Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:50

Hallo,

ik ben opzoek naar een hengst voor mij merrie Rousseau x Hamlet,
ze is vorig jaar gedekt door Negro en daarvan zijn we het veulen nog aan het afwachten. Twee jaar geleden door Everdale.

Nu wou ik graag eens weg van het ferro bloed. Wat raden jullie mij aan?
Wil graag een hengst die zich al bewezen heeft in zijn nakomelingen, die een nuchter karakter door geeft en ook knie geeft in het voorbeen.
Zelf ben ik alleen maar thuis in de KWPN hengsten, maar Duitse hengsten zijn ook welkom, mist bewezen nafok en goede karakter.
Aangezien ze moeilijk drachtig raakt, enkel hengsten met vers sperma.

Mijn merrie heeft heel veel bloed en niet zo'n top karakter, vandaar graag een hengst die goede karakter geeft.
Ze heeft een zeer goede stap, maar in draf een zeer recht voorbeen, dus zou graag er wat meer knie in gaan fokken.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:21

allereerst vraag ik me af, waarom jullie ferro bloed op een rousseau nakomeling gooien.
dat is namelijk zelf ook al ferro.

heb je een goede standfoto van de merrie?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:24

Heb je een linkje naar horsetelex en een goede standfoto? hoe is de Everdale geworden? Ik denk aan Vivaldi bloed voor meer voorbeen/ knie en een nuchter karakter, = bewezen hengst.

Maar als je merrie al veel bloed heeft fokt hij misschien te bloederig, in dat geval voor meer knie en een nuchter karakter moest ik aan Henkie denken. Maar dat is geen bewezen hengst.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:52

Als je een duitse hengst neemt, dan zou ik oppassen voor teveel Trak bloed, want dat kan ook een strak voorbeen geven.

Wat vind je van de hengst Uphill? Die voldoet aan de punten die jij noemt. Zonder dat ik de merrie gezien heb natuurlijk.
Of idd op de Gelderse tour, Henkie, vader Alexandro of Wilson.
Of een van de Vivaldi zonen, Vivaldi zelf schijnt niet makkelijk te bevruchten.
Of Spielberg? Schijnt ook hele fijne karakters te geven.

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 22:16

Op horsetelex staat ze niet vermeld. Momenteel niet zo'n goede standfoto. Hier is er eentje van twee jaar geleden met haar everdale veulen aan de voet

Afbeelding


De everdale is beter qua karakter maar blijft het zenuwachtige wel hebben van haar moeder, maar beter in de omgang, compact, mag ook wat meer knie hebben.

Ik dacht zelf ook aan vivaldi, maar die hebben we al eens geprobeerd en hebben we haar niet drachtig gekregen, net hetzelfde met United.
Dus ik dacht eventueel aan 1 van zijn zonen zoals eye catcher, heeft zich wel nog niet echt zo bewezen in nakomelingen.
Ik dacht ook aan apache, maar zou veel bloed geven en weet niet wat voor karakters hij geeft.
Of Trafalgar de totilas zoon, totilas zelf geeft goede karakters en knie, maar Trafalgar heeft ook niets bewezen qua nakomelingen natuurlijk..

Zou liever niet naar Gelderse hengsten, zoals Henkie gaan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:40

Emm22 schreef:
... zoals eye catcher, heeft zich wel nog niet echt zo bewezen in nakomelingen.
Ik dacht ook aan apache, maar zou veel bloed geven en weet niet wat voor karakters hij geeft.

Eye Catcher heeft met In Style al een goedgekeurde zoon. Heeft zich dus imho al vrij aardig bewezen. In Style zou ook een heel fijn karakter hebben.

Gezien de merrie bloed genoeg heeft en je karakter wilt verbeteren lijkt Apache mij niet zo'n voor de hand liggende keuze.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:59

Rex_Rolfo schreef:
Emm22 schreef:
... zoals eye catcher, heeft zich wel nog niet echt zo bewezen in nakomelingen.
Ik dacht ook aan apache, maar zou veel bloed geven en weet niet wat voor karakters hij geeft.

Eye Catcher heeft met In Style al een goedgekeurde zoon. Heeft zich dus imho al vrij aardig bewezen. In Style zou ook een heel fijn karakter hebben.

Gezien de merrie bloed genoeg heeft en je karakter wilt verbeteren lijkt Apache mij niet zo'n voor de hand liggende keuze.

ik heb ook al filmpjes gezien, dat In style best wel maait met zn voorbenen -O- -O- -O-

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 06:44

Zou sowieso niet voor een jonge hengst van drie gaan zoals in style en het feit dat in style maait ligt misschien aan moeders zijde?

Ze geven wel advies dat eye catcher meer bij langelijnde merries past. Wat mijn merrie en haar twee jaarse absoluut niet is..

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:47

Emm22 schreef:
Op horsetelex staat ze niet vermeld. Momenteel niet zo'n goede standfoto. Hier is er eentje van twee jaar geleden met haar everdale veulen aan de voet

[ [url=m/GU4Ws3.jpg]Afbeelding[/url] ]


De everdale is beter qua karakter maar blijft het zenuwachtige wel hebben van haar moeder, maar beter in de omgang, compact, mag ook wat meer knie hebben.

Ik dacht zelf ook aan vivaldi, maar die hebben we al eens geprobeerd en hebben we haar niet drachtig gekregen, net hetzelfde met United.
Dus ik dacht eventueel aan 1 van zijn zonen zoals eye catcher, heeft zich wel nog niet echt zo bewezen in nakomelingen.
Ik dacht ook aan apache, maar zou veel bloed geven en weet niet wat voor karakters hij geeft.
Of Trafalgar de totilas zoon, totilas zelf geeft goede karakters en knie, maar Trafalgar heeft ook niets bewezen qua nakomelingen natuurlijk..

Zou liever niet naar Gelderse hengsten, zoals Henkie gaan.


Als ze zo lastig pakt is het denk ik het meest handige om voor "vers" sperma te gaan.
Apache gaat het karakter niet verbeteren en Trafalgar gaat ook geen lengte geven, aangezien je aangeeft dat jouw merrie lengte mist en haar nakomeling ook zou ik kijken naar een hengst die wel duidelijk lengte geeft.

Misschien is Spielberg een optie, geeft een goed karakter en duidelijk lengte, bewegingen zijn prima maar niet spectaculair.

Of wellicht een Vivaldi zoon met Havidoff bloed er achter..mits je merrie een goede bovenlijn heeft.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:04

Ik heb mijn eigen rousseau merrie (die precies dezelfde problemen had als de jouwe) gedekt met Alexandro P. Voor meer massa, een knietje in de beweging en een fijner karakter.
De mijne is nu 3 jaar oud en heeft precies dat gekregen. Ik ben er echt super blij mee!
Hij heeft de draf en galop duidelijk verbeterd, de stap van de merrie was iets beter dan van het veulen, maar is nog steeds goed.

ankie2013
Berichten: 297
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:36

Duitse R-lijn, Rubin Royal bijvoorbeeld? Deze lijn staat bekend om de meewerkende karakters en Rubin Royal heeft zich inmiddels ook wel bewezen. Wellicht niet de meest spectaculaire hengst maar wel correct met een fijn temperament.

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 08:14

ankie2013 schreef:
Duitse R-lijn, Rubin Royal bijvoorbeeld? Deze lijn staat bekend om de meewerkende karakters en Rubin Royal heeft zich inmiddels ook wel bewezen. Wellicht niet de meest spectaculaire hengst maar wel correct met een fijn temperament.


Ja idd, rubin royal had ik ookal opgemerkt. Momenteel ook 1 van mijn opties

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 08:17

En wat denken jullie van Johnson of Wynton?
Ik heb geen idee wat voor karakters zij geven, beiden hebben zich wel al redelijk bewezen.
Volgens internet zouden ze goede karakters geven

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:31

Elisa2 schreef:
Heb je een linkje naar horsetelex en een goede standfoto? hoe is de Everdale geworden? Ik denk aan Vivaldi bloed voor meer voorbeen/ knie en een nuchter karakter, = bewezen hengst.

Maar als je merrie al veel bloed heeft fokt hij misschien te bloederig, in dat geval voor meer knie en een nuchter karakter moest ik aan Henkie denken. Maar dat is geen bewezen hengst.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1919645

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 08:42

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Heb je een linkje naar horsetelex en een goede standfoto? hoe is de Everdale geworden? Ik denk aan Vivaldi bloed voor meer voorbeen/ knie en een nuchter karakter, = bewezen hengst.

Maar als je merrie al veel bloed heeft fokt hij misschien te bloederig, in dat geval voor meer knie en een nuchter karakter moest ik aan Henkie denken. Maar dat is geen bewezen hengst.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1919645


Dat is ze inderdaad. Ik vond ze niet.. Bedankt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:50

Ze stond er ook niet op ;)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:04

Ts ik heb een vraag.

de merrie is een rousseau merrie.

waarom heb je dan al 2x eerder gekozen voor een hengst met ferro bloed, zo dicht in de lijn.

is dat een bewuste keuze geweest? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:09

Ketaki schreef:
Ts ik heb een vraag.

de merrie is een rousseau merrie.

waarom heb je dan al 2x eerder gekozen voor een hengst met ferro bloed, zo dicht in de lijn.

is dat een bewuste keuze geweest? :)

Wat maakt het nou uit!? Dat doen we aan de lopende band. Lijnteelt.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:38

nou misschien omdat ik daar wel eens nieuwschierig naar ben, of mag dat tegenwoordig niet :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:15

Ketaki schreef:
nou misschien omdat ik daar wel eens nieuwschierig naar ben, of mag dat tegenwoordig niet :)

Omdat het zo ongeveer de standaard vraag is die iedereen stelt als er ook maar een beetje lijnteelt is. Maar altijd met een negatieve inslag. Terwijl lijnteelt helemaal niet negatief is. Sterker nog, daar danken we onze fokkerij aan.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:37

Mijn ervaring met een Rousseau-merrie, ook niet echt makkelijk, een drammertje, Eerst 2 Vivaldi's, de oudste is nu ZZL, vorige week nog eerste met 72%, bloedmooi, de tweede is Elite merrie. Daarna wat andere hengsten, een Zhivago 2-bez, een Charmeur, een (N)everdale, en daarna weer terug naar Vivali-(zoons) 2 beste Eyecatchers, en nu een Expression en daarvan ook weer drachtig. Dus ik zou zeggen een zoon van Vivaldi, zonder Ferro-bloed, bijv. Ferdinand, Eyecatcher (ik heb er 7 en hij fokt echt goed, goede lengte en topkarakters) evt. een kleinzoon, In Style, maar daar is nog niks van bekend. Zoek je naar een hengst zonder minpunten, nou, ik ook en die heb ik nog steeds niet gevonden.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Hengsten keuze Rousseau x Hamlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:06

Ik heb een guardian uit een rousseau misschien is dat een optie? Het is nu een jaarling en loopt Samen met mijn paard en is echt een super lieve jaarling.

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 20:19

nicky_rilana schreef:
Ik heb een guardian uit een rousseau misschien is dat een optie? Het is nu een jaarling en loopt Samen met mijn paard en is echt een super lieve jaarling.


Die hengst is mij wat te jong. Toch bedankt voor de tip!

Emm22
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 08:34

misterA schreef:
Mijn ervaring met een Rousseau-merrie, ook niet echt makkelijk, een drammertje, Eerst 2 Vivaldi's, de oudste is nu ZZL, vorige week nog eerste met 72%, bloedmooi, de tweede is Elite merrie. Daarna wat andere hengsten, een Zhivago 2-bez, een Charmeur, een (N)everdale, en daarna weer terug naar Vivali-(zoons) 2 beste Eyecatchers, en nu een Expression en daarvan ook weer drachtig. Dus ik zou zeggen een zoon van Vivaldi, zonder Ferro-bloed, bijv. Ferdinand, Eyecatcher (ik heb er 7 en hij fokt echt goed, goede lengte en topkarakters) evt. een kleinzoon, In Style, maar daar is nog niks van bekend. Zoek je naar een hengst zonder minpunten, nou, ik ook en die heb ik nog steeds niet gevonden.


Waarom spreek je over (N)everdale met de nadruk op de N? Geen goede ervaringen?
Ooit al een Bordeaux gefokt? Zit pas in 4e lijn Ferrobloed en heeft zich ook al mooi bewezen. Weet echter niet hoe fokt qua karakter en is ook best wel compact.