Merrie dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:09

Hoihoi,
We gaan (waarschijnlijk) onze merrie laten dekken van het voorjaar. :)

Maar.. wat voor hengst zullen we erbij doen? :D
Op marktplaats heb ik een mooie Barock pinto gezien. Ik wil er in ieder geval geen kleinere pony op hebben en geen tinker of haflinger.

Mevrouw zelf is rond de 1,45m hoog en best stevig gebouwd. Hoeveel hoger mag de hengst zijn? Die Barock Pinto is 1,61m hoog. En niet zo heel stevig gebouwd.

Mensen met commentaar hoeven niet te reageren ik wil alleen leuke reacties. :j

Dit is de merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hieronder is het de bonte :)

Afbeelding

Dit is de hengst die ik had gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Wie weet er anders een andere mooie hengst in omgeving NH? Ons budget is €300,-. :)

Ik hoor het graag!

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:12

Mag ik vragen waarom je niet met een tinker zou willen dekken?
Daarnaast vind ik 25 cm in schofthoogte een behoorlijk verschil.
Dus ik ben heel erg benieuwd naar de keuze die hierzo achter ligt

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:15

Dit is de pony met cpl toch? Waarom zou je dat willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:16

Verschil is 16 cm ;)

Ik wil er geen tinker op hebben omdat ik een leuke kruising wil en ik niet nog meer behang wil :)

Ik ben meer uit op iets aparts. ;)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:16

Mag ik vragen wat je wil fokken? In de zin van, recreatie pony, sport pony? Wat is het gebruiksdoel van het veulen. En ga je het dier zelf houden? Wat is de reden dat je een veulen fokt zegmaar... Wat voor karakter heeft de merrie? Wat wil je daarvan graag zien in het veulen? Er ontbreekt een berg info in jou topic.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:17

AmyPony schreef:
Verschil is 16 cm ;)

Ik wil er geen tinker op hebben omdat ik een leuke kruising wil en ik niet nog meer behang wil :)

Ik ben meer uit op iets aparts. ;)


Zet er een shet op, dan heb je iets aparts :')

Nee sorry dit is een slecht idee.
Een veulen fokken is bovendien duur en mogelijk erg ongezond voor veulen en merrie in dit geval.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:18

Ik zou persoonlijk iets zoeken met ongeveer zelfde hoogte en type. Is de welsh cob niet iets? Je hebt hier op bokt een hele knappe perlino welsh cob hengst die leuke nakomelingen geeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:18

Deze pony heeft volgens de dierenarts geen cpl en lees mijn openingsbericht even goed. Ik wil GEEN commentaar alleen leuke berichten.

Merrie is heel lief. Doel is een recreatiepaardje. We houden het dan zelf, het is voor de hobby niet voor de verkoop.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:18

Een veulen kost geld, véél geld..als je nu al rekeningen heb die (nog) afbetaald moeten worden dan heeft dat prioriteit. Daarbij vind ik het persoonlijk not done om een merrie met zo'n medische achtergrond te laten dekken, want als het nu echt CPL is dan zal het alleen maar verergeren. En dit vind je misschien geen leuk bericht, maar dit is een forum..hier zal nooit alles 100% zijn zoals jij het wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:19

Welsh cob is zeker wat. Ik heb de hengst die jij bedoeld nog niet voorbij zien komen. Heb wel al tussen de dekhengsten zitten snuffelen hoor. :)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:20

Jou must be joking......
Een veulen fokken is duur ,heel duur.
Niet alleen dekken maar ook alle onderzoeken en als het veulen geboren wordt.
De hengst die je mooi vind is te groot en paard gefokt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:20

AmyPony schreef:
Deze pony heeft volgens de dierenarts geen cpl en lees mijn openingsbericht even goed. Ik wil GEEN commentaar alleen leuke berichten.

Merrie is heel lief. Doel is een recreatiepaardje. We houden het dan zelf, het is voor de hobby niet voor de verkoop.


Merrie ging mogelijk toch naar de handelaar terug of een rechtzaak oid?

Doe nou 1 ding tegelijk :(:)

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:20

AmyPony schreef:
Verschil is 16 cm ;)

Ik wil er geen tinker op hebben omdat ik een leuke kruising wil en ik niet nog meer behang wil :)

Ik ben meer uit op iets aparts. ;)


Excuus dat heb ik verkeerd berekend.
Iets met getallen die nog wel eens ronddraaien in mijn hoofd...

Maar inderdaad waarom wil je een veulen fokken.
Het doel wat je voor ogen hebt is zeer belangrijk bij de keuze van de hengst.
Daarnaast denk ik dat je wel moet kijken of het je merrie verbeteren zal. Er zijn al zoveel kruisingen dat je daarom goed moet kijken wat je wil en daar je keuze op baseren.
Ik zou niet zomaar een hengst kiezen maar hier goed de plus en minpunten tegenover elkaar zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:21

Ik wil geen berichten over geld en medische dingen hebben. Geld komt wel goed en da zal het zeker weten beter weten dan een website met mensen die er niet voor hebben geleerd.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:23

AmyPony schreef:
Ik wil geen berichten over geld en medische dingen hebben. Geld komt wel goed en da zal het zeker weten beter weten dan een website met mensen die er niet voor hebben geleerd.

Misschien kan je dan beter je DA vragen om advies bij je hengstkeuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:23

We zijn vandaag weer bij de merrie wezen kijken en haar benen zien er echt goed uit. De meeste korsten zijn al weg, de verdikkingen worden al een heel end minder. Ze gaat dus niet terug naar de meneer waar ze vandaan komt. :)

Anoniem

Re: Merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:24

Ik heb een topic geopend omdat hier mensen zitten die meer hengsten kennen dan ik. :?

Waarom wordt er alleen maar negatief gesproken? Kom op zeg!!

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:24

De hengst is Sublime Sponté van YWC als ik het goed zeg. Maar ik zou wel eerst alle ziektes bij je merrie laten uitsluiten voor je gaat dekken. Dan heb je meer garantie op een gezond veulen. Want garantie heb je natuurlijk nooit...

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:25

als je een topic opent kun je niet bepalen wat voor reacties je krijgt. Dan moet je geen topic openen.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:29

Heb je wat verstand van exterieur ? Ik zou namelijk alle goede en slechte punten van je merrie op papier zetten. Dan eens een aantal hengsten die jou aanspreken uitpluizen en op die manier kijken wat welke hengst bepaalde punten zou kunnen verbeteren op je merrie. Als ik jou was zou ik ook wat meer inlezen over het fokken van een veulen etc... Maar ik kan wel een heel pleidooi houden over hoe ik een hengst uitkies maar dan ben ik en 10 uur bezig en bepaalde mensen doen toch wat ze zelf willen en kiezen alleen een hengst die hen aanspreekt en of die dan iets toevoegt aan de merrie maakt niet uit. Ik denk dat je even voor jezelf moet bepalen wat je doel is van het fokken van het veulen buiten recreatief gebruik. :j

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:29

Waarom wordt er negatief gesproken?

Ik ben normaal niet zo van het reageren, maar kom op zeg..
Je opent een topic over een merrie die niet gekeurd is met de mededeling dat ze dikke benen heeft. Bijna elk persoon die weet dat CPL bestaat, ziet dat het er enorm veel op lijkt. Vervolgens zeg jij dat je de dierenarts niet laat komen omdat je daar allemaal schulden hebt. Nu zit je allemaal dingen op je paard te smeren terwijl er niet eens een diagnose is gesteld. Nee, jij hebt een magische dierenarts die alles door de telefoon kan zien.

En nu vind je het een goed idee om die merrie te laten dekken? 8)7
Kom op zeg! Als je niet eens geld hebt om je merrie te laten onderzoeken voor cpl, laat staan dat je het geld hebt voor een veulen! En verassing: er kan enorm veel misgaan bij de bevalling/dracht, en dat kost ook geld.

Laat voor die 300 euries eerst maar eens je merrie keuren of ze überhaupt wel gezond is.. CPL is erfelijk en dan kan je je lieve schattige veulentje met 15 jaar lekker laten inslapen omdat ze niet op haar benen kan staan van de pijn. Wat je ook kan gaan doen met deze merrie als je haar niet laat onderzoeken.

Behandel een paard zoals jij ook behandelt wilt worden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:29

Weet je wat het is? Je OP is kansloos. Geen van de foto's is geschikt om advies over te geven. Begin in ieder geval met een goede standfoto. Wat is de afstamming van de merrie? Wat wil je verbeteren? Wat wil je behouden? Wat is het doel met het veulen? Als je dat voor elkaar hebt krijg je misschien wat reacties die je wel leuk vindt. Want op basis van wat er nu bekend is, is het enige advies: niet doen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:29

Ik zou zeker kijken naar een welsh cob.Mooie pony's die best weleens een hele goede combi met jou merrie kunnen zijn

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:31

Ik zou nog niet aan laten dekken gaan denken, laat de merrie eerst eens bijkomen en echt helemaal beter laten worden.

En daarna goed laten onderzoeken of het geen ziektes heeft zoals een CPL.
Het is echt niet iets waar je te licht over moet denken.

En jouw budget is slechts 300 euro........dan zou ik er al niet aan beginnen, want het is heel duur om een veulen te fokken.......en als je maar slechts 300 te besteden hebt om dr zwanger te krijgen.......

En daarbij heeft ze niet beste bouw en dan zou ik er niet mee willen gaan fokken.

Je kan beter een goede en gezonde veulen dat van dr moeder af mag gaan kopen in het najaar volgend jaar, ben je nog altijd goedkoper uit.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-12-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:31

Nies_ schreef:
Weet je wat het is? Je OP is kansloos. Geen van de foto's is geschikt om advies over te geven. Begin in ieder geval met een goede standfoto. Wat is de afstamming van de merrie? Wat wil je verbeteren? Wat wil je behouden? Wat is het doel met het veulen? Als je dat voor elkaar hebt krijg je misschien wat reacties die je wel leuk vindt. Want op basis van wat er nu bekend is, is het enige advies: niet doen.


Dit is idd eigenlijk wat ik bedoelde met mijn 1e bericht, maar dan iets beter verwoord :j