Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 16:20

Bron: Leeuwarder Courant, zaterdag 23 september 2006

Leeuwarder Courant schreef:
Lessen Leeuwarder Manege fors duurder
LEEUWARDEN- Rijles op de Leeuwarder Manege wordt per 1 januari volgend jaar fors duurder. Klanten van de manege kunnen dan een paard of pony leasen. In het goedkoopste geval zijn ze dan €88 per maand kwijt.

Nu kost een ponyrijles nog €9 per week. Voor een paardrijles betalen klanten €11. Die traditionele manegelessen kunnen echter niet langer uit, zegt manegehouder Wilfred Beers. "We dragen 365 dagen per jaar zorg voor onze paarden, maar in de zomer liggen de lessen twee maanden stil." Bovendien komt het vaak voor dat mensen rijlessen afzeggen waardoor de rijschool inkomsten verliest.

Beers: "Overal stoppen maneges met de gewone lessen. In Gorredijk is dat gebeurd, in het Friesch Paardencentrum en ook in Joure. We hebben geprobeerd om een betaalbaar alternatief te vinden."

In het goedkoopste geval kunnen ruiters straks voor €88 per maand een pony leasen, en voor €100 per maand een paard. Voor dat geld deelt een ruiter het dier met drie andere berijders. Iedereen mag een uur per week lesrijden en daarnaast twee uur vrij rijden. De manege draagt zorg voor de stalling, de veearts, de verzorging en de ruiterbenodigdheden.

"Het is niet voor iedereen weggelegd om een eigen paard te bezitten", aldus Beers. "Met deze constructie hopen we de drempel te verlagen. Onze paarden krijgen minder mensen op hun rug en voor de ruiters wordt paardrijden nog leuker."

Niet iedereen denkt er zo over. Veel ruiters morren gisteravond tijdens een informatiebijeenkomst over de hoge prijzen. Ouders vrezen dat paardrijden zo weer een elitesport wordt.

Wat de gevolgen zullen zijn van het nieuwe systeem voor het manegepersoneel zijn nog niet bekend. Beers belooft dat hij ook andere rij-arrangementen gaat verkopen. "Maar het leasesysteem vormt de hoofdmoot van het bedrijf."

De Leeuwarder Manege verhuisd volgend jaar naar de Wergeasterdyk in Wergea, vlakbij de Wâldwei.

Er zijn vast wel bokkers onder ons naar die bijeenkomst geweest neem ik aan? Hoe kijken jullie er tegen aan?
Ikzelf rijd niet meer op deze manege, (ivm eigen paard) maar ik kan me voorstellen dat dit voor een hele hoop manegeklanten gewoonweg te duur is.

Pinacolada

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:42

De manege waar ik lid van ben wordt nu overspoeld met vraag naar les.. Ik had het nog niet gelezen, maar wel al gehoord van het bestuur dat de telefoon onophoudelijk rinkelt nu.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:50

jeetje, raar dat de grote plaatsen er allemaal mee stoppen. heb me ook wel eens afgevraagd hoe dat uit kan.
maar ja, er zijn zeker nog wel plekken in friesland waar je op een manege lessen kunt nemen, bergum, bakkeveen, ed.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:27

Maaruhm als we reëel zijn, ik vind het nogal prijzig. Ik zou dan 100 pm moeten betalen voor 3x pw rijden. Nu betaal ik 127 pm stalling, heb ik mn eigen paard die ik niet hoef te delen en ik kan rijden wanneer ik wil!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:43

Idd een eigen paard is goedkoper!! Zoals nu veel mensen in de grote steden denken word paardrijden in grote steden meer een elite sport dan een normale sport waar iedereen aan deel kan nemen, dit alleen omdat de grote maneges ermee ophouden(pensionstalling behouden) en de normale maneges in de dorpen te verweg zijn om even 1 of 2x in de week heen te reizen!
Ook als je een paard voor je alleen wilt hebben op de manege(leasen voor je zelf) kost het zo'n
€400,- per maand!! Hiervoor kan je makkelijk een eigen paard stalling geven!!

Of te wel ik vind deze rede van stoppen met lessen en het alternatief om te leasen niet goed doordacht!

Ik snap wel dat de manege eigenaren het steeds moeilijker krijgen door teveel kosten, maar ze moeten ook wel bij zichzelf nadenken: zijn de prijzen nog wel rieeel voor de klanten!! Want de manegeklanten nu kregen een brief met als kopje:: goedkopere alternatieven voor de lessen op Manege Leeuwarden!!

Weet ook dat de manegepaarden die nu al die jaren dienst hebben bewezen nu allemaal te koop staan en er maar een aantal wordn gebruikt voor leasen!! En als deze paarden niet worden verkocht gaan ze natuurlijk rechtstreeks door naar de paardenhel!! Ik vind dit niet eerlijk tegenover de paarden die zo lang dienst en plezier aan de manege en haar klanten hebben bewezen zo'n einde te geven!!

Ik vind het dus een slechte zaak voor de stad Leeuwarden!!

Groetjes een Boze oud manege-leeuwarden klant

Rianne

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:49

Rianne, weet jij welke paarden en pony's er te koop staan?

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:56

Ik heb nu geen idee maar volgens mij komen ze nog te koop, want is nog niet helemaal duidelijk welke paasrden er blijven en welke weg gaan,
maar heb gehoort dat tinky winky al verkocht is(maar ik rijd zelf nietmeer op de manege maar ik heb er nog wel conecties lopen!!) Kijk ik ben helemala bezorgd om mijn oude verzorgpaard die naar de manege is verkocht ik weet niet of je die kent ze heet Jasmijn mar in het egt(in haar paspooort staat Nasmijn) ik wil namelijk niet dat ze naar de slacht gaat dus vandaar dat ik van alles hoor via via.

Groetjes Rianne

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:00

Ik kom er al een hele tijd niet meer eigenlijk dus ik ken ook niet zoveel paarden en ponies meer.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:30

okej, maar als ik al meer weet verder over welke paarden er zijn verkocht of weg gaan of te koop staan dan meld ik het wel even in dit topic(als hij dan nog bestaat) en anders begin ik nieuw topic hier!!

Groetjes Rianne

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:41

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-01-19 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:47

Ik heb er zelf 1x gereden en woon er vlak bij. Maar vind het wel raar dat ze dit gaan doen. Want dan ben je in mijn ogen geen manege meer. Een manege is toch een bedrijf wat lessen aanbied aan manegeklanten. Zou zonde zijn, want vond de les die ik zelf gevolgd heb en de lessen die ik bekeken heb vanuit de kantine altijd erg netjes en duidelijk. Lijkt mij een groot verlies voor de doorsnee manegeklant, want inderdaad leasen is echt niet goedkoper en je moet het paard dan nog delen met 3 anderen ook!!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 15:48

Tinky Winky, is dat niet "de bonte" ofwel "Gorbatsjov" ? Ik had ergens opgevangen dat dat paard nogmaals van naam is gewisseld, vandaar Haha!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 15:49

Ik vind het ook erg prijzig. Als ik 3 ruiters kan vinden die een paard willen leasen voor elk 100 per maand (is voor mij dus 300 euro per maand voor 1 paard) dan koop ik er nog wel een paard bij, kassa! Haha!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:52

sheilarianne schreef:
Idd een eigen paard is goedkoper!!

Wat een onzin. Ik zou willen dat ik voor 100 euro per maand klaar was, inclusief 1 keer per week les.
Zelfs al zou ik het keer 3 doen en de enige zijn op mijn paard: zelfs voor 300 euro inclusief les zou ik dat nog niet redden.
Ga maar na: stalling, reken 200 euro per maand, zo gemiddeld. Hoefsmid: 50 euro per 2 maanden, 25 per maand. Les: minstens 10 euro per week, is 40 per maand. Ziektekostenverzekering: 50 euro per maand en dan hebben we nog het ontwormen, enten, paardentandarts.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:04

Ik denk dat je dan beter een paard kan bijrijden. Dan ben je wel goedkoper uit per maand en mag je zeer waarschijnlijk veel meer!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:15

.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:25

In Jelsum zit geen manege die lessen geeft op manegepaarden.
Een eigen paard is naar mijn inziens wel goedkoper omdat je daarmee alles mag doen. Ik durf te wedden dat je met je leasepaard geen wedstrijden mag starten of van het terrein af mag daar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:47

.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:15

er zij genoeg andere maneges, moeten ze maar even een stukje verder.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:16

Jobbeltje schreef:
Tinky Winky, is dat niet "de bonte" ofwel "Gorbatsjov" ? Ik had ergens opgevangen dat dat paard nogmaals van naam is gewisseld, vandaar Haha!

nee, Tinky winky is de tinker Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:24

Nou ik ben er zoiezo al nooit gaan rijden omdat ik de manege gwoon niet veel soeps vond maar ik zou geen stukje verder kunnen omdat ik daar gewoon het vervoer niet voor heb! Ik heb al moeite om een bijrijdpaard te vinden omdat alles (ruim) buiten lwarden ligt.. Nou moet ik voor school regelmatig naar PTC+ in Oenkerk en kan ik daar af en toe rijden maar vind het toch apart van manege leeuwarden! Waar ben je nou manege voor dan..

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:28

ik vind de lwd manege ook maar niks, he daar zelf ook nooit gereden. Wel een snuffelstage gelopen daar, maar toen was ik vooral bij de sportpaarden, dat was wel leuk!
de omstandigheden van de Manegepaarden vind ik maar niks. Misschien is het wel beter zo.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:43

De club waar ik lid van ben is in Dronrijp..ook zij kunnen lang niet alle mensen opvangen die nu een andere manege zoeken en naar Dronrijp bellen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:00

Inderdaad vind het ook jammer. Het was nog de bedoeling om dit schooljaar keertje te gaan paardrijden met een groep. Maar als ik het zo hoor zit dat er niet meer in als de Leeuwarder Manege stopt met lesgeven. Aangezien de andere manege's te ver weg zijn. Vind het wel zonde hoor. Leeuwarden is toch best een grote stad en zullen toch veel mensen moeten stoppen met hun hobbie.

(klein vraagje weet iemand hoe dat witte paard heet? Erg leuk dier om op te rijden. Heb er zelf toen een les op gehad maar ben de naam kwijt Bloos )

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:03

Dan komen ze nu zeker allemaal naar Welsrijp ?