Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:00

Na aanleiding van verschillende reacties in een ander topic: [GP] Rocky mountain horse
Hier dan een topic over de verschillende types gangen, gangtechnieken en trainingsmethodiek.

In het topic ging het voornamelijk over de Mountain Horse, maar misschien kunnen we het een combinatie topic maken. Al blijft het natuurlijk wel zo dat er bij de diverse rassen ook andere trainingsmethoden en gangtechnieken aan bod komen.

Mocht de combinatie van diverse rassen toch de ingewikkeld blijken qua tekst en uitleg onderling kunnen we het altijd nog opsplitsen toch? :)

Waar het in het andere topic over ging waren de Classic gait en Park gait bij de Mountain Horse. Showgangen, enorm imposant, en allemaal van nature aangelegd. Het ging daarnaast ook over het comfort, en over de bloedlijnen en de invloed van bloedlijnen op de gangen van het paard.

Anyway, laten we eens zien hoe het met dit topic gaat lopen!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:06

LOL, dat is snel! Je lijkt die bekende groothandelaar wel!

*Misschien kunnen we wel gebruik maken van de openbare filmpjes op YouTube en andere sites om dingen uit te leggen of te verduidelijken. Voor dat doel zijn die filmpjes uiterst geschikt vind ik persoonlijk. Idem met foto's van bouw e.d.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:58

Jippie *\o/* *\o/* :D

Ja, idd, filmpjes bekijken en daar over commentaar/advies geven, wat kan beter en/of is goed etc.
Ook leerzaam zelf eigen filmpjes op youtube en die bekijken, kan iedereen weer van bijleren.

Succubi

Re: Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:51

*stipje* :D
Ik kan weinig toevoegen aan dit topic :o. Maar hoop dat er wel veel info komt :D

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:50

ik ben heel benieuwd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:06

Goed idee! Is het de bedoeling dat er dan in dit topic per gang uitleg komt te staan over hoe de gang eruitziet en waar je op moet letten enzo?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:14

het is een topic voor discussie, ervaringen, vragen en antwoorden :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:15

Ik ben zelf trouwens bezig met het verwerken van de opgedane kennis in amerika plus de kennis die er al was, in een overzichtelijk verhaal over de ganegn van de mountain horse :) Hoop dat eind van de week compleet te hebben.... Wordt een heel verhaal haha :P

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:31

Blu,2 jaar geleden.
Wat loopt hij hier?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:39

Thanks voor het plaatsen, ik kopier mijn reactie ook even hier :)

NkPrecious schreef:
Dit is een mooi voorbeeldje trailgait :) niet veel knie-actie. Bij classic en park zie je veel knieactie.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:54

Je hoort een mooie duidelijke 4 takt, hij loopt idd trail gait.

Bij Rockies komt de Park gait niet voor, als een Rocky het zou lopen (dus hoger heffen dan classic) dan moet hij toch bij de Rocky shows in de classic klasse.
Maar de meeste Rockies zijn dubbel geregistreerd, dus dan brengen ze die zelfde Rocky uit op een Kentucky show en dan kan die wel in de Park klasse.
Dus even voor de duidelijkheid bij de Kentucky mountain horse heb je 3 klasses, trail (pleasure), classic en park, bij de Rocky 2, trail (pleasure) en classic.
(correct me if I'm wrong :D )

Hoe het bij de Mountain pleasure horses zit weet ik niet, iemand? En de spotted?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:05

In het vorige topic las ik van Snoezie2 iets over de schouder en het verschil tussen de parc en trail.
Kan iemand dat uitleggen? (liefst met voorbeeld foto/film? )

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:06

Gaan rockies eigenlijk altijd in gang of draven ze ook? En hoe zit het met de galop. Qua gehoor een goed filmpje. Ik zou alleen graag van de zijkant willen zien wat er nou precies gebeurd met de beenzetting.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:22

Succubi schreef:
In het vorige topic las ik van Snoezie2 iets over de schouder en het verschil tussen de parc en trail.
Kan iemand dat uitleggen? (liefst met voorbeeld foto/film? )

Dat was ik ;) De schouderstand kan veel bepalen bij het bereik van het voorbeen. De verschillen in trail/classic/park zit hem voornamelijk in het heffen van het voorbeen. Net als Bij dressuur/springpaarden speelt de schouderstand meestal wel een rol. Uit mijn hoofd was een steile schouder een mogelijk kenmerk voor een groter bereik van het voorbeen (dus het vermogen om deze hoger op te tillen) Maar pin me er nog niet op vast ik ben mezelf er nog in aan het verdiepen :)

Foto van een Mountain Horse in Classic Gait: (Sonny's Silver Dollar)
Afbeelding

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:23

balance schreef:
Gaan rockies eigenlijk altijd in gang of draven ze ook? En hoe zit het met de galop. Qua gehoor een goed filmpje. Ik zou alleen graag van de zijkant willen zien wat er nou precies gebeurd met de beenzetting.

dat hangt er vanaf hoe ze getraind zijn enw at je zelf wilt.... In amerika wordt er eigenlijk bijna niet met ze gedraaft, omdat ze de gang willen perfectioneren. Ik zelf draaf vaak wel met ze, en galop doen we zeker ook !! :)

Ik heb nog wel een mooi filmpje geloof ik van een trail gait zijkant, maar die zal ik even moeten zoeken...

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:42

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:08

Wat mij geleerd is in Amerika is dat een Rocky ohz altijd de 4 takt moet aanbieden, dus van nature is dat hun voorkeursgang, draf kun je ze als extra gang erbij aanleren.
Mijn Rocky doet ook alleen maar tolten, ik heb haar nog niet in draf gereden, wel andere mensen wat eerst aan het aanprutsen waren, daar snapte ze dan niks van de hulpen en dan gooit ze alles doorelkaar, als ik dan uitleg geef hoe ze moeten tolten dan gaat het wel. Sommige krijgen haar wel direct in supertolt gereden, maargoed degene wat dat lukte die rijd zelf op Grand prix niveau.
Draf wil ik pas aanleren als de tolt goed bevestigd is.
En aangezien madam nu in haar kopje heeft dat ze alleen nog maar rengalop wil, (vind mijn nichtje van 11 erg leuk, plat door de bocht in volle galop haha) wil ik haar eerst consequent in tolt rijden, draf heb je snel genoeg aangeleerd.
Voor nu rij ik alleen stap, tolt en galop. Draf komt wel.

Ik heb trouwens nog 5 uur aan film materiaal van mijn 2 weken Kentucky.
Daar zitten ook enkele classic en park hengsten tussen (ook merries trouwens)
Maar durf die van mijzelf niet goed te plaatsen :o
Daarbij moet ik eerst even toestemming vragen of ik die wel zo mag plaatsen, zijn toch paarden van andere, heb daar op veel paarden van klanten gereden, waren niet eigendom van de stal zelf. Ga ik niet zomaar een filmpje plaatsen.
Ik ben ook niet zo handig met films plaatsen op youtube :o?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:32

Filmpjes op YT plaatsen is niet zo moeilijk, daar wil ik je wel bij helpen. Wel even vragen of dat mag inderdaad.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:49

Ik ben heel benieuwd naar je films,met je eigen ervaring daarbij!
Dus als het kan....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:12

Wat leerzaam! Ik had kunnen zweren dat ik jodi's paard daar hoor tölten :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:15

Volgens mij is de beenzetting van tölt of gait ook hetzelfde alleen de benamingen zijn per ras verschillend (correct me if I'm wrong).
De uitvoering en eisen zijn wel wat anders maar volgens mij is de beenzetting gewoon: Rechtsachter, rechtsvoor, linksachter, linksvoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:19

Het ziet eruit als tölt... en ik vind het erg grappig om te zien hoe het nog meer heet :P

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:24

Bij de Rockies noemen ze het four beat gait. (gewoon dus 4 takt gang). Soms ook wel singlefoot, maar dat is ook weer niet helemaal goed. (zo heb ik het geleerd op die stal) Ik noem het hier ook 'gewoon' tolt, dan weten de meeste wel waar je het over hebt.

Zal een e-mail sturen naar die stal of ik toestemming heb voor die filmpjes.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:39

Ik heb een e-mail gestuurd, ben beniewd of ze toestemming geven.
Dan nog moet ik al die filmpjes gaan uploaden en bewerken, pfff, wat een werk.
Zeker voor mij, wil het gewoon niet kunnen, dus doe er geen moeite voor, als ik dan al 'iets' met de computer moet doen, dan kan ik het dus niet, haha :+
Filmpjes staan dus al 2 jaar op mijn camera :+ (ja, erg he)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:22

Ja,heel erg! :j :P