Wie heeft er zin in een KWPN basiscursus? + INHOUD

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Wie heeft er zin in een KWPN basiscursus? + INHOUD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 08:54

Die wordt in Wageningen gehouden op maandagavonden, ik geloof dat het 5 avonden zijn en daarna krijg je je KWPN basis-certificat die je nodig hebt voor vervolgcursussen zoals toiletteren, beoordeling en presenteren van paarden..
Ik ga, lijkt me leuk als er meer bokkers komen!
Laatst bijgewerkt door Laura op 03-10-02 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:58

Het lijkt me superleuk, maar ik woon in de hoekse waard, dat is echt te ver om zomaar even te odne.. Haha!

Succes in ieder geval!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:06

Ik wil ook heel graag maar liever in de buurt. Er worden ook vaak cursussen gegeven in de kantine van onze rijvereniging. Dan ga ik wle ff uitzsoeken wanneer er weer een is.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:08

Weet je of dit dezelfde cursus is die via de studentenverenigingen (Hipac st Joris en de paardengroep) worden aangeboden? Ik zit nog te twijfelen namelijk. Het lijkt me heel leuk, maar ik zit een beetje krap in mijn tijd. De cursus waar ik het over heb wordt geloof ik in november gehouden. Misschien kom ik je dus wel gezelschap houden.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:51

kan je niet iets meer info geven? en op welke site staat er meer info?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:12

Wat wordt er zoals geleerd op deze cursus en wat kost het?

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 07:37

die basiscursus stelt niet veel voor, het meeste weet je al wel, was altijd 100 gulden. Theorie is deels letterlijk gelijk aan ruiterbewijs (beenstanden, ziekten e.d.). Verder nog huisvesting, en wat richtlijnen kwpn
Verder leer je een signalement van een paard maken. Dus sokje hier achter oplopend, gezoomd, zwarte spoor, vosvlek op kroonrand, enz.

cursus beoordelen is leuker.

Bij ons moest je wel een paard mee kunnen nemen. Bij de basiscursus hoefde het niet (manegepaarden gebruikt), maar voor het beoordelen had je toch 4 paarden per avond nodig die ook nog kwpn zijn (nrps mag ook, maar geen haf of fjord o.i.d.)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:49

Lijkt me erg leuk en nuttig (en gezellie haha), maar ik ben bang dat ik het financieel effe niet draaien kan. Maybe ander keertje.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:08

Het lijkt me wel leuk hoor. Haha! Welkde dagen is het?

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:34

Citaat:
Bij het KWPN kunt u drie verschillende cursussen volgen, te weten:

A. de BASISCURSUS en de vervolgcursussen:
B. TOILETTEREN
C. BEOORDELEN


A. BASISCURSUS
Deze cursus bestaat vnl. uit theorielessen en dient om de cursisten voor te bereiden op de vervolgcursussen Toiletteren en Beoordelen van paarden.
Behandeld worden: voeding, stalling, verzorging, signalement, uitwendige onderdelen van het paard, beenstanden, belangrijkste ziekten, leeftijdsbepaling en het KWPN-Bewaarboek 'Stamboekrichtlijnen'.
Aantal lessen: 5 lessen van 3 uur met aansluitend een schriftelijke toets.
Het lesmateriaal bestaat uit een ordner met losbladig systeem en het KWPN Bewaarboek 'Stamboekrichtlijnen'.
Deelname vanaf 14 jaar.
Aantal cursisten: minimaal 14, maximaal 30.
Examen: meerkeuzetoets + opmaken van het signalement van 1 paard.
Voor deze toets moet minimaal het cijfer 6 worden behaald. De toets wordt door de lesgever afgenomen.
De cursusprijs is € 46,- (eventueel verhoogd met plaatselijke onkosten).


B. TOILETTEREN
In deze praktijkcursus leert u het volgende: het toiletteren van het hoofd, de manen, de benen en de staart; de benodigdheden en de voorzorgsmaatregelen voor het toiletteren.
Aantal lessen: 6 praktijklessen van 3 uur + praktijkexamen van ± 4 uur.
Het lesmateriaal bestaat uit een aanvulling op het losbladige systeem plus het boek 'Presenteren kun je leren'.
Deelname vanaf 14 jaar.
Deelname aan deze cursus is alleen mogelijk als u in het bezit bent van het certificaat 'Basiscursus KWPN' of diploma 'TVB' (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van het KWPN of Landbouwschap).
Aantal cursisten: minimaal 12, maximaal 16.
Examen: 2 cursisten toiletteren samen een paard. Het examen wordt afgenomen door een andere lesgever plus de eigen lesgever.
De cursusprijs is € 100,- incl. het boek 'Presenteren kun je leren'(eventueel verhoogd met plaatselijke onkosten).

C. BEOORDELEN
Het doel van deze cursus is het op een zo juist mogelijke wijze het paard te beoordelen d.m.v. het lineaire scoringsformulier.
Behandeld worden: het exterieur, de beenstanden- en gebreken, het lineair scoren en de bovenbalk.
Aantal lessen: 6 lessen van 3 uur (theorie en praktijk) + examen van 3 uur.
Het lesmateriaal bestaat uit een aanvulling op het losbladige systeem, het boek 'Het Paard in Partjes' en het KWPN-Bewaarboek 'Sport- en exterieurindexen'.
Deelname vanaf 14 jaar.
Deelname aan deze cursus is alleen mogelijk als u in het bezit bent van het certificaat 'Basiscursus KWPN' of diploma 'TVB' (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van het KWPN of Landbouwschap).
Aantal personen: minimaal 12, maximaal 20.
Examen: het examen bestaat het lineair scoren van 2 paarden aan de hand van een formulier en 2 paarden alleen op de bovenbalk noteren. Daarna deze 4 paarden op kwaliteitsvolgorde plaatsen.
Het examen wordt afgenomen door een KWPN-afdelingsinspekteur (of diens vervanger) plus de eigen lesgever als adviseur.
De cursusprijs is € 100,- incl. het boek 'Het Paard in Partjes' (eventueel verhoogd met plaatselijke onkosten).

ALGEMEEN
De cursuskosten bestaan uit een vergoeding voor de docent(en), lesmateriaal, administratiekosten en een verzekering. Het lesmateriaal bestaat uit een ordner met een losbladig systeem. Hiervoor is gekozen omdat men dan gemakkelijk aanpassingen en aanvullingen kan doorvoeren.
Het lesgeld is zo laag mogelijk gehouden om deelname voor eenieder mogelijk te maken.
Het is mogelijk dat het cursusgeld moet worden verhoogd met plaatselijke onkosten; het komt nl. wel eens voor dat men een docent kiest die ver weg woont en dus extra kilometers moet rijden of dat er een cursuslocatie gebruikt wordt waarvoor een vergoeding betaald moet worden.
Voor deelname aan de vervolgcursussen (B en C) moet men -zoals eerder vermeld- in het bezit zijn van het certificaat 'Basiscursus KWPN' of het oude diploma TVB (Toiletteren, Voorbrengen en Beoordelen, van het KWPN of Landbouwschap).
U kunt -na overleg- vrijstelling krijgen voor de Basiscursus als u in het bezit bent van een diploma/certificaat van o.a. volgende opleidingen:
- Mencursus NBVAP
- AOC-paardenhouderij
- ORUN-instructeursopleiding / ORUN-assistent-instructeursopleiding
- STOAS
- NHI-Basiscursus
Als u deelneemt aan één van de vervolgcursussen en de Basiscursus niet heeft gevolgd, dient u echter wel de cursusmap (met daarin het lesmateriaal van de basiscursus) aan te schaffen à € 12,-.


Het is idde de cursus van Hipac St Joris oid... het is maandagavond van 7 tot 10, inhoud zie bovenstaande donkerrode stuk.
om de cursus beoordelen te doen (die ik dus wil gaan doen) of toileteren - MOET je deze basiscursus gedaan hebben!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers