Advies gevraagd voor NRPS merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 22:28

Het achterbeen kan inderdaad beter. In mijn ogen heeft de merrie een te steil achterbeen waardoor 'dragen' lastiger is. Ik ben zelf een menner, maar wel een zeer fanatieke wedstrijdmenner (ZZ niveau). Dus een beter achterbeen zou prettig zijn.

Kabayo; misschien ligt het aan de foto's, maar de stand van het voorbeen lijkt me niet echt heel fijn om eerlijk te zijn. Forty heb ik wel eens gezien op een hengstenshow maar toen werd ik er niet echt warm van. Ik keek toen wel met een andere merrie in mijn achterhoofd, dus dat heeft mijn beeld wellicht wat gekleurd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:47

carola schreef:
Het achterbeen kan inderdaad beter. In mijn ogen heeft de merrie een te steil achterbeen waardoor 'dragen' lastiger is. Ik ben zelf een menner, maar wel een zeer fanatieke wedstrijdmenner (ZZ niveau). Dus een beter achterbeen zou prettig zijn.

Kabayo; misschien ligt het aan de foto's, maar de stand van het voorbeen lijkt me niet echt heel fijn om eerlijk te zijn. Forty heb ik wel eens gezien op een hengstenshow maar toen werd ik er niet echt warm van. Ik keek toen wel met een andere merrie in mijn achterhoofd, dus dat heeft mijn beeld wellicht wat gekleurd.

En bedenk ook dat in de top 10 van laagste OC waarden Contango in de moederlijn zit. En dat dat probleem bij de volbloed vandaan komt.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:30

janderegelaa schreef:
petraaken schreef:
Als ze volledig volbloed is kan je ook eens kijken in de Gelderse richting. Of een Duitse Hengst.

Ik zat ook aan Alexandro te denken ivm het mennen maar dacht dat het misschien to much in 1 keer zou zijn voor TS. Aan de andere kant zijn F1 kruisingen wel heel erg goed gebleken.

Vandaar dat ik zat te denken aan een Gelderse hengst. Ken ze verder niet genoeg om er eentje specifiek te adviseren.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:47

Ferdeaux lijkt mij te bloederig fokken voor deze merrie en ik vraag me af of hij daadwerkelijk het front verbeterd.

Ik vind het een aansprekend dier, front en schouder {is wat steil} zou wat verbeterd mogen worden dan krijg je ook optisch een wat aansprekender voorbeengebruik. En een hengst die "opwaarts" beweegt en zich dus makkelijker kan dragen.

Ik denk ook aan Ferro bloed, een hengst als bijvoorbeeld Franklin voor de draagkracht en schakelvermogen. Of Totilas bloed..een goed achterbeen/ lichaamsgebruik is imo het allerbelangrijkste voor een sportpaard.

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:50

Je weet heel zeker dat het deze merrie moet zijn waar je mee wilt gaan fokken? Ik zou uit deze merrie niet richting dressuur/ mennen gaan fokken. Los van het feit dat ze zelf een mooi niveau loopt. Als je echt graag wilt fokken zou ik uit een bewezen dressuur / mennen fokmerrie een paard fokken of veulen aankopen. Dan zie je wat je koopt en weet je wat je hebt/krijgt. Natuurlijk heeft deze merrie een streepje voor bij jou en als je niet zozeer resultaatgericht bent maar het vooral leuk vindt om uit je eigen merrie te fokken moet je het zeker doen. Maar het is haast een utopie dat je merrie op alle punten even verbeterd wordt door een hengst. Misschien niet wat je graag wilt horen maar toch misschien het overwegen waard. Ik heb het dan wel over het exterieur. Hoe dit paard het lijf gebruikt is alleen in beweging te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:08

Elisa2 schreef:
Ferdeaux lijkt mij te bloederig fokken voor deze merrie en ik vraag me af of hij daadwerkelijk het front verbeterd.

Ik vind het een aansprekend dier, front en schouder {is wat steil} zou wat verbeterd mogen worden dan krijg je ook optisch een wat aansprekender voorbeengebruik. En een hengst die "opwaarts" beweegt en zich dus makkelijker kan dragen.

Ik denk ook aan Ferro bloed, een hengst als bijvoorbeeld Franklin voor de draagkracht en schakelvermogen. Of Totilas bloed..een goed achterbeen/ lichaamsgebruik is imo het allerbelangrijkste voor een sportpaard.

Ik denk dat bloederig fokken juist heel erg mooi kan zijn. En dan met wat meer front en kap en een sterker achterbeen.

Daarnaast is het een utopie om hier een paard met massa uit te fokken. je weet nooit hoe het uitpakt.Daarom kun je beter proberen om bij dit genotype te blijven en daar op te verbeteren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:09

Rizette schreef:
Je weet heel zeker dat het deze merrie moet zijn waar je mee wilt gaan fokken? Ik zou uit deze merrie niet richting dressuur/ mennen gaan fokken. Los van het feit dat ze zelf een mooi niveau loopt. Als je echt graag wilt fokken zou ik uit een bewezen dressuur / mennen fokmerrie een paard fokken of veulen aankopen. Dan zie je wat je koopt en weet je wat je hebt/krijgt. Natuurlijk heeft deze merrie een streepje voor bij jou en als je niet zozeer resultaatgericht bent maar het vooral leuk vindt om uit je eigen merrie te fokken moet je het zeker doen. Maar het is haast een utopie dat je merrie op alle punten even verbeterd wordt door een hengst. Misschien niet wat je graag wilt horen maar toch misschien het overwegen waard. Ik heb het dan wel over het exterieur. Hoe dit paard het lijf gebruikt is alleen in beweging te zien.

Het heeft toch 1,5 pagina geduurd voordat er een wereldverbeteraar aanschuift *\o/*

Laat haar toch. Het is een mooie correcte merrie die best wel wat aanleg heeft. Ik weet zeker dat ze er een heel mooi veulen uit kan fokken.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 13:00

Rizette schreef:
Je weet heel zeker dat het deze merrie moet zijn waar je mee wilt gaan fokken? Ik zou uit deze merrie niet richting dressuur/ mennen gaan fokken. Los van het feit dat ze zelf een mooi niveau loopt. Als je echt graag wilt fokken zou ik uit een bewezen dressuur / mennen fokmerrie een paard fokken of veulen aankopen. Dan zie je wat je koopt en weet je wat je hebt/krijgt. Natuurlijk heeft deze merrie een streepje voor bij jou en als je niet zozeer resultaatgericht bent maar het vooral leuk vindt om uit je eigen merrie te fokken moet je het zeker doen. Maar het is haast een utopie dat je merrie op alle punten even verbeterd wordt door een hengst. Misschien niet wat je graag wilt horen maar toch misschien het overwegen waard. Ik heb het dan wel over het exterieur. Hoe dit paard het lijf gebruikt is alleen in beweging te zien.



Bedankt voor je reactie en goed bedoelde advies. Aangezien de merrie ster is geworden op de keuring ga ik er vanuit dat de keurmeesters van het stamboek haar geschikt achten als fokmerrie. Het is een jonge merrie (nu 6) en ze heeft ook het rontgen en ze heeft bijna het prestatie-sport-predicaat. Dat lijkt me toch niet heel erg verkeerd?
Het is dan geen elite / prestatie / preferente / keur-merrie, maar die kan ook niet iedereen hebben toch? Ik zie ook de mindere punten van mijn merrie maar door gericht op zoek te gaan naar een hengst hoop ik dat ik die kan verbeteren. Dan kan ik er vast wel een fijn gebruikspaard uit krijgen die redelijk correct is.

Fokken voor de salami is niet mijn bedoeling maar ik denk ook niet dat ik hier een grandprix paard uit ga fokken. Maar daar tussen zit nog heel veel toch?
Vandaar dat ik met een merrie naar de keuring ga en dat ik mij serieus verdiep in het vinden van een geschikte hengst. Ik kan ook een van mijn eigen jonge hengsten erop zetten, maar dán ben ik echt bezig met vermenigvuldigen en dat vind ik onverantwoord. Dus dat doe ik niet.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 13:16

Bedankt voor de serieuze adviezen in dit topic. Het is fijn om toch wat andere ogen erbij te hebben, zelf ga je snel in een 'tunnelvisie'.
Persoonlijk hou ik heel erg van bloederige paarden. De grovere paarden met veel massa vind ik persoonlijk niets. Dat is gewoon een kwestie van smaak. En aangezien ik de paarden achter het huis heb staan, vind ik het fijn dat ik een beetje knappe paarden zie staan als ik naar buiten kijk. Maar goed, íets minder bloederig als de merrie zelf is mag wel. Als ik deze merrie krijg met een meer opwaartse beweging en een beter achterbeen denk ik dat ik een heel gaaf paard heb.
Gelderse paarden kunnen mij niet echt bekoren. Gewoon een kwestie van persoonlijke smaak hoor, het is niet echt mijn ding.

Ik ga eens zoeken naar Ferro bloed. Dat was een optie die ik eigenlijk nog niet echt had overwogen.
Franklin heb ik wel eens gezien op een hengstenshow maar die sprak mij toen niet echt aan. Toen had ik wel een andere fokmerrie in het achterhoofd, dus misschien moet ik er nu toch maar weer eens met een frisse blik naar gaan kijken.

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:30

Er ging even iets fout ik drukte op het verkeerde knopje.

Fijn dat je mijn advies positief op pakt.
Ferro /Negro zou inderdaad het best passend zijn ook naar mijn idee
Maar waar haal je een regelrechte vandaan voor een dekgeld van 1000 euro?
Laatst bijgewerkt door Rizette op 27-02-17 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:47

carola schreef:
Het achterbeen kan inderdaad beter. In mijn ogen heeft de merrie een te steil achterbeen waardoor 'dragen' lastiger is. Ik ben zelf een menner, maar wel een zeer fanatieke wedstrijdmenner (ZZ niveau). Dus een beter achterbeen zou prettig zijn.

Kabayo; misschien ligt het aan de foto's, maar de stand van het voorbeen lijkt me niet echt heel fijn om eerlijk te zijn. Forty heb ik wel eens gezien op een hengstenshow maar toen werd ik er niet echt warm van. Ik keek toen wel met een andere merrie in mijn achterhoofd, dus dat heeft mijn beeld wellicht wat gekleurd.

De stand van het voorbeen is gewoon correct. Heeft de keuringmeester ook niks over gezegt. Wel zijn de hoefjes wat stijl. Dit veulen loopt zeer lichtvoetig en met veel swung. En is ook nog erg mooi en luxe

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 14:30

Rizette schreef:
Er ging even iets fout ik drukte op het verkeerde knopje.

Fijn dat je mijn advies positief op pakt.
Ferro /Negro zou inderdaad het best passend zijn ook naar mijn idee
Maar waar haal je een regelrechte vandaan voor een dekgeld van 1000 euro?


Dekgeld mag ook wel wat hoger hoor. Maar om eerlijk te zijn vind ik het 'zonde' om voor een eerste veulen meteen 2000 euro ofzo neer te tellen. Het is toch ook altijd even afwachten hoe het gaat bij een eerste veulentje van een merrie.
Ferro is natuurlijk ook al behoorlijk oud bloed inmiddels. Zelfs directe zonen zijn er niet zo bar veel meer. Ik sta open voor elke goede suggestie.

Trafalgar vond ik 2 jaar terug op de hengstenshow ook een erg gave hengst, maar waar is die gebleven? Waar staat hij ter dekking en wat moet dat kosten?

Gameboy is ook een mooie NRPS hengst, maar of die mijn merrie gaat verbeteren weet ik niet.

Ik ga in ieder geval weer een aantal hengstenshow's af, dat vind ik toch ook wel veel zeggen meestal. En ik vind het prettiger om een hengst in het echt te zien dan via filmpjes.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:39

Trafalgar is 1000 euro dekgeld en staat ter dekking bij glock. Vind hem wel een heel beknopt ogen vanaf de foto's.

Komende zondag is de NRPS hengstenshow in Ermelo. Als je tijd heb kun je misschien daar heen.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 14:50

Myrthee_ schreef:
Trafalgar is 1000 euro dekgeld en staat ter dekking bij glock. Vind hem wel een heel beknopt ogen vanaf de foto's.

Komende zondag is de NRPS hengstenshow in Ermelo. Als je tijd heb kun je misschien daar heen.


Ja, daar ga ik zeker heen! Ik heb er al zin in! Gameboy komt daar ook zag ik, dus die kan ik mooi even bekijken. Ik denk dat ik bij zo'n jonge merrie niet snel de gok neem van een jonge hengst, maar het is wel interessant om te kijken wat er loopt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:34

carola schreef:
Rizette schreef:
Er ging even iets fout ik drukte op het verkeerde knopje.

Fijn dat je mijn advies positief op pakt.
Ferro /Negro zou inderdaad het best passend zijn ook naar mijn idee
Maar waar haal je een regelrechte vandaan voor een dekgeld van 1000 euro?


Dekgeld mag ook wel wat hoger hoor. Maar om eerlijk te zijn vind ik het 'zonde' om voor een eerste veulen meteen 2000 euro ofzo neer te tellen. Het is toch ook altijd even afwachten hoe het gaat bij een eerste veulentje van een merrie.
Ferro is natuurlijk ook al behoorlijk oud bloed inmiddels. Zelfs directe zonen zijn er niet zo bar veel meer. Ik sta open voor elke goede suggestie.

Trafalgar vond ik 2 jaar terug op de hengstenshow ook een erg gave hengst, maar waar is die gebleven? Waar staat hij ter dekking en wat moet dat kosten?

Gameboy is ook een mooie NRPS hengst, maar of die mijn merrie gaat verbeteren weet ik niet.

Ik ga in ieder geval weer een aantal hengstenshow's af, dat vind ik toch ook wel veel zeggen meestal. En ik vind het prettiger om een hengst in het echt te zien dan via filmpjes.

Van Trafalgar heb ik een heel gaaf merrieveulen en ik denk dat hij een goede keuze kan zijn. Dekking via Holstud of Nijhof.

Afbeelding

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 16:15

Dat is inderdaad een mooi veulen Jan!

Hij staat niet meer op de site van Nijhof. Ik heb hem een paar jaar terug wel bij hun op show gezien en toen stond hij nog op de site van hun. Ik heb namelijk ook aan trafalgar zitten denken bij mijn vorige fokmerrie, maar ik ben toen toch voor Johnson gegaan.
Ik ben wel fijn geholpen door Nijhof, dus ik heb een lichte voorkeur om het weer via hun te doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:22

carola schreef:
Dat is inderdaad een mooi veulen Jan!

Hij staat niet meer op de site van Nijhof. Ik heb hem een paar jaar terug wel bij hun op show gezien en toen stond hij nog op de site van hun. Ik heb namelijk ook aan trafalgar zitten denken bij mijn vorige fokmerrie, maar ik ben toen toch voor Johnson gegaan.
Ik ben wel fijn geholpen door Nijhof, dus ik heb een lichte voorkeur om het weer via hun te doen.

Hij stond/staat er ook niet op maar je kunt wel via hun bestellen.

amukela

Berichten: 373
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:18

carola schreef:
Ferro is natuurlijk ook al behoorlijk oud bloed inmiddels. Zelfs directe zonen zijn er niet zo bar veel meer. Ik sta open voor elke goede suggestie.
Metall? Kost ook 1000€

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:54

amukela schreef:
carola schreef:
Ferro is natuurlijk ook al behoorlijk oud bloed inmiddels. Zelfs directe zonen zijn er niet zo bar veel meer. Ik sta open voor elke goede suggestie.
Metall? Kost ook 1000€

Pak dan Negro. En van Ferro is ook nog wel te krijgen.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:36

Metall fokt bloederiger en betere bewegers dan Negro imo..maar ook wat gecompliceerder qua karakter en strooiend qua maat.

Out of the box, Dark Pleasure..fokt bloederige en langelijnde dieren met 3 goede gangen.

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:42

Die Ufo-zoon is inderdaad een mooie hengst die goed fokt!
*blijft toch zonde dat Ufo gecastreerd is*

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:13

Dank je voor de suggestie van Dark Pleasure. Dat was een hengst waar ik zelf nooit aan gedacht had, ik ga me eens in hem verdiepen!