Advies gevraagd voor NRPS merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 14:46

Graag zou ik eens wat objectieve, andere ogen willen hebben die mee denken over de hengstenkeuze van mijn jonge merrie.

Het is een NRPS merrie van 1.62 hoog. Ze heeft het Ster- en rontgen-predictaat, en over 4 winstpuntjes heeft ze ook al het prestatie-sport-predicaat.

Merrie lijkt op de foto wat onderstandig, maar is dat in werkelijkheid niet. Ze is weinig getraind en 4 jaar oud op deze foto.
Afbeelding

Wat ik graag wil terug zien in het veulen:
- tussen de 1.62 - 1.68 hoog (liever niet té groot, maar ook niet te klein).
- wat minder steil achterbeen, wat langer voorbeen en wat meer opwaartse bouw / beweging.
- meewerkend, prettig karakter.
- liever geen vos.
- geschikt voor dressuur / mensport.

Het mag een NRPS hengst zijn, maar ik sta ook zeker open voor een KWPN hengst of een hengst van een ander stamboek. Wat ik zeker niet wil is een tuiger / fries / koudbloed /enzovoorts.
Ik heb al wel iets in mijn hoofd maar ik ben vooral benieuwd wat de 'kenners' hier aandragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:03

Je kunt beter de afstamming er even bij zetten. Horsetelex?

Dees

Berichten: 18932
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:43

Mooie merrie zo op stand, ondanks de ietwat onhandige stand voor.
Ik zie een goed opwaartse romprichting en een mooi gevulde bovenlijn. Beenwerk wellicht iets teer.

Zou ik er een hengst bij kiezen, dan zou ik kijken naar een hengst met een aansprekend front, met vooral ook lengte in de hals maar zeker ook rek in het lijf. Daar lopen er zat van rond, zeker in de 1.70m.-maat. Je merrie heeft 'vrij bloed' (weet ik), dus je kunt vrijwel overal terecht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:01

Dees schreef:
Mooie merrie zo op stand, ondanks de ietwat onhandige stand voor.
Ik zie een goed opwaartse romprichting en een mooi gevulde bovenlijn. Beenwerk wellicht iets teer.

Zou ik er een hengst bij kiezen, dan zou ik kijken naar een hengst met een aansprekend front, met vooral ook lengte in de hals maar zeker ook rek in het lijf. Daar lopen er zat van rond, zeker in de 1.70m.-maat. Je merrie heeft 'vrij bloed' (weet ik), dus je kunt vrijwel overal terecht.

Dit paard heeft geen opwaartse romprichting. Een absoluut neerwaartse zelfs. Maar TS gaf ook al aan dat ze de romprichting meer opwaarts wil.

Als ze vrij bloed heeft kunnen we wel alles gaan roepen maar de afstamming erbij is toch echt handiger.

Dees

Berichten: 18932
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:09

Als ik kijk naar de onderlijn die tussen de voorbenen doorloopt, dan is er echt sprake van een opwaartse romprichting. Zou het dier niet onderstandig staan, is dit nog beter te zien.

Ik zie gewoon niet hetzelfde als jij, janderegelaa. Ik zie in het geheel niet een neerwaarts gerichte romprichting. Leg jij eens uit waar jij die dan ziet.

Anoniem

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:16

Als je de lijn van de lange rugspier volgt dan heeft dit paard duidelijk een neerwaartse romprichting. Daarbij kijk je dus niet naar de schoft, maar echt naar de lange rugspier en dus ook de ribbenkast die eronder ligt. Onder de singelplek loopt de borstkas richting de borst inderdaad een stukje opwaarts, maar dat is vrij subtiel als je het vergelijkt met de erg neerwaarts georiënteerde lange rugspier van het paard, dus ik zou dit paard (op deze foto!) ook als neerwaarts gebouwd zien.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:34

Ben benieuwd wat voor bloed er achter deze merrie zit.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 18:00

Ik had bewust de afstamming er niet bij gezet. Ik was namelijk benieuwd naar suggesties puur op basis van mijn wensen-pakket en op basis van de bouw van de merrie. Het is een volledig volbloed gefokte merrie, echt 'vrij' bloed. Dat verklaard in mijn ogen ook het steilere achterbeen en de neerwaartse romprichting.

Nog een 'eis': bij voorkeur dekgeld <1000 euro.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:09

Heb je al eens gekeken naar Gameboy?
Of Forty?
Justin Dunkelbraun geeft ook leuke veulens.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:12

O en als je absoluut geen vos wil is Spielberg een hengst die absoluut geen vos geeft

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 18:14

Grappig dat je het zegt Ponyparadijs! Zowel Gameboy als Forty staan op de long-list! Ik ben ook erg gecharmeerd van de KWPN-hengst Firestone (ook van Johnson, net als Justin Dunkelbraun). Op de een of andere manier niet zo in de picture het laatste jaar, maar ik vond hem 2 jaar geleden op de hengstenshow waanzinnig gaaf.

Liever geen vos is geen héle harde eis hoor, een goed paard heeft geen kleur. Maar ik heb inmiddels al zoveel vossen hier lopen.... Ik wil wel eens een ander kleurtje! :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:59

xyzutu2 schreef:
Als je de lijn van de lange rugspier volgt dan heeft dit paard duidelijk een neerwaartse romprichting. Daarbij kijk je dus niet naar de schoft, maar echt naar de lange rugspier en dus ook de ribbenkast die eronder ligt. Onder de singelplek loopt de borstkas richting de borst inderdaad een stukje opwaarts, maar dat is vrij subtiel als je het vergelijkt met de erg neerwaarts georiënteerde lange rugspier van het paard, dus ik zou dit paard (op deze foto!) ook als neerwaarts gebouwd zien.

Zo had ik haar ook bekeken. Klopt ook wel met haar afstamming.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:06

carola schreef:
Grappig dat je het zegt Ponyparadijs! Zowel Gameboy als Forty staan op de long-list! Ik ben ook erg gecharmeerd van de KWPN-hengst Firestone (ook van Johnson, net als Justin Dunkelbraun). Op de een of andere manier niet zo in de picture het laatste jaar, maar ik vond hem 2 jaar geleden op de hengstenshow waanzinnig gaaf.

Liever geen vos is geen héle harde eis hoor, een goed paard heeft geen kleur. Maar ik heb inmiddels al zoveel vossen hier lopen.... Ik wil wel eens een ander kleurtje! :+

Ik zou Ferdeaux doen. Die verbetert alles wat jij zoekt.

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:09

Als ze volledig volbloed is kan je ook eens kijken in de Gelderse richting. Of een Duitse Hengst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:55

petraaken schreef:
Als ze volledig volbloed is kan je ook eens kijken in de Gelderse richting. Of een Duitse Hengst.

Ik zat ook aan Alexandro te denken ivm het mennen maar dacht dat het misschien to much in 1 keer zou zijn voor TS. Aan de andere kant zijn F1 kruisingen wel heel erg goed gebleken.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 13:02

Ferdeaux is een interessante optie! Die heb ik wel eens overwogen bij een andere fokmerrie, maar bij deze merrie had ik hem nog niet in mijn hoofd gehad. Dank je wel voor de optie.

Alexandro is inderdaad erg gewild in de mensport, maar het is mij inderdaad wat 'to much'. Gelders spreekt mij eigenlijk niet aan.

Wat denken jullie van Firestone?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:04

carola schreef:
Ferdeaux is een interessante optie! Die heb ik wel eens overwogen bij een andere fokmerrie, maar bij deze merrie had ik hem nog niet in mijn hoofd gehad. Dank je wel voor de optie.

Alexandro is inderdaad erg gewild in de mensport, maar het is mij inderdaad wat 'to much'. Gelders spreekt mij eigenlijk niet aan.

Wat denken jullie van Firestone?

Als vaderdier vind ik hem niet bijzonder.

Edit: in zijn veulenrapport staat ook dat hij een neerwaartse romphouding vererft.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-02-17 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 13:09

O, dat had ik nog niet gezien in dat veulenrapport! Dan valt hij af helaas.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Advies gevraagd voor NRPS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:13

Ferdinand (Vivaldi) zou hier mooi bij passen. Is een hoogbenige hengst met veel front.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:05

amukela schreef:
Ferdinand (Vivaldi) zou hier mooi bij passen. Is een hoogbenige hengst met veel front.

Je moet bij een volbloed merrie proberen om een zo sterk mogelijk achterbeen erin te fokken want dat is een aandachtspunt (als je wilt dressuren). De veulens van Ferdinand hebben dat niet.

Ik zou altijd een hengst kiezen met Ferro bloed erin voor deze merrie.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:02

Ik lees niks over het verbeteren van het achterbeen. Met het bijna op zak hebben van het sport predikaat zal dat achterbeen nog wel meevallen. TS vraagt wel om het verbeteren van het type. Denk dat Ferdinand dan beter past dan Ferdeaux (die merries met lengte nodig heeft). Bovendien geeft Vivaldi-bloed topkarakters.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:13

Ik vind forty zeker een goede keuze. Beweegt ook met veel souplesse en swung.

Kabouterdans en ik hebben nakomelingen van hem en vind ze beide erg mooi gebouwd en erg luxe. De fortys die op de keuring zijn geweest hebben eerste premies en zelfs kampioen. Zeer fijn meewerkend karakter. Ze leren ook snel (voetjes geven, vast staan en dergelijke)

Onze forty
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:18

amukela schreef:
Ik lees niks over het verbeteren van het achterbeen. Met het bijna op zak hebben van het sport predikaat zal dat achterbeen nog wel meevallen. TS vraagt wel om het verbeteren van het type. Denk dat Ferdinand dan beter past dan Ferdeaux (die merries met lengte nodig heeft). Bovendien geeft Vivaldi-bloed topkarakters.

Vivaldi kon lichte toer lopen met zijn slechte achterbeen. Maar een volbloed heeft voor dressuur geen goed achterbeen. En daar kunnen ze best het sportpredikaat mee halen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:36

janderegelaa schreef:
ivaldi kon lichte toer lopen met zijn slechte achterbeen. Maar een volbloed heeft voor dressuur geen goed achterbeen. En daar kunnen ze best het sportpredikaat mee halen.

Ik vraag me af of TS de ambitie heeft lichte tour of hoger te willen rijden en hoe erg dan dus dat 'slechte' achterbeen zou zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:41

ponyparadijs schreef:
janderegelaa schreef:
ivaldi kon lichte toer lopen met zijn slechte achterbeen. Maar een volbloed heeft voor dressuur geen goed achterbeen. En daar kunnen ze best het sportpredikaat mee halen.

Ik vraag me af of TS de ambitie heeft lichte tour of hoger te willen rijden en hoe erg dan dus dat 'slechte' achterbeen zou zijn

Als je een goede kunt fokken waarom zou je dan genoegen meenemen met een minder goede!?