Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:52

_rosita_ schreef:
Marigold schreef:
en toch he..
van dat schaap..
ik weet niet, was het schieten echt wel goed gegaan??
ik heb wel eens een lammetje door de slager zien doodschieten in het land, en dat was tik-weg.
niks geen gespartel!


op het moment dat hij zo sparteld, is zijn keel al doogesneden, dus hij kán echt niet meer leven....


Ik weet ook niet zo zeer of ik dit geloof eigenlijk...
Ik vond zijn bewegingen er namelijk behoorlijk gecontroleerd uitzien. Alsof hij weg wilde of van zich af wilde stampen ipv wat stuiptrekkingen...

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:05

spartelen, griebels, is nooit gecontroleerd. Dan zou het stuiptrekken van het paard ook betekenen dat het 'wel wilt'. Echt waar, het beest was écht allang dood.

Om het maar zo te zeggen: ik heb werkelijk tegen de slachters gezegd: 'goh, maar als je hem nu eens op zijn pootjes zet op de grond, wandelt die dan weg??' Clown had hij dat maar gedaan, en hadden we dat maar gefilmd, want nee, het beest zou zijn omgevallen omdat het echt allang dood is.

wat te denken van kippen die echt zonder kop rondlopen? dat gebeurd namelijk als je een kip slacht...

en tsja, wij, én de slagers, liegen er echt niet over.

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:07

maar iemand kan het toch raar vinden.. ik schrik er ook echt van...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:08

Weet ik, maar er is ook geen studie naar gedaan. En toch vind ik het geen spartelen maar gecontroleerde bewegingen tussen de spartelingen door. Kijk nog maar eens goed.
Dit is ook alleen mijn mening maar, vind het er gewoon zo uitzien en geloof het daarom ook niet zo. Niet dat jullie liegen maar dat jullie ook niet beter weten ofzo Schijnheilig
Ik geloof dat pas als ik iemand hoor die er studie naar gedaan heeft... Ik ben een moeilijk persoon hihi... ik weet het Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:09

En heb jij het gezien van die kip? Ik heb namelijk gehoord dat er nog wel wat bewegingen uitkomen maar niet dat ze daadwerkelijk zonder kop lopen

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:11

griebels schreef:
En heb jij het gezien van die kip? Ik heb namelijk gehoord dat er nog wel wat bewegingen uitkomen maar niet dat ze daadwerkelijk zonder kop lopen


het is helaas echt zo Nagelbijten / Gniffelen ze kunnen een meter of 2 doorlopen...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-10-07 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:11

tuurlijk kunnen mensen het raar vinden, maar als er word geopperd 'ik weet eigenlijk ook niet of ik dit geloof', dan probeer ik men er van te overtuigen dat we hier heus niet met zijn allen een potje aan het liegen zijn Knipoog als je er met je neus bovenop staat en het tot 2x toe hebt gezien, dan weet je zeker dat het beest echt dood is als het zo sparteld.

Na het schot zijn ze gewoon dood, net als een paard. Alleen het schaap begint pas te spartelen als de nek word doorgesneden... da's toch best raar... als het niet dood was, zou hij pijn hebben van het schot, en zou tijdens en direct ná het schot ook moeten spartelen.

Daarbij waren dit vrij makke schapen; ze legden het schaap op de 'brancard' en het ene schaap spartelde nauwelijks tegen toen het daar lag, en de pin werd gepakt. Als hij weg had gewild, had hij daar toen alle kans toe gehad om dat te proberen Knipoog

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:12

Daar heb je gelijk in, hij ligt idd stil ná het schot..
maarjaa.. ikw eet het niet hoor Nagelbijten / Gniffelen vind het eng om te zien Scheve mond

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:14

ik heb het ook even bekeken. Ziet er wel raar uit ja. Maar je ziet wel dat hij met z'n voorpoten haast niets doet en dat hij ooka lleen maait met z'n achterbenen maar niet probeert overeind te komen want dan zou hij zich heel anders gedragen. hij maait ook het meest met z'n bovenliggende pootje maar als hij overeind zou willen dan zou hij juist de onderste gebruiken want daarmee kan hij overeind komen. en na het schot ligt hij ook rustig inderdaad...

maar dood blijft toch een jakkie onderwerp... hoewel ik wel vind dat het schiten rustig en netjes gaat, zowel bij de eerste als bij deze excursie heeft me dat heel positief verrast want ik had 'n heel ander beeld van "paard naar de slager" Lachen

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:14

Ik heb het niet gezien nee, van de kip. Een vriend van mij echter, werkt met kippen en brengt deze ook naar de slachterij. Als ze op een bepaalde manier worden geslacht (dus kop eraf snijden oid) dan lopen ze echt nog een stukkie door (maar dan moet je ze eerst een beetje 'opfokken'.) die mensen daar halen ook van dat soort rotgeintjes uit Knipoog

Er zal vast wel studie naar gedaan zijn. ik mis alleen de nodige diergeneeskundige kennis om het jou aannemelijk te maken, maar écht; kijk dan waar er geschoten word.

Voor schapen is dat een andere plek, maar dezelfde werking als de plek van het paard. Beiden zijn op slag dood.

Ik denk dat ook dat je eerder gaat twijfelen bij het zien van het filmpje, dan als je er in werkelijkheid bij bent geweest.

weet niet of er daar filmpjes van zijn, maar kijk maar eens een filmpje van het 'halal-slachten', kun je het verschil zien tussen een levend dier dat leegbloed, of een dood dier, geschoten, die rustig is en pas later gaat spartelen bij het bloeden... Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:16

Jolliegirl schreef:
griebels schreef:
En heb jij het gezien van die kip? Ik heb namelijk gehoord dat er nog wel wat bewegingen uitkomen maar niet dat ze daadwerkelijk zonder kop lopen


het is helaas echt zo Nagelbijten / Gniffelen ze kunnen een meter of 2 doorlopen...


Inderdaad. Vriend van mij:

'je fokt zulke hanen (vooral hanen 'doen het erg goed') eerst een beetje op, dan slacht je ze dmv. nek breken/keel doorsnijden e.d. en dan rent zo'n beestje nog een klein stukje door'.

En da's écht waar Knipoog daar komt ook serieus het spreekwoord vandaan.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:16

Dan moet je toch nog maar eens goed kijken. Na het schot trilt het staartje en de pootjes ook een beetje.. Vergelijkbaar met een paard dus. Na de keel opensnijden lijkt het of hij weg wil komen.

DAt een schaap niet weg kan lopen is omdat hij hersendood is en de hersenen geen juiste gecontroleerde bewegingen door kunnen geven.

Ik zeg niet dat jullie liegen maar ook jullie kunnen niet voelen wat dat schaap wel of niet meer voelt. Vandaar dat ik zei dat ik het pas geloof als ik iets zie van iemand die er studie naar gedaan heeft...

Want simpele vraag: waarom zou een schaap dit wel doen en een koe of paard niet?

Een kip is BTW niet hersendood, die heeft gewoon geen hoofd meer Knipoog
Niet te vergelijken dus Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:18

JoyCiej007 schreef:
weet niet of er daar filmpjes van zijn, maar kijk maar eens een filmpje van het 'halal-slachten',


Heb ik toevallig gezien en ook daar wordt er net zo 'gesparteld'...

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:19

Ik vid het raar, maar met inslapen van eht schaap hier, was ze hart al gestopt(zelf gehoord, naja niet meer horend dus Knipoog )
en die deed ook zo wegspartelen enzo... ook met de achterbene...
maar die was dus echt al helemaal dood he..

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:20

de koe van excursie nr. 1 griebels, die had ontzettend veel meer stuiptrekkingen dan de belg... Knipoog

het staartje is ook weer zo'n stuiptrekking. maargoed, ik ga geen uren besteden om iemand 'te overtuigen' Knipoog

Ohja; ook nog 1 ding:

Ik heb, zo'n 20 min. ná het slachten van het schaap, de tong aangeraakt. Die legde de slager voor mijn neus neer, zónder hoofd oid, gewoon een kale tong. voorzichtig voelde ik, het ding was nog harstikke warm, 'lekker' zacht, wel glibberig. en quess what?! die tong bewoog gewoon!

Net als het feit, dat als een paard geslacht is, en ong. 30 minuten later zonder hoofd, zonder huid, zonder benen etc. dus helemaal gevild, nog stuiptrekkingen in de bilspieren laat zien.

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:21

daar heb je idd een punt! Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:22

stuiptrekkingen in de spieren vind ik anders dan deze bewegingen die dit schaap maakte...
Je hoeft me niet te overtuigen hoor, ik ben moeilijk te overtuigen Bloos

De koe had indd stuiptrekkingen maar niet deze bewegingen...

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:23

griebels schreef:
JoyCiej007 schreef:
weet niet of er daar filmpjes van zijn, maar kijk maar eens een filmpje van het 'halal-slachten',


Heb ik toevallig gezien en ook daar wordt er net zo 'gesparteld'...


Toch vind ik jouw redenatie dus niet kloppen Knipoog

niet l*llig bedoeld, maar het lijkt me nogal moeilijk als je er niet geweest ben, en ook de eerste keer het paard niet geschoten hebt zien worden, om te beoordelen dat het beestje niet dood is.
tuurlijk word er op die hallal filmpjes ook gesparteld; dat zijn nog half levende dieren, die zullen zéker wel spartelen.

Maar ook het geluid dat het maakte; een van de lammeren, daar gingen die stuiptrekkingen zo hard, dat je de spieren in de benen hoorden 'klapperen'. Het ging echt heel snel, en je hoorde een soort ratelend geluid.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:23

griebels schreef:
Ik weet ook niet zo zeer of ik dit geloof eigenlijk...
Ik vond zijn bewegingen er namelijk behoorlijk gecontroleerd uitzien. Alsof hij weg wilde of van zich af wilde stampen ipv wat stuiptrekkingen...


griebels schreef:
Weet ik, maar er is ook geen studie naar gedaan. En toch vind ik het geen spartelen maar gecontroleerde bewegingen tussen de spartelingen door. Kijk nog maar eens goed.
Dit is ook alleen mijn mening maar, vind het er gewoon zo uitzien en geloof het daarom ook niet zo. Niet dat jullie liegen maar dat jullie ook niet beter weten ofzo Schijnheilig
Ik geloof dat pas als ik iemand hoor die er studie naar gedaan heeft... Ik ben een moeilijk persoon hihi... ik weet het Nagelbijten / Gniffelen


Bij deze dan de studie: zijn keel is meteen doorgesneden, het bloed is na een sec of 3 to 5 uit zn hersens pleite..dead as a nice piece of meat dus.
Degene die trouwens op de achtergrond staat in t blauwe pakkie dat ben ik.. en geloof me ik stond er dus met mn neus bovenop..
het schaap was dood..finito, out of this world brain dead en noem maar op.
Mocht ie nog geleefd hebben had ik ook oogactie, mondactie en ooractie verwacht..en niet alleen ongelofelijk veel getrap van alleen poten..die actie was er dus niet, er was geen activiteit behalve de benen.
Ten tweede, er was zo ver doorgesneden dat de ruggenwervels ook los lagen = zenuwen dood. Mocht ie nog geleefd hadden (wat dus niet zo is ) had ie zelf nooit zn poten kunnen bewegen.
Ten derde, was ie niet dood...waarom zakt ie dan eerst helemaal in..en begint dan te spartelen? Was ie niet dood had ie eerst niet die paar seconden stil gelegen, ingezakt en ontspand en daarna gaan spartelen.
Verder heeft het waarschijnlijk met spiersamenstelling en zenuwsamenstelling te maknen waardoor een schaap het wel doet en een paard bijv niet. Misschien grootte van het dier? (komt zo bij me op, paarden en koeien niet, kippen en schapen wel?)
Maar kortom: het schaap was dood

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:28

Varkens spartelden toch ook zo erg volgens die slager?
Er zat volgens hem wel degelijk verschil in iig.

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:30

Miryamk schreef:
Varkens spartelden toch ook zo erg volgens die slager?
Er zat volgens hem wel degelijk verschil in iig.


varkens zijn al helemaal erg! ook na het inslapen, phoe!

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:31

En vooral bij een paard, met zulke grote, mooie ogen: het paard komt de schietruimte binnen, word gerustgesteld, en poef bang, weg paard, paard dood en ligt op de grond.

Kijk dán maar eens het beestje in zijn ogen: meteen als het op de grond ligt, is het oog helemaal 'weggetrokken'. Niet dat je het wit van het oog ziet, maar je kan jezelf niet meer in hun ogen zien. (let maar eens op; paardenogen werken altijd spiegelend) alle glans en spiegeligheid uit het paardenoog is dírect weg. Het is dan ook gelijk een 'dood oog', je kunt gewoon aan het oog zien dat het beestje dood is.

(tenminste; paardenkenners weten hoe 'levende paarden' normaal gesproken uit hun ogen kijken). Knipoog

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:32

goed verzorgde paardne iig Knipoog

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:36

JoyCiej007 schreef:
En vooral bij een paard, met zulke grote, mooie ogen: het paard komt de schietruimte binnen, word gerustgesteld, en poef bang, weg paard, paard dood en ligt op de grond.

Kijk dán maar eens het beestje in zijn ogen: meteen als het op de grond ligt, is het oog helemaal 'weggetrokken'. Niet dat je het wit van het oog ziet, maar je kan jezelf niet meer in hun ogen zien. (let maar eens op; paardenogen werken altijd spiegelend) alle glans en spiegeligheid uit het paardenoog is dírect weg. Het is dan ook gelijk een 'dood oog', je kunt gewoon aan het oog zien dat het beestje dood is.

(tenminste; paardenkenners weten hoe 'levende paarden' normaal gesproken uit hun ogen kijken). Knipoog


Bloed is weg...ook uit de ogen..
blik is dood omdat er niet meer bewogen word, er word nergens meer naar geken.
En daarna trekt ook het bloed en alles weg..wat het een nogal leeg oog maakt.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:38

juistem Lachen 'dood oog' = dus ook 'dood paard', hele simpele optelsom Knipoog