Paso Fino's, staart??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Paso Fino's, staart??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:32

Wie weet hoe het komt dat de staarten van veel paso fino's(op video's op youtube in ieder geval) eruit zien alsof ze gebroken zijn? Ze dragen ze met zo'n rare boog erin namelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=6tJARMFTVqk

Merry98

Re: Paso Fino's, staart??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:35

hmm vind het ook apart..
Misschien zo geknipt? ik weet t niet ben geen kenner van dat ras :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:39

Het is echt duidelijk de staartwortel die krom staat, dus dat kun je niet zo knippen, ik neem tenminste aan dat je knippen van de haren bedoelt?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:47

Staarten worden toch wel eens gebroken, tenminste dat las ik ergens, dat dan de wervels gebroken worden.

Lijkt me erg pijnlijk voor het paard, maarja, de gang ziet er ook al niet heel erg leuk uit dus ik denk niet dat deze mensen zich daar iets van aantrekken.

De gang is al een keer op bokt besproken geloof ik en hoe die aangeleerd word... :S

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:47

Deze gang hebben ze van nature dus dat valt wel wat mee. Maar die staarten ben ik toch wel erg benieuwd naar.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:50

Echt ? want in dat topic stond een filmpje hoe het aangeleerd word, vond dat niet echt natuurlijk.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:51

Hebben ze deze gang echt van nature? Ik had gezien hoe ze het aanleerde, niet echt paard vriendelijk...

Maar iig ik ben ook best benieuwd naar die staart het ziet er niet echt natuurlijk uit!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:55

manutjuh schreef:
Echt ? want in dat topic stond een filmpje hoe het aangeleerd word, vond dat niet echt natuurlijk.

Welk filmpje is dat dan? Ik heb het niet gezien, kan me indenken dat er, net zoals bij de gewone dressuur en springen, overal vreselijke methodes worden gebruikt, ook bij paso finos'. Maar denk niet dat het standaard is.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:57

Ik hem ook dat filmpje gezien, de link zal ik wel niet meer kunnen vinden. Maar ik weet wel dat ze de hele tijd of brande of met een zweep tikken tegen de bene gaven zodat ze dat doen.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:07

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:09

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat bij alle Paso's op deze manier aanleren.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:10

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:10

Ik vind die gangen er niet uitzien, sorry, absoluut niet mijn smaak!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:12

Nee idd, en als je kijkt naar hoe de paarden hun hoofd houden op het eerste filmpje en dan naar de tweede kijkt, ik geloof niet dat die paarden het zelfde hebben meegemaakt.. En die staart staat lijkt wel krom van de spanning, vindt sowieso de gang er niet lekker uitzien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:16

manutjuh, lees dat topic alsjeblieft verder en zoek op mijn posts, ik heb meerdere malen uitleg gedaan in dat topic. Dat aanleer filmpje gaat over dansende paarden, niet over de natuurlijke töltgangen van paso's. Echt moet die discussie altijd gevoerd worden? Het is een natuurlijke gang. PUNT.

OT: het lijkt me niet dat de staart gebroken is (behalve die witte die voorbij komt, daar staat hij wel heel raar) het lijkt wel alsof ze ze vooral door de classic paso (die korte pasjes over de fino strip) zo houden, want in de paso corto en largo houden ze ze normaal.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:21

Oke, nee ik heb de rest niet gelezen. En toch, als het zo natuurlijk is, staan veulens ook zo op de wei dan? want dat lijkt me niet.

Om op de staarten terug te komen.

Ik heb wel even de Ros erbij gepakt, hier staat een stukje over staarten die zo staan. Dit blijkt dus met een Tail-set gedaan te worden. Een soort korset die ervoor zorgt dat de staart zo gaat staan, zoek op google naar tail-set en je vind een webwinkel die ze verkoopt.
Lijkt me niet echt heel gezellig voor je paard. En ik denk ook niet dat dit met volwassen paarden gedaan word, eerder bij veulens, want dan groeit de staart nog.

haika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:23

Ik vind het er echt niet vriendelijk uitzien..
ook denk ik dat de paarden het ook niet zo fijn vinden, en ik denk dat dit ook helemaal niet natuurlijk is, als je kijk hoe kort en gespannen die stap pasjes er uit zien, en ik vind het er al helemaal niet dansend uit zien!
ook wat ze allemaal voor bitten in hebben hangen het lijkt wel of ze naar benede getrokken worden..

maargoed ik heb hier van deze gang niet veel verstand dus meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen..
het kan ook zijn dat ik het allemaal verkeerd zie!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:24

Dat is gewoon de traditionele uitrusting voor die paarden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:28

manutjuh schreef:
Oke, nee ik heb de rest niet gelezen. En toch, als het zo natuurlijk is, staan veulens ook zo op de wei dan? want dat lijkt me niet.

Om op de staarten terug te komen.

Ik heb wel even de Ros erbij gepakt, hier staat een stukje over staarten die zo staan. Dit blijkt dus met een Tail-set gedaan te worden. Een soort korset die ervoor zorgt dat de staart zo gaat staan, zoek op google naar tail-set en je vind een webwinkel die ze verkoopt.
Lijkt me niet echt heel gezellig voor je paard. En ik denk ook niet dat dit met volwassen paarden gedaan word, eerder bij veulens, want dan groeit de staart nog.

Ah ok, nou over de staarten wist ik nog niets, over de gangen meer dan genoeg. Paarden lopen in de wei idd niet in de classic paso, maar wel in de andere gangen paso corto en largo, ze verkiezen zelfs de tölt boven de andere gangen. :)

@haika_: Het vreselijke fenomeen dansende paarden heeft níets met gangenpaarden te maken. Deze opgerichtheid hebben ze altijd, in alle gangen, het zijn temperamentvolle paardjes, die zich heel brio laten rijden. (dwz ze zijn er temperamentvol maar laten deze heetheid controleren door de ruiter)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:31

@IndianLady: Omdat het traditioneel is, geeft dat dan maar een excuus om het te gebruiken ?! sorry hoor, maar dat vind ik geen argument, vroeger dachten mensen niet aan het welzijn van dieren, nu is dat anders en daarom worden zulke optomingen niet meer geaccepteerd.

Dus als ik zo'n paard heb met zo'n bit, en ik heb een harde hand. dan mag het 'want het is een Paso Fino en daar hoort zo'n bit bij'
Ben ik het dus niet mee eens. Harde hand of niet, rijden kan ook zonder bit dus dan helemaal met een zachter bit als dit.

En als het een natuurlijke gang is moet het zelfs met een stalhalster en zonder zadel of sporen moeten lukken, Als dat kan mogen ze me dat eens even laten zien. De gang lukt dan misschien wel, maar de houding erbij lijkt me stug.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:33

:Z het is een hengstenshow en daar zullen ze ws met traditionele kledij/tuigage rondrijden. Dat wil niet zeggen dat ze dat in het dagelijks gebruik ook doen.
Jij bent er blijkbaar opgebrand om te doen alsof die mensen hun paso's mishandelen.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:34

pff jeetje wat ziet dat er vermoeiend uit hoe ze lopen.
lijkt me eigenlijk nix hoor.
ook lekker dat ze die staarten in zo'n "corset"doen.:\

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:37

Waarom ben ik er op gebrand om mishandeling te bewijzen ?

Ik geef gewoon mijn mening en als dat erop duidt dat de paarden mishandeld woren so be it. Maar ik vind dat een staart in een korset, een kin op de borst, groot bit erin en lange (!) tijd in deze gang zitten niet getuigd van diervriendelijkheid.

Dat heeft niks met dit ras of dit land te maken, in alle takken van de paardensport word zo'n houding tijdens het rijden afgekeurd. Een kin op de borst is gewoon not done, klaar.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:38

ik vind dat echt een lelijke gang..
en ik snap niet hoe ze zo met dieren om kunnen gaan...(in dat filmpje..)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:41

Dan noem jij dus niet alleen deze Paso's, maar ook de ijslanders (kijk daar maar eens naar de hengstenshows), Tennessee Walking Horse en praktisch alle andere gangenpaarden mishandelde paarden vanwege het feit dat ze getraint worden om hun natuurlijke gang te verbeteren en te laten showen.

Ik zie geen zweepslagen, geen bloed overal vandaan komen, paarden zien er uitstekend uit. Oh jee het enige wat er 'mis' mee is is dat ze raar lopen. Nou verschrikkelijk, echt waar.