Jeroen Dubbeldam geeft dressuurshow

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:27

Ik heb nooit geweten Lovely dat slachterijen diagnoses kunnen stellen bij paarden. Ik dacht dat alleen dierenartsen dat deden. En kennelijk lees je geen paardenmagazines, want daar staat het in.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:28

LuvdaTossa schreef:
Ik wil met mijn dressuurpaardje ook gaan springen maar dan wil ik haar eerst fatsoenlijk minstens in de M hebben.
Ik zie veel verkeerd gaan bij het springen. Jonge paarden al snel in de parcoursen en niet goed aan de hulpen. Dan stranden ze bij de M en Z en wordt het paard afgeschreven.....

Eén winstpunt snel halen, bij het inrijden even met de slof rijden en winstpunt en maar naar het parcoursje. Er was ook nog een tweede dressuurproef... o ja. Nou maar voor deze keer nog eens in de ring. Tuut buiten het bordje, tuut buiten het bordje en nog eens, toen was ze zat van het getoeter van de jury dus kwam een middelvinger omhoog..... En dan maar vreemd vinden dat het paard strand bij de M....


Mhh volgens mij mag je om die ene winstpunt te halen in de B niet met slof inrijden??. Nee dat gebeurt thuis de hele week. Dag ervoor gaat de instructeur er nog even om om de knopjes recht te rijden en dan hop de proef in. Wat je nu als voorbeeld geeft is een particulier die aan de gang gaat met een jong paard en wil gaan springen. Bij de profs gaat dit wel anders.

Ik denk als je met moeite een winstpunt in de B rijdt je echt nog niet klaar bent voor een B parcours. Alhoewel ik ook veel moeite had met die ene winstpunt en toen ik gelijk met hem gaan springen. Ik reed 10 parcoursen of foutloos of een balk en altijd wel prijs. Ben nu L2 dressuur en vind het wel zat hij en we hebben er geen schrik meer in. Alhoewel ik nu dressuurles van een springruiter krijg en ik nu een totaal ander paard heb. Niet dat opgerichte niet dat onder druk rijden en niet het probleem oplossen met een slof enz.

Tuurlijk worden er genoeg paarden kapotgesprongen maar ik denk als je kijkt bij welke ruiters en welke stallen draait het vaak maar om een ding GELD vooral snel Geld verdienen. Toch als ik met de wedstrijden die jonge paarden door een B parcours zie gaan zie ik dat ze lol hebben. De paarden krijgen de ruimte voor een bokje en het koppie mag omhoog ook een rare spring mag als ze maar doorlopen. En keer een tikkie krijgen omdat ze niet gaan is geen probleem. Die ruimte geven aan een jong paard is heel belangrijk voor de lol van het dier vooral als ze verder willen komen. Bij dressuur mag die niet het paard moet gelijk in het gareel ook de hele jonge. Toch is dat jammer want daardoor heb je net die ontspanning niet die zo hard nodig is. Maar ja bokje en koppie omhoog mag niet in de B he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:40

Desiree schreef:
Ik heb nooit geweten Lovely dat slachterijen diagnoses kunnen stellen bij paarden. Ik dacht dat alleen dierenartsen dat deden. En kennelijk lees je geen paardenmagazines, want daar staat het in.

Jawel hoor meisje, maar ik kan ook nog nuanceren.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:42

Lovely"]
[quote="Desiree schreef:
Ik heb nooit geweten Lovely dat slachterijen diagnoses kunnen stellen bij paarden. Ik dacht dat alleen dierenartsen dat deden. En kennelijk lees je geen paardenmagazines, want daar staat het in.

Jawel hoor meisje, maar ik kan ook nog nuanceren.
[/quote]

Ik heb het laatst ook gelezen, maar hoe nuanceer je dat dan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:48

Lovely schreef:
Wat voor cijfers Desiree?? Wordt er nu ook al bij de poort van de slachterij bijgehouden wat voor carriere het paard had? Lijkt me stug hoor, maar als jij het graag wilt geloven, ga je gang.

Ik zie dat je kunt nuanceren ja. Knipoog

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:54

Jeroen was gisteravond laat op TV bij Mart Smeets. Hier lieten ze ook de beelden zien dat hij met dressuurpaard tussen de hindernissen door reed en een changement reed. (wat niet helemaal vlekkeloos ging en Jeroen zei zelf ook dat het paard wat gespannen was en dat het een jong paard was?)
Vond het leuk om te zien.
Zelf wil ik graag dat mijn paarden van alles kunnen, dus springen hoort daar ook bij. En ik ben endurance miep.
Bij mijn volbloed merrie heb ik gemerkt dat ze van een sprongetje maken in elk geval rechter wordt. (soepel is ze al)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:26

Wat ik al eerder zei: Het gros van de springruiters heeft de paarden heel wat losser in het lijf dan de dressuurruiters. Als paard zijnde kan je beter springpaard zijn dan dressuurpaard. Want bij de laatste is toch een boel getrix.

En ik ben het met Desiree eens, dat bij dressuurpaarden heel wat meer rugproblemen voorkomen dan bij springpaarden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:02

Ben het met Pipo en Desiree eens. Dressuurpaarden zijn over het algemeen genomen veel eerder de klos dan springpaarden. Dat lees je in de bladen, hoor je om je heen en zie je ook als je oplet. En dat is toch ook niet zo gek? althans ik vind het niet verwonderlijk als je ziet hoe vroeg die dieren al ik weet niet wat moeten doen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:20

Ik vind het ook logisch dat dressuurpaarden meer problemen hebben.
Als je een springpaard hebt met problemen, kom je niet foutloos rond.
Heb je een dressuurpaard wat je in elkaar trekt en slecht rijd, kom je even goed nog een behoorlijk eind. Zelfs tot in het Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:25

Het is nog logischer omdat veel kapotte of in de stop getrokken springpaarden de handel in gaan als dressuurpaard en dus de rest van hun leven dressuurpaard zijn,maar gesloopt zijn bij het springen. Dat gebeurt namelijk ook. Springen is heel goed voor je paard, het kan een enorme gymnastiserende bijdrage leveren. Maar helaas is slecht rijden nooit goed voor een paard, met of zonder hout.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:30

Ik heb er even over nagedacht en ik ken er maar 1 paard die eerst heeft gesprongen en nu dressuurpaard is.
Er zijn volgens mij heel veel paarden waar nooit serieus mee gesprongen wordt. Die gewoon hun hele leven als dressuurpaard worden gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:33

Ja inderdaad slecht rijden is slecht voor ieder paard. Dat is denk ik ook de reden waarom de meeste dressuurpaarden ook zoveel rugproblemen hebben. Laten we eerlijk zijn: De meeste ruiters die niet durven te springen die worden dressuurruiter. ( including me) Daarom vind ik bijv. bij de Oruncursus het juist heel slecht dat je je kunt opleiden tot alleen dressuurinstructeur. Ik vind dat iedereen minimaal een B parcours moet kunnen springen. Je zit gewoon veel beter op je paard, je word handiger, en je leert beter event. bokkesprongen uit te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:33

essie79 schreef:
Ik heb er even over nagedacht en ik ken er maar 1 paard die eerst heeft gesprongen en nu dressuurpaard is.
Er zijn volgens mij heel veel paarden waar nooit serieus mee gesprongen wordt. Die gewoon hun hele leven als dressuurpaard worden gebruikt.



Volledig eens, want daarom is ook de splitsing gemaakt in de fokkerij. De meeste paarden die bij dressuurruiters staan hebben nog nooit een sprongetje gemaakt.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:39

En dat ene paard die ik ken die eerst gesprongen heeft en nu dressuurpaard is, doet het helemaal niet slecht als dressuurpaard en is ook niet verrot gereden.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:36

Ik vind dat het springen absoluut als toegevoegde 'waarde' kan zien voor het dressuurwerk, en andersom!
Mijn paard is zowel dressuur als springgericht (alleen met wedstrijden meet dressuur, omdat ik een inspringbak-fobie heb Knipoog ).
Toen we begonnen met meer fanatiek springen (boven de 1m in een parcoursje), waren we dressuurmatig al op M of Z niveau.
Wat ik toen merkte, en wat mn (spring)instructrice toen ook zei, was dat mijn paardje tussen een 2 sprong zich makkelijker kleiner maakte (in galopsprongen) dan verruimde, dit mede doordat ze in de dressuur ook makkelijker in de verzameling is dan in de verruiming.
Nu had ze dus meer moeite om goed uit te komen bij de 2e hindernis van een dubbel. Door hier veel mee te oefenen (steeds iets ruimer zetten, meer naar voren rijden), hadden we hier ook profijt van tijdens de dressuur, ook hier kon ze zich nu meer leren verruimen (juist in de middengalop).
Dus ik vind dat beide goed bij elkaar aansluiten in een training om goede en slechte punten van beide tacten van sport te verbeteren.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:54

Ik kom net thuis van JA en ik vond dat Jeroen de clinic erg leuk deed, niet veel nieuws gehoord. Viel mij erg op dat hij het publiek toesprak als; 'Wij springruiters', concluderend dat het publiek alleen maar dressuurmutsen waren. Was wel erg leuk, maar niet bijzonder leerzaam.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:55

2x
Laatst bijgewerkt door Qerty op 02-02-04 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:58

Neem van mij aan, dat die paarden van Jeroen allemaal super na te rijden zijn. Net als bijv. John Whitaker, die paarden zijn echt supergoed voorelkaar. Kan mening dressuurruiter een voorbeeld aan nemen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:03

Pipo schreef:
Neem van mij aan, dat die paarden van Jeroen allemaal super na te rijden zijn. Net als bijv. John Whitaker, die paarden zijn echt supergoed voorelkaar. Kan mening dressuurruiter een voorbeeld aan nemen.


Weet niet of dit een reactie op mijn bericht was? Als het wel zo is reageer ik er op, en als het niet zo is dan heb ik niets gezegt.
Vond idd ook dat hij zijn paard erg goed voor elkaar had, maar wat ik bedoelde met 'niet leerzaam' was dat hij niets nieuws vertelde. Vond het zeker wel interessant.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:56

Hij deed het best leuk ! Maar idd weinig nieuwe info.
Wat ik het grootste blunder vond dat was dat hij met lichtrijden gewoon heerlijk op het verkeerde been zat.. Geweldig ik heb er wel om gelachen.
Verder deed hij het leuk..Leuk commentaar.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:27

Inderdaad, niet zo netjes als je op het verkeerd been aan het lichtrijden bent. Maar ik vond wel dat ie het op een hele leuke manier heeft gebracht. Ik vond het in ieder geval heel boeiend, en ik denk ook dat het goed te volgen was voor mensen die zelf niets met paarden te maken hebben.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:32

Ik vond het ook een hele leuke show. Hij bracht alles heel leuk vond ik Lachen Zaten af en toe ook grappig opmerkingen tussen dat maakte het spontaan enzo Tong uitsteken
Wij hadden trouwens nog zijn bos bloemen gevangen Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:44

Ik vond dat Jeroen het heel leuk deed zeker weten! Ik had alleen eigenlijk gehoopt op een dressuurzadel Extreme duivel (ik hoorde dat hij dat een andere clinic wel had Verward )
Want ik kan me ooit nog een proef (of pas de deux) van Jos Lansink herinneren en die zat toen wel op een dressuurzadel.

Verder vond ik het niet echt een dressuurclinic, het was meer gecombineerd. En ik heb er niet veel van geleerd, ik was al bekent met de voordelen van de dressuur voor de springruiters.

Maar dat maakte de clinic niet minder leuk. Jeroen helemaal trots op zijn zijgangen Haha!
En ook toen Partytime changeerde terwijl hij contra reed was leuk. Iemand begon te klappen, waarop hij antwoorde dat het nou niet echt de bedoeling was Knipoog Als hij niets gezegd had, zullen de meeste mensen gedacht hebben dat hij dat wel wilde.

Het zag er allemaal erg makkelijk uit zoals hij reed. Leuk, volgende keer Jeroen op een dressuurzadel en dressuurpaard Tong uitsteken

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:50

Vond het echt helemaal top...

"Dan doe je gewoon ff een changementje" "En gewoon ff verruimen... en ff een beetje rustiger... HOOOOooohooo" Ff dit, en ff dat... Geweldig.

Sall

Berichten: 6720
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:03

Jamy schreef:
Ik vond het ook een hele leuke show. Hij bracht alles heel leuk vond ik Lachen Zaten af en toe ook grappig opmerkingen tussen dat maakte het spontaan enzo Tong uitsteken
Wij hadden trouwens nog zijn bos bloemen gevangen :D



Dan zaten jullie een paar rijen schuin voor ons!

Ik vond het heel leuk, zat met Tigger op de tribune, moest Tigger bij brengen toen ze na al dat dressuur-geweld, Partytime zag, maar al snel moest ik haar enthousiasme temperen, omdat ze het zo'n gaaf dier vond Haha!