Jeroen Dubbeldam geeft dressuurshow

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jeroen Dubbeldam geeft dressuurshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:42

Volgens deze site www.jumpingamsterdam.nl en dan programma zondag, geeft Jeroen Dubbeldam een dressuurshow tijdens de dressuuravond.

Zal dit een foutje zijn, of gaat hij laten zien hoe hij zijn springpaarden dressuurmatig traint?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:49

Geen idee, maar kan best eens intressant zijn Knipoog Haha!

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:03

whahaha, grappig Knipoog *LOL*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:07

Dat doen de springruiters wel vaker. Heb Piet Raymakers en Jos Lansink ook een keer met hoge hoed en lange jas zien rijden op Indoor Brabant.
Ze laten zien dat een springpaard net zo goed een GP proef kan lopen als een dressuurpaard. Ze gaven veel tekst en uitleg. Was heel leuk om te zien en ook heel erg leerzaam.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:32

Zou heel goed kunnen, weet niet meer waar het was, maar heb laatst ergens gelezen dat Jeroen in een clinic van Anky meereed op een evenement. Stond ook een foto bij van Jeroen in dressuurpakje te paard Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:59

Het leukste dat ik ooit gezien heb was Piet Raaymakers op een tuigpaard met een rammeldoosje in zijn hand waarmee hij achter de oren rammelde, dat is heel lang geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:28

Piet heeft toch ook een keer op een paard van Anky een GP proef gereden?

Dat was ook superleuk Haha!

Ik zou John Whitaker weleens in een GP proef willen zien, ik ben namelijk bang dat de dressuurruiters het afzien. John heeft zijn paarden zo fantastisch goed voor elkaar!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:34

Hahaha, leuk. Hebben ze zeker als voorprogramma voor de Kür op zaterdag........ heeft de jury en het publiek ten minste goed vergelijkingsmateriaal...... Knipoog Haha! weet iedereen weer hoe het moet....... Schijnheilig Haha!:D *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:34

Ook leuk: de dressuurruiters een parcoursje laten springen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:44

hee Cody, das pas echt leuk Haha!:D::D

Wanneer gebeurd dat? Wil ik meemaken namelijk Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:45

Ik weet niet of het gebeurt, schoot me zomaar te binnen, jammer he Haha!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:48

Dan pas wordt het echt hylarisch!!! Haha!:D
Die springruiters zien immers wel het nut in van dressuur, kunnen daar wel een staaltje over meepraten. Maar leg eens voor de gemiddelde dressuurruiter een balk neer en je begint te huilen.........
.........van het lachen....... Knipoog Haha!:D:D *LOL*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 02:39

dressuur is de basis van de rijkunst...
Soms blijft het bij dressuur (zonder er laagdunkend ovr te willen doen) en ga je verder met dressuur.. anderen gaan ander disciplines "uitproberen" en komen erachter dat daar hun hart ligt...
maw en springruiter kent de dressuur, maar een dressuurruiter hoeft niet te kunnen springen...

Alhoewel mij het wel leerzaam lijkt om de dressuurprofs eens een parcours te zien springen...en dan niet om te zien hoeveel balken de grond raken maar meer het rijden tussen de sprongen...inschatten, oplossen en rijtechnisch... en dan niet zitten blijven en sturen om de eindstreep te halen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:35

Ha een springruiter met verstand! Het lijkt me ontzettend leerzaam en belangrijk!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:30

LuvdaTossa schreef:
Ha een springruiter met verstand! Het lijkt me ontzettend leerzaam en belangrijk!


Mhh denk dat die meer verstand hebben dan dat je denkt. Beter dan in elkaar getrek van de dressuurruiters wat je ziet.

Ik heb eens een clinic gezien van hem de Sjiem als dressuurpaard. Sjiem liet alle oefening zien die Bonfire ook kon maar toch net wat meer ontspannen en wat lager/langer in de hals. Je zag dat de sjiem het echt leuk vond en met oortjes erop de oefeningen deed. Was erg leerzaam om te zien. Erna liet hij ook zien hoe hij deze oefeningen in het parcours liet zien (snel wenden, paard erg attent aan de hulpen). En dat allemaal in een springzadel OK dan! .

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:38

Alane schreef:
Alhoewel mij het wel leerzaam lijkt om de dressuurprofs eens een parcours te zien springen...en dan niet om te zien hoeveel balken de grond raken maar meer het rijden tussen de sprongen...inschatten, oplossen en rijtechnisch... en dan niet zitten blijven en sturen om de eindstreep te halen...


dat zal ze nog heel vies tegen vallen denk ik. Absoluut niet banketstaaf bedoeld maar zonder oog voor de sprong kom je toch niet zo ver en dat ontwikkel je eigenlijk alleen maar door te springen. Nog afgezien van het feit veel (te veel?) dressuurruiters niet durven (en dat is geen schande).

Overigens hier mijn visie op dressuur vs springen

Citaat:
dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.


Ht onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).

dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten

dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.

dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.


Lijkt me trouwens een geweldige demo, jammer dat ik die mis.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:39

Tijdje geleden heb ik een clinic bezocht (Pavo) van Chardon, Raymakers en Arjen Teeuwissen.
Hoewel ik een echte dressuurfreak ben, heeft mij de clinic van Piet het meest aangesproken. Hij had zijn 2 zoons meegenomen en die gaf hij wat aanwijzingen, maar niet te veel, want ze moesten leren zelf dingen op te lossen.
Leuk detail, aan het eind van de clinic roept Piet naar de directeur van Pavo.
"Zeg, moet ik nu ok nog wat over 't voer vertelle ofnie?" Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:39

In de hoefslag stond een keer een fotot van Jeroen Dubbeldam die een clinic gaf Op Idool *LOL*
Ik moet zeggen dat het er niet verkeerd uitzag Knipoog

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:44

tja we zullen vanzelf wel zien

hij gaat toch ook voetballen tegen Lucky Ajax?!
dat las ik tenminste op de site!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:57

DAt Jeroen maar het voorbeeld mag zijn voor vele dressuurmutsen. WAnt die springruiters die dressuren veel fijner. VAn de probleempaarden (in de zin van gezondheid) zijn 9 van de 10 dressuurpaarden. Dat zegt me toch wel iets.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:02

Springruiters trainen thuis toch allemaal dressuurmatig? Lijkt me erg moelijk om een paard op hoog niveau rond te krijgen als ie niet fatsoenlijk aan de hulpen is?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:06

Desiree schreef:
DAt Jeroen maar het voorbeeld mag zijn voor vele dressuurmutsen. WAnt die springruiters die dressuren veel fijner. VAn de probleempaarden (in de zin van gezondheid) zijn 9 van de 10 dressuurpaarden. Dat zegt me toch wel iets.


En de Sjiem is ook niet bepaald makkelijk maar toch doet hij alle oefeningen.

Bij ons liggen er meer dressuurruiters in het zand met wedstrijden dan springruiters Haha! . Vorige jaar selecties Z dressuur 4 ruiters in het zand allemaal grote paarden met kleine ruiters die ze niet onder controle hadden. En dat moet het voorbeeld en toekomst zijn.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:11

Ben ooit eens bij Jos Lansink op stal geweest (toen hij nog voor Hans Horn reed) en heb een training van hem gezien: 95% dressuur en 5% cavaletti-werk. In de training sprong hij bijna nooit vertelde hij immers de paarden moesten op wedstrijden al genoeg springen en ze moesten er wel lol in houden. En daarbij was een goede dressuurbasis essentieel tijdens het rijden van een springparcours.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:16

Scum schreef:
Springruiters trainen thuis toch allemaal dressuurmatig? Lijkt me erg moelijk om een paard op hoog niveau rond te krijgen als ie niet fatsoenlijk aan de hulpen is?

Moet je bij die dressuurmutsen bij ons op de rijvereniging toch niet mee aan komen hoor! Die willen geen clinic volgen van een springruiter. Het MOET perse een dressuurruiter zijn. Ze snappen niet hoe kortzichtig ze zijn, dat een springruiter ze zoveel te leren heeft.

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:23

lijkt mij een leuke deal! Jeroen een dressuurproefje en anky, antoinette, sonja een 1.40 parcoursje? Haha! paard naar keuze