wel of geen ijslander ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: wel of geen ijslander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:46

is allemaal een beetje veranderd... maar ik zal niet heel het topic van iemand anders vol spammen ;)

het is dat ik geen ijslands kan en er nog te weinig ervaring in heb ;)

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:53

hestejente schreef:
Ik vind dat over het algemeen IJslanders hete (maar wel goed reguleerbare), onafhankelijke paarden zijn met een sterk karakter. Zo'n paard heeft een duidelijke ruiter nodig. Meer dan bijvoorbeeld een fjord of grote warmbloed, valt mij op. Die duidelijke ruiter kan best 14 zijn, maar niet ieder mens heeft een karakter en de insteek die bij een IJslander past. Net zoals ik niks met Friezen of tinkers kan bijvoorbeeld, ik heb het niet echt zo op koudbloeden :+

Wanneer ik ook maar twijfel hoe ik iets moet aanpakken neemt mijn paard het heft in handen. Wel op een leuke manier, hij is gewoon heel leuk :o :D

wat wel grappig is is dat je zegt ik heb het niet zo op koudbloeden maar ijslanders zijn toch echt koudbloeden,
en als je je een beetje verdiept in de fries zie je dat dat toch echt een warmbloed is,
veder heb je daar inderdaad gelijk in, en wij gaan gewoon lekker met zijn 2tjes op ijslanderdertjes rijden en kijken wat we
er van vinden :D

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:59

Sonja_vR schreef:
lol, neuh, andersom is het niet fijn....tot ronduit pijnlijk :=

Draaakje, jij ging binnenkort kijken bij een merrie toch?

mmm, in ijsland staan echt veel te veel leuke paarden :+ zou willen dat mijn bankrekening wat groter ws zeg ... had ik er nog een stel over laten komen :D

hahaha jaa dat zouden we allemaal wel willen.

en betreft siskeh, het lijkt mij dat er weinig mensen zijn die 180 over langer zijn die nog lichter wegen als 70 kilo,
maar er zijn toch wel zwaardere mensen als mij die op ijslanders rijden ik snap wel dat ik er niet eentje moet uit kiezen
die een smal gebouwt is, een ijslander met een grof gebouwd lichaam kan mij makkelijk hebben denk ik ?
of heb ik dat nou fout.,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:04

Les 2: IJslanders zijn geen koudbloeden ;)

Hoezo zou je perse een paard uit IJsland willen (afgezien van de lage koers van de kroon)? Komt nog importbelasting en een hoop gedoe bij kijken he. Quarantaine, en hoe wil je op IJsland gaan zoeken? Statistisch gezien krijgen importpaarden ook vaker eczeem.
Tuurlijk lopen er op IJsland een hoop leuke paarden rond. Maar in Nederland ook :j Ik zag dat je ook al in een verkooptopic had gereageerd. En anders misschien een ideetje om wat stoeterijen te bellen en eens wat verschillende paarden te kijken en rijden, zo kun je er meteen een paar tegelijk proberen :)

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 23:22

dat was niet zo sirieus bedoeld,
en het is toch echt zo ijslanders zijn koudbloeden.
niet veel mensen willen dat geloven maar het is toch
echt waar, en als je je afvraagt hoe ik dat zo durf te zeggen
terwijl ik een topic over dit onderwerp neer zet,
ik lees veel en op school leer je ook nog wel eens wat.
maar om zeker te weten wat ik zeg heb ik het net nog even op gezocht in een van mijn dikke schoolboeken.
dus bij deze ben je ook een koudbloedfan ;) :p

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:25

Ik vind IJslanders ontzettend mooie dieren en geweldig om op te rijden. Maar: uit gesprekken heb ik heb de indruk gekregen dat IJslanders volwassenen kunnen ze dragen bij gratie van een ruiter die fatsoenlijk op een paard kan zitten. Hardnekkige taktfouten in de 4e en 5e gang ("drolt") kunnen veroorzaakt worden door scheef zitten van de ruiter. Ik heb de indruk dat de instructie en verbetering van het IJslands rijden in de sfeer van Centered Riding blijft hangen en daar zit een alterneutisch luchtje aan. Daar voel je je thuis of niet. Ik wil niet zeggen dat er geen common sense types in de IJslandse rijderij zijn, die zal je ook vinden.

Als het om de de extra versnelling gaat zijn er meer mogelijkheden in de paardenwereld. Maar IJslanders zijn mooi en ik zit er graag op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:25

TS, wil jij mij eens niet zeggen waar ik wel en geen "fan" van ben? IJslanders mogen fysiologisch misschien op koudbloeden lijken maar hebben zeer zeker geen koudbloedenkarakter. Als jij op zoek bent naar een koudbloed denk ik niet dat je goed zit met een IJslander.

Edit: vreemd genoeg kom ik juist tussen de IJslandermensen meer common sensemensen tegen dan bij de mensen die andere paarden hebben. Is ook logisch als je bedenkt dat je als ruiter natuurlijk wel een beetje bij je paard moet passen.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 23:33

agh je moet het niet zo sirieus op vatten. ze zijn koudbloeden, maarja wat is een koudbloeden karakter,. het hele plaatje ijslander trekt mij aan zoals het is, en je moet altijd een paard kiezen wat bij je past of het nou een ijslander is of dat het nou een arabier is of een hollands trekpaard, dat lijkt me meer dan logisch,

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:51

Volgens mij is mijn post verkeert gelezen(of misschien was ik onduidelijk)
Maar ik bedoel dat ze qua schofthoogte pony zijn, en zo behandel ik ze dan ook als ik kijk naar het gewicht wat ze kunnen dragen... tuurlijk zijn het paarden, evenals de fjord.
Alleen maakt het feit dat ze paarden zijn niet dat ze daardoor ook meer kunnen dragen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:21

Misschien is het handig om eens te bedenken en ons te vertellen wat je qua karakter in een ijslander zoekt.
Ijslanders zijn natuurlijk geweldige paarden, maar je moet er ook echt mee om kunnen gaan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:30

ik heb echt een heel leuk paardje via internet gevonden waar ik volgende week maandag bij ga kijken :)

in ijslanders zit geen Arabisch bloed, en theoretisch zijn het dus koudbloeden. koud of warm bloed heeft eigenlijk niets met het karakter of uiterlijk te maken maar of er Arabisch bloed in zit. toch klopt het niet helemaal want in veel "koudbloed" rassen zit stiekem wel Arabisch bloed. ijslanders zijn een van de weinige waar dit niet in zit.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:09

Hoe het met ijslanders zit qua bloedvorming of er wel of niet arabisch bloed inzit weet ik niet, wél dat een koudbloed geen arabisch bloed in zich heeft. Zoals velen denken dat haflingers koudbloeden zijn is onjuist want een haflinger is van oorsprong een kruising tussen een oostenrijks bergpaard en een arabier en is daarmee een warmbloed.
De benaming volbloed, warmbloed (halfbloed) en koudbloed heeft niks met uiterlijk en temperament te maken. Het heeft alleen betrekking op bloedvoering. Een warmbloed heeft altijd een scheut volbloed in zich in tegenstelling tot een koudbloed.
Wie kan me vertellen uit welke rassen/ type paarden ijslanders ontstaan zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:38

Wat een flauwekul lees ik hier weer, en allemaal om een banaliteit. TS, ik begin je een beetje zwaar irritant te vinden dus ik ga je topic verlaten. Heel veel succes verder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:40

gedacht word oa: nordland paard, keltische pony
mongoolse pony

oftewel germaanse paarden/pony's waarschijnliijk met invloed van de fjord , tarpan ea

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:22

wat kinderachtig van hestejente.
wat wij zeggen is gewoon zo maar dat kan ze misschien niet hebben, maar om het gezellig te houden ga ik er niet veder op in.

@ pluklief:
ik denk zoals ik een beetje heb gelezen enzo dat een ijslander voldoet aan mijn eisen omdat:
het een paardje is met een heel eigen karakter,
en meestal niet van die zeurpieten. maar lekker stoer.
en ook omdat ze lekker eigenwijs kunnen zijn maar wel
werkwillig, ook trekt het ras me aan om de speciale extra gang(en)
wat me super leuk lijkt om te berijden en in te trainen.
ook omdat het volgens mij een heel veelzijdig paard is waarmee je dressuur kan beoefenen maar ook een (klein) sprongetje mee kan maken, maar ook makkelijk kan inspannen. ook trekt mij dat het een relatief klein paard is, maar toch vaak door volwassenen word gereden omdat het sterke paardjes zijn,, dit vind ik heel leuk, dus om deze redenen, ben ik dus bij de ijslander te recht gekomen zo'n beetje. :P

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:25

Pasterza schreef:
Hoe het met ijslanders zit qua bloedvorming of er wel of niet arabisch bloed inzit weet ik niet, wél dat een koudbloed geen arabisch bloed in zich heeft. Zoals velen denken dat haflingers koudbloeden zijn is onjuist want een haflinger is van oorsprong een kruising tussen een oostenrijks bergpaard en een arabier en is daarmee een warmbloed.
De benaming volbloed, warmbloed (halfbloed) en koudbloed heeft niks met uiterlijk en temperament te maken. Het heeft alleen betrekking op bloedvoering. Een warmbloed heeft altijd een scheut volbloed in zich in tegenstelling tot een koudbloed.

over de haflinger is daar veel ophef over omdat het fokken met de haflinger en arabier een beetje fout ging, zijn er maar enkele van dit soort
doorgefokte haflingers die zie je dan vooral in de sport,. maar er zijn ook nog steeds echte koudbloedhaflingers die geen spatje arabieren bloed hebben. dus daarom blijft dat een actief onderwerp onder fokkers.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:30

Sonja_vR schreef:
gedacht word oa: nordland paard, keltische pony
mongoolse pony

oftewel germaanse paarden/pony's waarschijnliijk met invloed van de fjord , tarpan ea

er word toch ook wel eens verteld dat, ijslanders zijn ontstaan in ontwikkeling, nadat er mensen paarden mee hadden genomen naar ijsland (of hoe daar paarden zijn gekomen weet ik niet) maar omdat daar weinig voedsel was en slechte omstandigheden is er een natuurlijke selectie ontstaan van kleinere paarden die van minder konden leven, die goed overweg konden met koude weers omstandig heden en een slechte ondergrond (bergachtig) en daaruit zijn de ijslanders ontstaan, daarom zie je ook dat uit bv engeland veel ponyrassen komen, en minder paarden. dat komt ook door hetzelfde verhaal, de kleintjes zijn sterker en overleven daardoor, met minder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:37

het is geen flauwekul, technisch gezien is de ijslander een koudbloed daar er geen oosters bloed gebruikt is bij het ontstaan van het ras
althans, zover bekend is ,
maar of het nu daadwerkelijk iets toevoegd aan het ras om te weten of het een koud of warmbloedje is , het blijft toch een ijslanders en ijslanders,...zijn anders

Junkieee, de paarden zijn door de mensen die zich op ijsland zijn gaan vestigen meegenomen en vandaaruit is de ijslander ontstaan

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:45

jaa zoiets dacht ik ookal, en waarscheinlijk heeft de natuurlijke selectie een beetje geholpen met de sterkte van het paardje, een paard die snel kreupel en slecht tegen kou kan die had het denk ik niet lang uitgehouden :p, op ijsland.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 01:31

Junkieee schreef:
Pasterza schreef:

over de haflinger is daar veel ophef over omdat het fokken met de haflinger en arabier een beetje fout ging, zijn er maar enkele van dit soort
doorgefokte haflingers die zie je dan vooral in de sport,. maar er zijn ook nog steeds echte koudbloedhaflingers die geen spatje arabieren bloed hebben. dus daarom blijft dat een actief onderwerp onder fokkers.

Ik had het niet over het kruizen van een haflinger met arabier, maar over dat de haflinger is ontstaan uit onder andere een arabier waardoor élke haflinger 50% arabisch bloed in zich heeft en daardoor een warmbloed is. Lezen is blijkbaar ook een kunst ;)

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 11:12

jaa ik weet dat je dat bedoelde , maar dat is gewoon niet waar. haflingers zijn later in ontwikkelingen geprobeert te kruisen met arabieren , voor de sport. oorspronkelijk is de haflinger dus niet ontstaan uit arabieren ze wilden dat toevoegen omdat de haflinger dan betere prestaties in de sport zou geven, alleen dit ging niet helemaal goed, er kwamen gekke gestoorde haflingers uit,. dus hier zijn ze mee gestopt. dus echt iets over een ras weten is ook een kunst. maar we hebben het hier niet over haflingers maar over ijslanders dus als we hier nou even een punt achter zetten. dan ben ik blij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:01

Oke, ik blijf nog even offtopic, sorry daarvoor alvast, maar waar haal jij die informatie over haflingers vandaan :o

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:29

Junkieee schreef:
jaa ik weet dat je dat bedoelde , maar dat is gewoon niet waar. haflingers zijn later in ontwikkelingen geprobeert te kruisen met arabieren , voor de sport. oorspronkelijk is de haflinger dus niet ontstaan uit arabieren ze wilden dat toevoegen omdat de haflinger dan betere prestaties in de sport zou geven, alleen dit ging niet helemaal goed, er kwamen gekke gestoorde haflingers uit,. dus hier zijn ze mee gestopt. dus echt iets over een ras weten is ook een kunst. maar we hebben het hier niet over haflingers maar over ijslanders dus als we hier nou even een punt achter zetten. dan ben ik blij.

Je haalt twee dingen door elkaar ;) Lees het boek van Otto Sweisgut maar waar het ontstaan van de haflinger in wordt beschreven en waar dus uit blijkt dat een haflinger zeker geen koudbloedpaard is.
En ik weet dat het hier over ijslanders gaat maar ik haalde de haflinger aan als voorbeeld om het een en ander over bloedvoering te verduidelijken.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:06

ik zit op school en daar leer ik ook het een en ander, en als er iets is waar ik mij in heb verdiept zijn het algemene rassen en hun oorsprong,.
ik durf te zeggen dat ik hier best veel van af weet.
dus daar haal ik mijn informatie vandaan. natuurlijk zit er in het geen wat jullie zeggen ook waarheid. dat ontken ik niet.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:07

maar nog even veder over ijslanderss. :D:D

VOOR EN NADELEN :D:D:D:D
daar ging het over :p