Emiel Voest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:26

Ik vind het heel goed van jullie dat je kritisch blijft denken en een keuze maakt waar je achter kunt staan. Uiteindelijk komen bijna alle NH methodes op hetzelfde neer, nl; communiceren met je paard, onderling respect, en ruimte geven in plaats van die eeuwige dwang.
Verder denk ik dat het ook goed is dat je kijkt wat je uiteindelijke doel is , hiermee bedoel ik : Heb je een probleem of ben je, net als ik, alleen op zoek naar "verdieping".

Met BD, mijn Arabier, ben ik ook bezig met level 1 van Parelli, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo heel veel aan doe.
Ik heb dan ook niet echt een probleem, mijn paard staat heel erg open voor mij, en we kunnen met elkaar communiceren zonder woorden, dit is een soort 'spel' tussen ons. De games van level 1 vervelen haar al snel, ze wordt dan wat geirriteerd als ik daar teveel in blijf "hangen". Je kunt dus ook teveel grondwerk doen, toch moeten we er doorheen omdat we nog niet alle spelletjes beheersen en dit is weer een belangrijke basis om naar level 2 te gaan.
Wij halen er uit wat voor ons, BD en mij, belangrijk is.

"There's Horsepeople and people with horses"

Het is hoog tijd dat de mens paardentaal leert i.p.v. het paard te blijven forceren mensentaal te leren


Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:30

Ikzelf heb ook een arabier en ben bezig aan Level2. Het is best voor jou en je paard dat je Level 1 zo snel mogelijk afwerkt, juist om die verveling te vermijden. Je spelletjes hoeven niet perfect te gaan hoor, je mag best nog fase 4 eens nodig hebben. Het is pas in Level 2 dat de spelletje beter moeten gaan. Dan mag je normaal gezien niet meer verder moeten gaan dan fase 2 en moeten het positieve reflexen worden.
Ikzelf ben ermee begonnen omdat ik met mijn vorig paard wel respect/dominatie problemen had. En ik moet zeggen dat het enorm heeft geholpen. Spijtig genoeg is die ondertussen dood. Maar nu doe ik het wel verder met mijn arabier. Ik doe het vooral om mij te amuseren en om veilig bezig te zijn. Het is zoveel leuker als je paardje respect voor je heeft, dat geeft vertrouwen. Hij voelt er zich ook goed bij en we zijn er allebei blij mee. Wat moet je nog meer hebben?

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:43

Blah, ik had een prachtig verhaal getypt en toen was Bokt tijdelijk buiten werking en heeft de computer mijn verhaaltje opgegeten. Boos!

Het kwam er op neer dat ik de materialen en cursussen van Parelli toch prijzig blijf vinden, maar dat ik de prijs van het 'doe het zelf' pakket wel heel redelijk vind. En dat ik dat verouderde boek toch maar eens ga aanschaffen, omdat daar in elk geval toch de 'basics' wel in zullen staan.

In elk geval heel leuk dat het voor jullie tweeën, en vooral voor jou, Hinnik2, een fijne methode is. Ik gebruik op het moment een geweldige combinatie van TTouch, Emiel Voest, Klaus Hempfling en Sally Swift, en ik leer zoveel mogelijk bij van elk boek wat ik lees. Ik heb weinig tot geen problemen met mijn pony (héél af en toe snapt ze me niet, maar 99 procent van de tijd gaat het prima), dus ik heb ook niet echt het idee dat ik een cursus of uitgewerkte methode nodig heb. Voorlopig behelp ik me met alles wat ik kan oppikken, hoewel ik wel verder zou gaan kijken en hulp zou gaan zoeken als ik ooit een pony/paard zou hebben waarmee ik er alleen niet uitkwam.

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:07

Weet je ik vind het vooral fijn dat we leuk bezig zijn met onze paarden. Ik kan daar echt enorm van genieten of het nu Parelli, Voest of Hempfling ofzo noemt. De bedoeling is dat we er plezier aan beleven en dat we "goed" bezig zijn met onze beste vrienden. Welke naam het draagt is van geen belang....

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:31

He heerlijk, eindelijk gelijkgestemden.

"There's Horsepeople and people with horses"

Het is hoog tijd dat de mens paardentaal leert i.p.v. het paard te blijven forceren mensentaal te leren

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:57

Daar ben ik het zeker mee eens, Hinnik! Het gaat om de lol die je hebt, en de relatie met je paard die ervan verbeter. Dat je ook eens iets anders kunt doen dat eeuwige rijden en 'de zweep erover als hij niet loopt' en bijzetteugels eraan als hij niet buigt, en weet ik wat niet. Of je dat nu 'van jezelf' doet, zoals DePennyBitch, of er een beetje hulp bij nodig hebt van anderen, zoals ik, maakt niet zoveel uit. Als je inderdaad maar leuk bezig bent, en lol erin hebt, en ervoor zorgt dat ook je paard er lol in heeft. Lachen

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:22

Nimue schreef:
Ik vind niet dat je Emiel Voests hele methode kunt weggooien op één show.
Ik vond wat hij nu deed ook allemaal wel erg van het niveau 1 + 1 = 2, maar volgens mij was de show ook meer gericht op mensen die nog weinig tot niks van 'zijn' methode weten. Een soort eerste introductie tot natural horsemanship, dus. En ja, er zíjn mensen die er (nog steeds) nauwelijks iets van gehoord hebben, en ik denk dat het voor hun ook een hele leuke show was. PennyBitch, dat jij het met je verzorgpony deed... kon je het ook bij wildvreemde paarden, die je voor het eerst zag, en dan in een showring met drukke mensen, muziek en heel veel drukte er omheen? Ik ga ook al lang zo met paarden om, maar niet zo 'uitgewerkt' als hij het doet, en ik zou nooit in vijf weken tijd een jong paard kunnen beleren zodat je die na die vijf weken zonder bit kon rijden (okay, granted, ik zou helemaal geen paard dressuurmatig kunnen beleren, maar goed Knipoog). Veel van wat hij doet kende en deed ik ook wel, maar elke keer als ik dit soort demonstraties zie leer ik er toch weer wat bij. En daarvoor kijk ik ze, om er wat van op te steken. Niet om de methode klakkeloos over te nemen of te 'keuren', maar om eruit te halen wat mij aanspreekt.

Ik vond Parelli ook erg leuk, maar ik snap niet hoe iemand kritiek erop kan hebben dat Emiel Voest mensen geld uit hun zak klopt, maar wél Parelli okay vindt. Dat is pas een afzetter... Ik vond de show prachtig, maar kom op! Een carrot stick (lees: zweep die iets steviger dan normaal is) voor 30 (dertig!) euro, een halster van 30 euro (wat ergens verderop voor 8 euro hing), touwen van weet ik hoeveel geld, een verléngstukje voor de carrot stick (lees: zweep)... Dat vond ik eigenlijk behoorlijke geldklopperij. Ook kun je zijn boek niet normaal los kopen, nee, dan móet je direct zo'n heel pakket aanschaffen (wel het eerste boek, maar niet de herziene versies). Ja doei, hé! Ik wilde graag een boek kopen, maar ik heb nu maar Natuurlijk Paardrijden van Hempfling gekocht. Heb ik voor dat geld meer aan dan voor een touwtje van 25 eurootjes.



ik heb ook heel veel goede verhalen gehoord over emiel voest!
er zijn best wat een aantal mensen bij mij op stal heen geweest met hun paarden, met iets wat ze zelf niet op konden lossen, of gewoon om te leren, en inderdaad wat jij deed met je verzorgponu PB kan je dat dan ook met andere paarden? Lachen dat is de kunst
en dat het geldklopperij zou zijn zou ik wel onzin vinden, die man moet toch ook zijn brood verzienen.
Ik zou er denk ik ook nog wel eens graag heen willen, gewoon om te leren!
lijkt me leuk

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 43 bezoekers