Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ElPablo schreef:En wie na 2 jaar haast verdubbeld is in prijs (zonder rekening te houden met het veulen dat er toen bij was), moet wel heel veel bijgeleerd hebben. Of zijn alle redenen weggewerkt waarvoor die vroeger van de hand werd gedaan?
Salka schreef:Vanwege de aard van dit topic spui ik mijn vraag ook maar even:
Is het mogelijk om onafhankelijke begeleiding te krijgen bij de aankoop van een gangenpaard?
Het is over het algemeen niet lastig om hulp te krijgen bij de aankoop van een 'standaard' 3 gangenpaard, maar dat is niet zo vanzelfsprekend bij gangenpaarden. Je kunt niet zomaar iemand meenemen want ze moeten echt verstand van zaken hebben (denk b.v. aan het beoordelen van de extra gangen) en niet bang zijn om kritiek te leveren op een paard terwijl ze de eigenaar/fokker gewoon kennen (het is een klein wereldje in NL/Belgie/Duitsland toch?).
Ook ik heb het paard waarover in dit topic gesproken wordt (Pathida de Coco) te koop zien staan op de website van pleasure gaits. Maar ik wist bijvoorbeeld niet dat deze al meerdere eigenaren heeft gehad in korte tijd, en dat dit paard een mindere conditie heeft gehad. Nu zegt dit niet per definitie iets over de kwaliteit van dit paard, maar dit soort zaken die je als leek niet kunt zien en ook niet snel te horen zult krijgen omdat je gewoon niet echt bij het 'wereldje' hoort zijn wel belangrijk bij de aanschaf.
Iedereen wil toch een goed gangenpaard met een goede prijs/kwaliteitsverhouding?
Salka schreef:Bedankt voor je antwoord Gert Jan
Ik heb nog geen keuze gemaakt voor een bepaald gangenpaarden ras en ben me op dit moment ook aan het orienteren (informeren, workshops volgen etc). Mijn vraag gaat dus ook meer over hoe goed een gangenpaard aan te schaffen in het algemeen dan puur over Kentucky/Rocky mountain horses aanschaffen.
Ik ben het met je eens dat ook bij een 'gewoon' paard kopen het altijd lastig is er een aan te schaffen en dat er altijd risico's zijn. Ik heb echter wel het idee dat het hierbij makkelijker is om iemand te vinden die onafhankelijk is en met je mee gaat om een te koop staand paard voor de eerste keer te bezoeken en die er een redelijk tot goede kijk dan bij gangenpaarden.
Citaat:Ik vraag me gewoon af of er (naast jou) mensen zijn die zich aanbieden om onafhankelijk te begeleiden bij de aankoop van een gangenpaard. Hier kan natuurlijk gerust een vergoeding tegenover staan maar het is wel heel belangrijk dat het wel iemand is die gewoon kritiek durft te leveren. Bij gangenpaarden kan tenslotte net zo goed iets mis zijn als bij een 'gewoon' paard.
Salka schreef:Bedankt voor je antwoord Gert Jan
Ik heb nog geen keuze gemaakt voor een bepaald gangenpaarden ras en ben me op dit moment ook aan het orienteren (informeren, workshops volgen etc). Mijn vraag gaat dus ook meer over hoe goed een gangenpaard aan te schaffen in het algemeen dan puur over Kentucky/Rocky mountain horses aanschaffen.
Ik ben het met je eens dat ook bij een 'gewoon' paard kopen het altijd lastig is er een aan te schaffen en dat er altijd risico's zijn. Ik heb echter wel het idee dat het hierbij makkelijker is om iemand te vinden die onafhankelijk is en met je mee gaat om een te koop staand paard voor de eerste keer te bezoeken dan bij gangenpaarden.
Ik denk dit omdat voor het beoordelen van een gangenpaard je toch wat meer verstand moet hebben van deze specifieke paarden. Het lijkt me niet verstandig iemand mee te nemen die veel verstand heeft van dressuur en spring paarden want dan zeggen de gangen van een gangenpaard zo iemand toch weinig.
Ik vraag me gewoon af of er (naast jou) mensen zijn die zich aanbieden om onafhankelijk te begeleiden bij de aankoop van een gangenpaard. Hier kan natuurlijk gerust een vergoeding tegenover staan maar het is wel heel belangrijk dat het wel iemand is die gewoon kritiek durft te leveren. Bij gangenpaarden kan tenslotte net zo goed iets mis zijn als bij een 'gewoon' paard.
Citaat:..."Expo (opa, saddlebred) en Pathfinder (vader, rocky mountain), alsook Fae (oma) en Cocofaeli (mama), dus alle ouders en grootouders, zijn of waren in het bezit van Sabine en geen ene heeft een slecht karakter. Sterker nog, het zijn zeer meewerkende en omgangsvriendelijke paarden. Pathida is chocolade van kleur en heeft veel tölt. Daarom wou Sabine Pathida in eerste instantie voor zich zelf houden. (Hun Kanada-plannen maken dit nu onmogelijk ) Maar ze kan ook zeer uitdrukkingsvol draven, en heeft een goede galop. Ze heeft een lange lichaamslijn en een zeer goede hals, mooi hoofd en sterke benen. De rug is iets aan de lange kant, daarom moet je haar goed gymnastiseren, lekker flexibel houden met buigoefeningen en overgangen. Het belangrijkste is dan vlot en losjes voorwaart rijden met een achterhand die goed wordt ondergebracht. Teugelverkorten en hoofd omhoog ‚rukken/rijden, zal dan minder werkzaam zijn..."... citaat uit: http://www.gangenpaarden.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=825&highlight=pathida
Citaat:Helaas is inderdaad door de huidige koersen en de duurder worden de paarden (wanneer kwalitatief gefokt) het importeren weer een stuk duurder geworden, maar i.m.o. geen reden om te stoppen met importeren want er zijn nog lang niet genoeg rocky/kentucky mountain horses in europa om goed te kunnen fokken.
NkPrecious schreef:zolang de vraag er is zie ik geen reden waarom je zou moeten stoppen met importeren? ja de paardenw orden er wat duurder van maar helemaal stoppen met import lijkt me een beetje te gek.
heb je weer een paard gekocht GJ? ik dacht juist dat je paarden moest verkopen laatst?