Schrijvers op Bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 06:52

Ik ken hetzelfde probleem als jullie. Afschrijven... Drama haha. En dat terwijl het je hobby is. Toch perfectionisme denk ik soms. :(

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:36

Phoe zeg, kost alles bij haar geld?

@Isabel, dat zou inderdaad ook nog kunnen, ben ook zo'n perfectionist.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:50

AlwaysH schreef:
Phoe zeg, kost alles bij haar geld?


Tja, als je echt serieus wilt leren schrijven en van de beste les wilt hebben dan kost dat geld ja. Maar dan heb je een gedegen opleiding en zul je daar zelf ook de vruchten van plukken natuurlijk. Ik ben zelf zeer tevreden en het is voor mij het geld dubbel en dwars waard.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:54

Hartstikke leuk, maar dat wordt hem dan natuurlijk niet.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:56

Ik schrijf ook heel veel, vind het heerlijk! Maar na ruim 21 pagina's had ik een soort writersblock. De meeste story's vinden dan hun eind maar deze blijft toch :) Ben heel trots en blij met wat ik nu heb en ik weet ook wel hoe ik verder wil; ik krijg het alleen niet goed op papier.

Ik lees ook heel veel, vind dat ook erg fijn. Als iets mij boeit .. dan heb ik ook zo 600 pagina's in een korte tijd uitgelezen :')

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:28

Er hebben zich aardig wat lotgenoten verzameld hier! :')
Ik zit nu met het probleem dat ik echt weer wat actie in mijn verhaal moet gaan krijgen om het zelf weer leuk e vinden om er aan bezig te gaan, maar ik moet eerst door het saaie stuk heen! En ik worstel met de relatie tussen twee karakter, liefde is niet mijn ding. -O-

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:16

Haha, bij mij is dat geen probleem; liefde vind ik wel makkelijk, gebruik ook vaak mijn eigen gedachtes en gevoelens.

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:26

Ik ben nogal ongemakkelijk met liefdes dingen om eerlijk te zijn :') Het eindresultaat van een uur proberen is meestal een hoop sarcasme en ontwijkende antwoorden. Dat laatste probeer ik wel, maar ik ben zelf single, dus ik ben niet zo'n lekker voorbeeld voor mezelf :')

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:53

Ik ben ook single hoor _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:57

Juliette61 schreef:
Er hebben zich aardig wat lotgenoten verzameld hier! :')
Ik zit nu met het probleem dat ik echt weer wat actie in mijn verhaal moet gaan krijgen om het zelf weer leuk e vinden om er aan bezig te gaan, maar ik moet eerst door het saaie stuk heen!


Als je als schrijver moeite hebt om je door een saai stuk heen te worstelen, dan is dat vaak een teken dat het ook voor de lezer een saai stuk is. 8-) In plaats van dus een saai stuk op een saaie plek te laten staan kun je er beter voor kiezen om het weg te laten, het op een andere manier te beschrijven (bijvoorbeeld in een korte terugblikkende monoloog ipv een live dialoog), of bijvoorbeeld in vijf stukken versnipperd over de rest van het boek verdeeld waarbij je van dat saaie stuk informatie iets spannends maakt, bijvoorbeeld doordat je als lezer tot het laatste fragment je af blijft vragen hoe ... toch tot stand is gekomen. :)

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:07

Ik heb ook een aantal keer pogingen gedaan tot lange verhalen schrijven, maar het wil niet echt lukken...
Ik schrijf alleen maar in het Engels. 2 waren fan fictions van LOTR (maar dan een heel andere verhaallijn, personages etc) dat ging eerst enorm snel, maar nu liggen ze al een hele tijd dood helaas.
Het ene verhaal heeft 6633 woorden, de andere 14000. Nu doe ik weer een poging tot een verhaal, hoop dat het ooit wat wordt. :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:20

Ik heb ook pogingen gedaan tot verhalen alleen ik maak ze telkens niet af omdat:
1. ik heb geen inspiratie
2. ik vergeet het
3. Ik heb geen zin meer
4. combinatie van bovenstaande

:+

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:22

Ik kom me ook melden ^^
Ik schrijf als hobby, maar binnenkort wordt mijn eerste gedicht gepubliceerd :D Ik vind het zo gaaf!

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:28

BeSen schreef:
Ik heb ook pogingen gedaan tot verhalen alleen ik maak ze telkens niet af omdat:
1. ik heb geen inspiratie
2. ik vergeet het
3. Ik heb geen zin meer
4. combinatie van bovenstaande

:+


Ik heb alleen geen inspiratie :')

Anoniem

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:52

Ik meld me ook! (Nadat iemand in dit topic me dwong...)
Ik schrijf sinds dat ik zes ben verhalen en beleef er nog steeds veel plezier aan. Op dit moment heb ik in mijn hele leven nog maar één manuscript (genre; fantasy) afgewerkt... Oeps. Daar ligt het probleem bij mij; ik werk verhalen niet af.
Op dit moment ben ik bezig met drie science-fiction verhalen, waarvan eentje een verhaallijn heeft die niet-zo-heel-erg cliché is. Daar ben ik dan ook serieus mee bezig. Dat verhaal (Blauw genaamd) kent ook veel gay, maar goed; gay is oké. :+

Ik hoop dat niemand het erg vindt dat ik me hier meld! :)

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:12

_Sillebil schreef:
Ik meld me ook! (Nadat iemand in dit topic me dwong...)
Ik schrijf sinds dat ik zes ben verhalen en beleef er nog steeds veel plezier aan. Op dit moment heb ik in mijn hele leven nog maar één manuscript (genre; fantasy) afgewerkt... Oeps. Daar ligt het probleem bij mij; ik werk verhalen niet af.
Op dit moment ben ik bezig met drie science-fiction verhalen, waarvan eentje een verhaallijn heeft die niet-zo-heel-erg cliché is. Daar ben ik dan ook serieus mee bezig. Dat verhaal (Blauw genaamd) kent ook veel gay, maar goed; gay is oké. :+

Ik hoop dat niemand het erg vindt dat ik me hier meld! :)

Wie zou dat nou doen? :D

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:17

Haai, gay is zekers ok. In mijn herschrijving van min verhaal heb Ik het geslacht van één karakter veranderd. Nu is de primaire relatie lekker lesbisch :D hetroseksuele relaties in fantasy /ya boeken zijn er al genoeg.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:23

Isabel_k schreef:
Ik ken hetzelfde probleem als jullie. Afschrijven... Drama haha. En dat terwijl het je hobby is. Toch perfectionisme denk ik soms. :(

Dat en... angst. Tenminste bij mij: als een boek bijna af is (ik heb 2 al twee boeken geschreven en gepubliceerd) krijg ik altijd de zenuwen dat andere mensen het moeten gaan lezen.

Ik bijt me er wel doorheen en hou mijn ogen op mijn doel: uitgeven.


AlwaysH schreef:
Daar keek ik net, maar de tips over schrijfplan met die app werken echt niet bij mij. Ik snap ook niet wat je moet opstellen, omdat ik voorheen alles uit losse pols schreef (en niks af kreeg dus).

Schrijven moet je leren. Ik weet niet hoe die app werkt of wat je moet doen, maar zoals ik al schreef over mijn eigen ervaring: als ik geen deadline en doel heb is iets afmaken erg moeilijk of maak ik het soms wel, soms niet af.

Goede tip xyzutu2.


BeSen schreef:
Ik heb ook pogingen gedaan tot verhalen alleen ik maak ze telkens niet af omdat:
1. ik heb geen inspiratie
2. ik vergeet het
3. Ik heb geen zin meer
4. combinatie van bovenstaande

:+

Rare vraag misschien maar... wat zijn je doelen?

Is het wel je doel om een verhaal af te maken of vind je het gewoon leuk om te schrijven? Is je doel om je verhaal aan anderen te laten lezen of schrijf je voor jezelf?
Zou je het willen: een verhaal afmaken?


Marrie_L schreef:
Ik kom me ook melden ^^
Ik schrijf als hobby, maar binnenkort wordt mijn eerste gedicht gepubliceerd :D Ik vind het zo gaaf!

Gefeliciteerd! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:33

Ja ik wil zeker een verhaal afmaken en vind het ook leuk maar ik begin ook met heel van ideeën maar na een tijdje vind ik mijn onderwerp niet meer leuk en begin ik iets wat ik wel leuk vind, en zo gaat de cirkel rond :')

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:44

BeSen schreef:
Ja ik wil zeker een verhaal afmaken en vind het ook leuk maar ik begin ook met heel van ideeën maar na een tijdje vind ik mijn onderwerp niet meer leuk en begin ik iets wat ik wel leuk vind, en zo gaat de cirkel rond :')


Herkenbaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:45

Misschien een rare vraag, maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is waarom mensen zoveel tijd en schrijfwerk besteden aan fanfic?
Uit eigen ervaring weet ik dat uitgevers regelmatig fanficmanuscripten opgestuurd krijgen, alleen kunnen die daar helemaal niets mee: vanwege het auteursrecht mag je namelijk geen verhaallijnen, personages en werelden lenen uit andermans werk en dat zelf commercieel als eigen werk uitbrengen, dus alle fanfic-based manuscripten gaan ongelezen naar de schrijvers terug met een briefje dat ze weer iets in kunnen sturen als ze origineel eigen werk hebben.

Natuurlijk is het lenen van andermans wereld en daar verder in doorschrijven/fantaseren een leuke en goede schrijfoefening, maar als ik hier lees dat sommige fanfic verhalen al tienduizenden pagina's lang zijn en nog steeds doorgaan, dan lijkt me dat zo zonde. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd, dus ik ben heel benieuwd naar de persoonlijke ervaringen met fanfics?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:50

Ik heb geen ambities om mijn fanfic te laten publiceren. De reden dat ik gemotiveerd ben om fanfic te schrijven is dat reacties van mensen motiverend zijn om te schrijven, en ik anders erg snel motivatie verlies. Andere reden is dat ik zelf veel fanfiction lees en liever een verhaal schrijf waarvan ik weet dat mensen er plezier aan kunnen beleven dan een verhaal wat zeer waarschijnlijk toch niet gepubliceerd zou worden.

Overigens zijn minstens twee van de fanfictions binnen de serie die ik lees gepubliceerd, maar dat zijn modern day au's. De mijne zou waarschijnlijk moeilijk te bewerken zijn zonder dat het source material zichtbaar blijft, maar zoals ik zei: geen uitgeef ambities :).

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:54

@HippoLogic, ik schrijf al vanaf mijn achtste, uit de losse pols. Het schrijven gaat me prima af voor mijzelf maar heb nooit met een schrijfplan gewerkt:)

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:59

xyzutu2 schreef:
Misschien een rare vraag, maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is waarom mensen zoveel tijd en schrijfwerk besteden aan fanfic?
Uit eigen ervaring weet ik dat uitgevers regelmatig fanficmanuscripten opgestuurd krijgen, alleen kunnen die daar helemaal niets mee: vanwege het auteursrecht mag je namelijk geen verhaallijnen, personages en werelden lenen uit andermans werk en dat zelf commercieel als eigen werk uitbrengen, dus alle fanfic-based manuscripten gaan ongelezen naar de schrijvers terug met een briefje dat ze weer iets in kunnen sturen als ze origineel eigen werk hebben.

Natuurlijk is het lenen van andermans wereld en daar verder in doorschrijven/fantaseren een leuke en goede schrijfoefening, maar als ik hier lees dat sommige fanfic verhalen al tienduizenden pagina's lang zijn en nog steeds doorgaan, dan lijkt me dat zo zonde. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd, dus ik ben heel benieuwd naar de persoonlijke ervaringen met fanfics?


Ik wil sowieso niks uitgeven, schrijven is niet mijn ambitie voor beroep. ;)
Ik schrijf dus alleen voor mijzelf , en eventueel familie en vrienden. De twee redenen van mijn lotr fanficties waren 1 ik had inspiratie en dat wil ik bewaren 2 ik heb nooit vrede gehad met het einde van lotr dus wilde ik het voor mezelf veranderen. :Y)

Edit : Tienduizenden pagina's? Jeetje wat veel, of bedoel je woorden? :=
Laatst bijgewerkt door Galathil op 26-06-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:01

@ AlwaysH. Ik reageerde op je post omdat je ook schreef "en niks af kreeg dus". :)