advies: geen ijslander als 2e paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

advies: geen ijslander als 2e paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 16:28

Ik heb een ijslandertje op t oog. Meer door de beschrijving van het karakter dan dat ik perse een ijslander wil. 15 jaar geleden wel op ijslanders gereden, maar alleen door de bossen. Dat was echt geweldig. Toen echt verliefd geworden op t ras. Het is er echter nooit van gekomen een ijslander aan te schaffen.

De eigenaresse van het paardje denkt dat western rijden niet of moeilijk te combineren is met de rijstijl van een ijslander. Ik rijd niet echt western, maar meer volgens NH methode....ook zonder bit...

Ik ben niet van plan om in discussie te gaan. Als zij er geen goed gevoel bij heeft, moet ze t niet doen.

Ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is.

Imre

Re: advies: geen ijslander als 2e paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:18

Natuurlijk kan je wel een IJslander hebben als tweede paard! Maakt helemaal niet uit in welke stijl je zelf rijdt, een paard is een paard, toch?! Het werken met de extra gang(en) zal je moeten leren, maar dat is toch niet erg? Er zijn veel IJslanders die bitloos en boomloos worden gereden, waarom zou dat niet kunnen? :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:19

Ja natuurlijk kan je wel een IJslander aanschaffen!
Een IJslander is geen Quarter, maar daar kan je toch gewoon je rijstijl op aanpassen?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:22

Ja hoor, waarom zou dat niet gaan?
In hoeverre is de IJslander 'ijslands' gereden? Ik bedoel, ook gangen ervaring?
Alles valt natuurlijk ook te leren.
En ze zijn ook hartstikke leuk :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 17:51

....gelukkig, ik ging al een beetje twijfelen......maar apart dat zij dan zo 'afwijzend' reageert....paardje moest nog wel veel leren, mailde ze...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:57

Er zijn aardig wat IJslandermensen die hun paard het liefst naar ruiters met IJslanderervaring verkopen, misschien houdt dat haar tegen? Ik heb mijn vorige paard verkocht aan iemand die helemaal geen ervaring had met IJslanders, maar viel voor zijn koppie en zijn karakter. Ik had net flink betaald om hem in te laten tölten en die gang wordt nu al jaren niet meer met hem gereden. Dat was achteraf wel een beetje jammer, maar hij heeft het daar zo fantastisch getroffen!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 18:37

@Imre...ahhhh...dat is het misschien dan...ja, vind ik ook wel begrijpelijk...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:56

Tja, ik heb geen IJsco maar een Paso, en Paso's worden in het land van herkomst gewoon 'Western' gereden, en ik doe dat ook.
Ook de Amerikaanse gangenpaarden (Rocky Mountain, Tennessee Walker, de töltende Morgans, etc) worden daar gewoon Western gereden. Waarom zou dat niet ook met een IJsco kunnen, inclusief de gangen? De bewoners van IJsland zelf gebruiken hun paarden ook als vervoersmiddel voor het bijeendrijven van schaapskuddes, hetzelfde als wat Amerikaanse cowboys doen met hun paarden en koeienkuddes. What's the difference?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:46

Ibbel schreef:
De bewoners van IJsland zelf gebruiken hun paarden ook als vervoersmiddel voor het bijeendrijven van schaapskuddes, hetzelfde als wat Amerikaanse cowboys doen met hun paarden en koeienkuddes. What's the difference?

Ik weet het, het was een retorische vraag, maar van iemand met meer dan tien jaar ervaring in dat schapendrijven met ijslanders; nothing at all... :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:50

Helemaal eens met bovenstaand.

Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen is dat westernzadels, ook de boomloze modellen, bijna altijd te lang zullen zijn voor de rug van een IJslander.

Dus lekker op zoek naar een ander paard, er zijn genoeg leuke IJslanders te koop ;)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:55

Ik denk dat het prima lukt, en sowieso. Als jij het paard koopt mag je toch zelf weten wat je ermee doet? Dan moet ze haar paard maar niet verkopen en opzoek gaan naar een ander!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:39

Tja, idd op zoek naar een ander paardje... Had een leuke karakteromschrijving...jammer

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:53

met MM's (mangalarga marchador) word ook western gereden, en ze zijn enorm geschikt voor WE (working equitation).
In het land van herkomst worden ze ook veel gebruikt voor koeien drijven. Gangen paarden zijn overwegend onwijs veelzijdige dieren.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:55

Mijn ijslander is western-ingereden, ik vind het wel raar dat ze afwijzend reageert.. Lekker opzoek gaan naar een paardje dat bij je past, je hoeft toch niet per se de extra gangen te gebruiken? Er zullen vast ook mensen zijn die nooit galloperen met hun paard, om maar iets te noemen..

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:05

...een pracht MM gevonden op internet, maar op dit moment voor ons niet te betalen.....

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:37

Dat is zeker een gangenpaard die je en in "gang" kunt rijden en western kan opleiden.
Heb er nl zelf eentje. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:03

als je een goed gangenpaard wilt, hangt daar een prijskaartje aan. Kruisingen zijn vaak wel weer wat goedkoper.
Ik maak me soms wel zorgen als een paard in aanschaf onbetaalbaar blijkt, is er rekening gehouden dat het dier ook ziek kan worden en dit kosten met zich meebrengt.
Er zijn diverse MM's te koop, bij de fokker, die staan vaak niet met prijs op internet.
jonge dieren zijn ook goedkoper dan ingereden paarden en alles heeft zijn voors en tegens.

succes met je zoektocht.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 11:14

"Ik maak me soms wel zorgen als een paard in aanschaf onbetaalbaar blijkt, is er rekening gehouden dat het dier ook ziek kan worden en dit kosten met zich meebrengt."

Maak me totaal geen zorgen als mensen een paard van 5 a 6000 euro niet kunnen/ willen kopen, omdat ze dat teveel geld vinden, dat ze liever naar een goedkoper paardje gaan kijken waarmee ze net zoveel plezier kunnen hebben.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:22

Weet je, iedereen die ooit aan zn eerste ijslander is begonnen, had geen ervaring met de gangen of het ras..
Als jij weg bent van het ras, dan moet je daar lekker voor gaan..als je zo'n 'neurotische' verkoopster hebt, houd het op..althans, ik noem de verkoopster nu zo, omdat ik de topictitel lees en de afwijzing voornamelijk zit in het verschil tussen je grote paard en de ijslander en zij dat liever niet heeft..prima, das iedere verkoper zijn eigen keuze.

Er zijn zoveel ijslanders volgens NH gereden of mee grondwerken..tis maar net wat je doel met het dier is en wil jij de westernsport in, ja dan kiesje geen ijslander..maar begrijp uit je verhaal dat je dat niet wilt?

Dus, ik zou zeggen..kijk lekker door, als jij graag een ijslandertje erbij hebt, lekker rondkijken, testen en je vind er dan vast 1 die goed bij je past en jouw doeleinden ;)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:41

Ik snap dat je dit als topic doet geen ijslander als 2e paard maar sommige zinnen waren een beetje raar, maar weetje dat doet er ook niet toe ( ik begreep niet echt wat je ons nou duidelijk wilde maken, want de titel is geen ijslander als 2e paard dan denk ik bij me zelf ik moet geen ijslander als 2e paard kopen ). Maar als je daar de volgende keer ook nog op let kun je een heel mooi verhaaltje maken en nog misschien wel langer <3. Zelf vind ik dat het niet uit maakt. Jij bent de verzorgster en zij is de eigenaar en de eigenaar beslist altijd. En als ze western wil gaan rijden met de ijslander moet zij dat zelf maar weten. En kijk als jij dat niet wilt kun je dat gewoon zeggen. De meeste eigenaars hebben daar wel begrip voor. Maar of een ijslander en western bij me kaar passen daar twijfel ik over. Want zelf vind ik past western rijden meer bij wat snelleren paarden. Want ijslanders zijn best cool in hun hoofd eigenlijk en daarom vind ik dat ze niet echt voor western gemaakt zijn. Misschien heb je dit wel vaker gehoord maar dit is mijn mening en van iemand anders misschien ook wel. Maar zoals ik al eerder zij ik snap niet echt wat je me nou wilde duidelijk maken met deze topic. Of het moet aan mij liggen maar dat is al weer mijn mening /3.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 11:50

Maar of een ijslander en western bij me kaar passen daar twijfel ik over. Want zelf vind ik past western rijden meer bij wat snelleren paarden. Want ijslanders zijn best cool in hun hoofd eigenlijk en daarom vind ik dat ze niet echt voor western gemaakt zijn.

Duidelijk! Dank je.

Ik reageerde op een ijslander die te koop staat op Mp. Ik vertelde dat ik NH gericht ben en bitloos rijd. De vrouw reageerde daarop dat je niet western op een ijslander kunt rijden. Als dat zo zou zijn hoef ik idd helemaal niet op zoek te gaan naar een ijslander. Vandaar aan jullie wat julie mening daarover is.
Ben inmiddels gaan kijken bij een paardje die op bokt markt staat palominox appaloosa.....erg lief dier...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:51

[quote="niek_aaron"]"Ik maak me soms wel zorgen als een paard in aanschaf onbetaalbaar blijkt, is er rekening gehouden dat het dier ook ziek kan worden en dit kosten met zich meebrengt."

Maak me totaal geen zorgen als mensen een paard van 5 a 6000 euro niet kunnen/ willen kopen, omdat ze dat teveel geld vinden, dat ze liever naar een goedkoper paardje gaan kijken waarmee ze net zoveel plezier kunnen hebben.[/quote

;) mijn eerste paardje heb ik voor 450 gulden gekocht, 12 jaar geleden.
Ik ben dus niet tegen een goedkoop paard kopen.
Maar vraag me soms af of er rekening is gehouden met extra kosten, aanschaf is eenmalig. De rest niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:52

niek_aaron schreef:
Maar of een ijslander en western bij me kaar passen daar twijfel ik over. Want zelf vind ik past western rijden meer bij wat snelleren paarden. Want ijslanders zijn best cool in hun hoofd eigenlijk en daarom vind ik dat ze niet echt voor western gemaakt zijn.

Duidelijk! Dank je.

Ik reageerde op een ijslander die te koop staat op Mp. Ik vertelde dat ik NH gericht ben en bitloos rijd. De vrouw reageerde daarop dat je niet western op een ijslander kunt rijden. Als dat zo zou zijn hoef ik idd helemaal niet op zoek te gaan naar een ijslander. Vandaar aan jullie wat julie mening daarover is.
Ben inmiddels gaan kijken bij een paardje die op bokt markt staat palominox appaloosa.....erg lief dier...

succes met je zoektocht, er zijn meer dan voldoende kruisingen die zeer veelzijdig zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:32

Ik heb een keer een rit op een ijslander gemaakt samen met allerlei andere ijslanders met hun baasjes natuurlijk..Ze zijn wel cool in de omgang maar als je er op zit zijn ze toch behoorlijk fel..Haha en ik heb Arabieren en die van mij zijn niet zo pittig als die ijslander waar ik op reed..Ze zijn trouwens ook erg leuk,was echt verliefd <3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:59

niek_aaron schreef:

Duidelijk! Dank je.

ze zijn cool, maar absoluut niet mat of iets dergelijks, ijslanders staan juist bekend om het ijslands vuur,
in de omgang relaxt , cool , nuchter, maar vaak wel met een flinke dosis vuur en pit onder het zadel.
ook ijslanders zouden prima western kunnen , zolang je niet te veel waarde hecht aan een typische uitrusting, een passend westernzadel zou namelijk vrij moeilijk worden door de lengte van de rug.
maar snelheid missen?? dan weet ik niet welke ijslanders jij voor ogen hebt?