Monty Roberts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:41

ik ben er ook geweest Haha! vond de vertaling niet echt goed..vond het ook niet echt nodig. Vind het wel een beetje vreemd dat het eerste paard die nog nooit een zadel op gehad heeft niet een keer gebokt heeft en die ruiter er ook zo zonder problemen op kon, dus dat geloof ik niet echt.....

Dat verhaal over Moira vond ik best wel erg, ook dat je als eigenaar dan niet even je paard laat controleren door een tandarts ofzo...toen mijn paard problemen had met t bit heb ik gelijk de tandarts gebeld en ze had dus ook hele scherpe haakjes. Ben wel blij dat mijn paard op de goeie manier is afgericht, vind dat dat soort mensen ook geen paarden meer mogen africhten!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:21

De eigenaar van Moira vertelde ook dat er een dierenarts en tandarts bij waren geweest en die hadden niks gezegt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:25

Veulen84 schreef:
De eigenaar van Moira vertelde ook dat er een dierenarts en tandarts bij waren geweest en die hadden niks gezegt.

>;) tss...wat raar zeg...maar dan nog dan moet je het zelf toch wel kunnen zien?

jolien494

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:37

Ik ben ook geweest! vond ook vooral moira inderdaad heel indrukwekkend..

Na afloop van de show, liep ik weer terug naar de trein en kwam langs het terrein waar werd ingeladen en zag daar ook amigo staan en vond het dus nog wel even de moeite waard om te kijken of hij er meteen inging Lachen
Wat ik zag was dat hij er moeiteloos in liep, maar daarna er ook gelijk weer uit..
wel geweldig hoe snel iemand zo het vertrouwen van een paard kan winnen OK dan!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:13

elmiran schreef:
Vind het wel een beetje vreemd dat het eerste paard die nog nooit een zadel op gehad heeft niet een keer gebokt heeft en die ruiter er ook zo zonder problemen op kon, dus dat geloof ik niet echt.....

dat kun je gerust geloven hoor! Wij hebben al heel veel paarden zadelmak gemaakt en wij maken het juist heel vaak mee dat de paarden geen stap verkeerd zetten met zadelmak maken, ook niet als je er voor het eerst op gaat zitten! het is vaak een kwestie van geduld en vertrouwen

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:14

elmiran schreef:
ik ben er ook geweest vond de vertaling niet echt goed..vond het ook niet echt nodig.

Ik zelf had het idee dat bewust niet alles letterlijk vertaald werd, i.v.m. de toch wel schokkende feiten. NIet iedereen kan perfect engels verstaan en voor de jeugd was deze deelse vertaal oplossing misschien wel beter.

Zoals reeds verteld werd tijdens de show, had de eigenaresse van Moira idd een tandarts erbij gehaald om e.e.a. te inspecteren en een veearts. Die hadden hierover niets gezegd. Direct na de show heeft ze zelf geshockt het litteken letterlijk en figuurlijk gevoeld.

Blijkbaar denkt niemand daar aan, behalve dan Mr. Roberts.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:22

rhijnauwen schreef:
elmiran schreef:
Vind het wel een beetje vreemd dat het eerste paard die nog nooit een zadel op gehad heeft niet een keer gebokt heeft en die ruiter er ook zo zonder problemen op kon, dus dat geloof ik niet echt.....

dat kun je gerust geloven hoor! Wij hebben al heel veel paarden zadelmak gemaakt en wij maken het juist heel vaak mee dat de paarden geen stap verkeerd zetten met zadelmak maken, ook niet als je er voor het eerst op gaat zitten! het is vaak een kwestie van geduld en vertrouwen

haha idd dat heb ik dus vanmiddag ook gedaan Haha! . En mijn paardje bokte ook niet hoor! Na een 15 min. het zadel op te hebben, wilde mijn dochtertje er graag op, en hoppa daar tilde paps het vedergewicht in het zadel. Alleen mijn dochtertje vond het toch enger dan haar leeftijdgenoot onder haar. Ondanks dat was ik uiteraard supertrots op beide! Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:33

elmiran schreef:
Dat verhaal over Moira vond ik best wel erg, ook dat je als eigenaar dan niet even je paard laat controleren door een tandarts ofzo...toen mijn paard problemen had met t bit heb ik gelijk de tandarts gebeld en ze had dus ook hele scherpe haakjes. Ben wel blij dat mijn paard op de goeie manier is afgericht, vind dat dat soort mensen ook geen paarden meer mogen africhten!

Niet met dingen gaan lopen smijten als je het vehraal erachter niet weet.

De da EN tandarts zijn er bij geweest, en dat is nou het rotte dat DIe zelfs het niet hebben gezien! De eigenaar heeft het zelf nooit kunnen zien, omdat ze domweg er gewoon niet bij mocht komen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:31

Citaat:
Na afloop van de show, liep ik weer terug naar de trein en kwam langs het terrein waar werd ingeladen en zag daar ook amigo staan en vond het dus nog wel even de moeite waard om te kijken of hij er meteen inging Lachen
Wat ik zag was dat hij er moeiteloos in liep, maar daarna er ook gelijk weer uit..

Eeh... Verbeter me als ik het fout heb: mare was het niet juist Amigo's probleem dat ie wel de trailer in wilde maar er ook meteen weer uit rende?

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:07

Ik ben gisteravond (zondag) geweest en vond het supergaaf. Zo knap wat die man allemaal kan Haha!
Er kwam een paard die ging liggen zodra het zadel erop moest, dat beest werd dan heel nerveus en ging rondjes rennen. Monty loste dat op door het paard stil te laten staan, als paard een stap zette werd ie meteen gecorrigeerd. Paard bleef daarna met zadel erop gewoon staan en was niet nerveus. Wat ik wel had willen zien is hoe het normaal bij de eigenaresse gaat, ik had willen zien hoe dat beest normaal gaat liggen enzo.
Als laatst kwam het trailerladen, daarbij stonden alle mensen wel het meest verbaasd geloof ik hoe snel en makkelijk hij dat voor elkaar kreeg. Ook hierbij had ik willen zien hoe het meisje het zelf doet.

Vond het dus echt heel leuk om te zien, kan niet zo goed engels maar ik kon het grootste gedeelte toch wel volgen. Soms dan lachte iedereen en dan had ik zoiets van wat is er zo grappig Haha!. Ik wil dat longeren ook een keer proberen alleen hebben wij geen longeercirkel en ook niks waarmee ik het af kan zetten.

Wat ik wel vind is dat die mensen nu wel geholpen zijn maar dat het heel moeilijk is om zelf ermee verder te gaan. Die mensen doen het zelf nooit zo goed als Monty zelf en hebben er ook niet zoveel ervaring in denk ik. Ben daarom ook wel benieuwd hoe dat verder gaat.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:42

Michelle, ik ben ook gisteravond geweest, maar de eigenaresse heeft haar merrie wel degelijk zelf op de trailer gezet hoor! En dat ging zonder problemen.

Was je al weg of heb je zitten slapen? Knipoog

Ik vind het geweldig hoe Monty zoveel in een korte tijd kan bereiken met paarden.

Wel moet ik zeggen dat paardrijdend Nederland nog een boel te leren heeft. Wederom blijkt maar weer hoe weinig mensen het respect eisen van hun paard! Ik ga niet zeggen dat ik zelf geen fouten maak, dat er geen probleempaarden zijn of alles zelf op kan lossen, maar ik denk dat wanneer we ons paard gewoon opvoeden zoals het hoort 8 van de 10 problemen er niet zouden hoeven zijn.

Ik vond het leerzaam om te zien!

jackie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:13

Gisteravond geweest en ik vond het echt mooi om te zien. Vooral dat zwarte paardje wat als 2e in de ring kwam wat een pittig ding was dat zeg. Mooi om te zien hoe snel Monty toch vertrouwen kreeg.
Vond dat Monty het allemaal op een leuke manier bracht en met het trailerladen heb ik toch behoorlijk moeten lachen om hem.

Nu vanavond op sbs6 naar Hart van Nederland kijken, ben benieuwd want ze hebben een item over Monte en volgens mij hebben ze Moira en Monty gefilmd.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:27

Dimple, dat heb ik ook wel gezien, maar toen had Monty al geholpen. Ik bedoelde dat ik had willen zien hoe ze het zelf normaal thuis doet, het duurde niet voor niks 2,5 uur voordat hij in de trailer stond om naar de show te komen.

Hoe duur was zo'n halster eigenlijk?

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:20

_Michelle_ schreef:
Dimple, dat heb ik ook wel gezien, maar toen had Monty al geholpen. Ik bedoelde dat ik had willen zien hoe ze het zelf normaal thuis doet, het duurde niet voor niks 2,5 uur voordat hij in de trailer stond om naar de show te komen.

Hoe duur was zo'n halster eigenlijk?

37.50

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:33

Nieuwe fan meld zich Haha!
Geweldig hoe die man met paarden om kan gaan zeg!!
Ben gister geweest en totally impressed..
Dat 2e paardje geweldig hij wist ook precies wat het paard dacht volgens mij!

De houten bankjes vond ik wat minder tjeee wat deed mijn kont zeer zeg niet te zuinig!..

Maris_Winner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:02

Tancreda4 schreef:
elmiran schreef:

Niet met dingen gaan lopen smijten als je het vehraal erachter niet weet.

De da EN tandarts zijn er bij geweest, en dat is nou het rotte dat DIe zelfs het niet hebben gezien! De eigenaar heeft het zelf nooit kunnen zien, omdat ze domweg er gewoon niet bij mocht komen...

Ik wilde net zeggen...als je het verhaal niet kent...gewoon niks zeggen..

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:06

elmiran schreef:
ik ben er ook geweest Haha! vond de vertaling niet echt goed..vond het ook niet echt nodig. Vind het wel een beetje vreemd dat het eerste paard die nog nooit een zadel op gehad heeft niet een keer gebokt heeft en die ruiter er ook zo zonder problemen op kon, dus dat geloof ik niet echt.....

*Zucht*

Ik denk zelf dat jij van het type bent waar Monty het over had...
Diegene die zeggen dat de paarden al zadelmak zijn,dat hij er al eerder bijgeweest is,dat ze van moeheid doen wat hij wilt..... Haha!

En over die tandarts..er is duidelijk aangegeven door de eigenaar dat de tand/dierenarts naar Moira hebben gekeken..
En ik ken de eigenaar niet maar zij heeft haar paard vast ook met de beste bedoeling naar een africhtingsstal gebracht om op de juiste manier te laten beleren...

Als je goed opgelet zou hebben zat de eigenaar ook niet met een glimlach te kijken maar had enorm veel verdriet......

Kortom een beetje kort door de bocht opmerking van je

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:00

kijk eens op www.cavaletti.nl daar schrijft de eigenaresse van Moira een stukje

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:21

Ik heb het stukje gelezen van Tilly. De tranen sprongen me erg de ogen, wat een verhaal.

Ik vraag me af waar ze haar paard heen heeft gebracht.................wat een stal zeg.! Bah!

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:43

elmiran schreef:

Mijn Paardje Excalibur heeft ook niet gebokt dat ik t zadel er op legde en ging hangen en opstapte, ben blij dat hij mij toch wel in vertrouwen nam Knipoog Ben er ook geweest op zaterdag met 2 collegas en die waren helemaal onder de indruk Lachen was echt fantastisch! vond er geen nadelen aan. Vond heel jammer voor Moira wat ze ervoor heeft moeten doorstaan, gelukkig dat ze haar hebben op gegeven en er zo achter kwamen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:41

Oke, ik vind het ook wel heel erg en zielig hoor, snap best wel dat de eigenaar er misschien niet bij kon dat het paard het niet toe liet om haar te laten kijken, heb denk ik dat stukje net gemist dat de dierenarts enz. erbij waren geweest....maar dan nog vind ik het wel erg dat een tandarts/dierenarts dat niet ziet en Monty wel...en dat er mensen zijn die zo een paard africhten :s

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:06

Ik ben zaterdagavond geweest! Geweldig ik ben helemaal enthousiast OK dan! Ik ben op de foto geweest met Monty en ik heb in m'n boek Shy Boy een handtekening gekregen!!

Moira vond ik ook een indrukwekkend paard, maar ik heb begrepen dat de eigenaresse tips en adressen heeft gekregen van Monty en Monty wilde graag dat de eigenaresse in mei met Moira naar de cursus komt. Ik hoorde dit toen ik achter de eigenaresse van Moira stond toen zij aan het praten was met Monty.

Ik heb heel veel van deze avond geleerd, zijn er nog mensen die naar de cursus in mei gaan?? Wow!

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:03

lonk schreef:
Ik ben zaterdagavond geweest! Geweldig ik ben helemaal enthousiast OK dan! Ik ben op de foto geweest met Monty en ik heb in m'n boek Shy Boy een handtekening gekregen!!

Moira vond ik ook een indrukwekkend paard, maar ik heb begrepen dat de eigenaresse tips en adressen heeft gekregen van Monty en Monty wilde graag dat de eigenaresse in mei met Moira naar de cursus komt. Ik hoorde dit toen ik achter de eigenaresse van Moira stond toen zij aan het praten was met Monty.

Ik heb heel veel van deze avond geleerd, zijn er nog mensen die naar de cursus in mei gaan?? Wow!

Ik wil wel heeel erg graag vond het zeer intressant en wil me er graag wat meer in verdiepen ... Maar wat een geld!!! Echt ontzettend duur gewoon

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:40

Ik heb gewoon net vanuit de bank een korte impressie gekregen Haha!

Over het paard Noblesse die moeilijk de trailer in ging...
Het viel me wel op dat het paard al bij de pogingen thuis in te laden voor het vertrek naar den Bosch al zo'n specifiek halstertje omhad en een lange lijn........

UIt eindelijk op lokatie een join up en tig keer net voor de trailer het dier terugzetten(niet te ver naar achteren want Monty raakte hem ook bijna in de achteruit kwijt... vasthouden die hap) ....tja, dan zegt Monty mag ik nu aub naar binnen ....waarop het dier snel de trailer op loopt..

Ook met eigenaar lukt het!
Alle mensen blij Haha!

Nu maar hopen dat ie het blijft doen...

Tijdens een uitzending op de NDR een hele reportagen gezien van iemand die deze problemen precies op dezelfde manier oplostte.
En dat komt voort uit het feit dat er steeds meer mensen met paarden zijn en die op een onduidelijke manier communiceren met hun dier.

Daarbij helpen onorthodexe methodes bij de moderne paarden meestal averechts.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:11

Gerrie, het paard had thuis een touwhalster om en een leadrope erbij. Monty R werkt met een heel ander soort halster en gewoon met een longeerlijn:

Afbeelding