Kennismaken met de Tennessee Walking Horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:45

Als we meer ruimte en geld hebben... willen we een keer een TWH merrie er bij hebben... vandaar mijn interesse... en die dan kruisen met Black Hill's Gold...

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:48

Hoewel off topic een korte reply:
het paard is een vos, geen bruin. Bij Walkers zijn alle kleuren toegestaan. Dit paard loopt zeer lateraal, is zwaar beslagen en heeft een tie down wat niet bepaald een vriendelijke manier van rijden is.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:04

Pleasuregaits schreef:
Hoewel off topic een korte reply:
het paard is een vos, geen bruin. Bij Walkers zijn alle kleuren toegestaan. Dit paard loopt zeer lateraal, is zwaar beslagen en heeft een tie down wat niet bepaald een vriendelijke manier van rijden is.

Is niet off topic vind ik, daar het voor mij ook een kennismaking is met dit ras, eerlijk gezegd weet ik er niets van. staat de tie down te strak? Zou hij de tie down gebruiken ivm de beperkte ruimte waar gereden wordt? Van een tie down heb ikbegrepen dat het niet te strak mag zijn, anders haal je de vaart er uit en verstijven de spieren/rug... ik denk dat de ruiter meer controle wil hebben, wellicht is het een temperamentvol paard... worden tie downs vaak gebruikt in de TWH wereld in de USA? Wat bedoel je met zwaar beslagen, is de manier waarop dit paard is beslagen te zwaar in het algemeen of bedoel je het specifiek voor een TWH.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:16

Zoveel paardenbezitters er bestaan, zoveel trainingswijzes zul je tegenkomen. Ik ben vervent voorstander van diervriendelijke trainingsmethodes waarbij met respect omgegaan wordt met het paard en zijn/haar gezondheid voorop staat. Deze videootjes staan daar ver vanaf en ik heb moeite naar zoiets te kijken. Dit is geen representatief plaatje voor wat een Tennessee Walking Horse is qua karakter en gangwerk. Het is niet meer dan logisch dat dit paard probeert weg te lopen van zijn opgelegde beperkingen.

Ook in Amerika zijn er meer dan genoeg fokkers en trainers die op een veel humanere manier met hun paarden omgaan. Deze video bv geeft de running walk weer bij verschillende paarden die intensief getraind zijn met normaal beslag: http://www.youtube.com/user/raprhowe#p/u/2/4JBa8n_tN1U maar ook zonder ijzers kunnen deze paarden perfect gereden worden in zeer comfortabele gangen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 02:07

Pleasuregaits schreef:
Zoveel paardenbezitters er bestaan, zoveel trainingswijzes zul je tegenkomen. Ik ben vervent voorstander van diervriendelijke trainingsmethodes waarbij met respect omgegaan wordt met het paard en zijn/haar gezondheid voorop staat. Deze videootjes staan daar ver vanaf en ik heb moeite naar zoiets te kijken. Dit is geen representatief plaatje voor wat een Tennessee Walking Horse is qua karakter en gangwerk. Het is niet meer dan logisch dat dit paard probeert weg te lopen van zijn opgelegde beperkingen.

Ook in Amerika zijn er meer dan genoeg fokkers en trainers die op een veel humanere manier met hun paarden omgaan. Deze video bv geeft de running walk weer bij verschillende paarden die intensief getraind zijn met normaal beslag: http://www.youtube.com/user/raprhowe#p/u/2/4JBa8n_tN1U maar ook zonder ijzers kunnen deze paarden perfect gereden worden in zeer comfortabele gangen.

OK, je moet het mij niet kwalijk nemen, maar van kinds af aan ben ik erg leergierig en ik blijf altijd Socratisch doorvragen... wat bedoel jij met "humane manier van paarden omgaan"? Ik heb als leek naar je video gekeken... ... Murphy loopt heel relaxed... Wat bedoel je met een "running walk"? Waarmee kan een leek een running walk vergelijken? Wat is dat precies? Moet elke TWH een running walk kunnen tonen? Hoe kan je dat als leek beoordelen? Wat bedoel jij precies met comfortabele gangen (meervoud) in het kader van TWH'ses? Wat zijn in jouw ogen geen diervriendelijke trainingsmethodes als we ons uitsluitend toespitsen op TWH'ses? Hoe kan ik zien dat verkopers van TWH 'ses in de USA geen diervriendelijke trainingsmethodes hanteren(?), waar kan ik dit aan herkennen?

Wat zijn in een paar zinnen de meest essentiele eigenschappen van een gemiddelde dus gewone TWH?

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:31

Jouw vragen zijn niet in een paar zinnen te beantwoorden. Voor rasinformatie verwijs ik je naar mijn website, daar vindt je ook veel informatie over het gangwerk van de Tennessee Walker.

Humane trainingswijzes zijn niet rasspecifiek maar voor alle paarden diervriendelijke methodes. Daarover valt genoeg terug te vinden op Internet en een tie down, het gebruikte bit, de 'trainingsruimte' en de zadelstandaard met 'trainingsdevices' die in beeld komt zijn daar geen onderdeel van. Dit zijn allemaal vormen van manipulatie.

Wanneer iemand serieus op zoek gaat naar een Tennessee Walker en daar nog geen ervaring mee heeft dan adviseer ik zich op voorhand goed te laten voorlichten op europese bodem en eerst in eigen land rond te kijken naar het aanbod. Er zijn voldoende leuke paarden beschikbaar op ons continent!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:40

Pleasuregaits schreef:
Jouw vragen zijn niet in een paar zinnen te beantwoorden. Voor rasinformatie verwijs ik je naar mijn website, daar vindt je ook veel informatie over het gangwerk van de Tennessee Walker.

Humane trainingswijzes zijn niet rasspecifiek maar voor alle paarden diervriendelijke methodes. Daarover valt genoeg terug te vinden op Internet en een tie down, het gebruikte bit, de 'trainingsruimte' en de zadelstandaard met 'trainingsdevices' die in beeld komt zijn daar geen onderdeel van. Dit zijn allemaal vormen van manipulatie.

Wanneer iemand serieus op zoek gaat naar een Tennessee Walker en daar nog geen ervaring mee heeft dan adviseer ik zich op voorhand goed te laten voorlichten op europese bodem en eerst in eigen land rond te kijken naar het aanbod. Er zijn voldoende leuke paarden beschikbaar op ons continent!

Ik weet het niet zo, ik koop liever een TWH in Europa... maar wat betreft RMH 'ses heb ik zeer mooie en goede paarden in de states gekocht, althans ik ben dik tevreden over de qualiteit van mijn RMH'ses... wellicht had ik ook wat geluk.., --- als ik al een TWH zou kopen is de werkelijke keuze tussen de USA en Europa... een keuze van bloedlijnen en letten op het prijstechnisch plaatje.. enz

maar het leuke en vooral essentiele van een forum is dat iedereen mee kan lezen en de vragen ook openlijk gesteld kunnen worden. Ik vind forums heel leuk, ik steek er heel veel van op! Vaak vertellen mensen veel meer op forums dan op websites. Nu ben ik zelf erg geinteresseerd in TWH'ses en zoek natuurlijk naar informatie. Voor ik er ooit één koop ... gaat er veel water door de Rijn... ik ben geen impulsive buyer, alles wikken en wegen en esthetische speelt ook een rol, en persoonlijkheid, temperament enz enz. Mijn interesse is ontstaan omdat onze RMH dekhengst Gold TWH bloedlijnen heeft, vandaar mijn interesse ook, lijkt mij voor iedereen wel helder. Nu heb ik nog een vraagje, en aangezien jij zo'n beetje in NL en Be geldt als de expert van de TWH'ses...: welke trainingsdevices, zadels enz zijn naar jouw persoonlijke mening "not done" wat betreft TWH'ses? Ik hecht veel waarde aan jouw mening, daar ik het steeds met je antwoorden eens ben. Dit zijn de dingen die ik zeer interessant vind om te weten, dingen die vaak niet op sites staan... maar wel belangrijk zouden kunnen zijn... aan dit soort dingen kan ik een voor mij "goede" stal "ruiken" ... "herkennen"... de kleine dingen... die iemand het gevoel geven.. het is goed... of.... het is niet goed...

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:15

Kijk eens op http://naturalwalkinghorses.eu/index.php?lang=nl
Ik denk liever in de positieve benadering ipv het benadrukken wat niet juist is. Verder denk ik dat het inderdaad heel goed is om je uitgebreid te orienteren en zo je eigen mening te vormen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:23

Pleasuregaits schreef:
Kijk eens op http://naturalwalkinghorses.eu/index.php?lang=nl
Ik denk liever in de positieve benadering ipv het benadrukken wat niet juist is. Verder denk ik dat het inderdaad heel goed is om je uitgebreid te orienteren en zo je eigen mening te vormen.

Aha... dus niet straffen maar het goede benadrukken en het gewenste gedrag stimuleren.... dus liever geen zweepjes tijdens het rijden, geen scherpe bitten, geen tie downs, geen stemverheffing tegen de paarden... enz

Bestaat er een goed boek over TWH'ses? Een boek welke een heldere opbouw kent, logisch geschreven is, alle aspecten kort en krachtig de revu laat passeren, met een synoniemenlijst met uitleg over het specifieke TWH-jargon? Beetje onafhankelijk geschreven zonder al te veel persoonlijke inbreng maar wel het liefst door iemand die de subtielere benadering benadrukt tussen mens en dier (TWH)?

Heb jij ooit een boek geschreven? Of artikelen?

Van al het jargon per ras gaat het mij vaak duizelen... ga ik heen en weer van schudden... als een bepaald concept niet wordt uitgelegd dan erger ik mij en ben ik veel te veel tijd kwijt om uit te zoeken wat er in hemelsnaam met een bepaald begrip of concept wordt bedoeld.

Kennen jullie ook een stamboek met certificering? Daarmee bedoel ik te vragen, moet je alvorens te mogen fokken van TWH aantonen (bvb met film) dat een TWH bepaalde gangen bezit? Kleureisen? Eisen qua schofthoogte? Hebben TWH een specifieke bekapping door welke hun extra gangen beter tot uitdrukking komen?

Als een TWH merrie gekruist wordt met mijn hengst Gold... kan het veulen dan als TWH worden ingeschreven?

Bedankt voor je reacties.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:30

TheMagicLine schreef:
Bestaat er een goed boek over TWH'ses?

GJ, als boek kan ik o.a. The Horse that wouldn't Trot aanraden (http://www.gangenpaarden.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1845).
Geschreven als een autobiografie maar bevat zeer veel info over het ras, het fokken en trainen ervan, maar ook de foute praktijken die in Amerika rondom de TWH bestaan.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:55

Mikkee schreef:
TheMagicLine schreef:
Bestaat er een goed boek over TWH'ses?

GJ, als boek kan ik o.a. The Horse that wouldn't Trot aanraden (http://www.gangenpaarden.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1845).
Geschreven als een autobiografie maar bevat zeer veel info over het ras, het fokken en trainen ervan, maar ook de foute praktijken die in Amerika rondom de TWH bestaan.

Thanks, dat boek ga ik kopen, net even gegoogled... en kwam uit op http://www.rosemiller.net/

Delight's Headman by Sun's Delight... dat is een foto van een hele mooi vos! Weten jullie gelijk mijn smaak... en mijn hengst stamt ook af van Sun's Delight! zie http://www.rockymtnhorse.org/rmhPedigree.asp?reg=2004011996&level=6 helemaal onderaan in de pedigree staat Sun's Delight! Gold kan net zo staan als Delight's Headman, met precies de zelfde blik en ze lijken sprekend op elkaar,,,, zelfde hoofden en oogopslag, vos moet je zwart denken...

hier kijk ik ook naar foto's http://www.walkerswest.com/Champs/Ancs/Ancestor-SunsDelightDGene.htm#

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:09

The horse that wouldn't trot is een vlot leesbaar verhaal. Zowel leuk als leerzaam om te lezen. Een wat technischer boek over de gangen van verschillende rassen is 'easy gaited horses' van de helaas overleden Lee Ziegler.

In het blad Ros kun je mijn column lezen over gangenpaarden waar de Walker natuurlijk ook regelmatig aan bod komt. Voor al je andere vragen kan ik die met een 'nee' beantwoorden.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:22

Pleasuregaits schreef:
The horse that wouldn't trot is een vlot leesbaar verhaal. Zowel leuk als leerzaam om te lezen. Een wat technischer boek over de gangen van verschillende rassen is 'easy gaited horses' van de helaas overleden Lee Ziegler.

In het blad Ros kun je mijn column lezen over gangenpaarden waar de Walker natuurlijk ook regelmatig aan bod komt. Voor al je andere vragen kan ik die met een 'nee' beantwoorden.

Bedankt voor je reacties. eerlijk gezegd... lees ik geen tijdschriften zoals byte of zo... mijn ervaring is dat je een duur abonnement hebt op tijdschriften en de meeste verdwijnen ongelezen in de kast (bij mij althans)... zonde van het geld......... onlangs hoorde ik van simone frissen dat er een interview over rocky's in een blad "Ros" stond... ik kende dat blad helemaal niet.

Ik koop eerst het boek van rosemiller over TWH 'ses.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:56

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:06

Een singlefooter wordt geregistreerd op basis van zijn gangwerk; de singlefoot

Een Tennessee Walking Horse is een ras en wordt enkel raszuiver (bepaald door DNA) geregistreerd bij het stamboek TWHBEA.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:11

Pleasuregaits schreef:
Een singlefooter wordt geregistreerd op basis van zijn gangwerk; de singlefoot

Een Tennessee Walking Horse is een ras en wordt enkel raszuiver (bepaald door DNA) geregistreerd bij het stamboek TWHBEA.

Zijn er TWH'ses met het silver gen? Met Rocky Mountain Horse bloed, zoals Tobe enz? Of het silvergen via een andere bloedlijn?
Ik ben via deze site http://www.twhbea.com/voice/HorseMansDirectory.aspx op een lijst met fokkers terecht gekomen, op vele sites staan mooie paarden (alhoewel de mooiste verkooppaarden meestal nooit op internet staan...)... maar wat zie ik op bijvoorbeeld deze site: http://rollingacresstables.com/cat/?Category=Broodmares ,,, daar zie ik merries staan... die een "beetje" op Rocky's lijken zo op het oog bedoel ik... zoals Serves You Right en Ritz's Sweet Dream dat vind ik hele hele mooie merries!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:48

Ik heb nog een vraag over de voorhoeven bij TWH'ses... ik krijg het zeer benauwd als ik naar de voorhoeven kijk... de hoek klopt niet, is niet in één lijn, .... wat is dat? Waarom is dat nodig? Krijgen ze geen peesblessures hierdoor? Hoe zit dat nu? En als je een TWH "normaal" bekapt... heeft dat dan invloed op de essentiele extra-gangen van een TWH????? Wat moet ik als leek hierbij voorstellen? Wellicht een domme vraag...

De "heffers" (extensorpezen) die de hoef/onderbeen moeten heffen/strekken staan naar mijn mening overstrekt, dit kan dan toch leiden tot mogelijke (ernstige) blessures van de extensorpezen? Zie ik daarom vaak bandages bij de voorbenen op foto's(?)... of is dat een beetje cultuur???

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 20:55

Even een korte update: Na mijn bezoekje aan Mariska, Chasey en Toby, ben ik erg enthousiast geraakt over de TWH. Helaas heb ik Mariska nog niet kunnen overhalen Chasey te verkopen :+, morgen ga ik dus iets verder reizen om een bezoek te brengen aan Sandra en haar prachtige verzameling TWH's. Ik heb het gevoel dat ik veel ga leren morgen en ik heb er veel zin in! *\o/*

joyfordogs

Re: Kennismaken met de Tennessee Walking Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:29

leuk joh, geniet ervan.
Zondag gaan mariska en ik naar Sandra, samen rijden en van elkaar leren.
Wat betreft Chasey, tja aan mij heb je weinig wat betreft je plannen, ik vind het wel gezellig dat chas hier woont :)
Wacht maar tot je Sam ziet, dat is ook echt een geweldig dier, ik heb al genoeg paardjes en niet zoveel ruimte, maar anders zou hij een hele goede kans maken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:37

Leuk dat jullie er zondag heen gaan! En gelijk hebben jullie dat Chasey niet weggaat, tis ook een bijzonder meisje.
Ben inderdaad erg benieuwd naar Sam, kan niet wachten om hem te zien :j.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:22

Ik ben weer terug uit België! *\o/* Wederom een positieve kennismaking met de TWH. Bedankt Sandra! Halverwege deze maand zal ik nog kennismaken met de Mangalarga Marchador en eind deze maand zal ik nog een jaarling TWH bezoeken. En dan wordt het tijd om een keuze te maken!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:41

Als je ook geinteresseerd bent in pony-types, zou ik ook eens langs Lucia gaan in Ruinen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:27

je bent hier ook welkom voor een ritje op Kunst en de andere MM's te zien.
Ik vrees alleen dat je hier niets ziet van de MM's zolangs Chasey in dezelfde omgeving staat haha.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:19

Citaat:
Wederom een positieve kennismaking met de TWH. Bedankt Sandra!

Graag gedaan! En tegelijkertijd heb je ook kennis gemaakt met de Paso Peruano. 2 vliegen in 1 klap ;)

Ik ben heel benieuwd voor welk ras je uiteindelijk zult kiezen. Ik waardeer je uitgebreide zoektocht en verdieping in de verschillende rassen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:53

Update: de keus voor een ras is gemaakt. Ik heb de afgelopen tijd veel moois gezien, vooral de Tennessee Walkers natuurlijk. Door de weersomstandigheden ben ik niet naar Helmi geweest voor de Mangalarga Marchadors afgelopen maandag. Aankomend weekend zou ik nog een TWH jaarling bezoeken, maar ik heb de keus gemaakt om die afspraak af te zeggen (die persoon is er inmiddels ook van op de hoogte).
Deze week ben ik op bezoek geweest bij mensen met veeeel IJslanders en na een geweldige rit weet ik het zeker: het wordt een ijsje!