Töltende dravers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:51

Ik ben juist blij dat er voldoende kleiner gangenpaarden (< dan 1.55 cm) rondlopen, want ik ben zelf niet zo lang en ben meer van pony's. ;)

Maar je hebt volgens mij toch voldoende keuzes uit grotere maten zoals tennessee walking horses, grote maat rockies, american saddlebred horses, toltende dravers en (tolt) kruisingen?

joyfordogs

Re: Töltende dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:12

wat betreft prijzen, informeer per ras bij de fokkers. Maar bij de mangalarga marchador beginnen de prijzen gemiddeld vanaf 3000 euro voor een veulen.
Prijs hangt vaak ook af bij volwassen paarden naar hoe ver ze zijn opgeleid, gangen bouw type en leeftijd. Maar tja, dat is niet alleen bij gangenpaarden zo ;)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:11

Citaat:
Ik ben juist blij dat er voldoende kleiner gangenpaarden (< dan 1.55 cm) rondlopen, want ik ben zelf niet zo lang en ben meer van pony's.

Maar je hebt volgens mij toch voldoende keuzes uit grotere maten zoals tennessee walking horses, grote maat rockies, american saddlebred horses, toltende dravers en (tolt) kruisingen?

Walkers zijn ook in kleinere maten te krijgen hoor. Mijn kleinste merrie is 1.48m, onze grootste was banketstaaf (1.63m). Voor elk wat wils dus.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:16

Voor mij persoonlijk zou de hoogte ook niet zoveel uitmaken... toevallig is onze Chaser rond de 1.55 en Catcher ook. Catcher is omdat ie vrij breed is een prima gewichtdrager. Als de verhouding tussen paard en ruiter kloppen zou het mij goed zijn. Omdat ik zelf niet zoveel weeg en 1.60 aan lengte meet, is de hoogte voor mij dus niet belangrijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:17

Mijn draver liet los en onder het zadel de tölt en telgang zien. Ik kon de telgang er wel rap uitrijden maar de tölt is, helaas, altijd een ongelukje gebleven :+

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:18

Ik zie dat de bug er nog altijd niet uit is. Banketstaaf moet zijn Lu lu (maar dan 1 woord). Hoe gaat het met Chaser?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:00

Hallo Pleasuregaits, Chaser is ruim 21 en heeft wat last van (hoogstwaarschijnlijk) artritis.
Daar heeft ie een ontstekingremmer en pijnstiller voor gekregen. Het gaat nu weer de goede kant op dus ik hoop dat ie nog 'n aantal jaren mee kan. ;-))
Wil hem nog lang niet missen!

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:07

Hey Country Girl,
probeer eens de chinese kruiden van Sensipharm: Joint renew plus. Werkt goed bij mijn hond!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:10

Pleasuregaits schreef:
Hey Country Girl,
probeer eens de chinese kruiden van Sensipharm: Joint renew plus. Werkt goed bij mijn hond!

OK, thanks!... De moeite waard om te proberen. Eens zien hoe hij is als hij geen pijnstillers meer krijgt.
Hoop dat het weer soepeltjes wordt... krijgt wel Glucosamine door z'n voertje...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:01

Ik ben bij een congress geweest over voeding afgelopen week. Ik weet noet hoe je eraan kunt komen, maar de groenlipmossel schijnt erg goed t werken. Bij honden. Ik heb er nog niet naar gegoogeld.aar wie weet kun je er wat mee.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:47

De groenlipmossel bevat veel glucosamine. Ik kreeg het advies om dit te voeren ruim tien jaar geleden al. Niet echt iets nieuws. Toen bestond eigenlijk alleen Biosynov nog. Inmiddels zijn er veel meer glucosamine supplementen op de markt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:01

Ik heb zelf twee dravers met gangenaanleg.
Rex (1.51, nu 29) is een echt Amerikaans typetje, hij kan op commando tölten en heeft op een gegeven moment (helaas) ook de telgang ontdekt. := Hier een foto van tijdens een gangendemo op Horse Event in 2007 (hier was hij dus 24):

Afbeelding
Afbeelding

En hier een heel oud filmpje van ons in tölt in de bak. Hij heeft een vrij vlakke tölt, en gooit er in de hoeken wat galop doorheen :+ , maar hij kan het buiten op commando lange stukken volhouden. Tijdens endurancewedstrijden komt het goed van pas als we bergaf gaan, en het te glad is om te draven: hij gaat dan zelf over in tölt en daarmee kan hij op een behoorlijk tempo afdalen.

Sinds enkele jaren heb ik er ook een jongere aanwinst bij, Starbucks Diamond.

Afbeelding

Hij is gefokt als gangenpaard door een particulier, zijn vader is First Step die nog altijd ter dekking staat bij het eerder genoemde Gangpferde Vierhaus. Bucks is laat ingereden en had wat issues met zijn balans en coördinatie, die pas vorig jaar zijn opgelost. Hij is door tijdgebrek nog niet ingetölt, maar hij heeft wel twee keer spontaan tölt laten zien tijdens ritten, en dat was me wel een mooie tölt hoor. 8-)

Peetje schreef:
@troi: je idee is leuk, het wordt zelfs al uitgevoerd. Er is in Duitsland een stoeterij waar ze een hele tijd met töltende dravershengsten gingen fokken. Die hengsten waren vaak niet zulke goede koerspaarden, maar werden dus speciaal ingezet voor het fokken van gangenpaarden.

Nou, daar zitten/zaten toch wel verdienstelijke koerspaarden bij hoor, First Step (vroeger Doppel Diamant, v. Diamond Way) heeft over de 50.000 verdiend, en de helaas overleden Campo Way (ook v. Diamond Way) over de 35.000. Maar dat is voor hen natuurlijk van weinig belang, het gaat meer om de gangenaanleg, het karakter en het uiterlijk wat ze doorgeven aan nakomelingen.

Naast het fokken van de Töltende Traber (die daar zelfs een eigen stamboek heeft) schoolt Vierhaus ook uitgekoerste dravers om tot fijne gangenpaarden. In Duitsland is de TT heel populair als veelzijdig buitenrij-, endurance- en menpaard, omdat ze zo'n stabiel karakter hebben, veel gewend zijn, gemakkelijk zijn in het onderhoud, sterk beenwerk hebben en tot op hoge leeftijd gezond blijven. En ze zijn natuurlijk wat meer aan de maat én een stukje goedkoper dan een meer exotisch gangenras. Toch betaal je daar in DL ook snel rond de 4000 euro voor een netjes aangereden draver, en dat wordt er ook gewoon voor betaald. Dat zal hier in NL voorlopig niet zo snel gebeuren! ;)

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:12

Nina_rex schreef:
Nou, daar zitten/zaten toch wel verdienstelijke koerspaarden bij hoor, First Step (vroeger Doppel Diamant, v. Diamond Way) heeft over de 50.000 verdiend, en de helaas overleden Campo Way (ook v. Diamond Way) over de 35.000. Maar dat is voor hen natuurlijk van weinig belang, het gaat meer om de gangenaanleg, het karakter en het uiterlijk wat ze doorgeven aan nakomelingen.

Leuke en informatieve post, Nina. Beide paarden zijn zeker verdienstelijke koerspaarden geweest, maar niet van een dusdanige klasse dat ze een carrière als dekhengst in de drafsport hadden kunnen verdienen. ;) Maar wat je zelf al zegt: daar gaat het helemaal niet om. Interessant trouwens wat je schrijft over de kosten voor een draver als rijpaard in Duitsland. Die Duitsers zijn echt een stuk slimmer! 8-)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:59

Oh zo, nee daar waren ze ook qua afstamming denk ik niet zo interessant voor toch? Er lopen al zoveel Diamond Ways rond, en qua drafsport inderdaad zeker nog betere.

Tja, en die prijzen... ik heb het idee dat er in Duitsland sowieso veel meer en al veel langer interesse (en dus markt) is voor bijv. exotische rassen, gangenpaarden, en in het algemeen gewoon fijne "Freizeitpferde" die veelzijdig inzetbaar zijn en lang meegaan. In Nederland is dat toch een beetje het ondergeschoven kindje. Ik ken genoeg mensen die feitelijk niks anders doen dan lekker recreatie rijden, maar toch persé een KWPN-er met weet ik wat voor dressuur- of springafstamming moeten hebben, anders telt het niet mee ofzo. :? Het moet allemaal groot zijn met indrukwekkende gangen.
Dat er veel geschiktere paarden zijn voor wat zij willen weten veel mensen volgens mij niet. En daar willen ze ook niet teveel aan uitgeven.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:59

Nog even spammen :P , maar ik vond nog wat leuke filmpje van töltende dravers.

Hier een demonstratie op een Duits paardenevenement, 4 töltende dravers naast elkaar: http://youtu.be/R8L5c_kvRac
En een huis-tuin-en-keukenfilmpje van Vierhaus, het eerste en derde paard zijn töltende dravers (de laatste is een halfbroer van mijn Starbucks): http://youtu.be/yUuHLPMIpN4

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:06

Nina_rex;
Wat een gave dravers heb jij zeg!
Volgens mij heb ik jou en Rex wel eens gezien op Horse event.

Zelf heb ik geen zuivere draver, maar een 5,5 jarige draverkruising met veel töltaanleg. Ook door tijdgebrek (en gebrek aan faciliteiten) nog niet ingetölt.
Omdat ik door medische problemen misschien een half jaar niet in de buurt van een paard mag komen, zit ik er over te denken om mijn pony naar een gangenpaarden trainer/centrum te brengen. En Vierhaus lijkt me interessant vanwege hun ervaring met töltende dravers.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:41

Dank je! :D Ik vind ze ook heel leuk, en mijn ouders zijn inmiddels ook fan: afgelopen weekend hebben ze samen een endurancewedstrijd gereden op Rex en Bucks (ik ben zelf zwanger momenteel), en mijn moeder heeft in oktober zelfs ook een dravermerrie gekocht! Zij heeft helemaal geen laterale aanleg volgens mij, tenminste ik heb haar nog op geen enkel raar pasje kunnen betrappen. ;)

En Vierhaus lijkt me inderdaad een heel fijn adres :j , ik ben er een paar keer op de open dag geweest (Tag der offenen Tür, meestal met Hemelvaart, even de website in de gaten houden) en het zijn hele aardige, kundige mensen. Een meisje dat ik ken heeft er pas enkele maanden stage gelopen, en zij bevestigde dat beeld. Wat me ook erg aanspreekt in hun werkwijze is dat ze pas gaan tölten als het paard daar dressuurmatig klaar voor is, dus zijn rug en achterhand goed gebruikt en nageeflijk loopt. Dus geen spektakeltölt met weggedrukte rug.
Ik ben zelf ook al jaren aan het plannen om er een weekendje ofzo heen te gaan met Bucks voor wat töltbegeleiding, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen. :o

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:29

onze toltende draver is ook van Diamond Way. :)

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:02

Gave filmpjes Nina. Hoop dat het met Signo ook gaat lukken. Ze laat nu tolt zien als ze uit de galop komt. En als ze rustig moet draven loopt ze in het begin te husselen.
Ik heb goede hoop!