Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pleasuregaits schreef:Hoewel off topic een korte reply:
het paard is een vos, geen bruin. Bij Walkers zijn alle kleuren toegestaan. Dit paard loopt zeer lateraal, is zwaar beslagen en heeft een tie down wat niet bepaald een vriendelijke manier van rijden is.
Pleasuregaits schreef:Zoveel paardenbezitters er bestaan, zoveel trainingswijzes zul je tegenkomen. Ik ben vervent voorstander van diervriendelijke trainingsmethodes waarbij met respect omgegaan wordt met het paard en zijn/haar gezondheid voorop staat. Deze videootjes staan daar ver vanaf en ik heb moeite naar zoiets te kijken. Dit is geen representatief plaatje voor wat een Tennessee Walking Horse is qua karakter en gangwerk. Het is niet meer dan logisch dat dit paard probeert weg te lopen van zijn opgelegde beperkingen.
Ook in Amerika zijn er meer dan genoeg fokkers en trainers die op een veel humanere manier met hun paarden omgaan. Deze video bv geeft de running walk weer bij verschillende paarden die intensief getraind zijn met normaal beslag: http://www.youtube.com/user/raprhowe#p/u/2/4JBa8n_tN1U maar ook zonder ijzers kunnen deze paarden perfect gereden worden in zeer comfortabele gangen.
Pleasuregaits schreef:Jouw vragen zijn niet in een paar zinnen te beantwoorden. Voor rasinformatie verwijs ik je naar mijn website, daar vindt je ook veel informatie over het gangwerk van de Tennessee Walker.
Humane trainingswijzes zijn niet rasspecifiek maar voor alle paarden diervriendelijke methodes. Daarover valt genoeg terug te vinden op Internet en een tie down, het gebruikte bit, de 'trainingsruimte' en de zadelstandaard met 'trainingsdevices' die in beeld komt zijn daar geen onderdeel van. Dit zijn allemaal vormen van manipulatie.
Wanneer iemand serieus op zoek gaat naar een Tennessee Walker en daar nog geen ervaring mee heeft dan adviseer ik zich op voorhand goed te laten voorlichten op europese bodem en eerst in eigen land rond te kijken naar het aanbod. Er zijn voldoende leuke paarden beschikbaar op ons continent!
Pleasuregaits schreef:Kijk eens op http://naturalwalkinghorses.eu/index.php?lang=nl
Ik denk liever in de positieve benadering ipv het benadrukken wat niet juist is. Verder denk ik dat het inderdaad heel goed is om je uitgebreid te orienteren en zo je eigen mening te vormen.
TheMagicLine schreef:Bestaat er een goed boek over TWH'ses?
Mikkee schreef:TheMagicLine schreef:Bestaat er een goed boek over TWH'ses?
GJ, als boek kan ik o.a. The Horse that wouldn't Trot aanraden (http://www.gangenpaarden.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1845).
Geschreven als een autobiografie maar bevat zeer veel info over het ras, het fokken en trainen ervan, maar ook de foute praktijken die in Amerika rondom de TWH bestaan.
Pleasuregaits schreef:The horse that wouldn't trot is een vlot leesbaar verhaal. Zowel leuk als leerzaam om te lezen. Een wat technischer boek over de gangen van verschillende rassen is 'easy gaited horses' van de helaas overleden Lee Ziegler.
In het blad Ros kun je mijn column lezen over gangenpaarden waar de Walker natuurlijk ook regelmatig aan bod komt. Voor al je andere vragen kan ik die met een 'nee' beantwoorden.
Pleasuregaits schreef:Een singlefooter wordt geregistreerd op basis van zijn gangwerk; de singlefoot
Een Tennessee Walking Horse is een ras en wordt enkel raszuiver (bepaald door DNA) geregistreerd bij het stamboek TWHBEA.
Citaat:Wederom een positieve kennismaking met de TWH. Bedankt Sandra!