[H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:28

Evottie is nu 21 en superfit. Ze heeft 3 jaar op rij veulens gehad en ik heb haar dit jaar niet gedekt. Wil het voor 2008 nog een keer proberen voor een merrieveulen als fokmerrie voor de toekomst waar ik ook mee over het strand kan rijden. Haar inmiddels 3 jarige dochter van Odermus is een vrolijke kroelkont, maar ik vrees veel te heet om haar leven bij mij als fokmerrie te slijten en slechts 2 of 3 keer per week te rijden. Voor het vergelijk haar 3 nakomelingen als veulen.
Afbeelding
Van Odermus, wordt nu echt sporttype, beweging had beter gekund.
Afbeelding
Van Sirius, schaapmak, mooi type.
Afbeelding
Van Parcival, dit veulen kan het best bewegen van de 3 en lijkt ook goed te springen.

Afstamming merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=33456

Punten die verbeterd moeten worden:korte stap, erg hoge schoft, achter koehakkig(2 van haar 3 veulens ook)
Positieve punten: echt geweldig karakter, of het nou gaat om een bosrit of een Z parcours, goed springen, goede moederlijn, langgelijnd met front, supergezond.

Omdat de merrie zelf vrij klassiek is wil ik of weer een gelderse hengst om dat type terug te fokken, of een springhengst die zo veredeld dat de nakomeling niet meer klassiek is, maar dan wel een brave...

Wilawander

Re: [HK] [KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:43

Koss misschien? Merrie kun je zo iets minder bekijken. Van de veulens vindt ik zo van de foto. De Gelders gefokte de mooiste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:51

Koss is wel een etterbak en voert nogal wat rijpaardbloed en de merrie natuurlijk ook. Ik ben wel vreselijk gecharmeerd van Blits(de Parcival) Maar nog even en ik heb alleen maar Parcival's op stal op de shet na.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:29

[***] schreef:
Koss is wel een etterbak en voert nogal wat rijpaardbloed en de merrie natuurlijk ook. Ik ben wel vreselijk gecharmeerd van Blits(de Parcival) Maar nog even en ik heb alleen maar Parcival's op stal op de shet na.

Dat wist ik niet dat het zo'n etternbak is. Alleen Parcival's is natuurlijk ook niet wat. keer wat anders is ook leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:01

In combinatie met deze brave merrie zou dat karakter van Koss nog niet eens een groot probleem zijn denk ik, laat ik het 'nogal speels' noemen, maar stel dat ik een goed merrieveulen fok dan zou ik wel balen als ze voor mij te fanatiek zou zijn.

Sammie

Re: [H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:12

Jammer dat er destijds geen predikaten voor deze merrie zijn aangevraagd.

heeft gelders je voorkeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:04

Zijn wel aangevraagd, ze is voor keur geweest maar had een 5,5 voor de stap, cijfers moeten allemaal minimaal een 6 zijn. Overigens is de stap na een bezoekje aan de fysio van 2 jaar geleden wel een 7 waard, maar volgens de keurmeesters had het geen zin meer om met zo'n oude merrie nog een keer te proberen. Het sportpredikaat was Z + 5 en ze is Z1 + 1 en Z + 2. Ook helaas pindakaas. Neemt niet weg dat ze wel dubbel Z gelopen heeft en een IBOP had van 77. Ze is op 1 punt na prestatie, dat is ook mooi.

Gelders heeft wel een beetje mijn voorkeur omdat ik de merrie's die ik in de wei heb lopen ook wil kunnen rijden/mennen. Bovendien staat de merrie dichter bij het gelderse type en is het, zoals ook wel aan de veulens te zien is, makkelijker om er een gelders type uit te fokken dan een type wat het KWPN op het moment graag wil zien.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:33

Off-topic: Wat een mooi veulen van Parcival!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:30

Eigenlijk is dat erg on-topic Haha!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:49

vind dat laatste veulen ook echt super, de tweede ook wel. die zwarte is niet echt mijn type... en goed dat je gelders wil, vind het echt super paarden, maar iedereen schijnt veel bloed te willen zien tegenwoordig...
dus ik zou voor een goede gelderse hengst gaan! (ik ben niet echt thuis in de gelderse hengsten, maar er zijn vast wel hengsten die het op jouw merrie goed zouden doen)

wood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:43

of een hengst als fighting Alpha? Geeft super springpaarden en goede bewegers. Veredelt veel, en is wel gefokt uit een der beste Nederlandse merriestammen. Hijzelf is Landjonker - Farn - Amor.
Je kan hem vinden op bagoniebos.com of op de site van Lars Nieberg.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:55

Om bij het gelders te blijven wat denk je van Vitens. Ik ken er 1 heel leuk veulen van, goed is er maar 1.......

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:19

wood schreef:
of een hengst als fighting Alpha? Geeft super springpaarden en goede bewegers. Veredelt veel, en is wel gefokt uit een der beste Nederlandse merriestammen. Hijzelf is Landjonker - Farn - Amor.
Je kan hem vinden op bagoniebos.com of op de site van Lars Nieberg.

Fruhling (landjonker) geeft niet echt overdreven brave karakters door Knipoog en Amor klinkt ook niet erg braaf! Wel een leuke hengst maar niet als je braaf wilt fokken lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:41

Mijn hernia gevoelige rug verlangt wel een braaf paard. Hoeft overigens geen slome bok te zijn, mijn Parcival merrie is best heet, maar gewoon niet gemeen of bokkerig en wel werkwillig. De Odermus is een beetje maf en bloederig. Eigenlijk wil ik wel een kopie van de moeder, ze heeft een superkarakter.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:10

heel zuining op zijn dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:21

Ben ik ook, maar ze is 21, wil ik over 4 jaar vervanging hebben zodat ze met pensioen kan moet ik er nu toch over na gaan denken. Heb al een Parcival merrie, hoef er niet perse 2.

corba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:08

wat dacht je van elegant wij hebben verschillenden op stal staan zijn allemaal lief van karakter en koel in het hoofd

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 08:46

Persoonlijk zou ik het idd in de gelderse hoek zoeken gezien de andere veulens. Ook zou ik enige "zekerheid" willen gezien het waarschijnlijk het laatste veulen is. Wil je zeker zijn van een echt braaf paard dan zou Ahoy erg goed passen. Rubus B is een zoon van Ahoy maar daar is nog maar weinig over bekent. Zou de gok in dit geval wel aandurven. Verder zouden Parcival, Koss, Elegant, Laurentz en misschien Wolfgang wel passen volgens mij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:49

Koss zou bij mij de voorkeur hebben, maar ja, dan heb je niet echt "nieuw" bloed om verder mee te gaan fokken aangezien er al heeeeeel veel gelderse paarden zijn met een koss afstamming.
op de keuringen dit jaar van het gelderse waren 8 van de 14 veulen op de nationale van Koss, dat zegt toch wel wat.

wij hebben ook een hengstje van koss, op de regionale werd hij 1e en op de nationale 4e. is een supergaaf beest, maar wel een hele brutale!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:01

Koss is niet echt braaf en ik vind teveel rijpaardbloed en type om op een merrie met rijpaardbloed te gebruiken, hij is voor het veredelen binnen de fokrichting. Elegant/Laurentz vind ik dan weer te ouderwets, Rubus te traag, vind ik echt niks aan. Ben wel gecharmeerd van Zembla, als die goedgekeurd wordt wil ik er graag mee dekken, Vitens vind ik een mooie hengst, Parcival natuurlijk en Sirius, maar die laatste fokte wel heel klassiek met Evottie. Ik wil er óf een echt veredelende rijpaardhengst op hebben met een goed karakter, of een fijne gelderse hengst. Of het bloed al veel voorkomt maakt me niet zoveel uit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:14

als je Koss al teveel rijpaardhengst vind snap ik niet dat je dat van Parcival niet vind... die veredelt ook enorm!
sirius hebben wij ook een heel fijn veulen van uit een parcival merrie.

wat vind je dan van Upperville? is ook een fijne gelderse hengst, maar niet te ouderwets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:33

Parcival heeft nogal wat meer gelders bloed dan Koss via zijn moeder(heb je de moeder van Parcival wel eens gezien?) Nakomelingen van Parcival hebben wel uitstraling, maar ook onmiskenbaar gelders type. Zie maar het veulen hierboven.
Upperville vind ik geen gelderse hengst, niet in type en niet in beweging en al helemaal niet wat betreft springen.
Ik neig weer naar Parcival of Vitens dit jaar, maar ik heb al een fokmerrie van Parcival en met 2 merrie's met dat bloed kan ik dan maar weinig gelderse hengsten gebruiken. Dat zou ik wel jammer vinden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:06

vitens heb ik gezien bij Hoffs, maar sprak me nog niet heel erg aan... maar ja, als hij goed op je merrie past zou dat heel goed kunnen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:59

Mooi type merrie! Fokt ook leuke paarden Ja.
Ik zou het niet meer wagen te fokken met dit paard. Het is al oud, en dat is ook te zien op de foto's. Erg zonde wanneer je zoveel geld uitgeeft aan dekgeld en het paard gaat eraan onderdoor, wat bij zo'n oud paard wel een grote kans heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:08

Dat een paard van 21 oud zou zijn is meer iets van deze generatie paarden. Deze merrie is nog topfit, haar moeder heeft ook meer dan 20 veulens gebracht. Reken zelf maar uit hoe oud die nu is. Ik vroeg ook om een fokadvies, het risico een merrie, jong of oud, te laten dekken of niet kan ik zelf wel inschatten.
Afbeelding
Foto van zondag.