke pony waar mee ik kan dressuur kan rijden, en afentoe een sprong kunnen nemen, en ik wil héél graag lekker naar buiten kunnen.

@ lord ik heb nog nooit op een IJslander gezeten maar dat ben ik wel van plan.

Ik heb 8 ijslanders, en heb al zeg ik het zelf aardig wat ervaring met ze.

Ik vraag me af wat je bedoelt met dressuur rijden, wedstrijden , winstpuntjes verzamelen en zo? Daar ben ik eigenlijk nauwelijks mee bekend (behalve van bokt ;) ), maar het lijkt me dat een ijslander daar minder geschikt voor is. Een verzamelde draf zal niet meevallen als je een lateraal paard hebt dat op die hulpen reageert met in tölt over te springen.

Springen kunnen ze best, maar zijn óók daar niet speciaal geschikt voor.

Buitenrijden is uiteraard geweldig op een ijslander, beide vanwege de gangen, en ook het relatief koele karakter (dit is overigens niet helemaal te generaliseren :D ).

Zo bekeken scoor je maar één uit drie. Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe zwaar je aan die verschillende dingen tilt. Als buitenrijden het allerbelangrijkste is, ga ervoor, vind je die andere aspecten belangrijker, zoek het dan nog wat breder.

En eigenlijk zou ik zeggen als je het voor het kiezen hebt zoals in Nederland, zou ik stellen dat je speciale interesse zou moeten hebben in de extra gangen.

Edit. Ik zie net dat je nog nooit een ijslander hebt geprobeerd, dat uiteraard eerst doen, en als je serieus bent niet één maar meerdere.

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:39

ik ben het volledig met kugger eens.
Ik zou eerst wat ervaring proberen op te doen met een ijslander.
Ik heb altijd een ijslander gehad, die kon springen, reed er L dressuur mee, bijna elke dag in de bossen. Heerlijk.
Nu heb ik een 2,5 jarige ijslander merrie.
Ik heb dus eerst wat ervaring opgebouwd met mijn andere merrie, en heb nu een jonkie waar ik helemaal zelf mee kan beginnen.
Probeer eens of je ergens een ijslander kan verzorgen, of probeer ergens les te nemen op een ijslands paard.
Anders als je echt naar zon soort pony op zoek bent, zou ik toch ook denken aan een fjord, haflinger of tinker. Ook van die lekker robuuste paardjes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:42

En daarnaast: denk er ook om dat je niet te lang bent voor de pony. Ijslanders zijn meestal niet zo groot.

PhiliCool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:56

Heel erg bedankt allemaal, ik ga er nog even goed over na denken, en sowieso ervaring opdoen met een IJslander.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:05

Kuggur schreef:
Ik vraag me af wat je bedoelt met dressuur rijden, wedstrijden , winstpuntjes verzamelen en zo? Daar ben ik eigenlijk nauwelijks mee bekend (behalve van bokt ;) ), maar het lijkt me dat een ijslander daar minder geschikt voor is. Een verzamelde draf zal niet meevallen als je een lateraal paard hebt dat op die hulpen reageert met in tölt over te springen.

Dressuurrijden voor de winstpuntjes kan je met een ijs gewoon vergeten hoor :j . Beetje zelf klungelen in de bak gaat nog net.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:08

LDRD schreef:
Kuggur schreef:

Dressuurrijden voor de winstpuntjes kan je met een ijs gewoon vergeten hoor :j . Beetje zelf klungelen in de bak gaat nog net.

Toevallig kwam ik laatst een ijslander tegen op wedstrijd in het L2 jaja en ze reed 192 & 190 punten... dus bovenstaande is niet op alle ijslanders van toepassing :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:23

Nee, uitzonderingen houd je altijd.

Maar als je doel is dressuurwedstrijden rijden, winstpuntjes halen en eens wat klassen doorlopen, dan kan je toch beter een ander type paard aanschaffen :j .

Ik heb ze gewoon beide, dat kan ook natuurlijk ;) :+ .

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:25

Met Ijslanders kun je wel degelijk een leuk proefje rijden, maar ze zijn iets minder ruim in hun gangen en bij verzamelen gaan ze al snel in tölt. Daarbij hebben ze een relatief korte nek met een zware kaak, wat de aanleuning lastiger maakt.
Ze kunnen het wel, maar het zal meer tijd en moeite kosten dan met een ander paard. Bij het M ben je denk ik ook wel aan de max.

Ik ken een Ijslander die goed kan springen, tot 90 cm. Maar zoals Kuggur al zei, daar zijn ze niet voor gefokt.

Zoals ook eerder aangegeven: het karakter is doorgaans erg koel. Op buitenrit met Ijslander is echt gaaf.

Als je graag wedstrijden rijdt, zou je ook voor gangenwedstrijden kunnen gaan. Vaak een leuke sfeer, waarbij alles draait om het laten zien van de prachtige gangen.

Probeer inderdaad vooral eerst ervaring op te doen. Ijslanders rijden is anders, niet per se moeilijker, maar anders.

Als je dan uiteindelijk tot de beslissing komt dat je daadwerkelijk een Ijslander wil, denk dan goed na over het type. Daarmee bedoel ik met name een vierganger of een vijfganger.
Vijfgangers hebben meer laterale aanleg en tölten daardoor vaak makkelijker. Wel bestaat de kans dat het meer richting telgang verschuift, wat je juist niet wil in tölt.
Viergangers tölten vaak beter, maar daar is het lastiger te rijden.
Bovenstaande is algemeen, dus pin je hier nie op vast, maar hou er wel rekening mee als je tot aanschaf over wilt gaan.

Nogmaals: lekker ervaring op doen, maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar Fjorden. Zelfde type, zonder extra gangen, maar vaak iets meer richting dressuur gefokt.
Ik zou je aanraden je echt breed te orienteren, verschillende paarden te proberen en goed te overleggen me mensen die begeleiden.

Succes en heel veel plezier met het ijslander rijden!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:51

nja....ik heb jaren geleden mijn eerste ijslander gekocht zonder ervaring te hebben met de tolt en/of telgang. Als kind had ik leren rijden op ijslanders en ze zijn altijd in mijn hoofd blijven zitten daarna. Ik kocht toen ook nog eens een net 6 jarige die nog geen stap toltte. Uiteindelijk heb ik hem zelf ingetolt en heb ik er een fantastisch (wedstrijd)paard (ijslanderwedstrijden) aan gehad. Dressuur was hij goed in, kon prima verzamelen en dat kan vaak ook wel met de uitgesproken viergangers die zijn ingetolt. Vaak hebben zij een overduidelijke voorkeur voor draf, dus tenzij je tolt vraagt, heb je altijd draf. Galop en stap zijn vaak ook prima bij viergangers, dus met de juiste training en doorzettingsvermogen, moet dresuur toch zeker wel te doen zijn. Kijk maar eens op youtube naar filmpjes van sara silferberg. Vijfgangers zijn daarentegen weer wat lastiger, vaak voorkeur voor tolt, of erger: schwein, en lastiger met stap/draf en galop te rijden.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:12

Ik heb zelf M1 met mijn ijslander gereden en kan je vertellen dat het ondanks mijn ervaring in de dressuur (Z1) en met ijslanders geen makkie was laat staan als je nog nooit op een ijslander hebt gereden of op redelijk dressuur niveau. Ga eerst eens rijden op een ijslander om te zien of dit echt is wat je wil.
Ik heb vroeger de keus gemaakt om een new forest pony te kopen vanwege de wedstrijden en heb uiteindelijk alsnog een ijslander gekocht. Met een "normale" pony is het gewoon een stuk makkelijker!

loveHauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:14

Ik ben begonnen van mijn 4 jaar met voltige.
op mijn 5 ben ik beginnen rijden op pony's van vriende, na jaren kreeg ik een eige paardje.
Dressuurwedstrijden, lrv,... mee gedaan en ging super goed! Tot ik héél véél last kreeg van mijn rug en ik moest met alles stoppen, op mijn 13 kreeg ik 2 hernia's in mijn rug en bleef toch door rijden, soms kwam ik al weenend van mijn paard omdat ik zoveel pijn had maar ik wou voort doen!
Tot op een dag leer ik iemand kenne met 5 Ijslanders en ik mocht al eens proberen, ik had het al eens gedaan maar niet zoveel. Ik stapte van de Ijslander en WOOW geen last, nu heb ik een eige Ijslander en het zijn echt super beestjes!
Ik zou geen volbloed meer moete hebben, eens je die microbe te pakken heb geraak je er niet meer vanaf!!!
Ze zijn rustig maar als je er mee werkt gaan ze goed vooruit!!
Nu ben ik 16 en ik heb juist een zwaar operatie achter rug van mijn rug. En ik mag verder met Ijslanders rijden en ik moest niet stoppen.

Hier een paar filmpjes van onze club ; http://www.youtube.com/watch?v=9Xef4Yv_M3g
http://www.hippotv.tv/video/ras-de-kijk ... ands-paard

lovesigrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:13

Ik kan je vertellen, als je gewend bent aan grote paarden : Eerst proberen!!! *het hobbelt nogal*
Er zijn natuurlijk IJslanders die kunnen springen (een vriendin van mij heeft er eentje die 95cm springt) en dressuur IJsco's zijn er ook wel, maar dat is erg lang zoeken en meestal worden de paardjes er ook niet goedkoper op.
Als buitenrijders zijn ze TOP en als je een beetje een band met ze krijgt is het geweldig, maar let wel, ze zijn en blijven koppig.
Ik ben 100% IJslander freak en zou het je volledig aanraden, maar kijk eerst goed naar de voor- en nadelen!
Groetjes,
Rikke ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:15

Je groeit nog en wie weet wordt de ijslander wel te klein voor je? mischien handig om naar een kruising ijslander te kijken? (een groter formaat)

lovesigrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:49

Samblabla schreef:
Je groeit nog en wie weet wordt de ijslander wel te klein voor je? mischien handig om naar een kruising ijslander te kijken? (een groter formaat)

maaree, het kan dat je op een gegeven moment met je voeten aan de grond zit, maar als je dat niet erg vind... IJslanders zijn verschrikkelijk sterke paarden dus kunnen ze je (tot ongeveer 100 kilo) wel gewoon dragen ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:00

In de IJslandersport komt ook dressuur erbij naar boven. Daarnaast de gangen, maar je moet ook gewoon netjes kunnen rijden. Als je daarin je lol kunt vinden is het punt 'dressuur' geen probleem.
Qua springen.. De lessen die bij mij op stal (ijslanderstal) worden gegeven houden ook zo nu en dan een springles in, en die gaan toch soms wel een halve meter of hoger. Zelf ben ik niet zo'n springheld maar doe ik zo nu en dan een boomstammetje in het bos met hem, en dat gaat prima.
Buitenrijden.. Ja, dat is natuurlijk fantastisch met een IJsco.

Zelf heb ik een ijslander die het écht niet leuk vindt op de baan. Hem doe ik enkel plezier met buitenrijden, en laat dat nou net ook mijn passie zijn. Daarnaast komt natuurlijk wel ook echt werken langs, maar dat doen we ook gewoon lekker buiten.
Mijn ijslander is tevens ook voor de kar beleerd dus veelzijdigheid is ook een pluspunt.

Overigens.. ik ben 1.87 lang en mijn ijsco is 1.41. Niemand hier op stal die ooit heeft aangemerkt dat ik te lang/zwaar zou zijn. :D (nu heb ik als kleine puber wel jaren zonder zadel gereden en kan ik van mezelf ondertussen zeggen dat ik een goede balans heb en hem ook niet in de weg zit)

Als ik jou was zou ik eens een paar lessen gaan nemen op een ijslanderstal, liefst op verschillende paarden.
Als je besluit een ijsco te kopen, veel uitproberen, ook in het buitenrijden. Het komt ook voor dat je ijslanders hebt die zulke zenuwpezen zijn dat het net van die dressuurmutsjes lijken, die schrikken van elk blad en elk zuchtje wind. Je wilt natuurlijk wel een lekker relaxt paard waar je met een los teugeltje mee kan rijden als jij t wilt, maar een hete energiebom onder je wanneer je lekker een stuk wil sprinten :D

Qua huisvesting vind ik ijslanders toch wel het meest super; bij ons op stal zijn alleen ijslanders welkom. Staan in kuddeverband 24/7 buiten, word hooi bijgevoerd wanneer nodig. Zelf brok voeren na het rijden.
prikken, entingen en wormenkuren zitten er bij in en dat voor een erg zacht prijsje. Dat vind je toch vaker op ijslanderstallingen!

Tevens ben je ook welkom om bij mij een keer een rit te komen maken (als ik nu toch de mogelijkheid heb :o) zie mijn advertenties maar eens op marktplaats (buitenrijden op een ijslander apeldoorn)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:13

lovesigrun schreef:
maaree, het kan dat je op een gegeven moment met je voeten aan de grond zit, maar als je dat niet erg vind... IJslanders zijn verschrikkelijk sterke paarden dus kunnen ze je (tot ongeveer 100 kilo) wel gewoon dragen ;)

Dan ben je toch overduidelijk te groot? Ik vind dat niet kunnen.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:17

Ze zegt het iets overdreven, maar je ziet wel vaak dat de voeten van de ruiters onder de buik van de paarden uitkomen. en nee dit is niet zielig..

Ik zie dat de TS 13 is, daarom wil ik wel vermelden dat ijslanders geen kinderpony's zijn. Het zijn paarden in een pony lichaam. heel eigenwijs en eigenzinnig.....

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:02

Zijn dat geen sport ijslanders dan, die aanleg voor dressuur hebben ? Ik rijd mijn verzorg IJslander nu een dikke 5 jaar en het is een heel leuk beestje, voor recreatief rijden, als je echt dressuur matige oefeningen gaat vragen doet hij de basis wel maar niet echt van harte....

lovesigrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:07

Huni schreef:
Ze zegt het iets overdreven, maar je ziet wel vaak dat de voeten van de ruiters onder de buik van de paarden uitkomen. en nee dit is niet zielig..

Ik zie dat de TS 13 is, daarom wil ik wel vermelden dat ijslanders geen kinderpony's zijn. Het zijn paarden in een pony lichaam. heel eigenwijs en eigenzinnig.....

Haha, ik bedoelde het bij wijze van ;)
En Toch ben ik 14 en heb ik al vanaf me 10e een IJslander waarmee ik bijna elke dag buiten rijd, zonder zadel, en bitloos :) en ze is een koppige tante, maar je moet eraan wennen, dan is het fijn en kun je echt iets met ze bereiken, en dat is mooi, kan ik je vertellen.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:06

Ik weet dat dit een hele oude topic is maar ik MOET er van mezelf toch eeeventjes op reageren :+

Ik heb met mijn IJslanders 1.10 onder het zadel gesprongen, ze kunnen heel gemakkelijk zó even een L proefje dressuur lopen, ik heb een soort endurance gelopen van 20 km binnen 1 tot 3 uur en het zijn ontzettende knuffelkonten! Ik heb wel eens les gegeven aan jonge kindjes op mijn ijsjes, ze doen het gewoon heel braaf! Ook zijn ze fijn leergierig (ik heb mijn merrie de jambette met gemak geleerd&nog veel meer!) en als je even goed traint heb je hele fijne gangen!

Sorry t moest even .. :)