[H][EASP] Welke hengst voor mijn valk Keur merrie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

September

[H][EASP] Welke hengst voor mijn valk Keur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:11

Hallo bokkers,

ik heb een fokmerrie op stal staan, Mistral, waar ik zelf ook eens een veulen mee zou willen fokken. (nog niet zolang in mijn bezit)
Ze is ster en keur, heeft 7 1e premie veulens gehad en een goedgekeurde zoon. Veulens van de hengsten Isarco npa, Scapino ox, BH's Boss nf, Voronez Kossack ox en Amonze ox. Deze hengsten zou ik dan ook liever niet gebruiken voor een dekking.

Ze meet 1.51m en is valk van kleur.
Ze is een kruising Arabier X New Forest.
Was eerst NRPS, nu EASP.

Haar afstamming is Mufaq ox x Monday's Moscan NF x Furzey Lodge Golden Wonder

Ik zoek een hengst die vergroot, ik zou graag een Flinke E pony of een klein paard fokken.
Luxe gebouwd, dus veel front en bespiering.

Ik heb zelf al gedacht aan Romantico en Ricardo maar deze vallen voor mij toch af omdat ik met mijn andere merrie al 2x gedekt heb met deze hengsten.

Ik zat te denken aan Gorset Ibn Kalinka ox, Alkan ox (erkend) (arabisch)
FS Golden Highlight?

Ik laat mijn andere merrie ws. dekken door United (v. Krack C) Maar zal deze hengst teveel maat zijn voor Mistral, of zou het wel kunnen middels KI? Want in dat geval laat ik beide dames natuurlijk volgend jaar door dezelfde hengst dekken.

Foto van de merrie:

Afbeelding

Kunnen julie mij helpen?

Groetjes, Julia

mvanaarle

Re: [H][EASP] Welke hengst voor mijn valk Keur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:33

Hoi Julia,

Toevallig dat ik hier je oproep zie staan.

Van Alkan weet ik dat hij een zakbreuk heeft gehad en hieraan geopereerd is. Ik geloof dat er 1 bal behouden kon blijven, maar of hij nu nog ter dekking staat weet ik niet.
Zelf vindt ik Alkan wel een superbeweger, machtig om te zien. Alleen zijn hals is wel heeeel erg zwaar.

De andere hengst die je noemt: Gorset ibn Kalinka, gaat via de moederlijn terug op Hadban Enzahi. Hadban Enzahi is ook de opa van Mufaq. Via Gorset zou je dus heel mooi terug kunnen fokken op deze fenomenale hengst.

Misschien heb je hier wat aan.

Groetjes Monique

p.s. Met Floor is alles goed. Gisteren was ze fijn met Thara aan het spelen.......lees: heel hard rondjes rennen op het land.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:38

Goed dat ik dat weet, Gorset ibn Kalinka vind ik zelf sowiezo wel een schitterende hengst om te zien.
Zit er wel mee dat hij niet echt aan de maat is en ws niet vergrotend zal fokken. Lachen

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:49

Mooie merrie Vingers aflikken Als je voor kleur wilt gaan is misschien Popcorn of idd Ricardo een optie, al vind ik Furzey Golden Wonder ook mooi, staat alleen niet bij hoe groot hij is.
Verder ben ik helaas niet zo op de hoogte van de pony-hengsten.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:25

Hm, de kleur gaat het mij niet echt om, de merrie heeft een super karakter en heeft een heel correct en mooi exterieur. Ik zou graag een wat groter veulen fokken uit deze merrie, om bovenstaande redenen.. Lachen

Zal een hengst van 1.68m gaan (KI) of gaat dat te ver?
Het veulen zal zich natuurlijk aan haar aanpassen en het is dan haar 8e veulen, maar toch.. 17cm groter.. Nagelbijten / Gniffelen

Furzey Golden Wonder is trouwens dr overgrootvader.. Knipoog

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:57

die grote maakt op zich niet uit, maar wat voor maat heeft je merrie aan haar nakomelingn meegegeven? weet je dat?
Ik heb zelf een fokmerrie van 1.51m, die ik rustig door grote hengsten laat dekken (dit jaar had ze een veulen aan de voet van Kansas C, 1.69m), zij fokt echter ook groot na. Ik heb een nakomeling van haar gehad die op 7 jarige leeftijd 1.66m was, terwijl de vader van hem maar 1.61m was.. Tot nu toe zijn al haar nakomelingen minimaal 1.60m en de meesten groter, ongeacht de grote van de hengst..
Momenteel heb ik haar drachtig van Houston (1.66m)

verder, welk stamboek wil je graag in, of maakt het niet echt uit? Wil je veel bloed?

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 16:20

Het stamboek maakt mij niet echt veel uit, het liefste NRPS of KWPN (reg A, als het veulen dan gekeurd wordt en voldoende scoort stb) en geen EASP.
Bloedvoering maakt mij ook niet echt uit, als de hengst zelf maar geen opgefokt dier is. Moet wel pit hebben, maar ook een cool in 't koppie zijn. Vandaar dat ik zelf heel erg naar United zit te kijken, ook met de gedachte over de andere merrie die absoluut gedekt moet worden door een betrouwbare hengst.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:22

Een hengst die ik hoogst waarschijnlijk volgend jaar zelf ga gebruiken op mijn BWP merrie en kan aanraden is 'Sun Champagne Charly'.
Hij is BAPS registreerd met volledige pedigree bij de halfbloeden dus veulenregistratie bij de N.R.P.S. is geen probleem. Verder is hij ggk bij de Haras de Nationale (France), American Creme (France) en Royal Belgian Palomino (Belgie) stamboeken ... alle 3 'erkende' stamboeken!
Verder gegevens : is 162cm groot, is goed van bot, goede benen en hoeven. palomino van kleur, gangwerk op U tegen te zeggen !!, uitzonderlijk braaf/zacht/makelijke karakter (heb ik zelf al 'getest'), is vroeger dressuur-matig uitgebracht in Frankrijk maar nu toont veel aanleg voor en wordt nu getraind op endurance (zal as zondag deelnemen in Gruitrode B).
Zijn pedigree (foto doet hem geen eer): http://www.allbreedpedigree.com/sun+champagne+charly
Contact informatie: http://www.murillo.be/pedigrees-7.html

Een andere hengst bij dezelfde stal is 'Indian Bogie Wogie'. Ik heb in 2005 een merrie veulen van hem gehad en dit jaar heeft zij 2x kampioenschappen en 1x reserve kampioenschap bij de halfbloeden B.A.P.S. gewonnen en 1x eerste prijs bij de R.B.Palomino. Hier ook een hengst met een zeer goede karakter die hij doorgeeft en zeer veel beweging (wow factor) dat hij doorgeeft. Eerste premie hengst bij de B.A.P.S., heeft zelf ook meerdere in-hand/show, bereden en liberty kampioenschappen gewonnen. Zijn nakomelingen doen het uitstekkend op shows (altijd in de prijzen, zelfs op de Nationale Kampioenschap!), endurance (Kampioen dit jaar) en dressage (Kampioenen dit jaar).
Kleur: bruin-bont maar draagt vos, heterozygoot voor bont (geeft dus ook effen veulens)
Meer informatie: http://www.murillo.be/pedigrees-2.html

Dekgelden zijn ook redelijk! met levend veulen garantie!

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 18:41

Ik zit er een beetje mee dat de hengsten niet bij nederlandse stamboeken, of iniedergeval stamboeken die ik ken staan ingeschreven. Ik heb wat dat betreft liever een NRPS, KWPN, Arab of volboed erop.
Het gaat mij verder ook niet echt om het kleurtje.. Meer om een hengst met maat, front en bespiering. De rest heeft ze zelf al. Lachen

Oja, ze fokt allemaal E pony's van 1.55m ongeveer. Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:35

Beide hengsten zijn ggk bij de Belgisch Arabische Paarden Stamboek (B.A.P.S.), het Belgische zuster stamboek van de Nederlandse A.V.S., onder het part-bred boek. Daarbij zijn ze bij andere Europees erkende stamboeken ggk. Hun veulens zijn N.R.P.S. gerechtigt (er staan al verschillende Indian Bogie Wogie's ingeschreven in het N.R.P.S.).

Beide hengsten zijn bewezen sport hengsten met niet alleen maat, front, bespiering maar ook een gezonde bewegings mechanism, EN leveren nakomelingen met dezelfde eigenschappen die ook presteren in sport en show. Hun kleuren zijn bijzaak, ten minste bij mij.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:10

En wat vind je van Houston? Geeft exterieur matig zeer goede nakomelingen, super karakter en geweldig gangwerk! Ik verwacht aankomend jaar mijn eerste veulen van hem uit mijn merrie van 1.51m (wordt half april geboren).

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:19

Ik denk dat hij net iets te grof is voor mijn merrie, hij heeft ook niet echt de uitstraling die ik zoek..
Het gangwerk maakt opzich niet echt veel uit, de merrie beheerst dit namelijk ook uitermate. Exterieurmatig vind ik het wel een mooie hengst, maar een partner voor Mistral, nee.. Dankjewel voor de tip!

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:13

Wij hebben een merrie van 154.5 laten dekken door een hengst van 1.74 via KI. Geen probleem. Alleen is de nakomeling nog geen paard ondanks dat de hengst wel vergroot. (hij is nu 3 jaar en ong 1.55m)

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:16

De houstons die ik ken zijn allen bloederig en niet grof gebouwd. Havel is ook een leuke hengst veel bloederige paarden maar durf niet te zeggen of je dan maat krijgt.

GuessWhat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:45

September schreef:
Ik zit er een beetje mee dat de hengsten niet bij nederlandse stamboeken, of iniedergeval stamboeken die ik ken staan ingeschreven. Ik heb wat dat betreft liever een NRPS, KWPN, Arab of volboed erop.
Het gaat mij verder ook niet echt om het kleurtje.. Meer om een hengst met maat, front en bespiering. De rest heeft ze zelf al. Lachen

Oja, ze fokt allemaal E pony's van 1.55m ongeveer. Lachen

Hoi Julia,

Als ik je mag adviseren zou ik niet voor een te grote hengst gaan. De laatste 2x had ze veulens van Amonza. Hij is 1,54 en fokte bij haar grote veulens. Ze had bij beide best moeite met de bevalling. En daarnaast veulent Mistral ook altijd staant. Wij hebben haar bij elke bevalling ook steeds geholpen. Haar 2de veulen Ivano is 153m gemeten en tot nu toe de grootste, naast Ivano heeft ze ook zeker 2 Ders gegeven (Mexxi en Blue Indigo). Ivano was echter als veulen niet zo groot, in tegenstelling tot Ashwin en Montana.

Groetjes Marielle

Ps: Als je een arabiertje zoekt kun je ook eens kijken op http://www.kossack.com en voor een wat forsere nakomeling zou je ook voor een New Forest hengst kunnen kiezen. Blue Indigo (v. Brummerhoeve's Boss) is een plaatje om te zien! Dan fok je meer richting moeders kant terug.

Succes!

SapjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:22

Ik vind dat je een prachtige merrie hebt! Ze viel me al op toen haar zoon blue indigo (daar was ik helemaal verliefd op Bloos ) te koop stond. Ik zou zeker de vorige eigenaren om advies vragen mbt jouw uiteindelijk uitgekozen favorieten. Ze hebben mi. goede keuzes gemaakt mbt de partners voor Mistral. Ze heeft echt prachtige nakomelingen Vingers aflikken .
Zelf dacht ik aan Kanshebber, hij is ook Ox en Nf, en Krimh ox http://www.toppony.nl/. Ook lijkt De Vito11 mij wel een mooie partner voor haar.
Ik zou niet weten of dit goede matches zijn, ben ook maar een leek Sigaar
Verder kun je op de site van het NRPS heel mooi de hengsten en hun afstammelingrapporten bekijken, maar dat wist je vast al...

Iig veel succes! (en ik blijf het volgen Haha!)

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 13:27

Kanshebber is te klein...
GuessWhat is de vorige eigenaresse van Mistral, zij heeft al gereageerd. Haha!

Ik heb zo graag United erop, maar ben bang dat dat niet goed zal gaan... Nagelbijten / Gniffelen

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:28

Misschien Beaucandan Brendan?
Het is een erg mooie hengst en staat bij stal Sintels in Breda! :)
(100% new-forest!)
Afbeelding
Hij heeft een prachtige ruime stap, en wij hebben er ook al wat veulens van zoals deze 2:
Afbeelding

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:11

Mooie pony's zeg! Ik zal eens kijken of ik wat informatie kan vinden. Wat is de stokmaat van julie nakomelingen en de moeders?

Groetjes

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:05

mijn connemara is ook drachtig van Krimh en had er vorig jaar ook een veulen van. Een ruim D- zal het worden, zelf is ze maar 1.36m. Ze heeft ook veulens van Kanshebber gehad, ook in de D- maat.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:28

Dankje Jenny!

Hoe gaat het trouwens met je merries??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:23

graag gedaan! Met mijn merrie's gaat het prima, Sjanty is al weer bijna op de helft (ze scheelt maar enkele dagen met Siena). Wel wordt ze veel sneller dik dan vorige keer, merk jij dat ook bij Siena? Aan Creamer zie je nog niet veel, terwijl die niet gereden wordt en al meer veulens heeft gehad, die zit nu tegen de 130 dagen. Dus eigenlijk hoef je ook nog niet veel te zien Bloos
Ik ben erg benieuwd naar het veulen van Siena volgend jaar en of ze je weer zo weet te verassen Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:03

Siena is ook al behoorlijk dik ja, maar volgens mij niet anders dan vorig jaar... Ze geeft alleen nog wel melk, geen dikke uier maar wel tepels met melk. Heeft Sjanty dat ook?
Echt leuk dat je 2 drachtige tantes hebt nu... Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:09

Mocht je teruggaan op NF-bloed (en aangezien je merrie bloederig genoeg doorfokt kan dit makkelijk) vind ik Justice HR er goed bij passen. Hengst is springen gefokt, maar de nakomelingen vallen op met beweging, luxe en mooie halsen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:06

September schreef:
Siena is ook al behoorlijk dik ja, maar volgens mij niet anders dan vorig jaar... Ze geeft alleen nog wel melk, geen dikke uier maar wel tepels met melk. Heeft Sjanty dat ook?
Echt leuk dat je 2 drachtige tantes hebt nu... Lachen

Goh nee, uier is weg bij beide dames, apart hoor van Siena....Ze is toch al sinds juli ofzo van haar veulen af Verward
Nou idd ik ben blij zo met mijn dames en hoop dat de veulens niet al te ver na elkaar geworden worden, dan hebben ze mooi een speelmaatje Haha! .