Leeuwarder Courant schreef:Lessen Leeuwarder Manege fors duurder
LEEUWARDEN- Rijles op de Leeuwarder Manege wordt per 1 januari volgend jaar fors duurder. Klanten van de manege kunnen dan een paard of pony leasen. In het goedkoopste geval zijn ze dan €88 per maand kwijt.
Nu kost een ponyrijles nog €9 per week. Voor een paardrijles betalen klanten €11. Die traditionele manegelessen kunnen echter niet langer uit, zegt manegehouder Wilfred Beers. "We dragen 365 dagen per jaar zorg voor onze paarden, maar in de zomer liggen de lessen twee maanden stil." Bovendien komt het vaak voor dat mensen rijlessen afzeggen waardoor de rijschool inkomsten verliest.
Beers: "Overal stoppen maneges met de gewone lessen. In Gorredijk is dat gebeurd, in het Friesch Paardencentrum en ook in Joure. We hebben geprobeerd om een betaalbaar alternatief te vinden."
In het goedkoopste geval kunnen ruiters straks voor €88 per maand een pony leasen, en voor €100 per maand een paard. Voor dat geld deelt een ruiter het dier met drie andere berijders. Iedereen mag een uur per week lesrijden en daarnaast twee uur vrij rijden. De manege draagt zorg voor de stalling, de veearts, de verzorging en de ruiterbenodigdheden.
"Het is niet voor iedereen weggelegd om een eigen paard te bezitten", aldus Beers. "Met deze constructie hopen we de drempel te verlagen. Onze paarden krijgen minder mensen op hun rug en voor de ruiters wordt paardrijden nog leuker."
Niet iedereen denkt er zo over. Veel ruiters morren gisteravond tijdens een informatiebijeenkomst over de hoge prijzen. Ouders vrezen dat paardrijden zo weer een elitesport wordt.
Wat de gevolgen zullen zijn van het nieuwe systeem voor het manegepersoneel zijn nog niet bekend. Beers belooft dat hij ook andere rij-arrangementen gaat verkopen. "Maar het leasesysteem vormt de hoofdmoot van het bedrijf."
De Leeuwarder Manege verhuisd volgend jaar naar de Wergeasterdyk in Wergea, vlakbij de Wâldwei.
Er zijn vast wel bokkers onder ons naar die bijeenkomst geweest neem ik aan? Hoe kijken jullie er tegen aan?
Ikzelf rijd niet meer op deze manege, (ivm eigen paard) maar ik kan me voorstellen dat dit voor een hele hoop manegeklanten gewoonweg te duur is.

)