Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:31

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de wereld van het gangenpaard en aardig verliefd aan het worden. Maar in mijn geval is het wel liefde voor een onbekende want ik heb nog nooit een gangenpaard gereden -O- . Dus is mijn vraag of er in de regio groningen drenthe ook de mogelijkheid is om een ritje te maken op een gangenpaard (buitenrit zou top zijn maar met een half uurtje en uitleg in een bak zou ook al heel blij zijn).

Als brave bokker heb ik natuurlijk op de bedrijven sticky gekeken maar daar trof ik geen bedrijven in de regio die ritten/les geven op grotere gangenpaarden enkel ijslanders. Nu vind ijslanders prachtig maar met mijn 1.85 vind ik mezelf daar echt wat te groot voor. Daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat er mensen die dit leuk vinden maar geen officieel bedrijf hebben, vandaar deze oproep.

Even over mezelf, ik ben dus 1.85 en western ruiter van achtergrond. Ben zelf gewend om quarters van pakweg 1.50 te rijden, dus verwacht geen kastelen.

Mocht je dit aanspreken daar hoor ik het graag!!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:55

Er is in Drenthe iemand die grotere gangenpaarden heeft, maar dat is een privé-stal en geen manege. Misschien kan je haar vragen of zij iets weet of kan ze je een ritje op een van haar paarden aanbieden. Ik weet dat ze momenteel zelfs een bijrijder zoekt, maar wel eentje met ervaring met de extra gangen. Zie hier: http://www.ijslanderforum.nl/forum/inde ... topic=5370

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:54

troi schreef:
Even over mezelf, ik ben dus 1.85 en western ruiter van achtergrond. Ben zelf gewend om quarters van pakweg 1.50 te rijden, dus verwacht geen kastelen.

Als dat je enige bezwaar tegen ijslanders is zou ik ze toch niet niet zó snel afschrijven. IJslanders "aan de grote kant" gaan al gauw over de 1.45, en de laatste jaren is er een duidelijke trend gaande ze groter te fokken. Dat maakt dus niet zóveel uit met de quarters die je gewend bent.
Ter vergelijking, ik ben een man van ongeveer jouw lengte, en heb ijslanders in allerlei maten.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:00

1.45 klinkt niet zo verkeerd (al zullen toeschouwers zich ziek lachen, maar daar liggen mijn prioriteiten niet), maar volgens mij is die grootte die in NL nog vrij zeldzaam. Ach ik ben een echte nieuwe op dit gebied en sta dus vrijwel overal voor open.

@imre, ik zoek niet iets structureels, en daar is zij eigenlijk naar zoek. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Ik zal kijken of ik haar een berichtje kan sturen via dat forum. Bedankt voor de tip!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:09

troi schreef:
1.45 klinkt niet zo verkeerd (al zullen toeschouwers zich ziek lachen, maar daar liggen mijn prioriteiten niet!

Voordeel van in een land wonen waar alle paarden ijslanders zijn; mensen hebben een ander idee over wat een "normaal " beeld is van de verhouding paard/ruiter.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:27


Salka

Berichten: 218
Geregistreerd: 21-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:36

Volgens mij was er toch ook een MM fokkerij hoger in het land?
Gevonden: http://www.barlavento.nu/
Wel in Noord Holland maar je hoeft dan tenminste niet helemaal naar Brabant te rijden om de Mangalarga Marchador te rijden.

Leonie met haar Rocky en Kentucky mountain horses is al genoemd zie ik. Zij zit lekker dichtbij. :)

Ik begrijp je gevoel overigens wel rondom de maat van de ijslanders. Ik ben zelf ook bewust naar grotere gangenpaarden gaan zoeken. En ik ben 1,77 dus nog kleiner dan jij. ;)

Kijk als je wilt ook eens op het gangenpaardenforum (www.gangenpaarden.nl). Als je daar een berichtje plaatst krijg je denk ik meer reacties dan hier.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:57

Idd, NkPrecious van http://www.gangenpaardenreestdal.nl/
Zij heeft Mountain Horses.
Tip: probeer zoveel mogelijk rassen en verschillende paarden uit, omdat elk individu weer anders zit/rijdt, maar Leonie heeft er een flink aantal staan iig!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:30

Ik heb contact met Leonie en ga binnenkort een keertje kijken daar! Bedankt voor de tips!

noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:12

Inderdaad een goed idee om wat meerdere rassen uit te proberen.
Je bent ook altijd welkom om eens mijn MM's te bekijken/rijden.

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:25

Beetje late reactie, maar ik kom niet zoveel meer op bokt. Ik ben degene waar Imre naar verwees. Ik ben idd op zoek naar een bijrijder (nog steeds!). Maar als je belangstelling hebt voor grotere gangenpaarden ben je van harte welkom hoor! Altijd leuk om (toekomstige) gangenpaardenliefhebbers te ontmoeten!

Ben je ondertussen al bij Leonie geweest? Ben benieuwd hoe de tolt en dat ras je bevallen is.
Ik heb weer heel andere soort paarden. Als je kennis met ze wilt maken ben je van harte welkom! Neem dan maar contact op via pb.

Mirjam

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 14:28

Ik ga over twee weken bij leonie kijken. Ik ben reuze nieuwsgierig! Ik laat in dit topic wel wetenboe het me beviel

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:39

Ja leuk, ben erg benieuwd hoe het je bevalt. En als je hier nog langs wilt komen ben je ook nog van harte welkom!
Ik heb op dit moment 2 volwassen gangenpaarden, 1 3 jarige, 1 2 jarige, 1 jaarling, 1 veulen en 2 volwassen IJslanders.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:56

troi, ijslandermir heeft een meeeeeeeeeeeeeeeega gaaf paard staan ! Ik heb 'r alleen nog maar op foto gezien, helaas voor mij werd ze eerder te koop aangeboden dan dat een eigen paard een optie was, maar mocht ik in de buurt wonen (wat totaal niet het geval is), ging ik zeker kennis maken. Doen, zou ik zeggen, ook al ga je bij Leonie kijken. :D

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden op een groter gangenpaard regio groningen/drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:25

Vandaag bij leonie geweest en een hele leuke dag gehad! Ik was samen met 1 andere persoon en we hadden ruim de tijd om alles te bekijken en haar de oren van het hoofd te vragen. Erg gaaf om haar complex te zien en al haar paarden. Prachtige dieren! Vooral van sunny was ik erg gecharmeerd, wat een uitstraling heeft dat paard, ik begrijp volledig dat ze voor hem is gevallen. De dag eindigde met een ritje, de tolt 'voelen'. Erg leuke brave merrie en erg gaaf om die gang zo goed te voelen en ook het verschil te voelen als ze eruit dreigde te vallen, tja het was mijn eerste keer natuurlijk. Heel bijzonder allemaal! Nogmaals mijn dank aan leonie!