Jumping Amsterdam en lichte ergernis..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roemer
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: Diemen

Jumping Amsterdam en lichte ergernis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 21:16

Hoi!
Ik ben vandaag naar Jumping Amsterdam geweest en heb op zich een hele leuke dag gehad. Maar ik ergerde me meer en meer aan de manier waarop sommige paarden opgetuigd waren tijdens de springrubrieken..

Wat een toeters en bellen allemaal.. Scherpe bitten, dubbele teugels, harde handen. Om over prikkende sporen maar te zwijgen. Met heftige paarden als gevolg.

Het zal vast heel naief klinken, maar ik snap niet dat het allemaal nodig is. Ik ben verre van een topruiter, maar volgens mij moet je zo'n parcours toch ook met een simpele trens en martingaal af kunnen leggen, als je je dressuur goed voor elkaar hebt? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Nogmaals, ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik hield er gewoon een nare nasmaak aan over. Ik snap wel dat een paard druk kan zijn tijdens een wedstrijden en dat een scherp bit ervoor zorgt dat je meer te vertellen hebt. En tuurlijk waren er ook ruiters die niet zoveel poespas hadden en netjes reden.

Zo, hehe, lang he? Knipoog Moest het even kwijt!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:18

Dit hoort beter bij het Jumping Amsterdam Forum!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:25

ik kan er zelf ook niks van maar ik denk dat ook al heb je je dressuur goed het toch zeer lastig word om een of andere opgefokte hengst terug te krijgen in een parcour van 1.60 met een gewoon trensje..

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:12

Daar gaan we weer....

Er is hier laatst nog een topic van tig pagina's over geweest. Als je daar de reacties van Lielle, runningkawa en mij terugleest dan begrijp je precies hoe ik er over denk Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:14

Nou toevallig begon het mij steeds meer op te vallen, daarom ben ik er vandaag ook extra op gaan letten.
Er waren geloof ik 3 ruiters met een kneltrensje die nog aardig normaal leek (ik kan natuurlijk niet zien wat er verder in zit). Verder alleen maar hekwerken.

Echt....dat dat topruiters moeten zijn. Mensen die kunnen rijden hebben dat toch helemaal niet nodig?
Of zijn de paarden ineens zoooo onhandelbaar geworden Verward

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:16

Ik denk er precies zo over. Het verbaasde mij ook. Ik heb heeeeel veel verschillende bitten zien langskomen. En waar het voor nodig is Verward
Ik vind het pas knap als ruiters een parcours rondlopen met een simpel trensje.

Roemer
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 15:46

Oeps, ik wist niet eens dat er een Jumping Amsterdam-forum was.. En dat het "bitten-onderwerp" al uitgebreid besproken is, wist ik ook niet.. Ben nogal nieuw op Bokt..

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:14

Als ik al kijk hoe Ot uit de hoek kan komen dan kan ik me best voorstellen dat je daar in een 1.60 parcours niet op zit te wachten, dan verongeluk je gewoon...En die paarden hebben nog heel wat meer power en vermogen als Ot Knipoog

En ik zie liever een mooi vriendelijk rondje op een scherper bit dan een hoop gepluk aan een trens. Dat gehang vind ik vreselijk, als je dat doet moet je niet met een scherp bit gaan rijden
Maar zolang er netjes vanuit het been gereden wordt en niet overdreven in de mond wordt gehangen mag er van mij best een scherper bit in hoor

Vaak worden die paarden thuis gewoon op een trens getraind, maar zijn ze op concours net wat heter en wordt er net even meer gevraagd. En in zo'n parcours heb je wel optimale controle nodig anders red je het niet



Welkom op bokt trouwens Roemer Vorige keer liep deze discussie nogal uit de hand dus vandaar dat ik wat geprikkeld reageerde Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:23

gomir schreef:

En ik zie liever een mooi vriendelijk rondje op een scherper bit dan een hoop gepluk aan een trens. Dat gehang vind ik vreselijk, als je dat doet moet je niet met een scherp bit gaan rijden
Maar zolang er netjes vanuit het been gereden wordt en niet overdreven in de mond wordt gehangen mag er van mij best een scherper bit in hoor


Daar heb je gelijk in, maar naar mijn mening hadden in dit geval de ruiters die wel een goede zit hebben en goed vanuit het been rijden een wel normaal bit in Schijnheilig
En vooral de mensen die het van de kwaliteiten van het paard moeten hebben en niet eens behoorlijk kunnen zitten die hadden de scherpe varianten.

Verder heb ik een 'nieuw' Verward (voor mij in ieder geval nieuw) bit zien hangen in één van de stands.
Die bestond uit 2 stukjes ijzerdraad dubbelgevouwen, en that's it! Bloos!
Dat ze dat nog op durven te hangen!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:31

Ik heb het nu natuurlijk niet gezien, maar meestal vind ik het wel meevallen met het zielige Knipoog
Of mijn penny-gehalte moet afgezakt zijn tot onder het nulpunt Verward Misschien ben ik wel gevoelloos geworden Clown

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:35

Nou ik zie mezelf niet bepaald als een mietje (of pennymeisje) die alle paardjes zielig vind Haha!
Maar het begon nu gewoon op te vallen...

Waar waren de Whitakers nou Verdrietig
Die kunnen meestal tenminste op een normale manier hun paarden rondsturen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:39

Ja precies, die heb ik ook gemist...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:50

ik vind het wel meevallen, heb ook niet echt bij het inrijden gekeken
maar die Johan Laseur.....dat vond ik een verschrikkelijk ventje zeg! in het L/M en Z mocht ie meedoen!! maar wat zit die er als een zoutzak op!!
op de laatste hindernis nog ff flink meppen...gelukkig viel de balk er dan ook af!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:52

Ik ben niet bij Jumping Amsterdam geweest, heb alleen de eerste drie gezien op tv...
Maar zo'n paard moet met zo min mogelijk hulpen, een hele moeilijke oefening doen. Dan is een scherper bit wel handig.
Maar twee stukjes ijzerdraad? Als daar niet heel voorzichtig mee omgegaan wordt, zal dat paard gaan flippen, dat moet wel. En dan ben je ook nergens in zo'n parcours. Dus ik denk dat de ruiters er wel mee om kunnen gaan...
In ieder geval goed genoeg, om hun paarden niet tegen zich te krijgen.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:52

ik kon ook een springruiter wel schieten! zn paard maakte een paar fouten, 2 keer een balk eraf, hij was klaar, en hij gaf dat paard toch een ruk in zn mond! bah!! en iets veels beters, een man die zn paard heel erg beloonde, terwijl die er 3 balken vanaf had gegooid! ...

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:13

reddytobias schreef:
ik vind het wel meevallen, heb ook niet echt bij het inrijden gekeken
maar die Johan Laseur.....dat vond ik een verschrikkelijk ventje zeg! in het L/M en Z mocht ie meedoen!! maar wat zit die er als een zoutzak op!!
op de laatste hindernis nog ff flink meppen...gelukkig viel de balk er dan ook af!


Ga eens op stal kijken , hoe de paarden getraind worden en oordeel dan nog eens Knipoog

Wat je op concours ziet is een momentopname.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:28

ja dat weet ik ook wel! maar dressuurruiters behoren daar ook gewoon bij hoor! die hebben ook ijzerwerk in de mond....en hoe sommige ruiters daar mee omgaan?!?! hmmmmm

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:47

Ben zelf ook niet ze snel van: gut oh gut, dat arme paard, maar het was mij ook wel opgevallen, dat het hele vreemde stellages voorbij kwamen.
Mijn vriend vroeg op een gegeven moment of dat paard een 'buitenboord-beugel' in had.... Ik kon niet eens uitleggen wat het was, wat dat dier allemaal in had, èn een hackamore èn een bit (buitenboord-beugel model)
En het was mij ook al opgevallen, dat de ruiters die 'fijn' reden, een normale optoming hadden!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:50

reddytobias schreef:
ik vind het wel meevallen, heb ook niet echt bij het inrijden gekeken
maar die Johan Laseur.....dat vond ik een verschrikkelijk ventje zeg! in het L/M en Z mocht ie meedoen!! maar wat zit die er als een zoutzak op!!
op de laatste hindernis nog ff flink meppen...gelukkig viel de balk er dan ook af!


whaaa die reed op nightprince toch?
nightprince is het paard van de eigenaar van de pensionstal waar luck staat! Schijnheilig
hij was donderdag 1e geworden met de selecties!

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:46

johan zit er misschien op als een zout zak rijden kan ie wel
ik zie hem liever een rondje rijden
als een dressuur jufvrouw met der stang ver doorgebogen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:20

Ik ben niet geweest dit jaar Huilen Maar waar ik me altijd gruwelijk aan kan irriteren zijn de mensen langs de losrijbak of op de tribune die het allemaal beter weten Echt heel erg vervelend.

Wat de optoming van de paarden betreft. Daar kunnen wij niets over zeggen, wij rijden die dieren niet en weten dus ook niet hoe ze zijn. Ze zullen het heus wel nodig hebben hoor.

Roemer
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:34

Ik had laatst een artikel in Bit gelezen over Jürgen Krackow: hij rijdt zijn springpaard met een bosal! Ik weet niet hoe pittig een bosal inwerkt (een paardeneus zal best gevoelig zijn..), maar het ziet er veel prettiger uit dan scherpe bitten met lange sharen!

Het zal vast niet geschikt zijn voor elk paard en elke ruiter, maar ik vond het er gaaf uitzien! Fijn dat niet alle topruiters vastgeroest zitten in traditionele training en ook wel eens iets heel anders willen proberen.

Misschien komt er ooit een topruiter die zijn paard zonder hoofdstel rondstuurt en alleen met een touw om zijn nek? Die zich heeft laten inspireren door Emiel Voest? Ik hoop het..