Hengst voor Palousa Santos X Alex v/d Kamperweg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Hengst voor Palousa Santos X Alex v/d Kamperweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:17

Ik wil me oriënteren welke hengst voor mijn merrie en mij geschikt zou zijn. Ben helemaal niet thuis in de hengsten, dus help!!
Als we gaan fokken dan is het voor eigen gebruik. Wil graag een fijn paard om mee te werken dressuur gericht.

Eerst wat info over m'n merrie: 14jr oud dochter van Palousa Santos x Alex v/d Kamperweg heeft appalousa veulenboek papier (niet opgenomen vanwege d'r kleur) en is opgenomen bij het NRPS met ster predikaat.
159 groot. Ze beschikt over zeer nette gangen.

Wil graag een hengst met een fijn karakter in omgang en werk, kleur niet belangrijk. Ik hoef geen groot paard.
NRPS hengst heeft voorkeur, ivm haar ster predikaat, maar is niet een pre.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Hengst voor Palousa Santos X Alex v/d Kamperweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:04

Even om wat gerichter te kunnen zoeken:
Wat wil je graag in het veulen? Kleur is niet belangrijk zeg je, hoe zit het met de maat?

Qua lichaamsbouw denk ik aan een hengst die de bovenlijn wat verbetert.

Palousa haar galop is heel goed, weet ik, dus daar heb je niets nodig van een hengst, misschien op de draf?

Het NRPS ben ik niet echt in thuis, wat KWPN betreft zit ik toch aan Ferrobloed te denken voor haar, ze heeft een mooi snel achterbeen, je zou daar wat kracht aan toe kunnen voegen. Jij speelde zelf met de gedachte aan een Fries, maar denk dat je dan qua bovenlijn gaat inleveren, Friezen hebben toch vaak wat weke ruggen, en dat zou jammer zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:06

nog niet opgenomen vanwege haar kleur ?
hoe dat zo ??
het is een fewspot, en opname zou geen enkel probleem zijn qua kleur..
fokken met een veulenboek zou ikzelf nooit doen.de markt is slecht, en qua papier is het veulen niet interessant , alleen als je het zelf zou houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:08

Ik ken TS persoonlijk, en zij fokt puur voor zichzelf :) dus dat lijkt me geen bezwaar

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:10

spicegirl schreef:
nog niet opgenomen vanwege haar kleur ?
hoe dat zo ??
het is een fewspot, en opname zou geen enkel probleem zijn qua kleur..
fokken met een veulenboek zou ikzelf nooit doen.de markt is slecht, en qua papier is het veulen niet interessant , alleen als je het zelf zou houden.

Volgens het appalousa stamboek heeft ze de schimmel factor, wat technisch niet kan, omdat zowel moeder als vader niet als schimmel in de boeken staat. Heb meerdere malen contact met het stamboek gehad maar ze blijven er bij dat ze schimmel is. Daarom is ze naar het NRPS gegaan.
Maar denk je echt dat ze fewspot is? Ze krijgt steeds meer vlekjes in de vacht, maar op haar huid is ze echt panterbont.
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 29-02-12 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:13

Yamcha schreef:
Even om wat gerichter te kunnen zoeken:
Wat wil je graag in het veulen? Kleur is niet belangrijk zeg je, hoe zit het met de maat?

Qua lichaamsbouw denk ik aan een hengst die de bovenlijn wat verbetert.

Palousa haar galop is heel goed, weet ik, dus daar heb je niets nodig van een hengst, misschien op de draf?

Het NRPS ben ik niet echt in thuis, wat KWPN betreft zit ik toch aan Ferrobloed te denken voor haar, ze heeft een mooi snel achterbeen, je zou daar wat kracht aan toe kunnen voegen. Jij speelde zelf met de gedachte aan een Fries, maar denk dat je dan qua bovenlijn gaat inleveren, Friezen hebben toch vaak wat weke ruggen, en dat zou jammer zijn.

Maat, graag niet te groot, 165 max
ze heeft een wat kort kruis dus die mag meer.
Fries was een idee van mijn man, omdat hij die erg gaaf vind, maar daar zien we echt vanaf.

(wil haar eigenlijk klonen, ook al heeft ze haar beperkingen in d'r bouw)
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 29-02-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:16

ster predikaat, hoe komt ze daar dan aan? Zou persoonlijk wel rekening houden met de kleur en er zeker geen schimmel op zetten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:18

kohtje schreef:
ster predikaat, hoe komt ze daar dan aan? Zou persoonlijk wel rekening houden met de kleur en er zeker geen schimmel op zetten.

Bij het NRPS gekregen, en waarom geen schimmel? Niet dat ik zit te wachten op een wit paard, want handig is anders

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:19

een fewspot heeft een gevlekte huid, en witte vacht.
alex v.d.kamperweg is een schimmel.dan zou ik een veulenfoto moeten zien, om te zien of ze schimmel is.
als ze fewspot is, kan je haar door een mooie rijpaard hengst laten dekken.kleur gegarandeerd. maar als ze schimmel is, is de kans op weer een schimmelveulen groot. vaak worden ze dan geboren met een uitbundige tekening,maar worden helemaal wit. dat is zonde..en ook die word weer niet geregistreerd.
heb je een veulenfoto van haar ?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:21

veulen foto's heb ik helaas niet. Weet wel dat ze vos platen bont geboren is, daarna panterbont en als 3 jarige was ze al wit

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:22

Informeer even bij Dendro_Fleur hier op bokt, zij heeft ook een schimmel-appaloosa (ook alex als mv), zij heeft goeie ervaringen met het gebruik van vos-hengsten, boerenpraat geeft aan dat daar de kans op een schimmel door vermindert en in haar geval: klopt het ;-)

Wie is haar moeder?

@spicegirl: dat zijn nou net de kenmerken van een verschimmelde panterbonte. Mijn fewspotmerrie is grotendeels roze als je haar onder de tuinslang zet.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 29-02-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:23

Japeloup schreef:
kohtje schreef:

Bij het NRPS gekregen, en waarom geen schimmel? Niet dat ik zit te wachten op een wit paard, want handig is anders

Om tegen te gaan dat je straks een paard hebt met nog minder pigment.
Zou er een hele goede NRPS hengst op zetten zodat je straks ook een leuk papier er bij hebt,wie weet wil je wel verder fokken straks met het veulen.
Persoonlijk zou ik voor dat je gaat fokken ook zo'n merrie PROK laten keuren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:40

wittepit schreef:
Wie is haar moeder?

Carolienna en die is dochter van Carina van de Demmer

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:20

als ze gekleurd is geboren , en nu wit, is het een schimmel.dan word ze idd niet opgenomen.en dan is de kans op een blijvend gekleurd veulen heel klein.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:33

Is het voor jou een probleem Japeloup, dat het veulen schimmel wordt? Zo nee, hoef je naar de kleur van de vader niet meer zo te kijken, toch? Ikzelf vind schimmels wel leuk, had er vroeger zelf ook eentje (die was in de winter dan wel bruin - 24/7 buiten, je kent 't wel... :D )

Zou ook gaan voor een leuke nrpsser. Zitten mooie jongens tussen! <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:05

Loe_Loe schreef:
Zou ook gaan voor een leuke nrpsser. Zitten mooie jongens tussen! <3

Ja maar welke past bij mijn merrie... ik heb echt zo geen idee.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:52

Weet niet of je met Krack erin de bovenlijn gaat verbeteren, maar o wat vind ik deze leuk:

http://www.staljacatra.com/karolus.html

Rubiquil staat bekend als top-karakter-leverancier, en krijgt als kritiek dat ie wel eens een kleintje fokt. Zal voor jou geen probleem zijn denk ik.

http://www.stalhexagon.nl/hengstenhouderij.html

spicegirl schreef:
als ze gekleurd is geboren , en nu wit, is het een schimmel.dan word ze idd niet opgenomen.en dan is de kans op een blijvend gekleurd veulen heel klein.

Theoretisch is die kans 50% als je dekt met een niet-schimmel, want P-Santos is geen schimmel, dus dan is de merrie heterozygoot voor grijs.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 29-02-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:06

Rubiquil zou ik niet snel gebruiken. Geeft vaak kortbenige paarden en ouderwetse types..
Aaron is een mooie hengst maar wel zwaar type. Ik weet niet hoe zijn nafok is.
Chapter Leatherdale is een hengst met mooi bewezen dressuurbloed (Lord leatherdale X Negro) maar is pas in 2011 goedgekeurd.
Gameboy en Florencio zijn bekende hengsten.
Van Karolus van Wittestein heb ik al een paar mooie bloederige veulens gezien en daarnaast had hij een heel mooi verrichtingsrapport.
Kijk eens op de site van het NRPS wat jou aanspreekt qua hengst
http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:22

Ik ben wel gecharmeerd voor Rubiquil voor deze merrie, super karakter, mooi sterk achterbeen, en hij verbetert de bovenlijn ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:19

ik zat even in mn hoofd te graven en ik dacht in ene.. spielberg, ik vind dat een hele mooie en fijne hengst..
zit zelf aan voice voor vantje te denken.. ooit, en als je voor vos gaat ?scandic

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:28

Super fijn dat jullie mee denken. Ik ga eens de verschillende hengsten naast elkaarleggen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:38

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:48

[imghttp://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6PqR2pNobFu0ZzYknNRIZRG2mqmjNm-gTvUzeTmeMtxHS0_gL3A][/img]
Afbeelding
;)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:36

Het is makkelijker zoeken als je zelf duidelijk hebt wat je wilt verbeteren/behouden. Je kan zoveel kanten op, van grote KWPNer naar kleine D pony, dus je moet goed weten wat je voor een veulen wilt.
Er is al aangegeven dat er een hengst op moet met sterke bovenlijn, dus je moet een beetje wegblijven bij Flemmingh bloed denk ik.
Verder geef je aan dat je geen grote hoeft, wil je dekken met een E-pony hengst, of toch wel met een paard? Volgens mij kan je ook een KWPN hengst gebruiken en dan inschrijven bij NRPS toch, of zit ik nu helemaal fout?
En wat voor een karakter vind je fijn?
Kleur is dus niet zo belangrijk, je hebt toch kans op schimmel.

Ik zou persoonlijk bij NRPS blijven, dan kan je ook wat gerichter zoeken.
Je zou misschien zelfs een mailtje kunnen sturen naar het NRPS of zij advies kunnen geven.

http://www.jboeve.nl/Hengsten/Knockout/knockout.php
Deze hengst is wat kleiner, maar schijnt wel de bovenlijn te verbeteren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:57