[H]appaloosa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

[H]appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:45

heey heey...
ik wil in de toekomst graag een veulentje fokken,maar wil wel vooruitgang fokken zeg maar, dat het veulen erop vooruit gaat ;)

het is een echte appaloosa merrie en appaloosa paspoort, ouders helaas onbekent..

ze kan heerlijk lopen maar het mag wat meer omhoog ipv naar voren, ze heeft een erg korte rug en hals, hals komt laag uit de borst en het mag allemaal wat meer vloeiender zeg maar.. er smalle benen met een stijl hoefje. ze heeft een heerlijk karakter en leuk hoofd.
ze is een d-pony en ik zou graag net voor iets groter gaan iig absoluut niet kleiner
welke hengst(en) zouden voor haar geschikt zijn??? Ik vind zelf devdan ook erg mooi, maar die past dus absoluut niet bij de merrie vanwege haar bouw... ook zou ik wel wat meningen over die hengsten die worgen aanbevolen willen horen mbv nakomelingen en wat hij vererft endergelijke..
alvast bedankt

heb nog geen hele goede foto's en deze zijn van een jaar terug ze wordt bijna 5 nu
Afbeelding
Afbeelding

hier was ze net zadelmak en met westernzadel (ik wil graag een veelzijdig paardje fokken ;))
Afbeelding

ook wil ik de stippels houden (die zijn juist zo leuk) dus het liefst een appie hengst weet namelijk niet of ze ook stippels geeft met een gewone kleur.. ;)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 28-01-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Apacheshadow

Re: appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:51

bij ons op stal word er met appaloosa´s gefokt
We hebben wel een wat grotere hengst souvenir-shadow de naam van stal Quick-shadow
We hebben nu ook een kleiner maatje staan. Ze zijn er van plan om ook mee te gaan fokken alleen voor de kleinere maatjes dus
Ze stan alle twee op Happy Horse te velden

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:55

is daar ook een site van?? iig wat foto's??

het is niet zo dat het allemaal dit jaar moet absoluut niet.. maar ik wil me eerst graag goed in verdiepen in wat er allemaal rondloopt en wat past bij de merrie, ik wil namelijk geen lelijk veulen waar je niks mee kan enzo ik wil wel echt fokken met het doel het veulen beter dan de moeder te maken zeg maar ;)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:01

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 21:08

je mag me wel nr pben ;) zijn niet hele duidelijke foto's helaas (geen stand foto's)

op de site van appaloosa had ik al gekeken, alleen het is zo moeilijk en vroeg me daarom af of mensen met meer verstan van henstenkeuze enzo me wat kunnen adviseren...

thanks iig al ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:48

Tja, met wat je zegt over je merrie heb je gelijk wat betreft Devdan. Je kunt hem wel mooi vinden, maar hij heeft ook een korte rug, en je gaat niet boven de D-maat uitfokken met hem. De rest zou hij wel verbeteren. Overigens vind ik de korte rug op de foto wel meevallen, maar dat kan dus vertekenen. Devdan heeft wel een goede bovenlijn en zou daarop wel verbeteren.
Ikzelf zou toch wel benieuwd zijn naar die combi.

Als we naar de appaloosa-hengsten kijken, degene die hierboven genoemd zijn zijn niet goedgekeurd. Zou ik persoonlijk niet pakken.
Ik denk dat een mooie optie Isala's Orient is. Orient is een nakomeling van Krimh, uit de merrie Soleil. Die lijn staat bekend om de lange ruggen. Met Orient fok je ook groter, hij is 1.60m. Orient fokt wel iele halsjes, maar ik denk dat je merrie dat wel kan hebben. Qua bovenlijn weet ik niet of hij je merrie kan verbeteren.
Nog beter was Isala's Solaris, maar die is helaas uit de fokkerij gehaald.
Verder heb je nog Sturdy Fellow, hij meet 1.59 cm. Mooie bovenlijn, rug van normale lengte. Durf alleen niet veel van zijn nafok te zeggen.

Met een appaloosahengst die niet few spot is heb je 75% kans op appaloosa, met een effen hengst 50% kans. Dus ook met een appaloosahengst zit je nog niet safe op het appaloosakleurtje.
Er is nu wel een nieuwe few spot hengst goedgekeurd, maar gezien het beenwerk van je merrie zou ik niet dat risico nemen, de hengst was nogal frans aan 4 benen.

Amondi

Re: [H]appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:21

ok hele fijne informatie :) daar kan ik veel mee ;)
ik ben met devdan zo bang dat de hals en rug toch echt te kort blijven (is er al met hem gefokt??? zo ja ben ik benieuwd naar nakomelingen van hem) voor de rest vind ik hem ook echt erg leuk... ok had me nog niet in bovenstaande hengsten verdiept, maar ik ga idd wel voor een goedgekeurde ;) dus die vallen dan af...

ok Orient spreekt mij idd wel heel erg aan en het iele halsje kan ze idd denk ik wel aan dit zijn ook foto's van vorig jaar zou eens kijken of ik een dezer dagen even goede stand en bewegings foto's kan maken :) dan is het wat makkelijker te beoordelen...
ook bij Strudy Fellow zit me die hals wat dwars het moet net even wat langer naar mijn idee die van de merrie is echt te kort in vergelijking met de rest van haar lichaam... ik wil ook totaal geen hengst erop met verkeerd beenwerk denk niet dat het dan goed komt ;) en jah je weet met de kleur nooit zeker maar ik wil er wel een appie hengst op dan heb je net even wat meer kans ;) en zou spikkels wel er leuk op het veulen vinden :D

bedankt voor je info, en als je info hebt over hoe devdan fokt zou ik dat graag horen ;) ben er wel in geintresseerd..
het is niet de bedoeling haar dit jaar te laten dekken dus heb nog tijd genoeg om me te orienteren dus wil ook de nafok wel afwachten ;) wil gewoon weten wat er voor haar op de martk licht zeg maar ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:36

Wat ik zo op de foto's zie is de halslengte geen probleem en niet te kort, alleen te diep vanuit de borst. Maar als jij zegt te kort ga ik er van uit dat de foto's vertekenen en ben ik benieuwd naar andere foto's. :)

Devdan krijgt dit jaar zijn eerste nakomelingen, dat is nog even afwachten dus. Overigens staat zijn halslengte niet als kort beschreven maar als normaal, nominaal cijfer op de lineaire score. Kan wel voorstellen dat het kort lijkt, net als bij Sturdy, maar dat komt ook omdat het van die dikkere hengstenhalsen zijn.

Orient heeft overigens ook wel nakomelingen met een hele mooie hals. Zit ineens aan Desray te denken, kampioen grote maat veulens van 2007. Heb gezocht naar een foto maar kan die helaas niet vinden. Veulen had een prachtige hals, terwijl de merrie een wat iele, weinig bespierde horizontale hals had. De nakomeling die Dendrofleur hier op bokt heeft heeft echter weer een hele iele hals. Ik weet niet of je lid bent van het stamboek? In het Appaloosa Nieuws nummer 5 van 2007 (volgens mij is dat nummer 5 met een verslag van de nationale keuring) staat een foto van Desray.

Tja, en verder.....heel veel keuze is er niet, zijn helaas maar weinig goedgekeurde hengsten. Ik zit zelf met mijn merrie ook met dat probleem, ik wil echter ook nog in de kleine maat blijven fokken, wat de keuze nog kleiner maakt.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:08

ok misschien vertekend het idd allemaal een beetje omdat haar hals erg diep uit de borst komt maar lang is hij totaal niet...

1 ding weet ik al wel zeker er is idd erg weining keus helaas :) maar daarom des te beter om me optijd goed te verdiepen in het wie en wat bij haar past :)

ik ben niet lid van het appaloosa stamboek, dit wil ik als alles op regel is straks (net huisje gekocht) wel graag en als ik een veulentje met haar fok wil ik die ook op de keuring brengen, maar daar ben ik een totale leek in en moet me daar nog veel meer in verdiepen want ik weet bijvoorbeeld niet hoe dat dan zit met stamboekopname van het veulen omdat de merrie geen papier heeft... maar dat ga ik allemaal opzoeken voordat ik met haar ga fokken ;)
zelf vind ik de kleine maat ook leuker (d pony) alleen voor mijzelf wil ik toch wat groter.. en als het allemaal goed uitpakt wil ik best vaker met haar fokken en dan wordt het wel kleine maat ;) ikzelf rijd ook op deze merrie en het wil allemaal prima maar voor het oog ben ik wat te lang mede door haar halsaanzet en dat vind ik jammer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:19

Het is heel goed om je op tijd te verdiepen erin. :j

Ik zal in ieder geval straks eens kijken of ik afstammelingenrapporten van de hengsten kan vinden, zal ik ze hier neerzetten. Is overigens nog maar enkel op veulens, hengsten dekken nog te kort, maar het geeft wel een beeld. Misschien van Orient wel, de andere hengsten niet in ieder geval.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:31

ok dank je wel :)
heb net wat meer op bokt gevonden van nakomelingen van Orient denk idd dat die wel een kans maakt om de merrie te verbeteren geeft erg leuke veulens iig :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:58

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:03

die zijn idd wel erg mooi gelukt :) en met een mooie lengte in de bovenlijn :)

ik denk echt dat ik Orient zowiezo eens in het echt wil bekijken voor de merrie, ook wacht ik de nafok van devdan nog af :) en kijk wat hij doet met zn veulens... maar als er geen hengsten meer bijkomen die kans voor haar maken denk ik toch zeker dat Orient een hele leuke hengst is voor de merrie gezien de bouw en de bouw van zijn nafok...

heel erg bedankt tot nu toe al het is wel echt puzzelwerk bij deze maat appalloosa.. mini's zijn er genoeg :S maar daar kan ik niks mee :P

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:15

Sturdy fellow geeft luxe veulens, maat en zeer goede bewegingen !!
De eigenaar van Sturdy heeft nog een hengst, (nog) niet goedgekeurd, maar wel veterinair goedgekeurd en die mag dit jaar ook een aantal merries dekken, hier krijg je dus ook papier bij.
Kijk maar eens op de site www.appaloosahengsten.com
Hij heeft in totaal 2 goedgekurde hengsten in de grote maat en een veterinair goedgekeurde hengst, altijd leuk om een keer langs te gaan om te kijken ;)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:52

oeps sorry dat ik heb gezegt dat souvenir een idee was
Dacht bij mezelf dat die wel goedgekeurt was.
Had ik beter over na moeten denken.
Hopelijk vind je de goede hengst voor je merrie
en komt er een mooi veulentje uit
;)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:46

heel erg bedankt voor de reacties allemaal al :) verbreed el goed mn inzich ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:09

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:40

thanks..

hmmmm kwa bovenlijn past hij goed bij de merrie, maar de veulens tonen een stijl voorbeen en niet goed buigend achterbeen daar heeft deze merrie ookwat van... is het dan wel verstandig om voor hem te kiezen??? kwa bovenlijn past hij goed lijkt mij ;) alleen wil geen paard met beenproblemen fokken ;) want wordt stijl + stijl???
ook haar stap is niet heel ruim, je kunt hem wel ruim rijden maar uit haarzelf niet..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:12

Het is geen beenprobleem, maar het is niet het schoonheidsideaal. Ik heb liever een steil been als een franse stand, dat laatste kan wel ernstigere problemen geven.
De ideale hengst vinden die alles verbeterd zal moeilijk worden. Ik denk dat je op een rijtje moet zetten wat het belangrijkste is, en voor het andere water bij de wijn gooien. En dan kan het maar net zo zijn dat jouw veulen die uitzondering is die bijvoorbeeld geen steil been krijgt.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:09

jah dat is waar ;)
vind orient tot nu toe nog de beste keuze denk ik... want rijtypisch verbeterd hij zeker de merrie denk ik, kwa bovenlijn :)