TREURNIET voeder meeting!!!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

TREURNIET voeder meeting!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:08

Ik vertrok eigelijk vrij laat en dat terwijl ik de weg niet wist Scheve mond
Bijna in een keer goed gereden heb t ff moeten vragen aan een mevrouw
En toen reed ik er bijna nog voorbij dus weer terug Bloos!
Maar er was een wonder ik was er als een van de eerste Verward
Ik was er om 13.40 en de rest druppelde ook al binnen
Eerst sabientje met vriend (geloof ik) en toen ook Billy en marijeR
Toen waren we met zijn vijfen
Ilindra belde was door rug gegaan en moest naar fysio
En ja waar Jorie en djilian bleven Verward
Die kwamen om tien over twee aan gereden met de paarse bus
Toen naar de kantine voor koffie of thee
En al wat gepraat en iederen zich voorstellen enzo ook wat je deed met paard E.D
(Aan vullen wat ik vergeten ben hoor)
De meneer (ben naam kwijt Bloos! ) ook wat verteld
Daarna de rondleiding
We begonnen waar ze de grondstoffen binnen krijgen en daarna naar de weeg machine die alle grondstoffen weegt om daarna doot te gaan naar de meng machine
Toen het hart van treurniet gezien de computer kamer en daar laten zien op de comp hoe en wat dat in elkaar zat met de aparte sillos en de hoeveelheden die er in gingen
Daarna naar boven om ook daar te kijken wat er allemaal gebeurt want ze werken het daar van beneden naar boven en weer terug
Op de eerste etage lieten we marijR achrter zij had hoogte vrees
Ook Jorie twijfelde
Maar ging dapper mee daar zagen we hoe alles gemeng werd en hoe het tot brok werd geperst ook hebben we gevoeld aan de brok die net klaar was (die was heet) en hebbe we t afkoel proses gezien
En weer terug naar marijeR waar we zagen hoe t in zakken ging
Toen ddoor het afhaal gedeelte waar voer word afgehaald geweest en tot slot koffie met een praatje
En voor de rest mogen jullie t aan vullen.....
Dus alles wat ik vergeten ben!
Ennuh we hebben nog t een en ander gekocht ik voerkorels en een aantal ander musli en luzerne...




Waarschijnlijk heeft de rest ook nog wel wat te melden!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:27

Ah, de kop is eraf Haha!
Ik ben dus ook naar de meeting geweest.
Marije R en ik stonden er als eerste, maar we waren even mijn hondje naar de auto aan het brengen toen jij aankwam Haha!
In ieder geval was de groep om 10 over 2 bijna kompleet, Ilindra had zich afgemeld, en Barb77 is helaas niet op komen dagen Boos!
Jammer dat ze zich niet even afgemeld heeft.
We werden zeer vriendelijk ontvangen door Aad Treurniet, en hebben een uitgebreide tour de fabrique gehad.
Ik geloof dat we alle aspecten van de voerbereiding wel gezien hebben, vanaf de aanvoer van de grondstoffen tot het "zakken" van de biks, en het storten van bulk in een vrachtwagen (die toevallig net stond te laden toen onze rondleiding afgelopen was Tong uitsteken)
We zijn begonnen in een weegkamer, waar alle grondstoffen stuk voor stuk afgewogen worden in de juiste verhouding. Deze machine weegt 2000 kilo grondstoffen af en de juiste verhouding, voor ze afgevoerd worden.
Daarna zijn we naar een ander deel van de fabriek gegaan, waar we hebben gezien hoe het voer gemengd, tot brok gemaakt, geperst werd en uiteindelijk door een afkoelmachine ging en daarna in zakken gedaan werd. Erg indrukwekkend om te zien.
We hebben uitleg gehad over matrijzen, waar de brok door geperst wordt, we hebben uitleg gehad over de machines die gebruikt worden, we hebben uitleg gehad overhoudbaarheidsstoffen in voer, we hebben de samenstelling van de excellentbrok op papier mogen zien, we hebben uitleg gehad over de controles die uitgevoerd worden door de AID, en weet ik veel wat voor instanties allemaal meer.
We hebben geen kippeveren, slachtafval en beendermeel gezien, we weten nu ook dat de machines gereinigd worden tussen het produceren van verschillende voeren, en we weten nu ook dat paardenbrok niet vlak na varkensbrok geproduceerd wordt. We hebben alle vooroordelen die hier op het forum bestonden de revue laten passeren, en ze zijn allemaal ontzenuwd.
Wat ik van vanmiddag heb meegekregen was een ontzettend gastvrije ontvangst, een open en eerlijk verhaal over paardenvoer, en we hebben letterlijk een kijkje in de keuken mogen nemen.
Aad Treurniet, ontzettend bedankt daarvoor.
Ik had al geen twijfels over deze brok, waar mijn paard het al 8 jaar prima op doet, maar ik weet nu ook dat het een schone eerlijke brok is, die geproduceerd wordt zonder dat er rotzooi of chemische houdbaarheidsstoffen aan toegevoegd worden, en daar ben ik erg blij mee.
Bedankt Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:36

Trouwens, voor de liefhebbers:
De uitnodiging om te komen kijken blijft geldig, mits je een groep van een man of 10 hebt.
Als je van tevoren afspreekt ben je van harte welkom om in de fabriek te komen kijken.
Het is echt de moeite waard OK dan!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 06:52

Ja was leuk,
Ik had alleen me auto verkeerd gezet omdat er elders geen plek was en heb dus al even binnen staan kletsen om te infomeren waar dan wel en dat mocht aan de overkant vroeg gelijk of er al meer waren en nee die had hij nog niet gezien kijken we naar buiten staan daar marijeR en billy en sabientje ook
Ennuh Billy je heb een lief hondje!
Die hellaas al gauw de auto in ging Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:23


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:52

Het was een leuke dag!
Wel heel wat KM moeten maken vanuit Grunningen maar dat was het wel waard.
Enige nadeel was die ene trap omhoog... Nagelbijten / Gniffelen

Maar wat Billy ook al zei, het was echt een hele open ontvangst en rondleiding.
Alle vragen werden beantwoord en alles mochten we zien.
Ook de uitleg over alle controles, voorschriften enz was erg duidelijk dus de verhalen die op bokt werden gezet over slachtafval enz. zijn echt uit de duim gezogen...

Bedankt voor de rondleiding op de fabriek!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:01

Het was een heel leerzaam bezoek. Alles werd uitgelegd en we zijn overal geweest (behalve op het toilet...) Het is te ingewikkeld om het hele proces hier even uit te leggen. Maar het gaat tot in de gram nauwkeurig.

En een nieuwe ontdekking!!! Die beroemde Vanilla snoepjes zijn dus van Treurniet!!! Diegene die ons rondleidde (de vierde generatie Treurniet) vertelde heel erg veel, weet ook nog eens veel over voeding. Je merkt dat ie zich daar erg in verdiept heeft. Moet ook wel natuurlijk, maar toch. Hij praatte er echt met hart en ziel over.

De groep bokkers was leuk, en ook heel belangstellend. Voor 1 bokker heb ik diep respect.........kwam helemaal uit Groningen!!!!!
Voor 1 fabrieksmedewerker ook....werkt daar al 15 jaar en staat bij de machine die de zakken vult en op een pallet legt. En dat de hele dag......dag in dag uit. Petje af!!!

Er is ook een kleine verkoop balie en dus konden we het niet laten om daar nog iets te kopen. Tja, dat heb je als meiden op stap gaan. Knipoog

Het was een leuke middag en als iemand eens van dichtbij het proces van het voermaken wil bekijken.....ik kan het zeker aanraden!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:01

Klinkt allemaal erg interresant en gezellig, ik vind het erg jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Als er weer een groepje van 10 is ga ik graag mee

prompter

Berichten: 11067
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:01

Oh leuk! Fijn dat jullie zo'n uitgebreid verslag neergezet hebben, nou vind ik het dubbel jammer dat ik geen vrij kon krijgen... maar als ik dus een clubje bij elkaar kan krijgen, kan het dus alsnog begrijp ik Lachen.

Fijn dat het allemaal zo goed voor elkaar was, je wilt toch het beste voor je paard en het is goed te weten, dat ze in deze fabriek dus prima werken Lachen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:08

Het was inderdaad erg leuk en informatief.
Zeer vriendelijke ontvangst en Aad nam uitgebreid de tijd om onze vragen te beantwoorden.
Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan met een zak Spirit muesli en een zak lucerne Haha! Das mijn probleem, ik kan nooit zonder een zak voer naar huis gaan

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 23:49

Whis vind de brokjes goed te eten eigelijk lust Whis alles die eet ook zonder probleem paar schepjes antibiotica als ze ziek was!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:49

Klinkt als een hele leuke en leerzame dag. Het was zeker heel groot daar.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:36

Wat is groot?
Het is eigenlijk een middelgroot bedrijf. Als je nagaat dat al het zakvoer per zak, 1 voor 1 wordt gevuld en op een pallet wordt gelegd....

Pavo of Havens zijn denk ik groter. Maar daar ben ik nooit geweest, dus ik kan het mis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:50

Ik heb dan toch geen spijt dat ik me niet opgegeven heb Lachen Ben eens in de fabriek van Pavo geweest en heb eenzelfde soort rondleiding gekregen (en naderhand gratis muesli... Schijnheilig )
Wat ik me nog afvraag. Er staat, dat er tussen de fabricatie van de verschillende types voeder de machine schoongemaakt worden. Dus als er nu eerst varkensvoer wordt gefabriceert, en vervolgens paardenbrok. Hoe maken ze dan die machines schoon? Aaangezien er bij varkensvoer ook meer vet wordt toegevoegd, en het lijkt me dat dat die machines ook wel "vervuild" en ik vraag me af hoe ze dan die machines schoonmaken? Hebben jullie dat nog duidelijk gekregen of?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:21

Wat ik ervan begrepen heb, draaien ze er een andere brok achteraan, en gooien het overlappende gedeelte weg.
Door de gigantische krachten die vrijkomen wodt de machine wel schoongeperst

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4699
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:13

Daarnaast word Paardenvoer nooit na varkensvoer gemaakt.
Paardenvoer word na rundervoer gemaakt. aangezien die dieren het meest op elkaar leken. (hiermee bedoel ik het etens patroon.)

En Kido die lange lijst die bij mij was is inderdaad mijn vriend. Schijnheilig
Jan Pieter heeft helaas geen mogelijkheid om mee te bokken.
Dit vind hij trouwens heel jammer.
Het lijkt hem een leuk forum.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4699
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:27

Oh ja nog iets intressants om te melden.
Van alle grondstoffen die binnenkomen, (de haver, gerst, maais enz)
wordt een monster genomen. En als het voer klaar is word er weer een monster van genomen.
Deze monsters worden zo'n 5 maanden bewaard.
Als er in die tijd iets zou zijn met het voer kunnen ze altijd de "schuldige" achterhalen.