Dressuur hengst voor Ferro merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leoniieke90

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Assen

Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 22:34

Voor mijn grote (ca 175cm) zwarte Ferro x Samber merrie ben ik op zoek naar een passende hengst voor aankomend jaar.
Laatste jaren heeft ze 2 veulens van Governor gehad en is momenteel hoogdrachtig van George Clooney.

Qua kleur heb ik sterke voorkeur voor zwart of donkerbruin, beide met veel wit.
Zelf zat ik aan de volgende hengsten te denken:
- Glock's toto jr
- Total US
- Bretton Woods
- Governor

Iemand andere tips? Welke hengst zouden jullie bij deze merrie kiezen?


Afbeelding
Afbeelding
Governor veulen 2015


Afbeelding
Governor veulen 2016


Afbeelding
Afbeelding
Drachtig van George Clooney

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:55

Hoe waren de Governor veulens? en in hoeverre heeft hij verbeterd op de moeder?

Wat wil je verbeteren/ verankeren bij de merrie? en heb je een linkje naar de rest van haar afstamming?

Leoniieke90

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Assen

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:48

De Governor veulens vind ik erg mooi, veel maat en body maar niet lomp. Bewegen sierlijk.

Dat is ook wel wat ik zoek.
Ik wil graag maat en body houden maar ik zou graag zien dat de hengst veel beweging in het voor en achterbeen mee geeft. Iets hoger op de benen zou ook mooi zijn en iets meer bergop gebouwd.
Moeder is geweldig qua karakter en dat wil ik er ook graag in houden.

Linkje naar stamboom volgt (website van horsetelex ligt er tijdelijk uit)

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:10

Toto gaat wel body geven in ieder geval en een goed karakter/ lichaamsgebruik..echt het voorbeen gebruik verbeteren doet hij niet. Of hij voldoende maat geeft weet ik ook niet.

Total US kan de beweging voor en achter wel verbeteren, ik vermoedt alleen dat hij wat luxer fokt en de vraag is of je dan voldoende maat en body overhoudt.

Bretton Woods kan maat en body geven en 3 goede bewegingen, maar hij vererft ook ocd..

Governor heb je al twee goede veulens van, terug dekken kan..maar je kan ook iets nieuws proberen.

Als je van dit bloed gecharmeerd bent heb je natuurlijk ook nog Trafalgar, die hengst heeft een enorm bewegingspotentieel en zeer veel souplesse. Krijg je wel een iets luxer veulen van verwacht ik maar volgens mij is dat geen probleem bij jouw merrie.

Je kunt ook Lord Leatherdale gebruiken, geeft zeker een mooi voorbeen mee {achterbeen moet van de merrie komen} en ook maat en een goed karakter.

Misschien is de hengst Hennessy ook een interesante met het De Niro en Jazz bloed...{massa en beweging}

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:32

En als je nu eens Totilas zelf neemt?

Paulaferro

Berichten: 49
Geregistreerd: 07-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:43

Heb je voorkeur voor een ras?

Leoniieke90

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 17:52

Bedankt voor je input Elisa2. Leuk dat je bij alle hengsten de voors en tegens noemt! Erg nuttig!
Hennessy had ik nog niet aan gedacht maar heb net even filmpjes van hem opgezocht en ben wel van hem gecharmeerd.
Trafalgar heb ik ook overwogen maar die heeft helemaal geen wit, dat vind ik persoonlijk jammer.

Lord leatherdale kan idd ook nog! Dacht dat daar Ferro achter zat maar dat is bij al zijn zonen (glamourdale etc).

Wat vinden jullie van de hengst Fleetwood MAC? Ik kwam hem toevallig tegen en vind het een plaatje met zij witte snoet! Maar kan er verder niet zo veel over vinden.

Totilas vind ik natuurlijk prachtig maar vind €2500 echt te veel geld. Ik fok ieder jaar een veulentje voor mn plezier, niet voor het grote geld.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:18

Graag gedaan, ik heb Fleetwood Mac even opgezocht..ik vind het een aansprekend paard om te zien. Maar wel een echte Gribaldi in beweging, achter wat traag..zou wat meer schoudervrijheid mogen hebben. Hij dekt nu twee maanden dus er is nog niks bekend qua nafok, en alleen AES gekeurd...ik zou hem laten staan en eerst wachten op wat nafok. Imo zijn er betere hengsten momenteel..

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:26

Bretton Woods is toch ook €1600? Ook niet bepaald goedkoop...

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:35

€1600 of €2500 vind ik toch ook best nog wel een groot verschil :)

Ik zou Trafalgar ook interessant vinden voor deze merrie. Daar heb ik ook al een aantal mooie goed bewegende veulens van gezien. Alleen nog geen enkele met veel wit erin ;)

Hotline is misschien ook nog een idee? Daar heb ik ook al heel wat fijne paarden van gezien.

Leoniieke90

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Assen

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 19:07

Ik vind €2500 idd ook toch nog echt een stap verder dan €1600, wat ik ook al best wel veel geld vind.

Van Fleedwood wacht ik idd liever wat nakomelingen af. Daarnaast zie ik idd wat je zegt over die "trage" bewegingen. Mijn merrie moet wat meer "go" hebben denk ik.

Trafalgar spreekt mij ook wel aan, alleen jammer dat er helemaal geen wit aan zit. Met name een zwart koppie met wat wit vind ik altijd zo aansprekend.
Ik lees net dat zowel Total US als Trafalgar luchtzuigers zijn. Zou dit voor jullie een no-go zijn?

Hotline wordt ik niet echt warm van, mooi paard hoor! Maar op een of andere manier "boeit" hij me niet echt als ik naar de filmpjes kijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:14

Mijn Trafalgar veulen zuigt geen lucht en die van Rhea ook niet. Ze bewegen wel spectaculair.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:28

Ik heb ook nog nooit een veulen zien luchtzuigen...

Leoniieke90

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Assen

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 19:34

Oke! Ik weet ook niet in hoe verre luchtzuigen erfelijk bepaald wordt hoor. Vond het alleen toevallig dat beide halfbroers dus blijkbaar luchtzuigen. Maar aan de andere kant, ik zou me ook heel goed kunnen voorstellen dat die jonge hengsten een dusdanig stressvol leven hebben (met shows etc.) dat het luchtzuigen daar misschien weg komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:35

s0173957 schreef:
Ik heb ook nog nooit een veulen zien luchtzuigen...

Maar die zijn er wel!

Quir

Berichten: 17397
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:35

s0173957 schreef:
Ik heb ook nog nooit een veulen zien luchtzuigen...


Oh ik wel, meerdere zelfs. OOSeven's dan wel (die staat er ook bekend om), nog maar een paar weken oud. Meestal beginnen ze er pas mee als ze ouder zijn, maar veulens kunnen het ook zeker doen.

Voor mij zou dat een reden zijn niet te doen, totilas lijkt het meer te geven/vererven.
Denk dat Lord Leatherdale haar wel kan passen trouwens. En meerdere die genoemd zijn ook.

Misschien Guardian nog?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

High Five? Die geeft body, maat en goed bewegende veulens. Fok je wel terug op ferro. En je hebt kans op veel wit :j

Leoniieke90

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Assen

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 23:23

High five heb ik ook over nagedacht maar er word heel expliciet genoemd dat de merrie over voldoende bloed moet beschikken en dat vind ik niet echt het geval. Dus dat risico vind ik te groot.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:55

Leoniieke90 schreef:
High five heb ik ook over nagedacht maar er word heel expliciet genoemd dat de merrie over voldoende bloed moet beschikken en dat vind ik niet echt het geval. Dus dat risico vind ik te groot.

Deze merrie heeft bloed genoeg. Ze is de halfzus van de NRPS hengst Ed King Hill.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:04

Ik zou denken aan Hermes :-)

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 01:49

Misschien kan je Daily Diamond eens bekijken? Dat vind ik een sterk paard met een mooi front en een goede bovenlijn, en kracht, en een echt dressuurpaard. Past qua type behoorlijk bij wat je zoekt volgens mij.
Opvallend sterkere hengst dan de wat meer pony-achtige hectische hengsten die je tegenwoordig veel ziet (sorry voor de omschrijving, weet ff geen chiquere benaming). Ik vind je merrie een heel mooi type hebben, zou het zonde vinden om qua (for)maat en kracht een stap terug te doen, hoewel je natuurlijk wel een deftig paard wilt fokken, maar dat is Daily Diamond zeker wel.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:08

Leoniieke90 schreef:
Ik vind €2500 idd ook toch nog echt een stap verder dan €1600, wat ik ook al best wel veel geld vind.

Van Fleedwood wacht ik idd liever wat nakomelingen af. Daarnaast zie ik idd wat je zegt over die "trage" bewegingen. Mijn merrie moet wat meer "go" hebben denk ik.

Trafalgar spreekt mij ook wel aan, alleen jammer dat er helemaal geen wit aan zit. Met name een zwart koppie met wat wit vind ik altijd zo aansprekend.
Ik lees net dat zowel Total US als Trafalgar luchtzuigers zijn. Zou dit voor jullie een no-go zijn?

Hotline wordt ik niet echt warm van, mooi paard hoor! Maar op een of andere manier "boeit" hij me niet echt als ik naar de filmpjes kijk.



Dat luchtzuigen zou ik een hengst echt niet om laten staan..wellicht is er een erfelijke factor [wat stressgevoeliger} maar met een goed management vanaf veulen af aan denk ik niet dat en veulen zoiets sowieso erft.

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Re: Dressuur hengst voor Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:23

Ik heb zelf een Vosmerrie uit Bretton woods ,prachtig ding al zeg ik het zelf :o
Maar ontzettend lief , koel en echt de bouw van haar vader welke ik ook echt een prachtig dier vind.
Wat een gangen.. <3

degarst
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:15

Kijk eventueel eens naar de Trakehner hengst Honoré du Soir. komt uit zeer sterke moederlijn en fokt groot en modern .
Verder zou Schwarzgold interessant kunnen zijn; gaf al goede veulens bij KWPN merries. soms met wat zware hoofd/hals verbinding.

Veulens die al luchtzuigen komt vaker voor. is zeker ook een erfelijk aspect. Slaat soms generatie over , maar vaak terug te voeren op stressgevoeligheid. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt !!

Rex_Rolfo

Berichten: 5387
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:35

Elisa2 schreef:
maar met een goed management vanaf veulen af aan denk ik niet dat en veulen zoiets sowieso erft.

Sorry, dat is net zo'n uitspraak als "het is niet erfelijk, het zit op de genen".

Een veulen erft iets of erft het niet, daar kun je met management niets aan veranderen. Wat je wel kunt managen is het tot uiting komen van een veulen gevoeligheid. In dit geval kun je door goed management de kans verkleinen dat een veulen dat makkelijk luchtzuigt dat ook daadwerkelijk gaat doen, daar heb je wel weer gelijk in.