Hoe tölten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Hoe tölten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:21

K heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet duidelijk iets vinden 8-)

Gisteren een tijdje staan praten met de overbuurman die 2 ijslanders heeft, en hij vroeg me of ik al eens had getölt. Toen ik zei dat ik dat nog nooit gedaan had werd hij helemaal enthousiast en zei dat ik maar eens langs moest komen om te rijden.

Nu was mijn vraag, hoe doe ik dat? Ik heb wel filmpjes e.d. gezien van een töltende Ijslander, maar vraag me niet hoe je het doet :P
Kan ik het gewoon leren?
[size]Domme vraag he :Y) [/size]

De Ijslander kan trouwens zelf goed tölten en er wordt vaak op gereden (en ook getölt) dus het is ook voor de pony niets nieuws.

Sorry als het verkeerd staat!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:24

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:26

Je verplaatst je gewicht naar achter in het zadel, zet je handen hoger en drijft met je bekken (kantel een beetje naar voren), althans, zo is het mij geleerd :)

Staan er geen filmpjes en uitleg op youtube/google?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:29

Maar dat gaat over de houding van het paard?

Met mijn vraag bedoel ik meer: hoe ga ik over naar de tölt (gewoon drijven, gaat ie vanzelf?), hoe moet mijn houding zijn, dat soort dingen :)

@BarbaLala, okee, dus drijven met bekken ipv benen? Of ook been geven? Ik zal eens even op youtube kijken :)

BarbaLala

Re: Hoe tölten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:34

Dat gaat over de ruiterhulpen ;)
Ja, drijven vanuit je bekken, beetje moeilijk uit te leggen.
Maar doordat je je handen hoger zet en je lichaam verzet naar achter in het zadel, met wat been, hoort het paard te reageren door de overgang te maken.
Je kan ook de teugels ietsje korter nemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:36

Goed rechtop zitten,gewicht iets naar achteren en wat spanning opbouwen in je bovenbeen en onderrug...Sommigen moet je iets helpen door het hoofd wat omhoog te vragen.
Als je een goeie tölter hebt is het voldoende om deze hulpen heel subtiel te geven...is geen hogere wiskunde hoor,elk paard moet je even aftasten ;)

Veel plezier trouwens....o...ga niet teveel je best zitten doen hoor,als ik het zo hoor tölten die van je buurman bijna vanzelf :D

Drijven met je benen zou ik niet doen,zijn ze vaak niet gewend...lekker ontspannen zitten en het reutelt vanzelf wel ;) Beetje gas geven kun je doen door bv een kusjes geluid te maken.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:39

Okee, het lijkt me niet heel moeilijk :D

T zijn goede (eveneens dure) paarden, dus zal vast wel goedzitten :D Ik heb er nu al zin in haha, ook omdat het minstens 2 jaar is geleden dat ik een ander paard heb gereden dan die van mezelf :P

Ik ga het gewoon proberen, en laat wel weten hoe het is gegaan :D Bedankt voor de tips :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:40

Kijk maar even naar dit filmpje en luister goed naar zijn stemcommando...het paard versnelt daarop in een razend tempo :)

Veel plezier hoor enneh kijk uit....voor je het weet ben je verslaafd :P

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:42

Dat is trouwens echt een lekker filmpje voor de takt ook trouwens!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:43

Ik vind dat filmpje zóó awesome! Kwam hem net ook al tegen op youtube. Ben benieuwd hoe het bij mij zal gaan :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:45

:j vind dit een mooi filmpje...laat zo goed de overgang zien van een rustig tempo naar race tölt.
Als mensen geen tölt kennen laat ik dit filmpje meestal zien.

Pittig diertje ook zo te zien :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:46

Nou, ik spreek m vanavond weer dus ik ga eens afspreken wanneer ik er op klim :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:47

dat topic gaat niet alleen over de houding maar ook hoe je een paard in een correcte tolt krijg.
dus is wel degelijk een nuttig topic en antwoord op je vraag

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:14

De tölt rij je meestal vanuit stap, waarbij je het paard verzamelt en de passen korter maakt. Door vervolgens buikspieren aan te spannen en het ritme (van je beenhulp) te verhogen, krijg je als het goed is tölt. Het is in feite niet de bedoeling dat hij z'n hoofd hoger draagt of dat jij hem moet dragen, dus handen hoef je niet omhoog te brengen. Je hoeft dus in feite je eigen houding niet te veranderen. Gewoon zorgen dat je met je kont in het zadel blijft zitten, de rest ontspannen en vooral op buikspanning rijden.

Maar ik neem aan dat je overbuurman er ook zelf wel bij zal zijn. Hoe heet ie trouwens, ben wel benieuwd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:50

Er is niet één manier om de juiste tölthulpen te geven. Dat is bij ieder paard anders en dat is nou juist het boeiende aan het rijden op een gangenpaard. Een lateraal paard zou zomaar een heel andere balans kunnen hebben dan een vierganger, er zijn paarden die heel makkelijk tölten en er zijn er waar je erg aan moet rijden. Grof gezegd is tölt snelwandelen, de beenzetting is hetzelfde als in stap. Als je vanuit stap het paard verzamelt en voldoende opvangt met een soepel contact zou hij moeten gaan tölten maar als je ook wil dat dat een beetje goede tölt is zul je de hulpen moeten aanpassen aan de aanleg van het individuele paard. Zo zijn er bijvoorbeeld vijfgangers die juist gaan zwijnen als je spanning hebt in je bovenbenen. Er zijn viergangers die naar draf zullen gaan neigen. De meest geschikte oplossing daarvoor is per paard verschillend.

Maar goed, als het je eenmaal lukt is het zaak om met je heupen mee te bewegen (achtjes maken) en verder gewoon lekker zitten. Niet te zwaar, niet overdreven achterop je zadel, zeker niet je handen hoog. Gewoon ontspannen zitten. Veel plezier!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:44

En het ligt er natuurlijk ook aan hoe je paard is ingetölt, op welke hulpen hij het heeft geleerd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:36

Zou het? Ik weet waar mijn paard is ingetölt (Breidablik) maar ik weet niet met welke hulpen. Ik heb van mijn lesmevrouw geleerd hoe ik verschillende paarden kan tölten en mijn paard snapt wat ik bedoel wanneer ik de hulpen geef zoals ik die geleerd heb. Ook de stemhulpen begrijpt hij ("let op"/ "tölt door") terwijl ik mij nauwelijks kan voorstellen dat hij die zo geleerd heeft bij het intölten.

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:55

Ik heb ooit eens op een draver gereden en ze zeiden dat dravers ook kunnen tölten. Tegen mij hebben ze gezegt om hem in de tölt te krijgen dat je eerst heel snel moet draven blijven doorzitten en je handen naar voor doen dan zou hij moeten tölten.
ps leuk filmpje , hij gaat echt snel /3 }:0

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:51

Sneu dat zo'n töltende draver dan in handen is van iemand die er zo raar op rijdt. Want zoals het jou is uitgelegd moet je absoluut niet aantölten.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:22

Er is inderdaad niet een manier van hulpen geven inderdaad :)
Denk vanuit je 'centrum' in iedergeval "lang", centraal en voorwaarts. Een tolthulp geef je over het algemeen met je hele lichaam. :)

Maar zoals je naam al aangeeft, is die manier om een paard in tolt te krijgen echt lariekoek.

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:38

Anne. schreef:
Er is inderdaad niet een manier van hulpen geven inderdaad :)
Denk vanuit je 'centrum' in iedergeval "lang", centraal en voorwaarts. Een tolthulp geef je over het algemeen met je hele lichaam. :)

Maar zoals je naam al aangeeft, is die manier om een paard in tolt te krijgen echt lariekoek.

Daar kan ik toch niet aan doen, ik heb nog nooit getölt of op een ijslander gereden enkel op volbloeden, quarters en zo.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:05

Citaat:

:D Dat was ook mijn eerste idee,maar ik dacht: laat ik me inhouden... := :')

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:02

als de eigenaar dit aanbied is de kans groot dat hij jou ook kan helpen, begeleiden in hoe het makkelijkste de gang te rijden op dat betreffende dier.

voelt voor mij een beetje zinloos om hier allerlei adviesen te geven over hoe te rijden.
laat je verrassen zou ik zeggen.

skorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:30

Ik ben nu wel heel benieuwd of je al gereden hebt op de ijslander van de buurman en hoe het gegaan is en hoe je het vond...

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 04:40

:+ Bij de Paso's deed ik het altijd: Teugels iets korter en een beetje aandrijven en diep in je zadel gaan zitten.

(Nu ik het terug lees klinkt het een beetje simpel, maar het is laat )
Op een gegeven moment 'voel' je het gewoon, gewoon aan overgeven...
Niet te veel anders wordt je (zoals al gezegd was ) verslaafd :)