Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odensie
Berichten: 231
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: drenthe

Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 12:40

Wij willen graag onze 10 jarige merrie laten dekken, maar de keuze welke hengst we willen is erg lastig...

Ze is M2 dressuur, L springen en L SGW. Cilonka is 1.63, heeft een heel rustig karakter, top braaf en koel in het hoofd. Cilonka heeft vrij vlakke gangen..
Up to date sprak mij heel erg aan vanwege zijn gangen en techniek. Ik vrees bij up to date alleen dat er dan wel eens een e-pony uit zou kunnen komen.. mijn ervaring met up to date is dat hij vrij klein fokt..

De hengst moet de volgende punten versterken:
× groter dan 1.63 (liefst rond 1.70).
× er mag meer pit in komen wat betreft aantrekken naar hindernissen; aantrekken in een dressuur, etc.
× ruimere gangen en een betere spring techniek.
× geschikt voor zowel springen als dressuur (eventing).

Wie o wie kan mij helpen of kan ervaringen delen? :)

Enkele foto's van mijn merrie:

Staand: Afbeelding
Cross: Afbeelding
Springen: Afbeelding
Dressuur: Afbeelding

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:45

Off topic: ik ken de mensen die de laatste eigenaren waren van Gentleman en bij wie hij op stal is overleden. Gave hengst was dat!

Anoniem

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:30

Van Gogh
Fok je een top allrounder

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:08

[***] schreef:
Van Gogh
Fok je een top allrounder

Ja, kwam bij mij ook als eerste naar boven!

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:11

Ik zag net de topic-titel nog een keer voorbij komen, maar Van Gogh is Numero Uno x bernstein. Dan heb je Bernstein wel twee keer erg dichtbij zitten. Niet zo handig!

Freeman van VDL is een mooie, grote hengst, die ook goed beweegt.

Anoniem

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:27

Had ik ook gemist
Habanna misschien
Zit het wat verder weg

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:35

Ik zou Up to date nog wel aandurven als je weet hoe de merrie fokt.. hij vergroot zeker niet, maar echt verkleinen hangt ook van de moederlijn af. Als alternatief zou je een andere Numero Uno nakomeling kunnen overwegen.

odensie
Berichten: 231
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:01

Himyar schreef:
Off topic: ik ken de mensen die de laatste eigenaren waren van Gentleman en bij wie hij op stal is overleden. Gave hengst was dat!


Klopt! heb ik idd ook nog contact mee gehad :) Was zeker een gave hengst!!

odensie
Berichten: 231
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:03

martichr schreef:
Ik zou Up to date nog wel aandurven als je weet hoe de merrie fokt.. hij vergroot zeker niet, maar echt verkleinen hangt ook van de moederlijn af. Als alternatief zou je een andere Numero Uno nakomeling kunnen overwegen.


Dit wordt haar 1e veulen dan... heb dus geen idee hoe ze fokt

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:07

martichr schreef:
Ik zou Up to date nog wel aandurven als je weet hoe de merrie fokt.. hij vergroot zeker niet, maar echt verkleinen hangt ook van de moederlijn af
Dikke kans dat er dan weer eentje van rond de 1.63 of kleiner uitkomt. Zou altijd een hengst opzoeken die vergroot.
De moeder van jouw merrie was ook maar 1.60, dus moederskant zal waarschijnlijk weinig maat toevoegen!
Heb je al naar Freeman VDL gekeken?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:12

En eldorado van de zeshoek? Geeft maat en pit!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:31

Hampshire VDL, wel nog een jonge en onbewezen hengst maar hij heeft maat, lijkt goed te springen en kreeg goede cijfers voor zijn bewegingen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:59

Jester_ schreef:
En eldorado van de zeshoek? Geeft maat en pit!
Geeft zeker maat, maar gaat de houding en draf niet verbeteren.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:05

Hampshire vind ik neerwaarts gebouwd, geen ideale uitgangssituatie als je er ook dressuur mee wilt rijden.
Dan zou ik eens kijken naar Il est Balou, die is groter en liet fijne bewegingen zien

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:42

amukela schreef:
Hampshire vind ik neerwaarts gebouwd, geen ideale uitgangssituatie als je er ook dressuur mee wilt rijden.
Dan zou ik eens kijken naar Il est Balou, die is groter en liet fijne bewegingen zien


Neerwaarts gebouwd vind ik hem zeker niet. Hij is misschien nog heel iets overbouwd, maar dat mag bij jongen paarden. En hou er rekening mee dat springpaarden over het algemeen niet mega opwaarts gebouwd zijn.

TS, Filmpje van 2015 (toen hij 3 was dus) voor een impressie van beweging en type:



En 2017:

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:12

odensie schreef:
martichr schreef:
Ik zou Up to date nog wel aandurven als je weet hoe de merrie fokt.. hij vergroot zeker niet, maar echt verkleinen hangt ook van de moederlijn af. Als alternatief zou je een andere Numero Uno nakomeling kunnen overwegen.


Dit wordt haar 1e veulen dan... heb dus geen idee hoe ze fokt


Dan zou ik er niet aan beginnen idd. , misschien dat een hengst als Dexter nog wel past. Met Contender erachter zijn die vaak redelijk allround.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:10

Up to date geeft volgens de indexen de gemiddelde stokmaat (=1.66m), zijn nakomelingen zijn meestal niet extreme groot, maar echt hele kleine valt me ook wel mee. Het zijn wel paarden die relatief lang jeugdig blijven.

Qua lossigheid, reflexen, type en beweging kan hij deze merrie wel echt verbeteren :j (heb haar regelmatig in real life gezien).

Connect zou ook wel mooi kunnen passen op deze merrie denk ik.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:37

gomir schreef:
Up to date geeft volgens de indexen de gemiddelde stokmaat (=1.66m), zijn nakomelingen zijn meestal niet extreme groot, maar echt hele kleine valt me ook wel mee. Het zijn wel paarden die relatief lang jeugdig blijven.

Qua lossigheid, reflexen, type en beweging kan hij deze merrie wel echt verbeteren :j (heb haar regelmatig in real life gezien).

Connect zou ook wel mooi kunnen passen op deze merrie denk ik.


TS heeft een merrie van 1.63 , daar gaat Up to date geen cm bij doen normaal gesproken tenzij de merrie groot fokt. Als je dat weet kun je het gokken, nu niet.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:48

yvonnepuntnl schreef:
[***] schreef:
Van Gogh
Fok je een top allrounder

Ja, kwam bij mij ook als eerste naar boven!

Van Gogh komt uit Bernstein moeder.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:52

tienus63 schreef:
Van Gogh komt uit Bernstein moeder.
Als je alles leest, dan hadden we dat zelf ook al geconstateerd!

Waarom reageert TS niet meer?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:20

martichr schreef:
gomir schreef:
Up to date geeft volgens de indexen de gemiddelde stokmaat (=1.66m), zijn nakomelingen zijn meestal niet extreme groot, maar echt hele kleine valt me ook wel mee. Het zijn wel paarden die relatief lang jeugdig blijven.

Qua lossigheid, reflexen, type en beweging kan hij deze merrie wel echt verbeteren :j (heb haar regelmatig in real life gezien).

Connect zou ook wel mooi kunnen passen op deze merrie denk ik.


TS heeft een merrie van 1.63 , daar gaat Up to date geen cm bij doen normaal gesproken tenzij de merrie groot fokt. Als je dat weet kun je het gokken, nu niet.


Ik vind je heel stellig, ik heb 3 up to dates uit een merrie van 1.63. De eerste is 1.67 (en nog niet uitgegroeid), de tweejarige is al ruim boven de 1.60 en de enter is lastig inschatten, maar zeker niet klein tov zijn leeftijdsgenoten. Merrie gaf overigens van Numero Uno een E-pony :+

Up to date geeft gemiddelde stokmaat van 1.66m, hij zal misschien niet enorm vergroten, maar op deze merrie zeer waarschijnlijk ook niet verkleinen. En qua meegeven van werkbaarheid, uitstraling en souplesse zou hij wel heel goed matchen op deze merrie. En ik ken de merrie in real life!

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:18

Up to Date heeft een fokwaarde van 99 voor hoogtemaat (betrouwbaarheid 88%), dus de kans dat hij zal niet vergroten is niet groot. Heb jij waarschijnlijk mazzel gehad Gomir of er zit toch meer maat in het lijntje van jouw merrie.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:35

[

Ik vind je heel stellig, ik heb 3 up to dates uit een merrie van 1.63. De eerste is 1.67 (en nog niet uitgegroeid), de tweejarige is al ruim boven de 1.60 en de enter is lastig inschatten, maar zeker niet klein tov zijn leeftijdsgenoten. Merrie gaf overigens van Numero Uno een E-pony :+]



Ik heb er al diverse gefokt en ken hier in de omgeving er ook genoeg.. ik ben groot fan van de hengst, maar de maat moet van de merrie komen als je wilt vergroten. Op die ene uitzondering ga je geen gokje wagen..

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke springhengst voor gentleman x bernstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:01

@yvonne, kan gebeuren toch.

Ik zat over de opmerking over Connect te denken, gaaf paard, maar blijft nog zo jeugdig.
Hoewel zijn nakomelingen wel maat lijken te krijgen ondanks dat ze als veulen erg klein/popperig lijken te zijn.

Wij hebben kleine merrie, 1.61 mtr, drachtig van Innovation, v Van Gogh x Contrendro I, maar onze merrie heeft tot nu toe altijd grote nakomelingen gegeven.
Veulen wat als jonkie het popperigst was, is notabene de grootste van het stel geworden.
1.71 gemeten bij thuiskeuring, bloedpaard.

Grodino fokt groot, Great Blue ook.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:22

Ik heb jarenlang gefokt met een kleine Bernstein merrie. Ze heeft nooit een e-pony gegeven, alles werd paard en groter dan de merrie zelf. Als laatste heb ik nog een Chello III van haar , wat kan die lopen! Heeft echt heel erg de gangen en model verbeterd. Ook de grootte. Dus Contender bloed is zeker aan te raden. Ik heb er ook een een Eldorado en Equador van maar die bleven wat beknopt. Lancelot, Unaniem hebben er leuk op gepast.