[H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

[H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:18

Aangezien mijn ambities om met mijn merrie te gaan fokken steeds serieuzere vormen gaan aannemen, zou ik graag advies willen qua hengstenkeuze.

Curriculum Vitae:
    Porsche-S
    1.59 m
    Vos
    04-05-1997
    Stamboekmerrie (geen predikaten helaas)
    Burggraaf x Irco Polo x Farn
    Moeder Doriena (ook 1.59m) was NSP.

M1 dressuur + 2
    B springen + 8
    Verder, beleerd voor de wagen, doet graag een moppie SGW en stapt ook graag langs de weg. Kortom een superveelzijdig paard.

Goede eigenschappen/pluspunten
    - dijk van een karakter!
    - superbraaf en koel in de kop
    - kan goed springen
    - goede draf

Minder goede eigenschappen/minpunten
    - stokmaat
    - kort voorbeen
    - voorover gebouwd.
    - iets te weinig souplesse

Mijn fokdoel:

Ik wil gewoon een leuk paard voor mezelf fokken, die deze merrie kan opvolgen in zowel de dressuur als het springen. Deze merrie vraagt behoorlijk wat van je qua rijden, dus ik wil graag een 'makkelijker' te rijden paard, meer bergopwaarts. Wat meer lengte in het voorbeen zou wenselijk zijn, net als wat meer souplesse in de beweging en meer maat. Wat ik graag wil behouden is hetgoede karakter.

Zelf gaat mijn interesse uit naar een (jonge) springgefokte hengst of een goede allrounder. Maar ik sta open voor andere suggesties. Graag alleen KWPN-goedgekeurde of -erkende hengsten.

Overigens werd mij Wonderboy (Ramon x Nimmerdor) al eens aangeraden, en ik moet zeggen dat ik het geen raar dier vind.

Enkele foto's van mijn merrie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOVHEF4D.jpg

Stap:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ENBSZRRH.jpg
Draf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIYXCZOD.jpg
Galop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJJ7U6ZI.jpg
Sprongetje:
AfbeeldingAfbeelding

Ik heb helaas geen betere foto's op het moment maar kunnen altijd nog gemaakt worden wanneer ik vrij van m'n werk ben. Hopelijk staat er genoeg informatie in deze openingspost maar ik kan altijd meer plaatsen.

Graag hoor ik jullie mening over de hengstenkeuze voor deze merrie. Lachen

Robsi_Vigaro

Re: [H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:08

Is Viento uno niet wat, volgens mij werd er gezegd dat hij goede alrounders gaf.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:26

Numero Uno bloed is natuurlijk super veelzijdig, maar als de TS een paard wil dat makkelijker te rijden is zou ik daar toch een beetje van weg blijven.

Waarom wil je een jonge hengst? Als je nog niks over je merrie weet qua fokkerij zou ik eerder een hengst kiezen die zich al bewezen heeft op de punten die je verbeterd wilt zien, zoals het vergroten van de stokmaat en meer souplesse. Met een jonge hengst wordt het dubbel gokken.

Ik ben benieuwd naar een standfoto, dat voorover gebouwd betwijfel ik namelijk.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:35

Wat dacht je van Karandasj of een zoon van hem?

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:35

Hij geeft goede paarden en zij zijn doorgaans zeer mooi en hij fokt een normale hoogtemaat door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:04

Karandasj heeft een braaf karakter, ze springen goed, maar mooi zou ik ze niet noemen, ik vind ze erg gewoon van type. Ik vind het een leuke hengst maar waarom hij keur geworden is begrijp ik niet helemaal.
Bovendien vergroot hij de stokmaat niet duidelijk, zijn hoogtemaat is 0, ik zou bij een merrie van 1.59 die haar eerste veulen krijgt toch een hengst nemen die flink plust.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:47

[***] schreef:
Waarom wil je een jonge hengst? Als je nog niks over je merrie weet qua fokkerij zou ik eerder een hengst kiezen die zich al bewezen heeft op de punten die je verbeterd wilt zien, zoals het vergroten van de stokmaat en meer souplesse. Met een jonge hengst wordt het dubbel gokken.

Een jonge hengst is nog een beetje betaalbaar. Haha! Indorado bijvoorbeeld is door z'n populariteit behoorlijk duurder dan een jongere hengst als Vingino. Maar ik kwam Hamlet ook tegen en die viel me qua dekgeld weer mee (rond de € 900 geloof ik).

Een standfoto van mijn merrie stond al in m'n openingspost, maar zal 'm hier nogmaals plaatsen:
Afbeelding

Naar mijn weten is ze toch iets overbouwd. Mocht je de foto niet duidelijk genoeg vinden, kan ik in 't weekend nog zorgen voor een duidelijker foto.

Iemand tipte me om meer richting Holstein te gaan... is dat een idee?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:24

Quazzle schreef:
Wat dacht je van Karandasj of een zoon van hem?

De zoon waar de ballen van op sterk water staan Haha!?

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:00

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:11

sprakeloos schreef:

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/ ... Unesco.pdf
bij mijn weten heeft deze z'n zaakje er nog onder hangen..[/quote]
Bij mijn weten is hij afgelopen zomer gecastereerd en verkocht aan Paul Schockemohle.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:33

Puera schreef:
[***] schreef:

Een jonge hengst is nog een beetje betaalbaar. Haha! Indorado bijvoorbeeld is door z'n populariteit behoorlijk duurder dan een jongere hengst als Vingino. Maar ik kwam Hamlet ook tegen en die viel me qua dekgeld weer mee (rond de € 900 geloof ik).
[/quote]

Hamlet zou ik niet aan beginnen Bloos ook heel verschillend in maat en ben bang dat je niet meer voorbeen zal krijgen. Hij wil ook nog wel eens erg grof geven..In karakter zijn ze ook erg wisselend..
Indorado's zijn ook niet altijd de makkelijkste, maar hoewel ze wel aardig nuchter zijn. Meer souplesse zal je niet met hem krijgen, wel veel springvermogen

en Virgino vind ik niet verkeert Lachen

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:34

[***] schreef:
Karandasj heeft een braaf karakter, ze springen goed, maar mooi zou ik ze niet noemen, ik vind ze erg gewoon van type. Ik vind het een leuke hengst maar waarom hij keur geworden is begrijp ik niet helemaal.
Bovendien vergroot hij de stokmaat niet duidelijk, zijn hoogtemaat is 0, ik zou bij een merrie van 1.59 die haar eerste veulen krijgt toch een hengst nemen die flink plust.

t is niet omdat ze klein is dat ze ook klein zal fokken... Ik heb mooie Karandasjs gezien; Zijn zoon Unesco is trouwens ook niet mis

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:35

LJB schreef:
sprakeloos schreef:

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/ ... Unesco.pdf
bij mijn weten heeft deze z'n zaakje er nog onder hangen..

Bij mijn weten is hij afgelopen zomer gecastereerd en verkocht aan Paul Schockemohle.[/quote]

Wist ik niet... Waarom eigenlijk? Zijn afstammelingenkeuring was positief. En akls dat zo was: er moet toch nog 'semen' van beschikbaar zijn? Verkocht aan >Schockemohle voor de sport dan... was als hij gecastreerd is zal hij nog moeilijk knn dienen in zijn dekstation Duivel

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:38

Indorado geeft doorgaans zeer goede karakters

en cardento?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:31

Jemig Quazzle, verdiep je er even in voor je vanalles roept

Quazzle schreef:
t is niet omdat ze klein is dat ze ook klein zal fokken...

Zit er dik in van wel, want haar moeder is ook 1.59!

Puera schreef:
Een jonge hengst is nog een beetje betaalbaar. Haha! Indorado bijvoorbeeld is door z'n populariteit behoorlijk duurder dan een jongere hengst als Vingino. Maar ik kwam Hamlet ook tegen en die viel me qua dekgeld weer mee (rond de € 900 geloof ik)

Cardento kost 1400 euro dekgeld (vorig jaar!)
Indorado goede karakters?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:41

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:03

Wat dacht je van Rhodium (Ferro x G Ramiro Z x Voltaire)? Fokt ook vergrotend Knipoog

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:06

Wij hebben ooit een keer Rhodium en nakomelingen gezien. Leken allemaal precies op hem, rustig karakter, mooie aansprekende paarden!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:11

MyWishMax schreef:
Wij hebben ooit een keer Rhodium en nakomelingen gezien. Leken allemaal precies op hem, rustig karakter, mooie aansprekende paarden!

Hij was ook overtuigend op de hengstenkeuring met zijn zonen Ja In 2005 geloof ik..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:13

Ja, die keer waren wij er ook Knipoog Wist niet meer precies wanneer, dus durfde het niet te zeggen Knipoog

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:13

Quazzle schreef:
Wist ik niet... Waarom eigenlijk? Zijn afstammelingenkeuring was positief. En akls dat zo was: er moet toch nog 'semen' van beschikbaar zijn? Verkocht aan >Schockemohle voor de sport dan... was als hij gecastreerd is zal hij nog moeilijk knn dienen in zijn dekstation Duivel

Wat ik er van begreep wilden de fokkers hem niet.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:02

[***] schreef:
Jemig Quazzle, verdiep je er even in voor je vanalles roept

Quazzle schreef:
t is niet omdat ze klein is dat ze ook klein zal fokken...

Zit er dik in van wel, want haar moeder is ook 1.59!

Puera schreef:
Een jonge hengst is nog een beetje betaalbaar. Haha! Indorado bijvoorbeeld is door z'n populariteit behoorlijk duurder dan een jongere hengst als Vingino. Maar ik kwam Hamlet ook tegen en die viel me qua dekgeld weer mee (rond de € 900 geloof ik)

Cardento kost 1400 euro dekgeld (vorig jaar!)
Indorado goede karakters?

ja Cardento IS duur, heb je me toch ook niet horen zeggen dat hij gratis was hé! Maar dan speel je wel op zeker.

Ik kon toch ook niet weten dat de moeder zelf ook zo klein was...

En Indorado: ja, goede karakters! én toffe paarden. Maar als je wil kan je elk makkelijk paard moeilijk krijgen hoor... En dat veralgemenen van Indorado = slecht karakter gaat niet op, volgens mij. Hoe zit dat dan met de moeder. moet alles dan van de hengst komen en wordt hij daarom door jou betsempeld als 'stoute hengst'? Moest het zo simpel zijn, dan fokten we allen Grand Prixpaarden...

Nu, dit gezegd zijnde, 't is niet persoonlijk of zo. Wil geen ruzie Knipoog

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:05

Pletje123 schreef:
Wat dacht je van Rhodium (Ferro x G Ramiro Z x Voltaire)? Fokt ook vergrotend Knipoog

Afbeelding

Zit wat in!
Mooie hoogbenige hengst die op wat punten je merrie zal kunnen verbeteren. Ferro-bloed is natuurlijk een beetje 'in de mode', maar het is een goede én veelzijdige hengst, dus waarom niet.

dan heb je trouwens ook een mooi papier,lijnteelt op farn

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:50

Is de hengst Unaniem niet iest voor je merrie? Het is een jonge numero uno.
Ik heb mijn merrie nu drachtig van Unaniem en toendertijd gekozen voor deze hengst ivm beweging en springkwaliteit.
Heb verschillende veulens gezien en dat zag er goed uit kwa uiterlijk en beweging.
succes met het vinden van een hengst.