Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 21:30

Vandaag zat ik te bedenken, dat ik in de toekomst wel graag een veulen zou willen fokken met mijn merrie. Veulen zou dan voor mezelf bedoeld zijn!
Ze heeft al minstens 1 keer eerder een veulen gehad. Sinds vandaag ben ik in contact gekomen met 1 van haar vorige eigenaren uit Duitsland. Ik heb gevraagd of zij nog een foto hebben van het veulen, zij hebben het veulen ook nog steeds. Pony is in het voorjaar door de dierenarts opgevoeld op eventuele tumoren op de eierstokken (extreme hengstigheid), maar volledig schoon bevonden en eventueel ook geschikt voor de fok.

Naam: Schoenbrunn Typesse (Zara)
Leeftijd: 10 jaar
Stokmaat: 1.40m (niet officieel gemeten)
Kleur: marmerbont (staat in paspoort nog als Dunkelfuchs, ze is vos geboren)
Afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/schoenbrunn+typesse

Ze is dus een Duitse Rijpony, haar moeder is Welsh en vader heeft Arabier in de lijn.
Puntje: Zara heeft een zeer sterk karakter. Een echte merrie. Snel gestrest, maar gaat op dit moment erg goed.

Foto's:
Afbeelding

Meest recente foto:
Afbeelding

Ik heb helaas geen duidelijke bewegingsfilmpjes :n Die kunnen uiteraard gewoon gemaakt worden!

Ik geef eerlijk toe dat ik nog geen ervaring heb met fokken. Daarom is dit ook een toekomstplan. Voordat ik een keuze ga maken, wil ik me goed inlezen en voorbereiden. Wat ik al wel weet, is dat ik graag iets groter zou willen fokken en als het mogelijk is langer in de rug. Zara heeft namelijk een erg korte rug helaas. Wat vindt Bokt? Wel of niet fokken met deze merrie? En zo nee, waarom niet? Ik zou graag jullie meningen horen!

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:14

Aangezien karakter en lengte een verbeterpunt is zou ik Don Cremello zeggen.

Deze hengst is 1.47 dus ook net wat groter dan jou merrie.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:31

Tanjaatjuhh, Don Cremello lijkt me inderdaad een hele interessante optie! :j Zou dan wel een bijzondere kleurcombinatie worden denk ik?

Iemand anders nog ideeën?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:46


tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:57

Blijf bij die hengst over die voorhoeven vallen. Alsof hij bokkepoten heeft / had.

Afbeelding

Afbeelding

Zie deze 2 standfoto's

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:04

Op rijfoto's vind ik het best wel meevallen. Worden ze daar dan niet voor afgekeurd als ze bokkevoeten hebben? :?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:05

xAnthea schreef:
Op rijfoto's vind ik het best wel meevallen. Worden ze daar dan niet voor afgekeurd als ze bokkevoeten hebben? :?



geen idee of hij heeft een slechte hoefsmid of dergelijk. Op google zijn verscheidene foto's van zijn hoeven niet zo best vind ik. Persoonlijk zou ik daar wel op navragen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:08

Naar mijn idee is die hengst ook heel 'iel'? Ik heb echt nog geen verstand van fokken, maar aangezien mijn eigen pony ook erg smal/klein/iel is.. Blijft er dan überhaupt iets over van het veulen? :+

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:09

Oef, die hoeven... Niet alleen zijn ze mega hoog en stijl, maar links en rechts ook ongelijk. Die zou ik zo nooit op mijn merrie zetten. Heel zonde, want wat is het een vreselijk mooi dier! Kan niet geloven dat hij met zulke hoeven goedgekeurd is en ook nog kampioen geworden.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:12

tanjaatjuhh schreef:
xAnthea schreef:
Op rijfoto's vind ik het best wel meevallen. Worden ze daar dan niet voor afgekeurd als ze bokkevoeten hebben? :?



geen idee of hij heeft een slechte hoefsmid of dergelijk. Op google zijn verscheidene foto's van zijn hoeven niet zo best vind ik. Persoonlijk zou ik daar wel op navragen.

Misschien inderdaad niet zo'n slecht plan.
Of eens kijken bij nakomelingen. Hij is natuurlijk nog niet zo oud maar op Bokt zijn er al wel enkele die er nakomelingen van rondlopen hebben. Maar dat is natuurlijk ook geen garantie!
Ik vind het wel bizar dat ze een hengst zouden goedkeuren met dergelijke hoeven. De bedoeling van fokken is toch verbeteren? Als je dan een hengst gaat goedkeuren met vreselijke hoeven?

Ielig vind ik hem nu niet. Erg luxe, dat wel.

PirateCherry

Berichten: 15
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:27


Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:33

Ik wil inderdaad wel iets meer body, Zara is voor het mooie eigenlijk net te smal. De enige twijfel die ik had, is of ze wel geschikt is voor de fok. Ze heeft namelijk niet de mooiste bouw heb ik het idee :P Uiteindelijk wordt het toch een toekomstplan in verband met afstuderen.

De hengst uit je link heeft inderdaad wel wat meer body! Ik heb nog totaal geen verstand van exterieur, maar zou deze hengst mijn pony verbeteren?

PirateCherry

Berichten: 15
Geregistreerd: 26-11-12

Re: Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:37

Ik vind dat je pony best een mooie bouw heeft! aparte kleur ook

Ik heb er voor de rest ook geen verstand van hoor :(
Misschien ben ik naief, maar als er een goeie hengst wordt gebruikt, kan het dan niet alleen maar beter worden? :P

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:54

Wat wil jij verbeteren aan je merrie? Wat wil je met het veulen gaan doen? :)


Kijk eens naar Spoekedammetjes Nick;
http://www.newforestpony.nl/horses/spoe ... tjes-nick/

En Brummerhoeves Redd H;
http://www.newforestpony.nl/horses/brummerhoeves-redd/

Bij beide hengsten zit er Brummerhoeves Boss in, top beweger en heeft heel veel super nakomelingen gegeven. Karakter zit bij alle NF hengsten wel goed. Heb zelf een halfzusje van Spoekedammetjes Nick, top karakter.

Brent is wel heel breed, zou dat denk ik niet doen op jou merrie.


Jammer dat je zo ver weg van Ermelo woont, woensdagavond lopen een paar New forest hengsten hun eerste deel verrichting. Veel foto's van hengsten worden gemaakt op de hengstenkeuring, 2,5/3 jaar oud dus. Echt nog puppie's.

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:58

Maakt het qua inschrijven stamboek uit, wat voor hengst je er op zet? Wil je bij de duitse rijponys blijven? Of nrps?
Zou idd leuk zijn om te weten, wat er van dat veulen geworden is, daar kun je ook naar eventuele verbeterpunten kijken.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:09

Ik weet niet zeker of ze nog fokken, maar hier :http://www.romantico.nl/
Hebben /hadden ze ontzettend mooie duitserijpaardhengsten met een zeer goed karakter.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:49

Als je liever iets meer massa hebt in een hengst zou ik eigenlijk juist bij de Duitse rijpony blijven, die zijn imponerend zonder lomp te worden.
Ik zou Nicole op bokt even een pb doen, die heeft goed zicht op het aanbod. Zo uit mijn hoofd heeft zij Golden AT gebruikt voor haar merrie.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:37

Daphne__ schreef:
Wat wil jij verbeteren aan je merrie? Wat wil je met het veulen gaan doen? :)


Kijk eens naar Spoekedammetjes Nick;
http://www.newforestpony.nl/horses/spoe ... tjes-nick/

En Brummerhoeves Redd H;
http://www.newforestpony.nl/horses/brummerhoeves-redd/

Bij beide hengsten zit er Brummerhoeves Boss in, top beweger en heeft heel veel super nakomelingen gegeven. Karakter zit bij alle NF hengsten wel goed. Heb zelf een halfzusje van Spoekedammetjes Nick, top karakter.

Brent is wel heel breed, zou dat denk ik niet doen op jou merrie.


Jammer dat je zo ver weg van Ermelo woont, woensdagavond lopen een paar New forest hengsten hun eerste deel verrichting. Veel foto's van hengsten worden gemaakt op de hengstenkeuring, 2,5/3 jaar oud dus. Echt nog puppie's.

Met het veulen wil ik uiteindelijk de sport in, voornamelijk dressuur. Misschien af en toe wat andere disciplines, maar ik heb geen 'Grand-Prix' ambities om het zo maar te noemen. Wat ik wil verbeteren aan mijn merrie? Het veulen moet een koeler karakter hebben, langer in de rug (of in ieder geval niet korter). Qua beweging kan ik er niet veel over zeggen, ik vind dat mijn merrie prima beweegt.. Maar ik heb daar niet echt oog op. Volgens de keuringsarts was ze juist weer geen 'bewegingswonder' :+ Ze is wel een stuk beter gaan lopen sinds die keuring, dat was 8 maanden geleden. Ze liep toen vooral in stap heel erg kort, rechtsom op het harde ook heel licht onregelmatig. Dat is nu allemaal weg.
Hier staan wat recente filmpjes, helaas niet heel erg duidelijk: https://www.youtube.com/user/lorelaine25/


Getup schreef:
Maakt het qua inschrijven stamboek uit, wat voor hengst je er op zet? Wil je bij de duitse rijponys blijven? Of nrps?
Zou idd leuk zijn om te weten, wat er van dat veulen geworden is, daar kun je ook naar eventuele verbeterpunten kijken.

Ik heb niet echt verstand van stamboeken, maar zoals Mooney zegt, misschien inderdaad beter om bij de Duitse rijpony te blijven :j

Iemand enig idee hoe het zit met kleur vererving bij mijn merrie? Volgens de fokker zit er een of ander bijzonder, moeilijk te fokken gen in haar lijn. Voor zover ik dat uit het Duits kon begrijpen :P

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:44

Vanuit NL is het veel makkelijker om bij NRPS in te schrijven. Dan zit je bij een keurig stamboek en krijg je een keurig NL paspoort. Bovendien kun je dan ook deelnemen aan keuringen in Nederland en dat is gewoon heel leuk om te doen. Je merrie heeft Arabisch bloed in haar aderen, dus zij en haar nakomelingen passen keurig in het NRPS fokdoel.

Kwa hengsten, kies wellicht ook beter voor een NRPS goedgekeurde hengst. Bij lang niet alle andere ponystamboeken wordt goed gelet op confirmatie (bouw, beenwerk!) en gezondheid (ook rontgenologisch). En per saldo wil je vooral een gezond veulen, toch?

Hamvraag is: wat wil je doen met het veulen? Ga je dat verkopen? Wil je het houden? Wat als het een hengstveulen is, hou je het dan ook? is het voor je eigen gebruik of wil je er kinderen op laten rijden? Welke discipline (dressuur, springen, mennen, sgw, endurance?). Ook in de ponyfokkerij is er veel keuze. Je wilt een hengst kiezen waarvan de nafok past bij je uiteindelijke gebruiksdoel.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:55

Kijk daar ben ik wel weer goed in, kleurgenetica is leuk.

Zo van de foto's van je merrie en de informatie is ze vos marmerbont.
Dan weet je dat ze voor vosfactor "ee" is (dus geen zwart draagt).
Agouti is onbekend, omdat dat alleen toont op zwart.
Dan heeft ze 1x LP, dat is het gen dat haar marmerbont maakt, maar ze heeft geen 'patroon-genen' die zorgen voor de bekendere appaloosa stippen.

Misschien doelen ze op LP met het bijzondere gen, iets anders kan ik er zo niet van maken, maar ik zal nog even in de stamboom spieken. Als dat dus zo is heb je 50% kans dat ze het marmerbonte doorgeeft aan haar veulen, ongeacht de basiskleur (dus vos/zwart/bruin etc). Let wel op, als je een kans wilt op panterbont heb je dus een hengst nodig die patn1 heeft, want dat 'mist' je merrie. Marmerbont is minder commercieel omdat het wat rommeliger oogt. Verder zijn er nog heel veel vraagtekens omtrent appaloosa genetica, dus een beetje verassing blijft het sowieso.
Wil je kans op een speciaal kleurtje door verdunning (creme, wildkleur, etc) dan zal dat van de hengst moeten komen. Met een vosbasis hengst zal je trouwens ook nooit een andere basis dan vos krijgen, ook wel handig om te weten.

EDIT: net in de stamboom gekeken. Als je op kleur wilt fokken zou ik voor de zekerheid even op schimmel testen. Van haar oma Spangled Tywysoges kan ik foto's vinden waar ze stippen heeft en foto's waar ze helemaal wit lijkt te zijn, als dat dus inderdaad beide die pony is heeft die dus schimmel gedragen. Ook moeder is niet heel duidelijk alleen appaloosa op de foto die ik kan vinden. Zou een beetje jammer zijn als je op stippen of verdunning gaat fokken en je veulen uiteindelijk wit wordt.

Ook iets om rekening mee te houden is dat je merrie behoorlijk kan gaan strooien in maat, haar voorouders schommelen namelijk tussen de 1.27 en 1.50 in maat. Dus ik zou een hengst kiezen die redelijk stabiel is in de maat qua nakomelingen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:02

"Gut, dass sie den Pferdepass haben, denn sie hat eine lange und gut durchgezogene Mutterlinie. Mein Vater wollte immer Tigerschecken züchten, was sehr schwierig ist. Da die Mutter eine reine Tigerscheckfarbe hatte, könnte ein Fohlen auch wieder so eine Farbe tragen. Der Charakter ihrer Mutter war hervorragend. "

Dit is wat de fokker mij vertelde. Mijn Duits is helaas niet zo best :=

Dees:
Wat wil je doen met het veulen? Ga je dat verkopen? Wil je het houden?
De bedoeling is om het veulen te houden, met oog op eventuele verkoop als mijn omstandigheden bijvoorbeeld dusdanig veranderen dat houden niet meer mogelijk is.

Wat als het een hengstveulen is, hou je het dan ook?
Hengst of merrie maakt mij niet zoveel uit. Hengst zal ik waarschijnlijk laten castreren later.

Is het voor je eigen gebruik of wil je er kinderen op laten rijden? Welke discipline (dressuur, springen, mennen, sgw, endurance?).

Voor mezelf, maar het zal vast eens voorkomen dat er kinderen op komen te rijden. Dat is niet het hoofddoel en als de pony daar niet voor geschikt is, zal dat dus ook niet gebeuren. Voornamelijk zal ik dressuur rijden (springen moet ik tussen de paarden starten, wat niet echt gaat met een kleine pony). Mennen heb ik geen ervaring mee en zal dus niet gebeuren. Misschien dat ik wel een keer SGW/Endurance wil proberen, maar het hoofddoel blijft toch dressuur. En uiteraard recreatief, lekker buitenritten, lol met je knol.

Overigens wil ik niet bewust op kleur fokken, maar het is natuurlijk wel een leuk bijkomend iets als er een leuk kleurtje uit komt! :j Stel ik zou Don Cremello erop zetten, wat voor kleur zou er dan uit kunnen komen?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Toekomstplan, hengst voor mijn Duitse Rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:08

Tigerscheckfarbe klinkt als panterbont, maar dat kan ze nu juist niet vererven. Dus of ik vertaal het verkeerd, of de fokker zit niet helemaal lekker in de kleurgenetica. Volgens Duitse wikipedia is Tigerschecken-Komplex inderdaad LP, dus dat ging dan inderdaad over het marmerbonte.

Don Cremello is een cremello, dat is dus een vos met 2x creme. Dan heb je 50% kans op palomino en 50% kans op palomino marmerbont (als we er even vanuit gaan dat er dus geen schimmel in je merrie verstopt zit tussen het appaloosa).

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:14

tanjaatjuhh schreef:
Blijf bij die hengst over die voorhoeven vallen. Alsof hij bokkepoten heeft / had.

[ [url=m/znoeqx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CSA9WA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zie deze 2 standfoto's

Dat een pony hiermee goedgekeurd wordt :oo

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:23


jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:33

Jellybeans schreef:
http://www.leunsveld.nl/index.php/hengs ... d-s-zandro

Deze hengst heeft wel veel 'body' en is wat groter, ook zijn benen zijn wat langer. Want jou merrie lijkt best korte benen te hebben.
De kleur is wel wat saai. :P

http://www.leunsveld.nl/index.php/hengs ... -s-winston
Of deze palomino.


Die palomino is knap!

Ik zou er zowieso een allround hengst op doen, en eigenlijk eentje met een leuk kleurtje omdat je een merrie hebt met een speciale kleur vind ik het zonde om er een 'normaal' kleurtje op te doen.