Waar moet je op letten bij het kopen v/e ijslander veulen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huni

Waar moet je op letten bij het kopen v/e ijslander veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:44

Ik ga aanstaande zaterdag bji een ijslanderveulen kijken........
ben namelijk helemaal verliefd geworden op de foto alleen al. ik rijeen ijslander van 7 jaar oud en vind het leuk om met een veulen te beginnen.

Maar waar moet ik op letten???

wie helpt me en heeft tips??

greetz rineke

Huni

Re: Waar moet je op letten bij het kopen v/e ijslander veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 17:57

NIEMAND????????

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:01

Zou eerst eens bedenken wat je wilt. Hengst/merrie? Kijk goed naar de ouders? Wat is hun karakter/uiterlijk. Ook niet onbelangrijk, wil je een 4ganger of een 5ganger?
Kun je natuurlijk bij een veulen nooit helemaal goed inschatten, maar hierbij zijn de ouders ook weer belangrijk.
Hoe groot wil je dat ie wordt?

Voor de rest zou ik bij ieder veulen kijken naar of ie gezond is, geen snotneus, niet te dun, geen wormenbuik, hoeven goed bekijken, kijk eens in de mond naar de tandjes, laat em eens voordraven of in een bak lopen, vraag wat ie te eten krijgt, hoe ie gestald staat, of ie goed ontwormd en bekapt is enz enz.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:33

het is een hengstje, geboren eind mei 2008. ik weet wel wat ik wil, maar weet niet echt waar ik op moet letten.
maar hartelijk bedankt voor je tips

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:13

Ligt er misschien ook wel aan welke ambities je voor later hebt als het veulen groot is. Wil je wedstrijden rijden is de afstamming ook belangrijk i.v.m. de gangen. Voor recreatief is dat misschien minder belangrijk (alhoewel het natuurlijk altijd fijn is om een goed paard te rijden!)

Als je zelf niet goed weet waar je op moet letten zou ik een ervaren iemand meenemen. IJslanders zijn over het algemeen niet al te goedkoop en het zou zonde zijn als je later spijt krijgt van je aankoop.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar tips van anderen dus ik hou dit topic even in de gaten.
Veel succes zaterdag!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:20

Weet je wat voor afstamming hij heeft? Hebben zijn ouders zomereczeem? Welke gangen laat hij in de wei zien? Hoe zijn de gangen van zijn ouders? Tölten die makkelijk of moeilijk? Zijn het vier of vijfgangers? Als je zijn afstamming hier plaatst dan kunnen de mensen met IJslander-kennis je daar meer over vertellen. Als je alleen de naam van zijn moeder of van hem zelf weet kunnen wij de hele afstamming wel voor je opzoeken.

Verder moet je erop letten of hij netjes recht op zijn benen staat en of zijn karakter je aanspreek. Een veulen kan je natuurlijk niet uitproberen, maar misschien kan je een stukje op de moeder rijden?

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:45

het gaat om een veulen wat eczeem vrij is. hij laat een natuurlijke tolt zien. ik wil geen wedstrijden gaan rijden. het is een 4 ganger.
ik vind zelf de afstamming niet zo belangrijk, maar vind het wel belangrijk dat hij geen ziektes heeft ofzo, of geen afwijkingen heeft. als het goed is gaat er iemand met me mee.
ik vind het ook belangrijk dat het gewoon een leuk en lief paardje is. ik zou hem het liefst hengst willen laten als zijn gedrag dat toelaat.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:00

Hij kan nu wel eceeemvrij zijn, maar dat is geen garantie dat dat zo blijft. Zijn moeder heeft geene eczeem? Ik zou als je hem echt wil kopen toch een aankoopskeuring laten doen. Niet zozeer buigproeven, maar laat even een dierenarts komen om zijn hart en longen te beluisteren en andere dingen te controleren. Dan weet je in ieder geval zeker dat die basisdingen in orde zijn. Lachen

Waarom zou je hem hengst willen laten? En bedoel je dat zijn hele leven, of de komende paar jaar? Wat is je plan met het veulen, komt hij aan huis te staan, of gaat hij naar een opfok?

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:04

Juist wat wil je dadelijk met hem gaan doen? als hij idd hengst blijft.
Je moet letter op zijn hoeven, geen scheuren/ of scheve stand. En zeker iemand meenemen die weet waar hij/zij het overheeft. Waar staat het veulen? bij mensen met meerdere ijslanders?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:17

Exceem idd, dat was ik vergeten.
Ijslanders zijn meestal pittige paarden, hengsten kunnen heel wat mans zijn. Maar goed, je hebt altijd uitzonderingen.
Ook belangrijk is jouw ervaring met de gangen. Heb je er veel ervaring mee. Een 5 ganger is moeilijker te rijden dan een vierganger (vind ik) omdat je alle gangen goed gescheiden moet zien te krijgen en eruit moet kunnen rijden.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:53

hij gaat de opfok in. ik wil hem zo lang mogelijk hengst houden. de tijd leert dit. het veulen staat op dit moment nog bij zijn moeder. het is een mevrouw met meerdere ijslanders.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:36

Ik zou me ook wat meer op de toekomst richten. Wat verwacht jij van je paard? Wat kan je zelf? Het inrijden van een IJslander is bijvoorbeeld wel een ander verhaal dan het inrijden van een niet-gangenpaard.
Denk ook niet dat je met een veulen goedkoper uit bent! Meestal is dat namelijk helemaal niet het geval. Opfok is niet goedkoop, en het geld dat je daarmee zou besparen ben je al een heel eind in de aanschaf van een rijpaard over vier of vijf jaar.

Verliefdheid is leuk, maar wat heb jij dit paard te bieden? Een veulen is lang niet altijd zo schattig als hij eruit ziet!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:51

Ik ken iemand die een IJslanderveulen heeft gehad en dit is nogal misgelopen. Dat beestje is ook zo lang mogelijk hengst gebleven en werd op den duur niet leuk meer. Toen is hij geruind op 4 jarige leeftijd, maar dit is dan al te laat om de "fratsen" af te leren.

Nee, als je geen ervaring hebt met veulens en met name met hengsten dan zou ik niet aan een veulen beginnen.

Mag ik vragen naar welke stal je gaat om te kijken? Want er zitten ook nogal wat IJslandermensen in Nederland die je best kunnen bedriegen. Weet ik helaas alles van, heb 2 jaar op zo'n stal gewerkt en die verkopen ook om de haverklap veulens voor een smak geld.

Inderdaad ook een keuring laten doen in de trend van hart en longen luisteren door een dierenarts. Dan weet je zeker of het goed zit! Lachen

Succes ermee!

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:34

Ik ga naar iemand van westeindruitersport in oosterzee. Ze heeft zelf 4 ijslanders en nu dus een hengste veulen. Ik ga bij iemand in de opfok die niet zo duur is. daar maak ik me dan ook niet zo druk om. met het inrijden van paarden heb ik ervaring.

en wat ik met het paardje wil?? ik wil dat het een goed leven krijgt. weet genoeg voorbeelden van paarden die geen goed leven krijgen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:10

Ik heb Lenie's paarden vorig jaar gezien, maar toen was het veulen nog niet geboren. Kan me niet meer herinneren door welke hengst haar merrie was gedekt.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:13

Def schreef:
Ijslanders zijn meestal pittige paarden, hengsten kunnen heel wat mans zijn. Maar goed, je hebt altijd uitzonderingen.
Ook belangrijk is jouw ervaring met de gangen. Heb je er veel ervaring mee. Een 5 ganger is moeilijker te rijden dan een vierganger (vind ik) omdat je alle gangen goed gescheiden moet zien te krijgen en eruit moet kunnen rijden.

Dat ben ik niet met je eens, waarom zijn de IJslandse hengsten heel wat mans? Ik vind de IJslandse hengsten juist veel fijner! Of bedoel je hengsten in het algemeen? En IJslanders als rijpaard zijn vaak pittig, maar in de omgang juist helemaal niet.
Heb ook IJslandse (dek)hengsten gereden en dat zijn fijne rijpaarden. Een 5 ganger is ook helemaal niet moeilijker te rijden dan een 4ganger, dat is dan persoonlijk denk ik, dat gaat algemeen niet op.

RinekeLouws, eerst kijken hoe hij zich ontwikkeld, dan kun je hem altijd nog castreren. Je ziet en merkt heel duidelijk verschil in bij
paarden die op andere leeftijden zijn gecastreerd. Je kunt het te laat doen (gaat niet altijd op, sommige paarden zijn als hengst ook gewoon prettig) maar ook te vroeg!
Ik denk dat het een hele leuke ervaring wordt om je veulen te zien opgroeien tot een rijpaard! Je kent hem dan ook heel goed voordat
je erop stapt.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:05

hallo allemaal,

ik wil even mededelen dat ik hem gekocht heb. hij komt over een kleine 2 weken naar me toe. ik zal een foto op bokt zetten. moet alleen even uitzoeken hoe dat moet. ik heb veel aan jullie dingen gehad. de dingen waar ik op kon letten.

dank je wel daarvoor

greetz

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:18

mexxje schreef:
Def schreef:

Dat ben ik niet met je eens, waarom zijn de IJslandse hengsten heel wat mans? Ik vind de IJslandse hengsten juist veel fijner! Of bedoel je hengsten in het algemeen? En IJslanders als rijpaard zijn vaak pittig, maar in de omgang juist helemaal niet.
Heb ook IJslandse (dek)hengsten gereden en dat zijn fijne rijpaarden. Een 5 ganger is ook helemaal niet moeilijker te rijden dan een 4ganger, dat is dan persoonlijk denk ik, dat gaat algemeen niet op.

Ik bedoel hengsten in het algemeen. Hengsten kunnen natuurlijk ook heel makkelijk zijn, maar dat is meestal omdat ze dan goed opgevoed zijn en een duidelijke leider hebben. Dat moet je kunnen op een manier waarop het niet oneerlijk wordt, maar wel consequent en duidelijk. Zonder veel ervaring is dat best moeilijk.
Als je verder geen ervaring hebt met meerdere gangen is het natuurlijk moeilijker om voor 5 gangen allemaal aparte hulpen aan te leren dan voor 4. Niet dat de paarden moeilijker te hanteren zijn, dat bedoel ik niet.
Ik heb genoeg ijslanders hun gangen allemaal door elkaar zien gooien en alleen maar schweinepassen omdat de ruiter de hulpen niet goed kende of te weinig ervaren had om ze eruit te rijden.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:48

ik denk dat het wel scheelt wat voor ouders het veulen hebben. heb de ouders opgezocht en ze staan als zeer rustig te boek.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:52

fantastich dat je je veulen te pakken hebt gekregen! Heb je foto's?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:00

Het lijkt me dat het om Húni gaat? Ondertussen heb je zo te zien ook zijn mam te pakken gekregen. Hoewel het een oud topic is ben ik nu ook wel nieuwsgierig hoe hij was toen je hem kocht en hoe hij geworden is.