Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 14:25

Voor mijn 4-jarige ster, ibop-dr, d-oc merrie ben ik op zoek naar een passende hengst. Uit de directe moederlijn komen o.a. Paddox, Arlando, Aquido (uit volle zus moeder) en Grappa.

Te behouden:
- mooi front en zelfhouding
- goede stap
- goede galop
- goed achterbeengebruik met veel buiging in de gewrichten
- goede karakter

Te verbeteren:
- iets langer voorbeen
- mss dat ze een iets lang achterbeen heeft
- meer knie

Zelf heb ik Four Legends in gedachten. Ik wil bij voorkeur een Nederlandse hengst gebruiken en bij voorkeur een wat jongere hengst. Sta wel open voor alle suggesties v.w.b. een oudere bewezen hengst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:46

Waarom Four Legends?

Ik vraag me af of je met lijnenteelt op Jazz niet juist een wat lang achterbeen verankerd..en met de lijnenteelt via Ferro juist een kort voorbeen met weinig knie.

Mooie merrie hoor..kort voorbeen lijkt ook misschien juist zo door het lange achterbeen. Ik denk dat ik zou focussen op een hengst met een correct gesteld achterbeen die goed bergopwaarts beweegt met wat meer knie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 20:07

Elisa2 schreef:
Waarom Four Legends?

Ik vraag me af of je met lijnenteelt op Jazz niet juist een wat lang achterbeen verankerd..en met de lijnenteelt via Ferro juist een kort voorbeen met weinig knie.

Mooie merrie hoor..kort voorbeen lijkt ook misschien juist zo door het lange achterbeen. Ik denk dat ik zou focussen op een hengst met een correct gesteld achterbeen die goed bergopwaarts beweegt met wat meer knie.


Begrijp wel wat je bedoelt met de lijnenteelt en dat er de kans bestaat dat ik het tegenovergestelde bereik. Goed i.i.g. om in overweging te nemen.
Andere optie die ik overweeg is Five Star of de gok om zijn aangewezen zoon Jakarta te nemen. Deze kan zeker een goed achterbeen, hoogbenigheid en bloed toevoegen. Ben erg gecharmeerd van deze hengst.heb jij zelf nog suggesties?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:17

misschien een rare vraag, maar waarom perse een nederlandse hengst?

waarom laat je bv duitse hengsten achterwege?

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 21:41

Ketaki schreef:
misschien een rare vraag, maar waarom perse een nederlandse hengst?

waarom laat je bv duitse hengsten achterwege?


Bij voorkeur Nederlandse hengsten vanwege de meestal extra kosten en de niet altijd gunstige gustregeling. En ik wil niet inleveren op het achterbeengebruik. Er zijn zeker ook Duitse hengsten met een goed achterbeen maar wil in eerste instantie een Nederlandse hengst.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:52

Five Star moest ik ook aan denken, maar dan zit je wel "weer" met lijnenteelt op Jazz,Ferro en ook op Darwin dit keer.
Ik denk dat je met dat bloed een zelfde type fokt.

Ik zat aan Totilas bloed te denken, Total US of Trafalgar..dan heb je "vrij" bloed en toch een goed achterbeen gebruik. De vraag is alleen of ze voldoende "knie" door fokken. In ieder geval twee hengsten die goed bergopwaarts kunnen bewegen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 14:15

Elisa2 schreef:
Five Star moest ik ook aan denken, maar dan zit je wel "weer" met lijnenteelt op Jazz,Ferro en ook op Darwin dit keer.
Ik denk dat je met dat bloed een zelfde type fokt.

Ik zat aan Totilas bloed te denken, Total US of Trafalgar..dan heb je "vrij" bloed en toch een goed achterbeen gebruik. De vraag is alleen of ze voldoende "knie" door fokken. In ieder geval twee hengsten die goed bergopwaarts kunnen bewegen.


Ben me even aan het oriënteren geweest door veel hengstenshows te bezoeken. Maar ben er nog niet uit. Trafalgar en Total US vallen voor nu even af vanwege het luchtzuigen dat ik nog niet aandurf.
Nu overweeg ik Ferdeaux. Wat vinden jullie van deze combinatie?

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:54

Qua bewegingen zou hij wel kunnen passen, denk alleen dat hij het front niet gaat verbeteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:02

Denk dat Five Star wel knie en front toe kan voegen, maar die lijnenteelt moet je willen.

Heb je Incognito al eens bekeken? Brouwer heeft een paar filmpjes van veulens op z'n fb staan en dat ziet er prachtig uit. Mooi front en vanuit schouder bewegen

Edit: geweldige merrie, trouwens!

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 11:28

Elisa2 schreef:
Qua bewegingen zou hij wel kunnen passen, denk alleen dat hij het front niet gaat verbeteren.


Had gedacht dat Ferdeaux ook een mooi front zou geven....

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:23

FroukjeM schreef:
Elisa2 schreef:
Qua bewegingen zou hij wel kunnen passen, denk alleen dat hij het front niet gaat verbeteren.


Had gedacht dat Ferdeaux ook een mooi front zou geven....


Halzen komen vaak diep uit de borst.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:45

FroukjeM schreef:
Elisa2 schreef:
Qua bewegingen zou hij wel kunnen passen, denk alleen dat hij het front niet gaat verbeteren.


Had gedacht dat Ferdeaux ook een mooi front zou geven....

Ferdeaux geeft absoluut een mooi front. Ik heb er nu ook eentje lopen van 3 weken oud. Plaatje.

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:48

Heb je inmiddels een keuze gemaakt?

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 21:52

Nienke_ schreef:
Heb je inmiddels een keuze gemaakt?


Ze is inmiddels geïnsemineerd met de aangewezen Jakarta (Five Star). Wel een gok maar heb veel vertrouwen in deze hengst.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:48

Wat een vruchtbare moederlijn zeg van die jonge hengst :wow:

Prachtige merrie! Ben benieuwd hoe de keuze uitpakt :j

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:06

FroukjeM schreef:
Nienke_ schreef:
Heb je inmiddels een keuze gemaakt?


Ze is inmiddels geïnsemineerd met de aangewezen Jakarta (Five Star). Wel een gok maar heb veel vertrouwen in deze hengst.


Wat leuk. Die van mij ook. Idd een gokje maar ik heb er ook een zeer goed gevoel bij.

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 15:09

Inmiddels is er een chique merrieveulen, dat goed beweegt, van Jakarta geboren (zie foto).
.
Voor dit jaar nog op zoek naar een hengst met bij voorkeur vrij bloed. Hengst dient een goed gesteld achterbeen te hebben dat goed gebruikt wordt. De merrie zelf mag wat meer bergop bewegen. Evt iets meer souplesse.

Ik heb een aantal hengsten op het oog die ik zelf aansprekend vind en die passend zouden kunnen zijn.

- Toto (te commercieel?)
- Blue Horse Farrell (souplesse)
- Blue Hors Fifty Cent ( zeer van zijn houding,
beweging en bewerkbaarheid onder de indruk
op hengstenshow IJzeren Man)
- Fürst Jazz (weet niet of hij op stand en zonder
zadel correct is in het exterieur)
- Just Wimphof (veulens die ik gezien heb,
hebben behoorlijk grove gewrichten; waar
komt dit vandaan?)

Wie heeft er nog andere suggesties? Ik weet het niet meer.....

Dit is een oud, opnieuw opgestart, topic. Foto’s van de merrie, afstamming en verbeterpunten staan in het begin van dit topic.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:40

En Sorento?

Om terug te komen op de oudere posts:

Inteelt op Darwin zou voor de hedendaagse karakters alleen maar goed zijn. Beetje nuchterheid er in.
Grootmoeder van Five Star staat bij ons thuis (niet van ons) en zij en haar nakomelingen zijn allemaal echt hele fijne gebruikspaarden. Is ook een Metall uit gekomen (z1) en ligt dus ook enigszins in jouw lijn. Misschien dat je daar nog aanknopingspunten kan vinden?

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:05

Leuk veulen, hoe is ie verbeterd ten opzichte van de moeder?

Ik moest aan For Ferrero denken bij je wensen, vrij bloed, veel souplesse en een goed gebruik van het achterbeen.

Toto bloed past ook bij je wensen wbt bergop bewegen en goed achterbeen gebruik, commercieel zou ik me niets van aantrekken. Wellicht is een zoon van hem ook interessant.

Farrel is mij ook erg positief opgevallen.

Ik denk dat de grove gewrichten wbt Just Wimphof van het Donnerhall bloed komt, die fokt klassiek..heb het vaker gezien bij dat bloed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 19:15

#Amaryllis, ik gebruik bij voorkeur een jonge hengst. Sorento is zeker een interessante hengst qua bloed en type..

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 19:24

Elisa2 schreef:
Leuk veulen, hoe is ie verbeterd ten opzichte van de moeder?

Ik moest aan For Ferrero denken bij je wensen, vrij bloed, veel souplesse en een goed gebruik van het achterbeen.

Toto bloed past ook bij je wensen wbt bergop bewegen en goed achterbeen gebruik, commercieel zou ik me niets van aantrekken. Wellicht is een zoon van hem ook interessant.

Farrel is mij ook erg positief opgevallen.

Ik denk dat de grove gewrichten wbt Just Wimphof van het Donnerhall bloed komt, die fokt klassiek..heb het vaker gezien bij dat bloed.


Het veulen van Jakarta heeft een beter achterbeengebruik dan de moeder, dat was ook hetgeen ik had verwacht bij de keuze voor hem. Ook is zij minder week gekoot.

Toto heb ik achter de hand mocht alles van mijn lijstje afvallen en als ik geen betere alternatieven heb. De moeder van de merrie had vorig jaar een super goed hengstveulen van Toto waarbij hij alle tekortkomingen van de moeder heeft verbeterd.
Welke zoon van Toto denk jij dat passend zou kunnen zijn? Ik heb Total US overwogen maar ben niet helemaal overtuigd.
Kingston, de aangewezen zoon vind ik erg aansprekend, ook onder het zadel, maar met Turbo Magic in de moederlijn...

For Ferrero had ik zeker in gedachten. Het is inderdaad een hengst met mooi vrij bloed, goed achterbeen en heel veel souplesse. Ik heb een aantal veulens van hem gezien en deze hebben stuk voor stuk houding en veel uitstraling. Ik wil eerst zien boe deze zich ontwikkelen. Ik mis namelijk wat lengte en toch ook wat maat.

Wat denk je dat Farrell kan brengen/verbeteren?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:51

De Jakarta van Five Star? Wat leuk om een nakomeling van hem te zien. Ik heb een enorm gave Five Star. Is dat niet iets? Zoals genoemd is terugfokken op Darwin niet gek, denk ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(zie nu pas, nadat ik al gepost heb, dat Five Star al eerder genoemd was... Sorry, val in herhaling)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:52

Dat kan ik me voorstellen wbt For Ferrero.

Ik denk dat Farrel bewegingstechniek en souplesse toe kan voegen, naast vrij bloed natuurlijk. Enige puntje is dat hij het bergop bewegen waarschijnlijk niet gaat verbeteren.

Wat vind je niet fijn aan Turbo Magic in de bloedlijn? die hengst kwam wel uit een goede prestatie moederlijn. Ik vind Kingston in ieder geval ook een erg fijne hengst, merrie moet wel genoeg ruimte hebben in de stap. Je zit met Kingston alleen wel weer met lijnenteelt op Flemmingh.

In jouw geval zou ik denk ik toch eerder voor Toto zelf kiezen als hij het met de moeder van deze merrie zo goed heeft gedaan. En dan houd je ook meer vrij bloed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:18

[quote Ze is inmiddels geïnsemineerd met de aangewezen Jakarta (Five Star). Wel een gok maar heb veel vertrouwen in deze hengst.[/quote]

Wat leuk. Die van mij ook. Idd een gokje maar ik heb er ook een zeer goed gevoel bij.[/quote]

Leuk veulen heb je. Bij mij is er ook een merrie van gekomen.
Ik ga dit jaar niet fokken maar waar mijn oog op viel is de hengst Joop! TC Geen vrij bloed (Ravel x Krack c) maar ik ben er wel van gecharmeerd

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Welke hengst voor Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:23



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 36 bezoekers