Mijn paard is helaas met pensioen

Maar ik kan niet zonder paard om te rijden (1e paard blijft wel gewoon bij me, maar kan niet meer bereden worden)
Nu ben ik me aan het orienteren voor welk paard ik het best kan gaan.
Veel rassen op een lijstje gehad en in deze verder verdiept, nu is er nog een (zeer) klein lijstje over met
rassen, die wat mij betreft in aanmerking komen.
Hoog genoteerd staat voor mij nu de Rocky Mountain horse

Ik ben geen held met rijden (bokje OK, maar zeker geen stijgeren en/of constant ervandoor schieten), dus zoek iets wat braaf/betrouwbaar is, maar toch voldoende voorwaarts om niet saai te worden.
Ik rij voornamelijk recreatief (wat dressuur, wat springen en veel buitenritten)
Nu ik op zoek ben naar een nieuw paard, wil ik eventueel ook de optie open houden, om iets te vinden, waar ook mn man
op kan rijden (hij is een relatieve beginner - rijdt nu +/- 1,5 jaar, maar is nog niet super handig)
Willen de Rocky Mountain horse bezitters/kenners mij informeren of dit een geschikt ras is voor mij/ons?
Heb al veel op internet gevonden en in rasboeken, maar veel info komt steeds op hetzelfde neer
Kunnen jullie ook aangegeven in welke prijsklasse dit ras zich ongeveer bevind? (staan er niet veel te koop, dus is lastig een inschatting te maken)
Zie hier en daar op het internet ook dat men vaak een speciaal zadel gebruikt (is dit nodig?)
Zijn er verder zaken waar ik rekening mee moet houden bij dit ras?
Verdere alle aanvullende info welkom (ook te koop staande Rocky Mountain horses

Alvast bedankt!