Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 20:07

Allienda bedankt voor je tip. Ik ben al vriendjes op fb met de persoon van het linkje die je doorstuurde :)

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:55

Spannend hoor hengsten uitzoeken en zeker als je openstaat voor andere rassen :)

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat vind je van een ijslanderhengst? Zijn ook leuke paardjes en flink robuust :j Verder ben ik niet in het ras thuis maar viel me spontaan zo in.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 12:36

wel daar heb ik ook al aan zitten denken. Maar ik heb geen flauw idee wat het dekgeld daarvan bedraagt en hoeveel kans ik heb op een töltend veulen enz.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:40

Dekgeld van ijslanders is niet absurd hoog, is makkelijk te vinden op internet ook. Ik acht de kans niet heel hoog dat het veulen een extra gang zal hebben.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:56

Lol, mijn Tinker had zomaar 2 extra gangen zonder dat we dat van tevoren wisten _O- ik vond het wel bijzonder toen hij ineens begon te telgangen := (tölten doet hij wel eens als hij gespannen is) maar dat is even off topic :Y) .

Ik dacht meer aan de robuustheid van de Ijslander niet zozeer vanwege zijn gangwerk, er zijn volgens mij ook veel ijslanders die de extra gangen niet hebben?

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:36

Sjintoo schreef:
wel daar heb ik ook al aan zitten denken. Maar ik heb geen flauw idee wat het dekgeld daarvan bedraagt en hoeveel kans ik heb op een töltend veulen enz.

Los daarvan zou je dan ook iemand moeten vinden die zijn hengst op een driegangermerrie wil hebben ;) Ik neem althans niet aan dat je een hengst-van-de-buren type constructie zoekt.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 07:59

ik zoek idd een goedgekeurde hengst :).

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:00

Je kan ook kijken naar een tinker met iets minder sokken.

Bv een hengst als shamrock (ICS), Bing (NSVT) of Nolan (NSVT)

even de stamboeklijsten doorkijken of er iets tussen zit

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 09:35

Mja, ik ben er toch uit dat ik geen tinker wil. Net weer een verhaal van een paart met CLP gelezen dat ze hebben moeten laten inslapen.
Ik moet wel zeggen dat Sublime Sponte momenteel op nr. 1 staat.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:12

Ik vind die combinatie persoonlijk niet zo geslaagd maar klinkt alsof je al redelijk overtuigd bent?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 10:16

Redelijk ja.
Maar hey, iedereen zijn mening he :)

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:19

Gewoon je gevoel volgen! Ik ben een tinkermuts en kan je alleen opties aangeven qua tinkers -O- Ik snap ook waarom je geen gedoe wilt met sokken en CPL. Een tinker is nu eenmaal wat meer werk dan een standaard paard, veel mensen vergeten dat. Alleen maar fijn dat je er goed over nagedacht hebt +:)+

Ik ben gewoon erg benieuwd welke hengst het nu gaat worden :) Misschien een foto van de hengst wat je ingedachten hebt? of een link?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 10:27


Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:31

Ik bedoel het ook niet verkeerd hoor, heb zelf ook gewoon gekozen voor de hengst waar ik voor viel en ben gek op het eindresultaat.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:37

Mijn moeder heeft de hengst op karakter gekozen, en zijn maat. Eind product is precies geworden wat mam gehoopt had.

De rechter -> Cullan, de zwart-bonte is zelf gefokt *beetje eleganter type en meet met 1,5 ruim 150-152 en ook niet te zwaar in het behang*

Afbeelding
ik heb even geen betere foto bij de hand :+

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:11

ponyparadijs schreef:
keona schreef:
Denk dat je ook moet denken aan een papier bij je veulen zou het ooit verkocht moeten worden.dus denk dat sublime beter is ook is gangwerk van een welsh vaak vele malen beter dan fjord.ook kun je kijken naar een nrps hengst kijk eens naar de duboi hengsten kleur goed karakter en lopen hoog in de sport en je krijgt nrps papier bij je veulen.

Als ze een brede stevige bouw wil behouden zou ik geen NRPS hengst aanraden
Die zullen deze merrie allemaal te luxe zijn


Du Bois hebben hele leuke NRPS! mijn pony is breed door haar moeder ( Wielkopolski, pools warmbloed ) maar door haar vader ziet het er wel gaaf uit! ze heeft een aparte kleur, is breed maar heeft goede gangen!. zelf moet je natuurlijk kijken naar wat jij wilt, heb je eventuele dingen die bij je merrie verbeterd kan worden zou ik daar eerder naar kijken dan naar de kleur! persoonlijk vind ik de gangen en het karakter van een paard belangrijk.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:20

Ik zou zeker niet voor Alm Glimt gaan.
Hij heeft wel een kleurtje voor een fjord, maar heb een kleindochter van hem staan gehad en was daar toch niet over te spreken. op zich een goede pony, maar over haar hoeven spreken we niet meer, haar achterste benen stonden ook niet goed, ze verdraaide bij elke beweging/stap haar hoeven. (heb hier veel naar laten kijken, ook veel werk aangehad, want karakter zat ook niet geheel in orde).
Alm is enkel nog goedgekeurd met een Duits papier. Voor BE zijn er te veel problemen geweest met Alm kinderen. (als stamboek je komt zeggen dat ze beter naar de slacht gaat als alm kleinkind ....)

Ik zou gaan voor een welsh cob, zoals Sublime. Goede tip, kijk heel kritisch naar je paard en zeker naar de vader en probeer filmpjes of nakomelingen te gaan bekijken zodat je zeker bent hoe hij vererft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:50

Sjintoo schreef:
Redelijk ja.
Maar hey, iedereen zijn mening he :)

Maar wil je dan niet fokken op een verbeterend achterbeen zoals is aangeraden? Want idd heeft je merrie een wat steil achterbeen en steile croupe, en dat heeft Sublime ook. Straks heb je een nakomeling die lichamelijk niet lekker in elkaar zit, dan is het zonde om te gaan fokken toch?

everdijhof

Berichten: 34
Geregistreerd: 19-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:38

al aan een haflinger gedacht

ik heb 2 mooi haflinger dekhengsten
de eerste is steinbach met zijn lange mannen

Afbeelding

en de tweede is amore van de waaienburghoeven
Afbeelding

staan ik kalmthout op een uurtje van brussel ongeveer

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 19:39

Aan een haflinger heb ik ook al zitten denken. Maar dan blijf ik bij het brede type paard en ik wil liever toch wat slanker fokken

Verder heb ik ook al aan Kaleido's Don Pedro zitten denken Wat denkt bokt daar van in combinatie met mijn merrie?

everdijhof

Berichten: 34
Geregistreerd: 19-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:49

Sjintoo schreef:
Aan een haflinger heb ik ook al zitten denken. Maar dan blijf ik bij het brede type paard en ik wil liever toch wat slanker fokken

Verder heb ik ook al aan Kaleido's Don Pedro zitten denken Wat denkt bokt daar van in combinatie met mijn merrie?


niet perse , bijvoorbeeld onze hengst steinbach zijn nakomelingen zijn meestal zeer sportieve types, wij gebruiken hem zelf ook om onze zwadere merrie slankere veulens te laten geven

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:18

Als je wat lichter wil fokken is Pedro een leuke optie, voert een beste scheut Arabisch bloed. Wat me bijstaat is een wat weke rug, dat lijkt me icm met jouw merrie geen probleem. Kan zo gauw geen standfoto vinden, volgens mij is hij qua stand vh achterbeen correct zat. Paardjes123 hier op bokt heeft m gereden, die zal denk ik beamen dat ie braaf is.

Little_Gift
Berichten: 1778
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:42

Sjintoo schreef:
Aan een haflinger heb ik ook al zitten denken. Maar dan blijf ik bij het brede type paard en ik wil liever toch wat slanker fokken

Verder heb ik ook al aan Kaleido's Don Pedro zitten denken Wat denkt bokt daar van in combinatie met mijn merrie?


Je hebt er écht geen verstand van hé?! Zou je dan niet beter niet fokken?!
Je wil geen Haf want te breed... ehhh wat denk je dat een welsh cob zal geven dan??!!
Blijf er toch met je handen vanaf als je niet weet wat je doet!

Valdesh

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:30

Jeetje Little_Gift je hoeft toch niet zo uit te vallen tegenover ts. Het is tenslotte haar merrie en ze bepaalt zelf met welke hengst ze wilt gaan dekken. En het is uiteindelijk haar keuze en daar heb je niks mee te maken. Ik vind dat je wel netter mag reageren tegen ts.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:45