het is dat ik geen ijslands kan en er nog te weinig ervaring in heb

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hestejente schreef:Ik vind dat over het algemeen IJslanders hete (maar wel goed reguleerbare), onafhankelijke paarden zijn met een sterk karakter. Zo'n paard heeft een duidelijke ruiter nodig. Meer dan bijvoorbeeld een fjord of grote warmbloed, valt mij op. Die duidelijke ruiter kan best 14 zijn, maar niet ieder mens heeft een karakter en de insteek die bij een IJslander past. Net zoals ik niks met Friezen of tinkers kan bijvoorbeeld, ik heb het niet echt zo op koudbloeden
Wanneer ik ook maar twijfel hoe ik iets moet aanpakken neemt mijn paard het heft in handen. Wel op een leuke manier, hij is gewoon heel leuk![]()
Sonja_vR schreef:lol, neuh, andersom is het niet fijn....tot ronduit pijnlijk
Draaakje, jij ging binnenkort kijken bij een merrie toch?
mmm, in ijsland staan echt veel te veel leuke paardenzou willen dat mijn bankrekening wat groter ws zeg ... had ik er nog een stel over laten komen
Pasterza schreef:Hoe het met ijslanders zit qua bloedvorming of er wel of niet arabisch bloed inzit weet ik niet, wél dat een koudbloed geen arabisch bloed in zich heeft. Zoals velen denken dat haflingers koudbloeden zijn is onjuist want een haflinger is van oorsprong een kruising tussen een oostenrijks bergpaard en een arabier en is daarmee een warmbloed.
De benaming volbloed, warmbloed (halfbloed) en koudbloed heeft niks met uiterlijk en temperament te maken. Het heeft alleen betrekking op bloedvoering. Een warmbloed heeft altijd een scheut volbloed in zich in tegenstelling tot een koudbloed.
Wie kan me vertellen uit welke rassen/ type paarden ijslanders ontstaan zijn?
Sonja_vR schreef:gedacht word oa: nordland paard, keltische pony
mongoolse pony
oftewel germaanse paarden/pony's waarschijnliijk met invloed van de fjord , tarpan ea
Junkieee schreef:Pasterza schreef:Hoe het met ijslanders zit qua bloedvorming of er wel of niet arabisch bloed inzit weet ik niet, wél dat een koudbloed geen arabisch bloed in zich heeft. Zoals velen denken dat haflingers koudbloeden zijn is onjuist want een haflinger is van oorsprong een kruising tussen een oostenrijks bergpaard en een arabier en is daarmee een warmbloed.
De benaming volbloed, warmbloed (halfbloed) en koudbloed heeft niks met uiterlijk en temperament te maken. Het heeft alleen betrekking op bloedvoering. Een warmbloed heeft altijd een scheut volbloed in zich in tegenstelling tot een koudbloed.
Wie kan me vertellen uit welke rassen/ type paarden ijslanders ontstaan zijn?
over de haflinger is daar veel ophef over omdat het fokken met de haflinger en arabier een beetje fout ging, zijn er maar enkele van dit soort
doorgefokte haflingers die zie je dan vooral in de sport,. maar er zijn ook nog steeds echte koudbloedhaflingers die geen spatje arabieren bloed hebben. dus daarom blijft dat een actief onderwerp onder fokkers.
Junkieee schreef:jaa ik weet dat je dat bedoelde , maar dat is gewoon niet waar. haflingers zijn later in ontwikkelingen geprobeert te kruisen met arabieren , voor de sport. oorspronkelijk is de haflinger dus niet ontstaan uit arabieren ze wilden dat toevoegen omdat de haflinger dan betere prestaties in de sport zou geven, alleen dit ging niet helemaal goed, er kwamen gekke gestoorde haflingers uit,. dus hier zijn ze mee gestopt. dus echt iets over een ras weten is ook een kunst. maar we hebben het hier niet over haflingers maar over ijslanders dus als we hier nou even een punt achter zetten. dan ben ik blij.