Verslag Excursie Rendac in Son

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:01

Verslag Rendac

Zoals een aantal mensen wel zullen weten zijn we een groepje Bokkers naar de Rendac in Son geweest.
Daar aangekomen zagen we elkaar al snel, en stonden we al snel met zn 6-en te wachten op de laatste 2 (die helaas niet zijn gekomen).
Om 13.30 hadden we de afspraak, en om 5 voor half zijn we naar binnen gelopen.

Binnen werden we ontvangen door een meneer die ons ook een presentatie heeft gegeven over de Rendac, wat zij doen en wat hun capaciteit is.

Rendac is een onderdeel van Sobel, onder de naam sobel vallen ook bedrijven Sonac en Ecoson.

De activiteiten van Rendac Son BV zijn het ophalen, verwerken en vernietigen van kadavers, bloed en slachtafval.
Hiermee spelen ze ook een grote rol bij de bestrijding en preventie van dierziekten (zoals MKZ,, varkenspest en BSE, als er in een keer veel dieren afgemaakt moeten worden).

Ze hanteren 3 verwerkingslijnen.
Catagorie 1, catagorie 2 en catagorie 3.
1 en 2 zijn na verwerking niet geschikt om verder verwerkt te worden in diervoer. Hieronder vallen dieren waarvan ze doodsoorzaak niet bekend is (bijvoorbeeld ouderdom) en zieke dieren.

Om alle dode dieren uit Nederland bij de Rendac te krijgen is er veel transport nodig.
Logistiek gezien is dit erg veel werk.
Voor de verschillende soorten “afval” die ze ophalen hebben ze ook verschillende soorten transport.
Voor kadaver hebben ze ongeveer 80 auto’s.
Voor slachtafval en slachtbijproducten (bulk) hebben ze zo’n 40 auto’s
Voor afval van vleesverwerking/slagerijen ongeveer 20 auto’s
En voor bloed en slib hebben ze ongeveer 12 wagens. Deze laatste groep is tanktransport.


De totale aanvoer van Rendc in 2005 was:
47,3 % slachtafval (207.676 ton)
31,2% kadavers (137.076 ton)
9,4 % bloes (41.401 ton) en
12,1 % veren ( 52.992 ton)
Dat maakt over 2005 een totale aanvoer van bijna 440.000 ton dierlijk afval wat de Rendac heeft verwerkt.

31,2% van de aanvoer is kadavers. Omdat wij toch eigenlijk voor de kadavers gekomen zijn, om te zien wat er hiermee gebeurd, even een overzichtje van de dieren die ze binnen krijgen.

42,3% zijn varkens, deze zijn goed voor 57.984 ton
30,3% zijn runderen, deze zijn goed voor 41.588 ton
13,6% is pluimvee, goed voor zo’n 18.622 ton
6,2 % zijn de schapen en geiten, goed zoor zo;n 8.497 ton
5,8% is weg gelegd voor diverse dieren (denk aan dierentuinen, aangespoelde potvissen ed)

En slechts 1,7% van de kadavers die ze binnen krijgen zijn paarden, met een totaal gewicht van 2.395 ton.

Rendac haalt kadavers en slachtafval af in heel Nederland. Zoals eerder vermeld rijden er heel wat wagens heen en weer naar son.
Het afval wordt verzameld op 6 locaties in Nederland, namelijk Sumar, Nijverdal, Heerhugowaard, berkel en rodenrijs, woudenberg en natuurlijk in Son zelf. In deze plaatsen is een zogenaamd overslag station. Dit is een soort opslagplaats voor hele korte tijd. Hier komen de wagens samen, om vervolgens de wagens helemaal te vullen zodat er geen lege of half lege wagens naar Son rijden.

In Nederland rijdt de Rendac ongeveer 65 routess per dag. Elke route heeft ongeveer 45 stops op een dag. Deze worden gecoördineerd vanuit 6 locaties.
In totaal hebben ze ongeveer 700.000 stops in een jaar bij ongeveer 70.000 actieve klanten.

Maar nu waar het eigenlijk om gaat!

Wat gebeurd er nu eigenlijk met het dierlik afval wat er binnenkomt!
Ik een beetje uitleggen wat er met een paard zal gebeuren.

Als eerste wordt het natuurlijk ”aangeboden” aan Rendac, zij komen het paard ophalen. Soms gaat hij direct naar Son, maar als je bijvoorbeeld in Friesland of Groningen woont gaat hij naar het overslag station in Sumar, vanaf daar gaat het kadaver naar Son.

Na het ontvangst in Son gaat het kadaver door een machine die het er allemaal stukjes van maakt die kleiner zijn dan 50 mm.
Dit doen ze omdat alles tot 85 graden verhit moet worden, ook helemaal binnen in, dit is de pasteurisatie.
Hierna gaan ze in de verwerking. Dit is een tank waar alles verhit wordt tot 133 graden voor 20 minuten lang. Op deze tank staat ook een flinke druk (3 bar). Dit is een beetje het idee van een snelkookpan.

De stukken die hier uitkomen worden gedroogd, en vervolgens ontvet.

Bij het ontvetten wordt het verdeeld in 2 dingen, namelijk meel en vet.
Het meel word weggebracht naar engergie bedrijven (eon ed) om te worden verbrand.
Ook de vetten zijn goed bruikbare brandstof.
En het doel waar de rendac momenteel mee bezig is, is om zelf biobrandstof te gaan produceren waar al die vrachtwagens op zullen gaan rijden.) (met dank aan lotteke)

In het echt is er natuurlijk veel meer aan de hand, de kadavers moeten ergens terechtkomen van waaruit ze verwerkt kunnen worden, de wagens moeten gewassen worden tegen de stank, het water dat gebruikt wordt moet gereinigd worden en nog veel meer dingen.

Humor was er ook dit keer in overvloed, zo kwam crossmonster met een broek waarbij we dr billen konden zien, en hadden we flinke aandacht van alle mannen daar.
Echt vrouwen komen ze natuurlijk niet tegen tijdens het werk, en al helemaal niet een stel jonge vrouwen die het interessant vinden!

Onze crosmonster:

Afbeelding

De berg met kadavers in de los hal (KAN ALS SCHOKKEND BEVONDEN WORDEN!!!)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZLEO7WW3

Een lege nieuwe loshal

Afbeelding

Een vrachtwagen die uit de loshal rijdt

Afbeelding

Na het transporteren van de kadavers moeten de wagens schoongemaakt worden, dat gebeurde hier

Afbeelding

Een foto van een van de tanken waar bloedmeel in zit, dit is meel gemaakt van bloed, gedroogd bloed dus eigenlijk. Dit is een hele goede meststof, gegarandeerd dat je plantjes het hier goed mee doen!

Afbeelding

Verder hebben we nog een paar foto’s van het terrein die weinig zeggend zijn


Groetjes Marie-Jose
Laatst bijgewerkt door Mri op 26-04-07 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18519
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:05

Geen groepsfoto geplaatst? Jammer hoor, hebben we voor niets voor L*L gestaan Knipoog

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:05

Jaaa, leuk verslag!! Al die cijfertjes ook gewoon vermeld he Haha!
IndianLady schreef:
Geen groepsfoto geplaatst? Jammer hoor, hebben we voor niets voor L*L gestaan Knipoog

Njah, 1 ding is zeker; aan mannelijke aandacht dit keer geen gebrek Haha!
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 26-04-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:14

(denk aan dierentuinen, aangespoelde potvissen ed)

ROFL ROFL Huilen van het lachen

en giraffen..maarja..die kun je dubbelvouwen..whaha..wat erg zeg!!

enneh.crossmonster, wij willen die groepsfoto!

Bij het ontvetten wordt het verdeeld in 2 dingen, namelijk meel en vet.
(Wat hiermee precies werd gedaan ben ik even vergeten )


Het meel word weggebracht naar engergie bedrijven (eon ed) om te worden verbrand.
Ook de vetten zijn goed bruikbare brandstof.
En het doel waar de rendac momenteel mee bezig is, is om zelf biobrandstof te gaan produceren waar al die vrachtwagens op zullen gaan rijden.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:15

De groeps foto komt nog maar die heeft Bregje. Ik vond dat dr broek wel een eervolle vermelding waard was.
Arme bregje, tijdens de presentatie had ze echt last van haar biogassen!

thnx lotteke, ik heb mijn verslag geedit!
Laatst bijgewerkt door Mri op 26-04-07 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18519
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:19

Haha das waar, komt waarschijnlijk door haar 'veganistische' burger Knipoog

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:21

Goeie impressie!!!!!! OK dan!

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:23

Zelf vond ik het gezellig (erg veel lol, he bregje... arme man!), maar had graag andere dingen duidelijker gezien.
Ik had het interessanter gevonden als we bijvoorbeeld goed zagen hoe ze binnekwamen, en vandaaruit het verhaal (en de rondleiding) wat er daarna gebeurde, ik heb er nu niet xo veel van onthouden voor mn gevoel...

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:25

Ben het met je eens! meer fabriek, en die stank valt bij andere bepaalde fabrieken ook wel te evenaren..
had die bulkbak bijv. wel in het echt willen zien enzo..

btw..je laat ons veganistische part helemaal achterwege!! waar blijft dat? Tong uitsteken

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:27

dat was toch jou deel? ik zla je mijn aantekeningen wel pm-en als je die wil
Kanje een topic starten met titel: wat veganisten vergeten Knipoog

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:28

Hadden we die man uit de losruimte maar gehad als excursieleider, maarja, zoiets is altijd achteraf gezien helaas. Volgensmij was onze excursiemeneer ook enigzinds van zijn apropeau omdat er een groep stuiterende meiden binnenkwam ipv een braaf klasje Knipoog

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:30

inderdaad, en wat voor meiden.

Die even vertellen dat ze naar een slachthuis zijn geweest, dat er eentje bij een varkensslachterij werkt, dat we het interessant vinden, dat we niet vies zijn van stank, niet op de mond gevallen, en flink aan het doorvragen op dingen die hij niet echt wist.

Daarbij had hij wel van te voren zn trouwring afgedaan (zag een wit randje,en geen ring... hij vertelde wel van zn kids....)

Onali

Berichten: 18519
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:32

Het was een verhaal die eigenlijk niet tastbaar voor ons was. Staat te ver van ons vandaan.
Het enige wat we gezien hebben zijn tanks, buizen, tanks, buizen, silo's Gaaaap En vooral het nieuwe gedeelte heeft hij uitgebreid behandelt, beetje heel erg gepromoot.
Jee Marietje, waar let jij op Haha!
Laatst bijgewerkt door Onali op 26-04-07 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:33

ma_rie_tje schreef:
Daarbij had hij wel van te voren zn trouwring afgedaan (zag een wit randje,en geen ring... hij vertelde wel van zn kids....)


hahahaa..geniaal..viel dus niet alleen jou op Sigaar
wat erg zeg..

btw..om nou in een topic dat te gaan vertellen, of iig er een apart topic voor te maken Nagelbijten / Gniffelen
heb t idee dat crossmonster er beter in is trouwens Haha!

_Nicky

Berichten: 5134
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:33

Heel interessant om weer te lezen! OK dan!

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:37

maar jullie hebben niet gezien hoe alles verwerkt werd?

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:38

Leuk verslag om te lezen!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:42

weer even een ranzig detail...die weeige geur hangt nog steeds om me heen.
Anderen merken het niet maar ik wel.
Net een boer gelaten..komt er zelfs zon weeige smaak naar boven..vrij irritant..terwijl ik er toch nauwlijks last van had..

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:42

Ik geloof dat ik niet veel heb gemist door niet mee te gaan Knipoog Behalve een hoop lol dan Haha!

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:44

brenpasbeau schreef:
maar jullie hebben niet gezien hoe alles verwerkt werd?



Eigenlijk niet, alles gebeurd in dichte tanken en silo's.
Alles is computergestuurd. Ik heb het hier wel stan (in mn aantekeningen)
en hij heeft het verteld,en laten zien op een blueprint, dus uitgetekend welke volgorde alles gebeurd.

Verder hebben we dus eigenlijk nauwelijks iets gezien.
Het was zelfs niet eens de bedoeling dat we die kadaver hoop zagen volgens mij

Ik hebgeen last, nergens van. Had het nog aan de man van de anwb gevraagd (leuke jongen trouwens;) ) maare, ik stonk niet volgens hem (en hij stond behoorlijk dichtbij Knipoog)

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:45

ANWB? Pech??

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:49

ik zou het verslag schrijven, maar moest in de spits van SOn terug naar wassenaar. Nogal een eindje rijden. Ik was heel wat later thuis omdat ik een klapband had, en geen krik, moest dus de ANWB bellen (en ik was als de dood dat ik onwijs zou stinken...)

Vandaar dat dit verslag pas zo laat op bokt komt, anders was het een heel stuk vroeger geplaatst Knipoog

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:57

Tof verslag weer Marie!

Waar letten jullie trouwens wel allemaal niet op zeg!! "Hij had z'n trouwring afgedaan"
Zoiets zie ik dan weer niet.

Al met al vond ik het interessant en heb weer veel geleerd.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 22:59

tja, ik vond hem een beetje "apart", en erg geinteresseerd.
Het was dat Bregje me er op wees (ze schreef op mn briefje: hij is wellicht vrijgezel-> geen ring :-p)

Toen ben ik er op gaan letten, en zag een wit "ring randje", hij had er dus wel een, maar niet om (wel recent omgehad) dus denk ik dat hij em gewoon had afgedaan. Gezien hij wel wat vertelde over zn zoontje (weet niet meer wat)

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:02

interessant om te weten zoiets, ik wist nooit precies wat de rendac inhield

enneh, mocht je daarbinnen geen foto's maken? (die 'berg' Bloos) aangezien daar zo mooi een arm oid overheen zit Vork