[H][KWPN]Hengst voor Haarlem x Saros XX x Pion merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zietje

[H][KWPN]Hengst voor Haarlem x Saros XX x Pion merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:20

Dit jaar wil ik mijn merrie (14 jaar) voor het eerst laten dekken en ik zou jullie hulp goed kunnen gebruiken bij de hengstenkeuze!

Ze is ongeveer M/Z dressuur afgericht en kan goed springen. Mijn merrie heeft op zich een fijn karakter maar is wel heel erg heet. Veel meer pit hoeft er dus niet in Haha! Haar stap is een beetje haar zwakke punt, ze heeft moeite om zich wat te verzamelen. Ik weet niet zo goed waar ik op moet gaan letten met exterieur, hebben jullie ideeën over wat er nog verbeterd zou kunnen worden? Ze heeft het ster predikaat. Kleur maakt mij niet uit!Ik wil het veulen graag zelf houden met als doel dressuur maar het zou leuk zijn als het veulen ook aardig kan springen.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pantarhei

Re: [H][KWPN]Hengst voor Haarlem x Saros XX x Pion merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:32

ik zou voor een goed bewegende springhengst kiezen, bijvoorbeeld Tangelo van de Zuuthoeve, ook fijn karakter. Alle Numero uno's kunnen ook goed springen en bewegen, maar zijn niet het fijnste qua karakter. Democraat, weliswaar oudere hengst, maar geeft wel fijne nakomelingen. Zo aan de foto's te zien mag je merrie iets meer opwaarts gaan bewegen, dat is denk ik wel een aandachtspunt. Verder vererven de meeste springhengsten ook een goede galop

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:07

Onze Haarlem merrie lijkt qua bouw en uitstraling wel iets op die van jou.. Ik denk dat ze alleen iets kleiner is.

Ze is drachtig van de dressuurhengst Citango.. Waarom? Dat moet ik mn moeder vragen, die zoekt de hengsten bij de merries Tong uitsteken

Afbeelding

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:52

Citango leek mij ook wel wat alleen las ik op Bokt dat hij een moeilijk karakter heeft....sinds de hengst veel karakter door vererft, en mijn merrietje al heet genoeg is van zichzelf Tong uitsteken

Maar zou je je moeder nog om beweegredenen kunnen vragen Lachen ?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:40

Zietje schreef:
Citango leek mij ook wel wat alleen las ik op Bokt dat hij een moeilijk karakter heeft....sinds de hengst veel karakter door vererft, en mijn merrietje al heet genoeg is van zichzelf Tong uitsteken

Mag ik dan vragen waarom je in een ander topic Jazz op je lijstje hebt staan? Bij mijn weten is dat ook een hengst die veel karakter door vererft.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:46

Mijn oma had vroeger een Saros en dat was toch een fijn paard in de omgang. Merrie is met verschillende hengsten gedekt, Dublin, Contango, Farrington (maar dat is al jaren geleden) Merrie was geloof ik rond de 1.65. Gaf paarden met maat door, dus weet niet hoe de maat bij jou merrie is?

Als je stap het moeilijkste is bij je paard,zul je inderdaad echt op de gangen van een springhengst moeten letten. Je kunt dan denken aan Warrant, die heeft mooie verrichtingscijfers, maar ook Unaniem staat bekend dat hij leuke allrounders fokt.
Unaniem is net als eerder genoemde Tangelo ook een jonge Numero Uno.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:51

Falona schreef:
Zietje schreef:

Mag ik dan vragen waarom je in een ander topic Jazz op je lijstje hebt staan? Bij mijn weten is dat ook een hengst die veel karakter door vererft.

Wat ik begreep van de verschillende topics is dat Citango echt lastig is, ik heb meerdere Jazz gezien en die zijn heet en niet erg makkelijk maar nog wel te doen. Voor mij staat Jazz ook niet op 1 maar qua beweging zou hij zeker wat kunnen toevoegen aan mijn merrie.

In de springhengsten heb ik mij nog niet zo verdiept, het gaat mij echt voornamelijk om de dressuur. Maar ik ga ze is opzoeken!

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:09

Zietje schreef:

Maar zou je je moeder nog om beweegredenen kunnen vragen Lachen ?

Onze Haarlem is niet al te groot met best wel vlakke bewegingen en een kort ruggetje.
Het is dus een heel compact paardje...
Mn moeder heeft Citango gekozen om zijn prachtig mooie draf en vooral het ondertredende achterbeen en opwaartse gangen.
Ook vind ze het een mooie langgelijnd paard.
Qua karakter past ie opzich wel bij onze Haarlem. Het blijft wel een Haarlem en een merrie, dus je moet haar met respect behandelen en dan gaat ze voor je door t vuur.. maar als je haar niet met respect behandeld is ze behoorlijk dwars.
Citango is in het begin ook niet makkelijk geweest, maar ik geloof dat ie het nu wel heel erg braaf doet. Mn moeder zegt dat ie wel nuchter in de kop is, maar wel met karakter.
Ze zegt wel dat als je een braaf recreatiepaard wil fokken dan beter niet met Citango kan gaan fokken... want het blijft Jazz bloed.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 23:09

Ow, dat klinkt wel positief!! Nou, ga ik ook nog even naar kijken Lachen

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 00:48

lees maar eens in het topic : informatie over Citango gevraagt"