Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 13:31

Een paar vraagjes:
Die Classic Gait, dat is zeker wat wij tölt noemen? En Park is dan stap? En wat bedoel je met 'uit de band springen'? Is dat de rol op rechts?
In principe blijf ik volhouden dat mijn paard 3 basisgangen heeft, met daarnaast de tölt. Is dat bij jullie ook zo? Bijvoorbeeld met inrijden, hebben jullie eerst de stap, draf, en galop (dat heet bij jullie vast anders maar enfin := ) geinstalleerd voordat je aan de Classic Gait begint?
Hebben de Rocky's ook een equivalent van de telgang? Hebben ze dat allen of heb je 4-gangers en 5-gangers? Of alleen maar 4-gangers?
En die Classic Gait: Wat je in dit fimpje laat zien, is dat de 'normale snelheid'? Ik ben natuurlijk de ijsjes gewend die met hun korte beentjes door de baan vliegen dat het niet meer te volgen is, dus dit ziet er zo vreemd langzaam uit voor mij :=
(natuurlijk op een trektocht vliegen wij ook niet over de lavavelden hoor, maar voor een wedstrijd moet er zeker wel meer speed in zitten dan dat)

En dan iets anders over de fok:
Houden jullie rekening met het voorkomen van MCOA bij het Silver-gen?
Ik weet namelijk bij de IJsjes, waar spat veel te veel aanwezig is (radiografisch onderzoek op 508 paarden resulteerde op aanwezigheid van spat in 46% van de gevallen, volgens Björnsdóttir et al. 2003 (artikel - voor de geïnteresseerden :)) )
En alhoewel er aanwijzingen zijn dat het genetisch zou zijn, wordt er volgens mij niet echt rekening gehouden m.b.t. de fok. Ik heb echter niet gewerkt op een hoogstaande fokstal, dus het kan best dat er in de top wel rekening mee wordt gehouden, maar gewoon bij de boeren niet.
Er was zelfs een meisje die een merrie had, kreupel, vastgesteld met spat: "Oh, ik kan er niet meer op rijden, laat ik er maar mee gaan fokken!" Nu heeft ze 2 veulens achter die merrie, de merrie naar de slacht...

Ik hoop dat ik je niet heb overvallen met al die vragen := Maar ik ben gewoon geïnteresseerd :j
En jij vind het vast niet erg om er over te vertellen, ik kan ook úren praten over IJslanders (zowel de mensen als de paarden) en IJsland. Tot vervelens van anderen toe :=
Oh en ik hoop dat ik het topic niet spam? Maar het is ook vast wel interessant voor anderen hier in het topic :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:25

Hoi Miek,

Ook Rocky's hebben alle basisgangen, ze hebben een extra gang, wij noemen dit een singlefoot, een 4-beat. De extra gang is aangeboren bij dit ras (uitzonderingen daargelaten), is bij Rocky's ook afhankelijk van afkomst, om te mogen fokken met papieren moet van elke Rocky worden aangetoond dat hij/zij o.a. een singlefoot heeft.

Helemaal niet erg al je vragen, we snappen het, als iemand enthousiast is dan gaat dat zo,

We zitten in Vriezenveen, film is in Kentucky opgenomen,

"UIt de band springen" ... Is bij ons geen paardenjargon hoor, we bedoelen daarmee Whisper laat de 4-beat de 4-beat en gaat beetje gek doen op rechts.... filmpje is opgenomen nadat ze haar prijs gewonnen had... dus opgenomen na afloop van de wedstrijden, Wendell Wells stond toen Whisper won in een andere ring te filmen, en dus laat de ruiter (Josh Murdock) Whisper meer vrij...

Op onze website staan veel antwoorden op je vragen,

Wij houden heel veel rekening met MCOA (ASD), daar is ook in NL in het verleden veel om te doen geweest, en wij (The Magic Line) zijn daar uiterst streng in om MCOA te voorkomen:
ASD - MCOA: zie http://rockymountainhorses.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=25:anterior-segment-dysgenisis&catid=31:general&Itemid=111

Park, Classic, Trail enz is jargon welke bij keuringen, wedstrijden, shows gebruikt wordt om onder andere voorbeenactie van Rocky Mountain Horses te beschrijven... Zie: http://rockymountainhorses.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=140

Op dit filmpje kun je Whisper misschien vergelijken met de "langzaam tempo tölt bij ijslanders", de nadruk ligt op elegante actie van de voorbenen, buigzame en soepele bewegingen. Hoe meer je als ruiter bij deze rocky: Whisper met hoofd omhoog houdt al doe je het nog zo licht, hoe langzamer bij haar de snelheid, laat je haar als ruiter veel meer vrij dan is haar beenactie veel lager, en is het een ferrari in de singlefoot, maar op een zeker moment schiet Whisper er uit en gaat in een keer over in een vol galop, en die is echt heel heel hard... brommers op topsnelheid haalde ze in galop in tot verbijstering van de bromfietser.....

Rocky's kunnen ook heel goed in tweetakt in een laterale gang snelheid maken, dus wat dit betreft ook telgang. Maar ja het is moeilijk om ijslanders te vergelijken met rocky's... zijn toch 2 verschillenden rassen. Maar of alle rocky's dit hebben weten we niet, bedoelde je dit met vraag 4-gangers/5-gangers?

Classic is bij Whisper aangeboren, daar is dus niet op getraind, Park is een onder andere hogere voorbeen-actie, daar kan een classic-gaiter eventueel naar toe getraind worden (of het lukt is nog maar de vraag), maar dat mag nooit met foefjes zoals hoefverzwaringen... dat is zeer streng verboden binnen dit ras, is absoluut taboe.

Veel USA trainers in dit ras leggen er bij inrijden een zadel op, en rijden tijdens het inrijden weliswaar alle gangen, maar de singlefoot wordt meteen uitgeprobeerd en een beetje verfijnd, het is niet zo dat ze eerst weken en weken bezig zijn met stap, draf, galop en dan pas de singlefoot (aangeboren). Het zijn hele vriendelijke en lieve paarden, inrijden is vrijwel nooit een probleem.

Silfurfaxi

Re: Fotoverzameltopic gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:13

Ijslanders en rockies kan je best wel een beetje vergelijk qua gangen hoor, qwa karakters is het totaal anders en uiterlijk natuurlijk ook ;).

Is niet zo dat het totaal anders is. Ook bij rockies heb je eigenlijk 4 en 5 gangers maar de 5e gang wordt eigenlijk niet extra gereden, ik heb ook nog geen wedstrijd gezien dat dit wel vertoont wordt.

@Gertjan waarom noem je telgang een tweeTAKT en een tolt/singlefoot een 4 Beat? Dat terwijl je zo over die brommertjes takt in zat? Echt lekker onzinnig natuurlijk maar goed.
Noem het dan ook een 2 Beat.. of klinkt dat niet lekker genoeg?

En dat gek doen op recht is inderdaad een rolling in tolt/ singlefoot.. Vaak gaan ze net te hard voor zichzelf en door het even iets op te vangen houdt ze het goede ritme. ;).

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:42

Nsundu schreef:
Ijslanders en rockies kan je best wel een beetje vergelijk qua gangen hoor, qwa karakters is het totaal anders en uiterlijk natuurlijk ook ;).

Is niet zo dat het totaal anders is. Ook bij rockies heb je eigenlijk 4 en 5 gangers maar de 5e gang wordt eigenlijk niet extra gereden, ik heb ook nog geen wedstrijd gezien dat dit wel vertoont wordt.

@Gertjan waarom noem je telgang een tweeTAKT en een tolt/singlefoot een 4 Beat? Dat terwijl je zo over die brommertjes takt in zat? Echt lekker onzinnig natuurlijk maar goed.
Noem het dan ook een 2 Beat.. of klinkt dat niet lekker genoeg?

En dat gek doen op recht is inderdaad een rolling in tolt/ singlefoot.. Vaak gaan ze net te hard voor zichzelf en door het even iets op te vangen houdt ze het goede ritme. ;).

Hallo Temba Burril, wat is dat nou precies "rolling in tolt"? Op Google vinden we daar niets over, we kennen die uitdrukking niet, maar wellicht gebruiken wij daar een andere uitdrukking voor,,,,,,we zien onze Whisper op het filmpje juist helemaal niet te hard gaan op dat moment, dus we zijn het niet met je eens. Misschien moeten wij bij elkaar wederzijds workshops volgen in de toekomst.

Mieke's vraagstelling vanuit perspectief van de ijslanders leek ons gezien die context -telgang- het beter om die term - 2-beat - even niet te gebruiken, we hebben daarvoor eerst de site http://www.nsijp.nl/index.php?catid=2 geraadpleegd en binnen de wereld van de ijslanders wordt telgang als volgt uitgedrukt: "...Zekere, indrukwekkende telgang, goede laterale gang in tweetakt met een goed zweefmoment en een uitstekende snelheid...

En Temba,,,,, Whisper is een mooie singlefooter of niet? We zijn heel erg trots op Whisper en haar moeder Tennessee Magic. Het zijn beiden enorm lieve merries, en Whisper's dochter "Sullivan's Dream of Magic" is ook een zeer lieve en uiterst betrouwbare jonge Rocky Mountain Horse merrie.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:01

Hahaha leuk. rolling word mee bedoeld in de volks mond (hier in nederland dus, niet in amerika) dat het paard een soort galop huppel maakt. dus die is geen gang natuurlijk maar een neiging tot galop. Dit zegt wel iets over hoe het paard loopt. Het tempo gaat niet hard maar als je naar haar benen kijkt zie je dat ze op sommige momenten sneller gaat ( ondanks haar tempo). Ze kan dus nog net niet op haar plaats tolten...... Knap is het sowieso natuurlijk :D
Zo leer je nog eens wat over termen, al was het een ijslandse of zulu term had het me nog niet uit gemaakt ;-)

En voor het gemak heb ik even tolt gebruikt.. :)

Je hebt het altijd over amerikaanse termen en dingen kijk de pagina's hiervoor maar na... Dus vandaar mijn commentaar over 2 TAKT en 4 TAKT want ook op Nsijp zal het vast wel over 4 takt gaan of niet? Anders op tolt.nl wel ;-).

Fijn dat je mijn naam nog een keer noemt, Liefst wel met LL op het eind van mijn achternaam graag ;-)... dank je wel :D

Rockies zijn erg leuk daar zal ik ook nooit iets over zeggen!
Maar als het aan mij zou liggen zou mijn hele wei vol met gangenpaarden staan natuurlijk ;-)... inclusief RMH.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:06

Ja ik spreek IJslands dus de naam viel mij natuurlijk direct op ;)

Mijn meisje blijft vooralsnog op IJsland. Ik studeer en heb er hier geen tijd of geld voor, in de zomer ben ik 2 volle maanden op IJsland dus dan wordt ze lekker getraind en gereden, in de winter staat ze in het land met vriendjes in de omgeving waar ze thuis hoort :)
Of ik dr ooit nog naar nederland ga halen... Geen idee. Misschien wel, misschien ook niet. Misschien verkoop ik dr wel weer, daar of hier...
De tijd zal het leren :)

Met het 'rollen' bedoel ik de galoprol die ik zie. Ze lijkt met de rechterbenen in galop te vallen, waardoor de beat wordt verstoord (om maar even in jou termen te spreken) In de ijslanders wordt vaak gesproken over een galoprol.
Ik heb je website even bekeken, leuk dat je er een stuk hebt gewijd over MCOA :)
Maar als ik het goed begrijp gebruik je dus een hengst die sowieso geen silvergen heeft, zodat je nooit een homozygoot veulen fokt. Maar let je ook nog op de merrie? Als die heterozygoot kan zijn kan het veulen dat natuurlijk ook zijn. Die krijgt dan de aandoening niet, maar kan het wel weer doorgeven. Houden jullie daar ook nog rekening mee?

Ik snap nu de benamingen van de gangen beter, en snap nu ook dat ze wel snel kunnen gaan, maar dat is dus niet gewenst op wedstrijden? Worden er wel races in gehouden?
De telgang wordt dus ook nooit gevraagd op een wedstrijd?

Heb je ook wedstrijden in 4 gangen of wordt alleen de singlefoot beoordeelt?

Bedankt voor de informatie :)

@Nsundu: Ietsje aardiger tegen Gertjan mag ook wel hoor... Ik vlieg ook niet gelijk uit naar iedereen die de IJslander een pony noemt..
En wat bedoel je met dat de karakters van ijslanders en rocky's niet te vergelijken zijn? Verklaar eens? Ik dacht dat rocky's ook koel in het hoofd zijn maar wel temperamentvol met rijden? Dat is toch waar ik de ijslander om bekend vind staan...

En mensen: of jullie nu 2/4 takt of beat zeggen, het komt allemaal op hetzelfde neer toch? Niet zo moeilijk doen hoor :')

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:11

Ik denk niet dat Rolling alleen maar in het Nederlands wordt gebruikt hoor, op IJsland noemden we dat ook allemaal zo. Maar het kan zijn dat het Scandinavisch is op zn Engels uitgesproken :')
Mijn baas spreekt namelijk zweeds en de meeste mensen die daar werken komen uit zweden dus het vaakst werd er zweeds of engels gepraat...

Maar we zeiden daar ook allemaal galloproll... dus het wordt niet alleen maar in nederland gebruikt :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:48

Citaat:
Ik heb je website even bekeken, leuk dat je er een stuk hebt gewijd over MCOA :)
Maar als ik het goed begrijp gebruik je dus een hengst die sowieso geen silvergen heeft, zodat je nooit een homozygoot veulen fokt. Maar let je ook nog op de merrie? Als die heterozygoot kan zijn kan het veulen dat natuurlijk ook zijn. Die krijgt dan de aandoening niet, maar kan het wel weer doorgeven. Houden jullie daar ook nog rekening mee?

Je legt de vinger op de zere plek van vele fokkers binnen dit ras... dit doe je argeloos zoals zo veel mensen buiten het ras RMH die zich in deze materie verdiepen,,, ja wij letten ook op de merries, we hebben 1 zwarte merrie, en onze 2 silver dapple merries hebben elk slechts één silver gen, met andere woorden onze veulens zijn nimmer drager van 2 silver genen, dus nimmer homozygoot silver. Een heterozygoot kan hooguit cysten krijgen en die zijn 100% onschuldig. Let wel voordat we de hele RMH wereld in Europa weer over ons heen krijgen... zie aub onze site... wij adviseren om geen silver met silver te kruisen...

Citaat:
Ik snap nu de benamingen van de gangen beter, en snap nu ook dat ze wel snel kunnen gaan, maar dat is dus niet gewenst op wedstrijden? Worden er wel races in gehouden?
De telgang wordt dus ook nooit gevraagd op een wedstrijd?

Er worden voor zo ver wij weten geen races gehouden (behoudens endurance-achtige zaken). Snel gaan mag op wedstrijden, elke rocky heeft zijn eigen tempo, mits binnen de regels van jury RMHA en KMSHA (stamboekverenigingen).
Telgang wordt voor zo ver wij weten niet gevraagd op USA keuringen, Show's en wedstrijden.

Citaat:
Heb je ook wedstrijden in 4 gangen of wordt alleen de singlefoot beoordeelt?

Neen, niet van gehoord, de Amerikanen zijn heel erg gefocused op de singlefoot, dit vinden wij jammer, ze houden heel erg van shows en classic en park vinden ze geweldig. Rocky's worden ook wel gereden in endurance en western, endurance kunnen ze goed aan, ze zijn zeer taai en hebben een uitstekend uithoudingsvermogen. Onze merrie Whisper heeft in NL langdurig dressuur gereden, en dat deed zij goed, springen daar zijn de Rocky's geen helden in,,, maar kunnen het wel, maar dressuur rijden kunnen ze heel goed.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:42

@Nsundi, Temba Burrill

We zullen je mening over Whisper's singlefoot doorsturen naar de jury KMSHA die destijds Whisper in de laatste finale de eerste prijs bezorgden... één van haar vele prijzen die zij heeft gewonnen met haar singlefoot... :+

Je bent bij deze uitgenodigd om volgend jaar onze 7 Rocky's te bewonderen en als je wil mag je op Whisper rijden, eventueel ook op Tennessee Magic en onze hengst Gold! We zijn nooit te oud om te leren, en steken graag wat van je op.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:56

Oef! Erg mooie paarden MagicLine!
Als Gráni zo uit zal groeien heb ik er zeker geen problemen mee!

Het valt mij idd ook op dat bijna alles wat er aan film te vinden is van RMH het allemaal singlefoot gangen zijn.
Misschien een stomme vraag maar heb je ook film materiaal van een gewone stap, draf en galop en evt dressuur?
Ik ben zo benieuwd naar die gangen en vooral van verschillende RMH.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:00

Ik snap het. Maar dan heb je dus wel 50% kans op een niet-Silver veulen. Zijn die niet veel meer waard?
Ik kan mij namelijk ook het economische aspect indenken van meer grootschalige fokkers, die 100% kans willen hebben op een Silver veulen. Zit ook wat in natuurlijk.
Maar jullie niet dus? Om het risico op een MCOA veulen op 0% te hebben?
Trouwens hoeveel kans is er dat een SilverxSilver MCOA heeft? Want dat is net als met witte katten: die hebben ook maar iets van 40% kans dat ze doof zijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:03

Hoe zit het dan met de kans dat Gráni MCOA heeft?
Van wat ik het gehoord is zijn dekhengst homozygoot zilverappel.
Nou ja, moeders is wel bekend :')

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:07

TheMagicLine schreef:
Wij geven de voorkeur aan het begrip "singlefoot" boven "viertakt", dus we gebruiken liever de in Nederland ingeburgerde term "singlefoot", dit begrip beschrijft deze extra gang het best vinden wij. Daarbij beschrijven wij de singlefoot van dit ras (Rocky Mountain Horse) in 4 soorten: Park Pleasure Gait, Classic Pleasure Gait, Trail Pleasure Gait en Country Trail Pleasure Gait.

In Amerika bij Prince Albert Stables, waar ik ook mijn 2 merries gekocht heb, spreken ze gewoon over 'the gait' of 'walking in gait'. Ze hebben geen echte benaming voor de 'tolt' van de Rockies. Ja, gewoon ' 4 beat gait'. Maar dat zeggen ze nooit.

Wedstijden voor Rockies in Amerika en met name Kentucky waar het ras ook vandaan komt, worden alleen in stap en tolt gereden. Je hebt daar ook nog verschillende klasses in, speciaal voor Amateurs, jonge paarden, kinderen, hengsten enz enz. Je gaat dan de ring binnen in stap dan vragen ze om in gait te gaan, langzaam en daarna, ga je zo hard mogelijk in de gait wat het paard aankan. Daarna de andere kant op. Dan moet je in het midden opstellen, komt de jury je paard van kortbij beoordelen en moet je als de jury voor je staat je paard een aantal stappen achterwaarts laten doen, en daarna worden de winnaars bekend gemaakt.
Je hebt ook nog verschil tussen de Kentucky en Rocky shows, de meeste Rockies in Amerika zijn dubbel geregistreerd, dus zij kunnen dus ook naar de Kentucky shows.
Bij de Kentucky maken ze onderscheid tussen de gangen (op wedstrijd/show), Pleasure gait (weinig tot geen knieactie), classic gait (veel knieactie) en Park (extreem knieactie)
Bij de Rocky show hebben ze alleen onderscheid tussen de Pleasure gait en Classic gait. Bij het Rocky stamboek hebben ze geen aparte klasse voor Park (is niet toegestaan voor het Rocky stamboek), dus deze moeten dan ook in de Classic gait klasse.
De meeste Rocky trainingsstallen, wat naar shows gaan, trainen hun Rockies enkel en alleen maar in stap en tolt. Geen enkel pasje draf of galop. Vanaf het moment dat het paard een zadel opkrijgt en er stapt een trainer op, moeten ze direct tolt aanbieden, Rockies zijn natuurtolters, dus hun voorkeur moet zijn, stap, tolt, galop, daarnaast kun je ze draf aanleren, maar dat is niet hun voorkeursgang. Sommige Rockies kunnen ook telgang. Maar dat zien ze liever niet. Er zijn uitzonderingen, dat een Rocky wel alleen maar doet draven, maar een Rocky met een goed afstamming, zou in principe direct van pas 1 tolt moeten aanbieden.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:13

Succubi schreef:
Hoe zit het dan met de kans dat Gráni MCOA heeft?
Van wat ik het gehoord is zijn dekhengst homozygoot zilverappel.
Nou ja, moeders is wel bekend :')

Ik denk vrijwel nihil. Aangezien MCOA gelinked zit aan het Silvergen, recessief. Komt dus alleen tot expressie als hij 2 genen zou hebben. Nu bestaat natuurlijk de kans dat mama het gen heeft, maar die kans is wel heel erg klein. Het is namelijk zo'n groot probleem geworden omdat 1 Rocky hengst het gemuteerde gen had, wat niet tijdig is opgemerkt. Deze hengst is erg veel gebruikt in de fok, en vrijwel alle gevallen van MCOA zijn terug te voeren op deze hengst.
Kans is wel, wat Gertjan al eerder zei, dat hij volstrekt onschuldige oogcysten gaat ontwikkelen. Iets om in de gaten te houden, maar de meeste dierenartsen zijn er ook wel bedacht op als je een SilverRocky onder hun ogen zet.
(Mag ik hopen toch...)

smaos

Kleuren en gangen Rocky Mountain horses 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:20

Ja, ik ben ook een voorstander om alles te trainen wat het paard kan. Lijkt me ook veel beter.
Maargoed, ik heb in Amerika ook oudere Rockies gezien, die al vanaf hun 2e ingereden zijn en zo dus al jaren gereden worden. Gewoon gezonde vrolijke Rockies, wat wel een supertolt hadden.
Ik snap dat dus ook niet, daar heb ik helaas geen antwoord op.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:21

Ik zie het ook vaak dat bij gangenpaarden voornamelijk de tölt word gereden en getraind.
Ik ben toch van mening dat je met dressuur (en dan bedoel ik gymnastiseren van het paarden lichaam) het lichaam los en soepel krijgt en een actieve achterhand.
Die zij vervolgens weer goed kunnen gebruiken voor de tölt.
Ik zie ook veel ijslanders die met een weggedrukte rug, dikke onderhals in een tölt worden geperst en met hoge scores eruit komen... Dat kan ik gewoon écht niet begrijpen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:28

Ja, goed voor ons recreatie ruiters is het makkelijk praten, we hebben tijd genoeg om ons paard alles te leren al zijn we er jaren mee zoet. Bij een trainings/handelsstal draait het ook om geld, dus moet het snel, maar met goed resultaat, vandaar dat ze alleen maar in tolt trainen, gemiddeld kun je een Rocky binnen een paar dagen tot 2 weken al certificeren voor het stamboek.
Niemand brengt zijn paard 1 heel jaar weg om te beleren. Zou je een vermogen kosten, dus je krijgt je paard meestal na 2 maanden terug en dan moet je het verder zelf uitzoeken. Ik ben er meer een voorstander van om het zelf te doen met eventueel goede begeleiding, zeker bij Rockies is 'inrijden' niet echt van toepassing. (uitzonderingen daargelaten)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:35

smaos schreef:
Ik ben er meer een voorstander van om het zelf te doen met eventueel goede begeleiding, zeker bij Rockies is 'inrijden' niet echt van toepassing. (uitzonderingen daargelaten)

Wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je het inrijden van "alle" gangen?

Ik denk eerder dat het in Amerika voor de show gaat. Net zoals die shows met die tennessee walking horses.
Dat het jaren duurt om een paard in te rijden vind ik onzin.
Een paard kan je in een maand wel alle gangen aanleren, kan hij verkocht worden en doorgereden.
Maar ja, het ras staat bekend om de extra gang... Ik vind het zonde dat ze er niet meer uithalen :n

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:22

Daar bedoel ik mee dat de meeste Rockies, ook de velen die ik in Amerika gezien heb, echt super makkelijk waren, ik heb altijd Fell ponies gehad, deze waren ook echt rustig, braaf etc. Maar niet te vergelijken met Rockies, die jonge Rockies in Amerika bij de stal waar ik geweest ben, stonden op een natuurgebied van 200 hectare, gewoon in het 'wild', werden met 2 jaar eruit geplukt, zadel erop en wegtolten, letterlijk. (dus inrijden in stap en tolt, niet meer dan dat, niet datdat mijn voorkeur heeft, ook niet op die snelle manier, maargoed, zo gaat dat daar nu eenmaal) Niet eerst mensenmak maken ofzo, nee, lijkt wel of die dieren mensgericht geboren worden, ik heb dit nog nooit bij een ander ras meegemaakt, dat (bijna) alle paarden zo makkelijk waren met inrijden. Dat bedoel ik ermee, het ras is zo makkelijk van zichzelf, dat al zou je nog nooit op een paard gereden hebben, kun je er nog eentje inrijden. Dit klinkt misschien arrogant of opschepperig, omdat ik toevallig een Rocky heb, maar dat terzijde, dit ras is ook geheel nieuw voor mij en dit zijn totnutoe mijn ervaringen met dit ras.
En niet dat ik geen enkel ander ras meer zou willen hebben hoor, staan er nog enkele op mijn verlanglijstje. :D
In Amerika stond ik alleen maar verbaasd te kijken de eerste paar dagen dat ik daar was. Dat had ik nooit verwacht. En ik heb daar in 2 weken wel een paar honderd gezien. Niet alleen op stal, maar ook op shows. En er een aantal mogen rijden, waaronder een paar hengsten, ik ben zelf best een slechte ruiter, erg onzeker (iets van het verleden, verhaal apart) en toen ik de eerste dag daar op een Rocky mocht rijden, was ik echt super onzeker, dat was een jong ruintje, wat net een paar dagen ingereden was, dus dat klikte niet (lag niet aan dat paardje maar aan mij), ach zeiden ze dan we zoeken gewoon een Rocky waar jeje vertrouwen op kan winnen, dat was een oudere merrie, wat echt gigantisch veel Blue Ribbons gewonnen had. Daar hebben ze me de eerste paar dagen op laten rijden, mijn vertrouwen steeg met de dag, toen wezen ze een hengst aan, zeiden ze, op de laatste dag ga jij die rijden, en ik, ja echt niet, op mijn laatste dag 2 super hengsten mogen rijden. Met veel vertrouwen. Echt geweldig was dat.
Ook hengsten zijn (weer uitzonderingen daargelaten) echt braaf, makkelijk in omgang en ook met rijden.
Van dat ras zou ik wel een hengst durven hebben en ook op durven rijden.
Ik ben blij dat ik het daar heb kunnen zien en vergelijken, anders zou ik dat zelf ook niet geloven.
Maar nogmaals dit zijn mijn ervaringen, zeker als leek op gangenpaard gebied. Moet nog heel veel leren.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:39

Dan was mijn vermoeden dat je er dat mee bedoelde dus goed :).
Ik heb dan een kruising waarvan de moeder ook héél makkelijk is.
En idd vanaf de eerste secondes van zijn leven ook heel mens gericht.
Niks maar dan ook NIKS is eng, of raar.
Laatst een wapperende zak aan een baal kuil, hij stond stil, keek mij aan en liep er naartoe. (zelfs ík schrok nog meer van het geritsel dan mijn veulen :')).
Ik heb ook echt aan imprinting gedaan (op de vriendelijke manier) en ik ben nog niks tegen gekomen waar hij van onder de indruk is.
Hij drinkt nog wel eens als ik op de merrie rij en dan leg ik wel eens mijn been over hem heen, of ik masseer hem met mijn voet over zijn bil enzo maar echt totaal geen reactie (hoogstens dat hij er helemaal voor gaat staan om gekroeld te worden).
Ook met knuffelen, dan kom ik over hem heen en vouw ik mijn armen om hem heen (waar het zadel komt) en hou ik hem stevig vast.. Geen probleem. Laat ik los en achter hem mijn armen zwaaien, in zijn ooghoeken dus.. Geen probleem.
In de eerste week kan hij al been geven, zet ik zijn voorbeen op de grond, geeft hij zijn achterbeen al aan!
Ik kan niks anders zeggen dan: ONVOORSTELBAAR!
Het enige paard ooit in mijn leven die zo'n makkelijk karakter heeft is mijn eigen merrie en dat is er ook 1 uit duizenden.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:46

Ja, dat bedoel ik dus onvoorstelbaar, maargoed, bij 1 paard van 1 ras oke, je hebt altijd wel bij alle rassen 1 paard ertussen wat echt extreem braaf is. Zo had ik dus een super brave makke Fell pony, terwijl ik ook genoeg niet zo'n makkelijke Fell ponies ken, wat wel met training braver en makkelijker geworden zijn, maar dit niet uit zichzelf waren. Maar ben bij de Rocky toch anders gaan kijken dat ze echt ALLEMAAL dus zo zijn, niet die ene uitzondering, maar echt allemaal. Het is moeilijker om een Rocky te vinden wat niet zo is, dan een superbrave te vinden.
Daarbij doen ze waar ik mijn merrie gekocht heb, echt niet aan imprinting (hebben ze ook teveel paarden voor), die veulens worden geboren op stal en gaan daarna dat natuurgebied in, als ze niet direct na afspening verkocht worden, dan blijven ze in dat natuurgebied totdat ze ingereden worden. En zelfs die Rockies zonder inprinting, wat amper in handen zijn geweest, zijn nog super braaf.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:53

Dat is ook de reden waarom ik voor een rocky dekhengst heb gekozen. Een warmbloed maar toch een rustig en braaf karakter :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 03:05

Succubi schreef:
Oef! Erg mooie paarden MagicLine!
Als Gráni zo uit zal groeien heb ik er zeker geen problemen mee!

Het valt mij idd ook op dat bijna alles wat er aan film te vinden is van RMH het allemaal singlefoot gangen zijn.
Misschien een stomme vraag maar heb je ook film materiaal van een gewone stap, draf en galop en evt dressuur?
Ik ben zo benieuwd naar die gangen en vooral van verschillende RMH.

sorry... wij zijn net zo gek :+ als die amerikanen... alleen singlefoot films :n ... maar volgend jaar willen we dat wel filmen! (als de blubber is opgedroogd)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 03:24

miek140 schreef:
Ik snap het. Maar dan heb je dus wel 50% kans op een niet-Silver veulen. Zijn die niet veel meer waard?
Ik kan mij namelijk ook het economische aspect indenken van meer grootschalige fokkers, die 100% kans willen hebben op een Silver veulen. Zit ook wat in natuurlijk.
Maar jullie niet dus? Om het risico op een MCOA veulen op 0% te hebben?
Trouwens hoeveel kans is er dat een SilverxSilver MCOA heeft? Want dat is net als met witte katten: die hebben ook maar iets van 40% kans dat ze doof zijn.

We hebben lang nagedacht of wij je vraag willen beantwoorden, kan zijn dat dit topic nu wordt gesloten...

Silverveulens zijn meer waard... zijn meer gevraagd...

Wat betreft grootschalige fokkers die 100% op silver fokken... dan begeven wij ons op glad ijs... gevaarlijk onderwerp... we willen geen problemen meer... iedereen weet hoe ontzettend we worden gedwarsboomd... er staan zeer grote financiele belangen op het spel...

Wij kruisen geen silver x silver... juist om het risico op MCOA op nul te hebben... risico op cysten nemen we wel...

Kans op MCOA bij homozygootdragerschap silver gen.... is niet gering... is groot... op basis van laatste onderzoek blijkt dat MCOA gen zo dicht bij het silver-gen ligt dat er sprake is van linkage... laat het nu maar eens een keer hardop gezegd worden,,,, opvallend dat een topic hierover op het forum van de RMHA niet wordt tegengesproken... niemand durft daar toe nu toe ontkennend op te reageren... het vergt zeer veel moed en courage van hobbiefokkers en broodfokkers om dit taboe te doorbreken...

Symptomen die tot uitdrukking komen bij individuele paarden met MCOA verschillen enorm... gelukkig maar hebben ze meestal niet alle symptomen tegelijk... hoe dan ook... dit is zeer slecht nieuws... spijt ons...

Zie:
http://forum.rmha.net/viewtopic.php?f=2&t=103
http://www.biomedcentral.com/1471-2156/9/88#B2

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:26

smaos schreef:
Daar bedoel ik mee dat de meeste Rockies, ook de velen die ik in Amerika gezien heb, echt super makkelijk waren, ik heb altijd Fell ponies gehad, deze waren ook echt rustig, braaf etc. Maar niet te vergelijken met Rockies, die jonge Rockies in Amerika bij de stal waar ik geweest ben, stonden op een natuurgebied van 200 hectare, gewoon in het 'wild', werden met 2 jaar eruit geplukt, zadel erop en wegtolten, letterlijk. (dus inrijden in stap en tolt, niet meer dan dat, niet datdat mijn voorkeur heeft, ook niet op die snelle manier, maargoed, zo gaat dat daar nu eenmaal) Niet eerst mensenmak maken ofzo, nee, lijkt wel of die dieren mensgericht geboren worden, ik heb dit nog nooit bij een ander ras meegemaakt, dat (bijna) alle paarden zo makkelijk waren met inrijden. Dat bedoel ik ermee, het ras is zo makkelijk van zichzelf, dat al zou je nog nooit op een paard gereden hebben, kun je er nog eentje inrijden. Dit klinkt misschien arrogant of opschepperig, omdat ik toevallig een Rocky heb, maar dat terzijde, dit ras is ook geheel nieuw voor mij en dit zijn totnutoe mijn ervaringen met dit ras.
En niet dat ik geen enkel ander ras meer zou willen hebben hoor, staan er nog enkele op mijn verlanglijstje. :D
In Amerika stond ik alleen maar verbaasd te kijken de eerste paar dagen dat ik daar was. Dat had ik nooit verwacht. En ik heb daar in 2 weken wel een paar honderd gezien. Niet alleen op stal, maar ook op shows. En er een aantal mogen rijden, waaronder een paar hengsten, ik ben zelf best een slechte ruiter, erg onzeker (iets van het verleden, verhaal apart) en toen ik de eerste dag daar op een Rocky mocht rijden, was ik echt super onzeker, dat was een jong ruintje, wat net een paar dagen ingereden was, dus dat klikte niet (lag niet aan dat paardje maar aan mij), ach zeiden ze dan we zoeken gewoon een Rocky waar jeje vertrouwen op kan winnen, dat was een oudere merrie, wat echt gigantisch veel Blue Ribbons gewonnen had. Daar hebben ze me de eerste paar dagen op laten rijden, mijn vertrouwen steeg met de dag, toen wezen ze een hengst aan, zeiden ze, op de laatste dag ga jij die rijden, en ik, ja echt niet, op mijn laatste dag 2 super hengsten mogen rijden. Met veel vertrouwen. Echt geweldig was dat.
Ook hengsten zijn (weer uitzonderingen daargelaten) echt braaf, makkelijk in omgang en ook met rijden.
Van dat ras zou ik wel een hengst durven hebben en ook op durven rijden.
Ik ben blij dat ik het daar heb kunnen zien en vergelijken, anders zou ik dat zelf ook niet geloven.
Maar nogmaals dit zijn mijn ervaringen, zeker als leek op gangenpaard gebied. Moet nog heel veel leren.

hoi Smaos

Ik snap wat je bedoeld met braaf enzo, dat merk ik bij veel gangenpaarden, als je merkt hoe relaxt ze zijn, maar ik jaren terug (oei voel me ineens oud) bij een handelaar paard gereden, daar werden KWPNners vaak ook met 2 uit de wei geplukt, zadel dr op en wegrijden. Je overbluft dat jonge grut ook en rijd er dan zo mee weg, tja alleen niet in tölt ;).
Ik denk dat het ook een kwestie is van selecteren, niet alleen op uiterlijke kenmerken maar zeer zeker ook op karakter.
Die man waar ik toen der tijd reed, had leuke bloedlijnen, springpaarden en echt goede paarden, maar die waren nuchter in hun koppie en tja met 2 jaar denk ik zelf dat je een paard overbluft en er daardoor ook zo op wegrijd.
Dat is vaak ook de reden van jong inrijden.
Ik wil er nog even bijzeggen dat ik zelf zwaar tegenstander ben van vroeg inrijden, dat ik hoop dat het certificeren (wat ik op zich iets heel nuttigs vind) ook anders kan. De meeste rockies uit america worden zo jong ingereden, zo jammer van die leuke dieren.
Ik ben benieuwd wat jij omschrijft dat deze dieren probleemloos lopen, hoe hun ruggen en beenwerk er op de foto uit zien?
Ik kan me niet voorstellen dat een dier wat jong belast word, hier later geen problemen van ondervind.