Gezocht, dekhengst voor Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Gezocht, dekhengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:40

Hallo allemaal,
Al enige tijd ben ik op zoek naar een dekhengst voor onze haflinger.
Nou heb ik al een aantal dingen overwogen, en ben uiteindelijk uitgekomen op een appaloosa, fewspot hengst.
Maar eigenlijk is dat niet helemaal wat ik wil. Ik ben namelijk verder gaan kijken dan t haflinger ras, omdat ik geen haflinger kon vinden die naar mijn zin was.

Het is namelijk allemaal sport uitvoering, en hoewel ik een beetje sport echt wel mooi vind, vind ik dat er nog maar weinig te zien en te merken is van de oorspronkelijke haflinger.

Ik ben dus op zoek naar een dekhengst die nog wat zwaarder van bouw is en de donkere kleur nog draagt. Niet extreem, maar toch eigenlijk geen sportpony.

Ideeen zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-17 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel algemener gemaakt in afwachting van overleg met TS

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:44

Starwin?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:45

Iets van een welsh cob wellicht een optie?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:52

Hier op EHK is het eigenlijk de bedoeling dat je ook informatie plaatst over je merrie als je hengsten advies vraagt. Dus standfoto, verbeterpunten en afstamming zijn eigenlijk wel handig en worden ook geadviseerd in de regels.

Bereid je ook vast voor dat dit topic waarschijnlijk wordt verplaatst naar het haflinger subforum.

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:47

mooney schreef:
Hier op EHK is het eigenlijk de bedoeling dat je ook informatie plaatst over je merrie als je hengsten advies vraagt. Dus standfoto, verbeterpunten en afstamming zijn eigenlijk wel handig en worden ook geadviseerd in de regels.

Bereid je ook vast voor dat dit topic waarschijnlijk wordt verplaatst naar het haflinger subforum.

oh wist ik niet (regels uiteraard niet eerst gelezen) zal ik even aanpassen! thanks

Edit, ik kan t om welke reden ook, niet meer aanpassen.
Dus even zo.

Het betreft een 11 jarige merrie van Alacantra.
Zelf dus wel een sport type.
Een stand foto heb ik niet, wel een normale foto wat wellicht een beetje beeld geeft.
Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:51

Niemand leest de regels volgens mij hoor ;) daarom is het wel fijn als we elkaar informeren. Top dat je het aanvult! Succes met je zoektocht verder!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:52

De titel is ook een beetje misleidend, in eerste instantie zou je denken dat je opzoek bent naar een haflinger dekhengst, maar in de OP beschrijf je dat je juist iets anders wilt dan een haflinger. Misschien even aanpassen :))

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:54

Ik dacht juist dat ze wel een haflinger wil, maar niet het lichte sporttype omdat ze al buiten het ras had gekeken en dat toch net niet was wat ze zocht.
Maar het staat open voor meerdere interpretaties inderdaad.

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:00

kyrkelover schreef:
Iets van een welsh cob wellicht een optie?


Ja maar dan zit ik weer met het stamboek... En dan zou ik eerder denk ik voor een Noriker willen gaan.. maar ook die vind ik niet :(

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:01

mooney schreef:
Ik dacht juist dat ze wel een haflinger wil, maar niet het lichte sporttype omdat ze al buiten het ras had gekeken en dat toch net niet was wat ze zocht.
Maar het staat open voor meerdere interpretaties inderdaad.


goed gedacht :)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:02

Is een Schwarzwälder Fuchs niet iets?
Laatst bijgewerkt door tennan op 03-01-17 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:02

SayaJones schreef:
De titel is ook een beetje misleidend, in eerste instantie zou je denken dat je opzoek bent naar een haflinger dekhengst, maar in de OP beschrijf je dat je juist iets anders wilt dan een haflinger. Misschien even aanpassen :))



Daar ben ik ook naar op zoek. Ik wil alleen niet het modelletje sport haflinger.
En ik wil t wel aanpassen om te verduidelijken.. maar ik kan niet vinden hoe ik mijn OP kan bewerken :(

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:04

tennan schreef:
Is een Schwartzwalder Fuchs niet iets?

grappig.. zei van de week ook al iemand.
Zou idd een optie kunnen zijn, al heb ik nog niet echt zoiets van WAUW .. maar misschien ook omdat ik me daar nog niet in verdiept heb.

Het aller liefste heb ik gewoon een haflinger hengst maar dan donker en grover gebouwd dan de tegenwoordig types.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:05

met 'donker en grover gebouwd' vat je dan wel ongeveer een Fuchs samen :D

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:08

tennan schreef:
met 'donker en grover gebouwd' vat je dan wel ongeveer een Fuchs samen :D

jaaaaaa nu zie ik ze! DAT is idd wat ik erg mooi vind!!

ik had een heel ander gebouwd paard in gedachte.. geen idee waarom!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:08

Ahhh oke, het was een beetje misleidend :)

Hoezo zit je met Welsh Cob met het stamboek?
Het Welsh cob stamboek heeft een categorie 'part bred', daar kunnen alle veulens ingeschreven worden welke half cob zijn. Mijn haflinger merrie is ook gedekt door een cob :)

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:12

SayaJones schreef:
Ahhh oke, het was een beetje misleidend :)

Hoezo zit je met Welsh Cob met het stamboek?
Het Welsh cob stamboek heeft een categorie 'part bred', daar kunnen alle veulens ingeschreven worden welke half cob zijn. Mijn haflinger merrie is ook gedekt door een cob :)


ik had er dan eigenlijk graag een vol papier bij willen hebben :) (zit tussen mijn oren hoor ahah)
Ik zal er zeker eens naar kijken! Welke hengst heb je gekozen als ik vragen mag? en waarom?

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:50

deze haflinger is het type wat ik zoek. Mag van mij wat donkerder, maar vooral het type spreekt me aan

https://www.youtube.com/watch?v=jg5QuHujs1o


Ik ben echt bang dat ik dit niet in nederland ga vinden.. en ook niet net over de grens.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:02

En de hengst Almnebel Imladris?
Die heeft in ieder geval vrij veel massa

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht, Haflinger dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:12

Ah vandaar, dat verklaard een hoop. Maar als je kruist met een Fuchs krijg je ook geen vol papier erbij, toch?

Mijn merrie is gedekt door Trefaes Arfon, dit is een iets luxere type cob. Dit omdat ik een sportpony wilde fokken, maar met ruimere gangen dan haffies hebben en wat hoger op de benen staat :)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31310
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:14

Dit topic wordt nu wel wat breder dan alleen Haflinger hengsten, wat wil je doen newmom, hier op EHK blijven en ook suggesties van andere rassen krijgen?
Eventueel kun je dan hier [HA] Haflingers ook een topic openen met de vraag om enkel Haflinger hengsten van het type dat jij zoekt.

Anoniem

Re: Gezocht, dekhengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:19


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:27

newmom schreef:
SayaJones schreef:
Ahhh oke, het was een beetje misleidend :)

Hoezo zit je met Welsh Cob met het stamboek?
Het Welsh cob stamboek heeft een categorie 'part bred', daar kunnen alle veulens ingeschreven worden welke half cob zijn. Mijn haflinger merrie is ook gedekt door een cob :)


ik had er dan eigenlijk graag een vol papier bij willen hebben :) (zit tussen mijn oren hoor ahah)
Ik zal er zeker eens naar kijken! Welke hengst heb je gekozen als ik vragen mag? en waarom?

Is niks minder papier aan dan een cob hoor. Je komt dan in de sectie WPBR terecht en dat is niks minder dan A, B, C, D (cob dus) of NWR.
Neemt niet weg dat ik op zoek zou gaan naar een haflingerhengst die wel aan je eisen voldoet.

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 16:36

Nicole288 schreef:
Dit topic wordt nu wel wat breder dan alleen Haflinger hengsten, wat wil je doen newmom, hier op EHK blijven en ook suggesties van andere rassen krijgen?
Eventueel kun je dan hier [HA] Haflingers ook een topic openen met de vraag om enkel Haflinger hengsten van het type dat jij zoekt.


ja idd, laat maar staan als je wil, dan wacht ik hier nog even af naar alle suggesties, vind t erg leuk om meerdere opties te krijgen.

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 16:38

SayaJones schreef:
Ah vandaar, dat verklaard een hoop. Maar als je kruist met een Fuchs krijg je ook geen vol papier erbij, toch?

Mijn merrie is gedekt door Trefaes Arfon, dit is een iets luxere type cob. Dit omdat ik een sportpony wilde fokken, maar met ruimere gangen dan haffies hebben en wat hoger op de benen staat :)


Nee dat klopt, daarom gaat mijn aller grootste voorkeur ook naar een passende haflinger.. maar echt haalbaar lijkt t niet en daarom sta ik ook open voor andere opties.