Info Rocky Mountain horse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie72

Info Rocky Mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 14:35

Hoi,

Mijn paard is helaas met pensioen |( .
Maar ik kan niet zonder paard om te rijden (1e paard blijft wel gewoon bij me, maar kan niet meer bereden worden)
Nu ben ik me aan het orienteren voor welk paard ik het best kan gaan.

Veel rassen op een lijstje gehad en in deze verder verdiept, nu is er nog een (zeer) klein lijstje over met
rassen, die wat mij betreft in aanmerking komen.

Hoog genoteerd staat voor mij nu de Rocky Mountain horse ;)

Ik ben geen held met rijden (bokje OK, maar zeker geen stijgeren en/of constant ervandoor schieten), dus zoek iets wat braaf/betrouwbaar is, maar toch voldoende voorwaarts om niet saai te worden.
Ik rij voornamelijk recreatief (wat dressuur, wat springen en veel buitenritten)
Nu ik op zoek ben naar een nieuw paard, wil ik eventueel ook de optie open houden, om iets te vinden, waar ook mn man
op kan rijden (hij is een relatieve beginner - rijdt nu +/- 1,5 jaar, maar is nog niet super handig)

Willen de Rocky Mountain horse bezitters/kenners mij informeren of dit een geschikt ras is voor mij/ons?
Heb al veel op internet gevonden en in rasboeken, maar veel info komt steeds op hetzelfde neer
Kunnen jullie ook aangegeven in welke prijsklasse dit ras zich ongeveer bevind? (staan er niet veel te koop, dus is lastig een inschatting te maken)
Zie hier en daar op het internet ook dat men vaak een speciaal zadel gebruikt (is dit nodig?)
Zijn er verder zaken waar ik rekening mee moet houden bij dit ras?

Verdere alle aanvullende info welkom (ook te koop staande Rocky Mountain horses :P

Alvast bedankt!

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:48

Ik volg even mee ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:48

Heb je hier al rondgekeken?

[GP] Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Ik sping zelf helemaal niet maar ik heb wel van horen zeggen dat rockys het erg goed doen in TREC-wedstrijden.(beetje springen inbegrepen)

Mijn absolute beginner man sjokt rond op mijn hengst :+
Maar als je hem wakker maakt is hij echt wel voorwaarts hoor!
De merries zijn zelfs pittig,maar nog nooit een bok meegemaakt tot nu toe....

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:22

Hoi, ja heb het topic al doorgekeken, maar veel over fokken/kleuren/inrijden ed
en veel "echte kenners met vaktaal" :o en ben dus net bezig me te verdiepen ;)

Goed te horen van je man :D Klinkt goed...zou toch mooi zijn als ik weer een nieuw paard koop, dat hij ook
er eens op kan (op m'n huidige paard zeker geen optie, zou hem mee uitrijden nemen }> )

Springen is ook voor mij niet de hoofdzaak, maar een fijn, betrouwbaar, braaf paard om lekker mee buiten te rijden des te meer

Weet je iets meer over :
- welke leeftijd ideaal zou zijn voor mij/ons? (door hun karakter zou een jongere (3-4 jaar)ook in aanmerking komen?)
- prijs indicaties?

Mag ook per pb als je dat fijner vind ;)

jodi schreef:
Heb je hier al rondgekeken?

[GP] Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Ik sping zelf helemaal niet maar ik heb wel van horen zeggen dat rockys het erg goed doen in TREC-wedstrijden.(beetje springen inbegrepen)

Mijn absolute beginner man sjokt rond op mijn hengst :+
Maar als je hem wakker maakt is hij echt wel voorwaarts hoor!
De merries zijn zelfs pittig,maar nog nooit een bok meegemaakt tot nu toe....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:35

Ik heb een jonge merrie(4) en die is echt nergens van onder de indruk.Die gaat eerder er op af als er iets vreemds is....
Mijn bijna 3-jarige is wat minder zelfverzekerd,maar die is dan ook eigenlijk nog nooit zijn wei uitgeweest.Hysterisch is hij ook niet.
Merrie Babe heeft haar hele leven niets anders gedaan dan veulens produceren.Toch rijd je er zo mee weg(buiten),ondanks haar gebrek aan ervaring.
Ook in de Rocky verschillen de karakters per individu.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:53

Mijn paarden hebben in 2008 een tijd op een springstal gestaan (Limburg), daar werden tientallen meestal peperdure paarden getraind voor springen en wel door bekende trainers. Zo zat ik dagelijks wel te kletsen met een aantal trainers. En uiteraard keken ze hun ogen uit naar mijn 2 merries (Whisper, Magic), mijn hengst Gold en hengstveulen Lucky, Dream stond toen nog in opfok. RockyMountainHorses hadden de springtrainers nog nooit eerder gezien. Ik heb toen aan een trainer gevraagd, zeg jij kijkt wel eens naar mijn paarden toch? Ja zeker zei hij, ik heb ze zeer goed bekeken... Wel vroeg ik hem wat denk je zijn het springers? Nee zei hij, ze hebben de bouw niet, hij had een lang technisch verhaal over de achterhand en stuwing en afzetten of zo iets. Maar zei hij, die oudere merrie van jouw is mooi, daar kan ik wel iets mee... hij bedoelde Tennessee Magic, zij heeft een prima achterhand voor springen en zei hij ik leg nu 5000 euro op tafel voor een veulen als je Tennessee Magic laat dekken door een bepaalde springhengst (hij had zo'n boek met springhengsten en hij wees er één aan), alle kosten zou hij bovenop de 5000 euro voor zijn rekening nemen. Enfin ik heb dit niet gedaan, onbespreekbaar. Op zich zouden ze wel een beetje kunnen springen zei men, maar Z of zo... nee...

Prijzen zijn afhankelijk van geslacht, stamboom, kleur, leeftijd, singlefoot, hoogte(?). De prijzen zijn heb ik gehoord iets aan het dalen, maar een volwassen volbloed RMH varieert in Europa tussen de 10000-15000 euro. Vorig jaar weet ik is een prima volwassen RMH merrie voor 7000 euro verkocht. Prijzen van veulens: kruisingen zijn goedkoper (Kentucky's) ik dacht vanaf 2500,= euro

Huidige/actuele prijzen van RMH veulens... daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!

Mijn paarden zijn overigens niet te koop, ook niet de veulens, maar als je een keer wil komen kijken dan kan dat wel, we krijgen wel vaker bezoek van mensen die geinteresseerd zijn in dit ras en later elders een RMH kopen. Als je interessse hebt, gaarne per PB (we zitten in Twente).

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:10

Ik heb een kruising rockyX töltende draver.
Gefokt door Zamora op bokt.

Als je daar meer van wilt weten mag je het vragen. (pB)
Ik ben geen kenner of expert, maar ook iemand die een betrouwbaar paard zocht.

www.gangenpaarden.nl is ook een aanrader, inclusief het forum

joyfordogs

Re: Info Rocky Mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:32

gemiddeld gezien zijn alle gangenpaarden betrouwbaar en werklustig, maar let wel op, bij elk ras heb je uiteraard individuen die wel wat heftiger kunnen zijn.
Ik zou bij diverse fokkers langs gaan en testritjes maken en niet over 1 nacht ijs gaan.
Succes met het vinden van jou nieuwe kanjer.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:29

@joyfordogs: Rocky Mountain Horses en Kentucky Mountain Horses mogen absoluut niet heftig zijn.

@Horsie72:
Kom maar eens in Vriezenveen kijken, bij ons staan zeer mooie Rocky's (ehhh niet te koop), maar je krijgt wel een goed beeld van het ras:

Bijvoorbeeld bij ons staan 2 chocolade bruine merries met blonde manen/staart, dit zijn zeer exclusieve Rocky's, hoog in het bloed en bewezen prestaties, ook mooi van uiterlijk en absolute sweetheart puppy karakters en ook zeer werklustig:

Tennessee Magic: WORLD CHAMPION MARE 1998 RMHA LEXINGTON. KY, USA

A Whisper of Magic: AMATEUR WORLD GRAND CHAMPION MARE (ik dacht in september 2006) SEMHC (South East Mountain Horse Club) TN USA, volgens mij was dit onder de vlag van de KMSHA.

A Whisper of Magic, heeft veel meer prijzen gewonnen, aan de hand won zij ook ontzettend veel prijzen, zo vond ik mijn prijzenkast ook een ribbon (aan de hand geshowd augustus 2006): SECOND PLACE KMSHA-SMHA SUMMER CLASSIC 2006 USA

Ik had die prijs van Whisper tijdens summer classic KMSHA ;) helemaal over het hoofd gezien, nooit beseft dat ze ook KMSHA en zelfs SMHA prijzenwinnaar is geweest :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:53

Of de RMH een ras voor je is is van een hoop factoren afhankelijk.
Ik denk dat je met wat je zoekt in de juiste hoek aan het kijken bent.

De rockies, maar ook andere gangenpaard rassen staan er om bekend braaf en werkwillig te zijn. Er zit tussen de rassen veel verschil in bouw en gangen dus daarin moet je toch een beetje kijken wat bij je past en wat je aanspreekt. En dan is het natuurlijk een vrij exclusief paard nog met een bepaald prijskaartje, dat moet natuurlijk ook passen (bovenstaande prijzen zijn behoorlijk accuraat). Verder moet je er dan ook nog eentje zien te vinden er zijn vrij weinig volwassen rijpaarden te koop.

Maar goed ik denk wel dat de rocky qua eigenschappen erg goed aansluit bij het plaatje dat je schetst, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld. ;)
Maar je zou met een brave rocky (want er zit wel wat verschil in showgefokt/trail gefokt etc.) inderdaad ook met een jonger paard aan de slag kunnen.
Alleen komt met een jong paard natuurlijk wel bij dat de singlefoot nog niet helemaal verankerd is en dat is misschien niet handig als eerste gangenpaard.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:34

Je bent welkom om bij mij te komen kijken, aangezien ik voor jouw erg kortbij zit ;)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:42

smaos schreef:
Je bent welkom om bij mij te komen kijken, aangezien ik voor jouw erg kortbij zit ;)

En Simone (@smaos) moet weer een keer snel naar het Noorden komen voor belangrijke info(!) over RockyMountainHorses, eventueel samen met TS Horsie72 :D