Welke hengst voor deze bonte merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:43


SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:55

Als je dan voor een barock pinto gaat zou ik een XX-type nemen. Deze hebben geen Fries bloed (aangezien je richting springefokt wilt gaan). En dan kom je al gauw uit op Bontfire of Caesar van der Linden. Geen typische Barock Pinto's natuurlijk, maar je kunt het veulen wel in een stamboek kwijt, ondanks dat moeder papierloos is.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:06

Ik heb werkelijk waar geen verstand van fokken. Maar als ik good lord zijn nek zie, lijkt me niet dat hij een betere nek geeft..

Dan spreekt de hengst die Edith stuurde mij meer aan voor jouw merrie..

Maar zoals gezegd, heb er geen verstand van dit is alleen wat ik zo zie :+

Hele leuke merrie trouwens!

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:09

Dankjewel allemaal ik heb er weer wat gezien en ja good lord lijkt kwa nek te veel op die van mij en ja ga nog wel verder kijken in de barock pinto maar als er nog meer iets weten ik vergelijk liever wat iedereen hier denkt wat heb beste past.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:11

Goodlord heeft een paar hele mooie genen in de moederlijn waar jij met deze merrie weldegelijk wat aan zou kunnen hebben. X-bloed. Vind je niet zoveel meer. Mooi bloed om meer richting rijpaard te komen.

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:29

Ja dat geloof ik wel maar als ik de foto bij de nrps van deze hengst zie heeft hij ook wel een stevige nek en kort net als die van mij niks verkeerds over de hengst maar dat viel mij op aan die foto

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:33

als je kijkt bij digitale rijpaard hengstenboek bij goodlord dan snap je wat ik bedoel.

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:40

TS dus je gaat af op een foto bij de keuze van een hengst?
Ik ben zelf bezig met een hengst te zoeken voor mijn merrie ( IJslander) en dan kijk ik naar 3 dingen om te selecteren.
In willekeurige volgorde

1 - bloedlijn
2 - keuringsresultaten
3 - of de hengst mij aanspreekt en ik denk of hij mijn merrie gaat verbeteren in de punten die ik wil.

Als een hengst mij aanspreekt dan neem ik contact op met de hengstenhouder en vraag naar de dekvoorwaarden én of ik lang komen om de hengst te zien alvorens ik een beslissing ga maken.

Selecteren alleen op een foto is nogal kortzichtig, sorry :o

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:47

Ik zou ook bij het Barock Pinto kijken.

Al eens gedacht aan de hengsten Ceasar ter Linden, Mocart of Alejandro?
^ ik lees nu de reactie's en zie dat deze hengsten al genoemd zijn, lol.

Ik denk dat je merrie minder breed is dan de foto's laten zien.
Wat is vooral zie is een te dik paard...

Als het voor jezelf is, zou je er eventueel ook over na kunnen denken om gewoon een jong paard er bij te kopen.
Loop je minder risico (voor als er iets verkeerd gaat) en kun je aan al je wensen voldoen omdat je kunt 'kiezen'.

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:50

Nee maar daarom vraag ik ook wat jullie vinden pas en waarom en had van dees niet helemaal goed gelezen en ja kijken naar meer dingen maar daarom hoop ik er meerder te zien en wat iedereen van welke vind om alles mee te nemen maar ik hoor ook iemand over de nek dat ik hem ben gaan opzoek op nrps en dat zag en moest gelijk aan die van mij denken met een stevige kort nek en ik ben niet bekend met stemming van de hengsten of dat goede zijn en of het allround of meer spring is.

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:53

En ja heb ook een beetje bij de barock pinto gekeken maar probeer er iets meer achter te komen welk goed zouden passen of missen jullie bepaalde informatie om daar antwoord op te kunnen geven.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:54

Even eerst, heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad?
Zonee... overleg eerst even met je dierenarts wat hij er van zegt, 16 is redelijk oud voor een eerste veulen volgensmij.

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:59

Ja ik heb al overleg maar laat ook nog even alles controleren voor ik haar laat dekken en hij vond haar niet te oud hij vind haar er juist gezond uitzien. Dus de arts ziet zo geen probleem maar in april laten we alles eerst nakijken daarom dat ik me alleen nog oriënteren. Ik snap de gevaren.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:34

Alejandro is van mij, dus je kunt gerust vragen stellen per pb :)

Enkel nog beschikbaar via diepvries.

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 07:36

ivy_power89 schreef:
Alejandro is van mij, dus je kunt gerust vragen stellen per pb :)

Enkel nog beschikbaar via diepvries.


Dankjewel zal ik zeker even doen.

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 23:07

Heeft nog iemand een idee welke hengst er zou passen en waarom hoor het graag.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:48

Tja..een springpaard ga je hier niet uit fokken...

Ik zou ook in het "type" blijven, dus vind barock pinto geen gekke gedachte..je kan dan kiezen voor een hengst die in alles wat langgelijnder is en wat meer "nek" en front heeft.

En anders zou ik denk ik gaan terug fokken op een rijtypische fjord

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:08

Een Fjord :x ?
Die hebben al helemaal een korte en daarbij ook nog heel stevige weinig soepele hals. Sowieso 1 bonk spieren en niet gebouwd om te springen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:11

Inderdaad, meer zoals het type van de merrie want zoals ik al zei...hier ga je geen springpaard uit fokken.

En ik zei een 'rijtypische" fjord..er zijn tegenwoordig ook fjorden met een beter front dan wat je vroeger zag.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:14

Tja en daarom vond ik Goodlord heel niet zo raar. Staat veel meer in het rijpaardtype dan deze merrie en alleen met een behoorlijke scheut bloed kom je dichter bij een voor de sport geschikter paard.
Reken Goodlord niet af op een foto waarbij hij toevallig meer halsdikte lijkt te hebben dan hij feitelijk heeft. Als je kijkt naar de genen, zou hij een goede slag richting sport kunnen brengen bij deze merrie.

Maar goed, menig rijpaard met een flinke scheut veredelend bloed kan dat brengen. Ik verwacht dat overigens totaal niet van de Barok Pinto hengsten. Dat zijn doorgaans toch Friesen met een kleurtje, daar zit weinig 'bloed' in en zullen niet gaan veredelen. Dan krijg je gewoon weer zo'n zwaar kortbenig type maar dan wellicht iets groter. Een fjord zou ik zeker weten helemaal bij vandaan blijven als ik iets meer rijtypisch wilde.

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:16

Helemaal mee eens Dees :j

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:18

Even een vraagje, iedereen gaat naar de bonte hengsten. Maar wil je perse een bont veulen?
Of maakt dat niet uit?
Er zijn natuurlijk nog veel meer hengsten.
Ik begrijp ook niet dat iedereen het over de barock pinto heeft.
Als je de springrichting op wil hem je meer keuze bij bv net Nrps. Dan Is BP niet erg logisch

chantal99

Berichten: 206
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: spijkenisse

Re: Welke hengst voor deze bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 10:19

Sorry, dat ik nu pas reageer.
En snap sommige reacties ook wel ik heb een paard wat geen springpaard is nou is het dat ik wel in de les boven de 1 meter met haar gesprongen heb en wou haar wel iets verbeteren misschien iets meer vermogen. Nou hoor ik hier ook kwa bouw dat mijn paard het beste bij barock pinto past. Maar iemand kan echt iets vinden in springpaard of allrounder die ook wel zou kunnen passen. Heb 1 voorbeeld gehad nrps goodlord. Voor de rest kan ik beter daar weg blijven. Of kan iemand mijn iets anders laten weten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:42

Ga je voor KI of wil je de hengst aan huis hebben?
KI maakt je keuze ruimer. Hoeveel dekgeld wil je besteden?
Reken er maar op dat vrijwel alle hengsten een dekgeld hebben van 750 euro en hoger.

Voor een NRPS springhengst met een mooie scheut bloed, zou je ook eens kunnen kijken naar Ibiza. Die fokt goed. Of kijk eens bij Classe HS - mooi snel dier.
Neemt niet weg, jouw merrie is geen ideaal uitgangspunt voor het fokken van een springpaard. Het kunnen springen van 1 meter is ook geen bewijs van springtalent. Er zijn veel meer paarden die B-hoogte kunnen springen, ook Friezen wel. Wil je echt richting springsport, dan is het wellicht handiger om een leuk veulentje te kopen tzt.

Ik heb even voor je gekeken bij Barock Pinto, maar kan daar geen hengst vinden waar je genetisch ook maar iets aan springvermogen van zou mogen verwachten. Ik vind het geen paarden voor de sport, ik zie zware recreatie-types die vooral geselecteerd zijn op kleur. Niets mis mee als dat je fokdoel is, maar ze zijn niet primair geselecteerd op sporttalent of sportgenen. En er zijn liefhebbers voor dit soort paarden, dus zo'n veulen is ook heus te verkopen.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 01:53

Afbeelding
dit is ook een optie he, en een stuk goedkoper dan 750 euro