Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:01

Ik ben al een aantal jaar van plan om een veulen te fokken bij mijn merrie, en aangezien ze dadelijk alweer 16 wordt wordt het tijd om me daar wat serieuzer in te verdiepen :) Het plan was om haar volgend voorjaar te laten dekken, maar vanwege een recente beenblessure kan het ook zijn dat ik dat al naar dit jaar naar voren schuif. Het veulen is bedoeld voor eigen gebruik.

Ik heb een aardig idee wat er bij komt kijken (jaren bij een fanatieke fokker rondgelopen op stal), maar zou graag wat meer objectieve meningen hebben over het exterieur van mijn paard en wat er dan vooral belangrijk is om op te letten bij de hengstenkeuze :)

Kenmerken merrie:

Naam: Romy
Afstamming: Balzflug x Zuidhorn
Stokmaat: 1.68m
Predikaten: Keur
Niveau (volgens Horsetelex): L-springen; Z1-dressuur
Link Horsetelex: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/213314
Eerdere nakomelingen: Johnson merrie uit 2008 (afgelopen WK springen voor jonge paarden geselecteerd voor finale 5-jarigen); Sandreo hengst uit 2009 (nu ruin, wordt uitgebracht in de dressuur bij mijn weten).
Karakter: sensibel en gevoelig, vrij heet, maar wel braaf en vriendelijk. Werkwillig paard (soms iets té :+ ). Niet een paard waar iedereen zo op weg rijdt. In de omgang superbraaf.

Standfoto's
2013
Afbeelding

2011
Afbeelding

Helaas qua goed zichtbare bewegingsfoto's alleen met mij erop aanwezig van dik een jaar geleden, doet paard niet echt recht :o Maar het is een indicatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluspunten:
- goede bewegingen
- allround
- mooie maat
- vriendelijk karakter

Verbeterpunten:
- erg gevoelig op de benen/voeten
- ivm sensibiliteit niet een paard waar iedereen zomaar op kan
- troontredend

Hengst:
Graag een hengst die bekend staat om het vererven van goede, nuchtere karakters en stevig beenwerk. Ook niet te veel strooien met maat, ik zou de maat graag willen behouden of vergroten. Ik zou zelf graag tzt willen dressuren én springen met het veulen, dus allround. Ik neig daarom richting de springhengsten maar sluit een dressuurder ook niet uit.

Ik ben erg benieuwd wat er op haar bouw positief zowel negatief aan te merken valt en wat voor hengsten interessant zouden kunnen zijn :) Alle suggesties zijn welkom!

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:07

Lengte in de rug is een aandachtspunt, je merrie heeft een vrij korte rug en een wat steile schouder dus een hengst met een schuinere schouder zou ik ook aanbevelen.

Indoctro is een super hengst om een fijne allrounder mee te fokken.

Als je meer richting dressuur neigt dan zou ik zeggen Metal.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 08:46

Inderdaad, de vrij korte ruglengte loop ik ook tegenaan qua zadels. Goed punt voor mijn lijstje!

Indoctro is toch al een erg oude hengst, wordt met hem nog gefokt dan? Of bedoel je goedgekeurde nakomelingen van hem? :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:30

*schop* :o

Inmiddels zijn we een jaar verder, en ben ik de knoop door aan het hakken welke hengst het wordt :)

Na veel overleg gekozen om toch richting dressuur en/of allround te gaan. Omdat het veulen voor mezelf is en ik graag een allrounder wil, ben ik uiteindelijk ook richting NRPS gaan kijken (als het veulen KWPN A register wordt, is NRPS voor mij geen probleem), bij het KWPN tussen de dressuurders kon ik het zelf niet direct vinden.

Gezien de eerdere veulens wordt me door kenners van de ene kant aangeraden om terug te dekken met Johnson (waar ik zelf niet helemaal weg van ben, en die ook qua dekgeld boven budget zit).
Sorento wordt ook genoemd. Daarnaast zijn er inmiddels meerdere mensen die me aanraden om met Spielberg te dekken ivm lengte, maat en karakter als het me dan toch niet uitmaakt dat het een NRPS'er betreft.

Ik heb inmiddels zelf aardig helder wat ik ga doen denk ik, maar zou graag nog wat objectieve meningen zien. Zijn er hier nog mensen die hierover mee willen denken? :)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:47

Zoek een hengst met een goede lendenvererving en niet weg valt achter de schouder.
Zeker als je meer lengte wilt.
Anders zit je straks helemaal in een 'badkuip".

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:01

Spielberg lijkt mij een goede match, geeft idd alles wat je wenst.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:35

@ elisa2: dat denk ik ook :j het lijkt er sterk op dat ik daar ook voor ga. Hij heeft voor mij alle vinkjes aangetikt op de lijst.

@ caesario: bovenlijn/lendenen is inderdaad een aandachtspunt bij mijn paard, ze is wat week in de rug. Was nog lastig om hengsten te selecteren die wel lengte geven zonder in te leveren op de verbinding bij de lendenen. Wat bedoel je precies met 'niet wegvalt achter de schouder'? :)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:25

Vientje schreef:
Wat bedoel je precies met 'niet wegvalt achter de schouder'? :)


Dat je bij het gedeelte tussen schoft en schouder, geen "gat" ,weinig bespiering krijgt.

Afbeelding

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:32

Ik zou zeker niet met Johnson gaan fokken aangezien die best wel wat 'sensibele' paarden fokt. En aangezien die van jou van zichzelf ook al sensibel is zou ik dat persoonlijk niet doen.

Heb je ook al naar wat meer Duitse hengsten gekeken? Daar ben ik persoonlijk zelf ook wel erg fan van.

Spielberg zou idd ook een mooie optie zijn!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:45

FennaK schreef:
Spielberg zou idd ook een mooie optie zijn!


Ik zou niet weten waar die goed gekeurd/erkend is ?

http://www.westfalenpferde.de/media/pdf ... p-2015.pdf

http://oldenburger-pferde.net/de/system/hvp-online.html

NRPS


ceasario schreef:
Cayenne schreef:
. Bij het KWPN is hij als driejarige aangewezen, maar niet voor het verrichtingsonderzoek aangeleverd, omdat de eigenaren de voorkeur gaven aan de dertig dagen durende test van Westfalen.



Hij heeft daar niet zijn verrichtingen gelopen en het laatste jaar was hij ook niet meer in Westfalen aangemeld op de lijst voor dekhengsten..

Hij heeft zijn verr. (30-Tage-Test Zweibrücken 28.11.2007 ) en verder moet hij zich voor Duitse begrippen ook in de sport bewijzen of hij moet daar nog gaan voor 70 dagentest gaan.

Hengst Int. 9,25,.. Schr. (Stap) 7,88 ,.. Trab (Draf) 7,75,.. Gal. (Galop) 7,75, .. Ritt. 8,75 ,.. Spr. 7,06,..
Spielberg


Moet hij nu nog bij het NRPS een verrichting lopen ??

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 14:14

Dank jullie wel voor de input allemaal! :)

Spielberg is toch gewoon goedgekeurd bij het NRPS? (in 2009 goedgekeurd bij mijn weten). En nog wat Duitse stamboeken, maar die zijn voor mij minder interessant op dit moment. Veulens krijgen KWPN A-register als je ze bij het KWPN in laat schrijven.

Duitse hengsten heb ik me vorig jaar ook in verdiept inderdaad. Maar daar kon ik het toen net zo min vinden als tussen de KWPN'ers :o Moet wel eerlijk bekennen dat ik me dit voorjaar beperkt heb tot KWPN/NRPS dus de jonge hengsten heb ik daar verder niet meer bekeken. Richting wat zou je dan denken? Even nog eens kijken kan nooit kwaad.

Johnson valt voor mij idd af. Ik probeer een fijn allround basissport gebruikspaard waar je als amateur (lees: ik :P ) ook gewoon wat mee kunt te fokken, dan lijkt me sensibel op sensibel niet handig :') Hoewel ik niet weet hoe haar eerste veulen van Johnson qua karakter is uitgepakt. De Sandreo was als veulen erg vriendelijk iig, die heb ik nog gekend.

@ caesario: ah dank je, dan had ik idd goed begrepen wat je bedoelde! Merrie is daar inderdaad moeilijk fijn in de bespiering te krijgen, dat moet niet nog verder versterkt.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:02

een paar jaar geleden waren wij bij een hengstenshow aanwezig en toen vonden wij Van Gogh erg veelzijdig, hij was mooi zowel als dressuur als springpaard.

http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/van_gogh/

Wellicht ook een ideetje? Heb hem alleen daarna niet echt gevolgd dus weet niet zo goed hoe zijn nakomelingen zijn. Maar het is wel een veelzijdige hengst.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:42

Van Gogh kende ik niet, ik ga eens spitten op internet. Dank je wel!

NRPS Rijpaardhengstengids op internet ( http://www.nrps.nl/upload/rijpaarden124.pdf ) geeft aan dat Spielberg in 2009 goedgekeurd is bij het NRPS, en in 2015 weer verlengd is voor een jaar (naar wat ik begrijp uit de tekst :+ ). Dacht al, daar heb ik me toch niet op verkeken. Komen zó veel hengsten voorbij op het moment dat het af en toe wat door elkaar heen gaat lopen :D

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:20


Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:35

Spielberg is 'gewoon' NRPS goedgekeurd. Hij wordt ook ieder jaar bij de NRPS hengstshow getoond.
Prima hengst, goed sterk achter. Ik zie hem wel bij deze merrie, dat past wel.

Binnen het NRPS worden alle hengsten getoetst op veelzijdigheid. Ook de dressuurgerichte hengsten moeten voor goedkeuring een nette sprong laten zien. En natuurlijk zijn ze bewezen gezond op de foto's en staan ze recht op de benen, anders krijgen ze geen dekbrevet bij NRPS.

Van Gogh zou ik zelf niet doen. Ik vind de merrie wat weinig hoog op de benen staan en een tikkeltje voorover vallen in beweging, ik denk niet dat Van Gogh dat echt kan verbeteren. Er zijn mooiere springgerichte hengsten beschikbaar die de merrie beter van dienst kunnen zijn. Ik zou het in de C-lijn zoeken in dat geval. Die hengsten springen super maar hebben vaak ook nog een goed front en kunnen vaak superbest lopen. Bijv. Contendro II. Maar ik heb verder geen idee of die in je budget valt.

Vind je merrie trouwens heel aansprekend! Ik ben wel liefhebber van Balzflug en deze merrie heeft een fijne uitstraling.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 10:11

Na wat neuzen naar Van Gogh lijkt me die niet zo verstandig, hij verkort schijnbaar gauw wat (verlengt iig niet, wat ik juist wel graag zou hebben) en de halzen van zijn nakomelingen staan me niet zo aan in combinatie met mijn merrie. Daarvan krijg ik met wat pech een veulen waar helemaal geen zadel meer op past, moeders kan al maar nèt aan 17,5 inch met Franse kussens hebben :D Wel mooi paard die Van Gogh, karakter en allround staat me wel aan :)

Ik ga nog eens kijken naar die C-lijn :j Op het eerste oog bevalt Contendro II me wel maar nog niet tot in detail kunnen kijken.

Dank je wel Dees, leuk om te lezen! :) Ik ben ook erg blij met mijn merrie, het is een goudeerlijk dier waar ik mee kan lezen en schrijven maar absoluut geen suffe muts :)
Kan er mee alleen de weg op, midden door de stad, onder de snelweg door enzovoort (in training voor Sinterklaaspaard ;) ), maar zet haar in de bak aan het werk en ze is enorm sensibel en met heel veel werklust en een duidelijke eigen mening. Aan de hand is het een superbraaf dotje en een enorm knuffelige theemuts. Heerlijk beest :)

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:51

Wonderboy (ramon x nimmerdor) is misschien een optie

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:03

FennaK schreef:
een paar jaar geleden waren wij bij een hengstenshow aanwezig en toen vonden wij Van Gogh erg veelzijdig, hij was mooi zowel als dressuur als springpaard.

http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/van_gogh/

Wellicht ook een ideetje? Heb hem alleen daarna niet echt gevolgd dus weet niet zo goed hoe zijn nakomelingen zijn. Maar het is wel een veelzijdige hengst.



Van Gogh geeft wel veel sensibele en rillerige paarden!
De Van Gogh nakomelingen die ik ken, zijn klein, tenger, vel en niet de makkelijkste!
Wel idd mooi alround en ook, als je er mee om kan gaan, super paarden.

Dus daar zou in niet direct voor kiezen op deze merrie.

Contendro bloed zou denk ik wel mooi passen op je merrie :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:53

Hmmm, ik lees over Van Gogh wisselende verhalen, maar wel juist voornamelijk "braaf". Maar qua exterieur wordt het 'm sowieso niet voor mijn merrie, dus dat scheelt twijfelen :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 00:37

Nou, de kogel is door de kerk: het wordt Spielberg :) Hij lijkt mij echt het fijnst passen bij mijn merrie en mijn doelen met het veulen. Met wat mazzel wordt ze komende hengstigheid (over plusminus 2 weken) al geinsemineerd.

Ik vind dit verdorie nog spannender dan ik zelf zwanger zijn zou vinden denk ik _O-

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:49

Spielberg lijkt mij een zeer goede keuze :j

Heb zelf een zeer fijne nakomeling van Spielberg die precies heeft wat jij beschrijft als verbeterpunten.

Ben dan ook zeer benieuwd naar de nakomeling straks van jou merrie :j

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:58

Wat leuk! Goede keuze! Veel succes. :D

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:56

Wat leuk! Mijn merrie is vorige week drachtig gescand van Spielberg :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:58

Dank jullie wel allemaal! :) Ik ben zelf ook erg benieuwd, wordt voor mij mijn eerste zelfgefokte veulen dus driedubbel spannend.

Wat leuk Suelza! Meteen de eerste keer drachtig of vaker moeten insemineren?

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Exterieur en tips voor keuze hengst Balzflug x Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:58

In 1x drachtig!