Die Classic Gait, dat is zeker wat wij tölt noemen? En Park is dan stap? En wat bedoel je met 'uit de band springen'? Is dat de rol op rechts?
In principe blijf ik volhouden dat mijn paard 3 basisgangen heeft, met daarnaast de tölt. Is dat bij jullie ook zo? Bijvoorbeeld met inrijden, hebben jullie eerst de stap, draf, en galop (dat heet bij jullie vast anders maar enfin

Hebben de Rocky's ook een equivalent van de telgang? Hebben ze dat allen of heb je 4-gangers en 5-gangers? Of alleen maar 4-gangers?
En die Classic Gait: Wat je in dit fimpje laat zien, is dat de 'normale snelheid'? Ik ben natuurlijk de ijsjes gewend die met hun korte beentjes door de baan vliegen dat het niet meer te volgen is, dus dit ziet er zo vreemd langzaam uit voor mij

(natuurlijk op een trektocht vliegen wij ook niet over de lavavelden hoor, maar voor een wedstrijd moet er zeker wel meer speed in zitten dan dat)
En dan iets anders over de fok:
Houden jullie rekening met het voorkomen van MCOA bij het Silver-gen?
Ik weet namelijk bij de IJsjes, waar spat veel te veel aanwezig is (radiografisch onderzoek op 508 paarden resulteerde op aanwezigheid van spat in 46% van de gevallen, volgens Björnsdóttir et al. 2003 (artikel - voor de geïnteresseerden

En alhoewel er aanwijzingen zijn dat het genetisch zou zijn, wordt er volgens mij niet echt rekening gehouden m.b.t. de fok. Ik heb echter niet gewerkt op een hoogstaande fokstal, dus het kan best dat er in de top wel rekening mee wordt gehouden, maar gewoon bij de boeren niet.
Er was zelfs een meisje die een merrie had, kreupel, vastgesteld met spat: "Oh, ik kan er niet meer op rijden, laat ik er maar mee gaan fokken!" Nu heeft ze 2 veulens achter die merrie, de merrie naar de slacht...
Ik hoop dat ik je niet heb overvallen met al die vragen

En jij vind het vast niet erg om er over te vertellen, ik kan ook úren praten over IJslanders (zowel de mensen als de paarden) en IJsland. Tot vervelens van anderen toe

Oh en ik hoop dat ik het topic niet spam? Maar het is ook vast wel interessant voor anderen hier in het topic